Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE

Go down 
4 posters
AuthorMessage
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE Empty
PostSubject: VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE   VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE EmptyMon Sep 07, 2009 4:29 pm

Ik citeer uit dit lezenswaardig artikel graag volgende passages:

"En waarom lossen wij onze problemen niet meer op? Omdat wij onze staat zo georganiseerd hebben dat problemen niet meer oplosbaar zijn.' Je moet ziende blind zijn om niet te merken dat dit land niet meer werkt. (nota: is DIT ook een officieel standpunt van B Plus ?) (...) de eerste minister van dit land heeft geen enkele autoriteit meer.' (...) Wij hebben trouwens geen federale staat gemaakt, maar twee deelstaten die niets met elkaar te maken hebben, behalve Brussel. (...) 'Ik ben nu vijftien maanden voorzitter en ik kan alleen maar vaststellen dat de media onze boodschap doodzwijgen.
Zelfs op de VRT komt er maar één idee aan bod: “Vlaanderen boven".Ik heb Vlaanderen ooit prefascistisch genoemd. Wel, dat is prefascistisch, want dat is anderen doodzwijgen. En dat maakt mij mateloos kwaad. Niet dat ik geen gelijk krijg, maar dat ik de kans niet krijg om te spreken.

Het verheugt me ten zeerste dat de voorzitter van B Plus, nu eindelijk zélf de zaken onderstreept, die de B.U.B. al jàren verkondigt.

Beter laat dan nooit. Het taalfederalistische België heeft geen toekomst.

Alleen een unitair België (of een federalisme op basis van meerdere polen, i.c. de provincies) is werkbaar.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=EH2EDM01
'We zijn een land van slechte wil geworden'

* zaterdag 05 september 2009
*

* Auteur: Leo Bonte

TONY MARY EMIGREERT NAAR FRANKRIJK — Tony Mary, de ex-baas van de VRT en voorzitter van B-Plus, kan het niet langer aanzien hoe Vlaanderen steeds verder afglijdt naar een in zichzelf gekeerde en egoïstische samenleving. Hij verhuist naar het Zuid-Franse Montpellier en wil er een boek schrijven over de Katharen.
De pissige reactie van Geert Bourgeois (N-VA), de viceminister-president van Vlaanderen, op Clouseaus nieuwe single 'Leve België' is koren op de molen van Tony Mary. 'En dan vraag jij mij waarom ik naar Montpellier vertrek', zegt Tony Mary. 'Om nog te zwijgen over de malversaties in het Vlaams Huis in New York - wat we zelf doen, doen we beter. In de Verenigde Staten moeten ze nu toch op de grond liggen van het lachen?! Nog een geluk dat het nog niet in de International Herald Tribune heeft gestaan.'

Mary kwam in 2003 aan het hoofd van de Vlaamse publieke omroep. Toen hij daar na een aanslepend conflict aan de deur werd gezet, werd hij voorzitter van B-Plus, een drukkingsgroep die ijvert voor een efficiënt, solidair en evenwichtig federalisme. Maar nu gooit hij de handdoek.

'Ik heb tijdens mijn professionele loopbaan België vijf keer verlaten. Ik heb de kans gekregen om in Londen en in Parijs te blijven wonen. En dat met een substantieel hoger loon dan ik hier kon verdienen. Maar ik ben daar nooit op ingegaan omdat ik wou terugkomen, omdat ik van België en Brussel ben blijven houden.'

'We zijn steeds het land van de consensus en het compromis geweest. Maar de jongste vijf jaar is dat weg. Van de redenen waarom ik altijd terugkom, blijft weinig of niets meer over. Ik ben mij de vraag beginnen stellen: wat houdt mij nog hier? Of erger: wat jaagt mij hier weg? En dat blijkt steeds meer te zijn. Als je een consequente mens bent, dan moet je ook consequente beslissingen nemen. Ik verkoop mijn huis in Elsene en ga in Montpellier wonen.'

Wat jaagt u hier weg?

'Langzamerhand zakt dit land verder weg. Ik moet niet ver zoeken naar een schrijnend voorbeeld: de Belgische justitie zit in een nooit geziene crisis. We zeggen al tien jaar dat er problemen zijn met de manier waarop de gerechtelijke macht georganiseerd en gecontroleerd wordt. We hebben intussen al vijf ministers van Justitie versleten. En waarom lossen wij onze problemen niet meer op? Omdat wij onze staat zo georganiseerd hebben dat problemen niet meer oplosbaar zijn.'

Dat zegt de N-VA van Geert Bourgeois ook. Daarom willen ze het land splitsen.

'Je moet ziende blind zijn om niet te merken dat dit land niet meer werkt. Maar om dan, zoals de Bourgeois van deze wereld, het land in stukken te snijden... dat is meer dan een brug te ver. Als Frans Crols op de IJzerwake mag vertellen dat Vlaanderen Brussel niet meer nodig heeft, dan moet je toch gieren van het lachen.

'Al meer dan dertig jaar zijn we onze staat aan het hervormen zonder enige visie. Ik wil helemaal niet terug naar het oude, unitaire België. Maar organiseer dan een federale staat met duidelijke bevoegdheden voor de gewesten, én met een duidelijke hiërarchie van bevoegdheden. Het gaat er niet om wie de baas wordt, maar iemand moet het laatste woord hebben. Ik heb veel respect voor premier Herman Van Rompuy, maar de eerste minister van dit land heeft geen enkele autoriteit meer.'

'Wij hebben trouwens geen federale staat gemaakt, maar twee deelstaten die niets met elkaar te maken hebben, behalve Brussel. En spijtig genoeg vertegenwoordigt Brussel 22 procent van het bruto nationaal product. En spijtig genoeg is Brussel de hoofdstad van Europa. Niemand wil dat oplossen. Vroeger waren wij het land van de goede wil, waarnaar beleidsmakers van heinde en ver kwamen kijken hoe we dat deden. Nu zijn we het land van de slechte wil geworden. Ik herken dat land niet meer, noch de mensen.'

'Op een moment dat de economie in elkaar stuikt, voeren de Bourgeois van deze wereld een hetze over de Vlaamse leeuwenvlag op de Belgische ambassades. We hebben nog nooit zo onder de kerktoren gezeten als vandaag. Het ergste is dat Vlaanderen ook langzamerhand een samenleving van egoïsten aan het worden is. Iedereen heeft het over zijn rechten, niemand over zijn verantwoordelijkheden.'

'Het algemeen belang raakt in België steeds meer ondergeschikt aan het individuele belang. Dat is uniek in een westerse democratie. Om het even welk individu kan om het even welk belangrijk project voor de samenleving stilleggen en blijven stilleggen. Door een klacht van een restauranthouder uit Antwerpen wordt de Lange Wapperbrug nu al vijf jaar tegengehouden.'

Als voorzitter van de pro-Belgische vereniging B-Plus heeft u ook nooit kunnen wegen op de politiek en de publieke opinie?

'Men heeft mij gevraagd om voorzitter te worden omdat ik een Vlaming en een Brusselaar ben, omdat ik veel relaties heb en het ook niet slecht kan zeggen. Ik ben bovendien een van de eersten geweest om te zeggen dat het roemruchte Warandemanifest, waarin meer dan honderd prominenten pleitten voor een scheiding tussen Wallonië en Vlaanderen, een intellectuele leugen was. Ik was toen nog patron van de VRT en Geert Bourgeois was mijn voogdijminister. Het werd mij niet in dank afgenomen.'

'Ik ben nu vijftien maanden voorzitter en ik kan alleen maar vaststellen dat de media onze boodschap doodzwijgen. Zelfs op de VRT komt er maar één idee aan bod: “Vlaanderen boven,. Van topjournalisten van de VRT kreeg ik te horen: “Maar Tony, je weet toch dat je niet goed ligt in dit huis en dat je ideeëngoed maar een kleine minderheid vertegenwoordigt., Ik heb Vlaanderen ooit prefascistisch genoemd. Wel, dat is prefascistisch, want dat is anderen doodzwijgen. En dat maakt mij mateloos kwaad. Niet dat ik geen gelijk krijg, maar dat ik de kans niet krijg om te spreken. Ik ben een geëngageerd mens, maar als ik nergens meer gehoor vind, dan ga ik ergens anders heen. En in Frankrijk, je ne suis pas concerné. Ik zal me in Montpellier niet meer elke dag ergeren als ik de krant vastpak. Want wat ik absoluut niet wil, is enige graad van verbittering krijgen.'

Speelt u de antipolitiek nu niet in de kaart?

'Ik ben de zoon van een ambtenaar en ik ben grootgebracht met het grootste respect voor het openbaar belang, de democratie en de rechtsstaat. In al mijn naïviteit heb ik altijd geloofd dat het gros van de politici oprecht bezig was met het dienen van het algemeen belang. Tot ik op mijn 52ste ceo werd van de VRT. Opeens zag ik daar een horde van politici, die hoofdzakelijk bezig waren met me, myself and I.'

'Dat een absolute schoft als Carl Decaluwé ondervoorzitter van het Vlaams Parlement kan zijn, zegt veel over dat Vlaams Parlement. Die mens heeft een spoor van vernieling achtergelaten onder het mom van “de parlementaire democratie, en “het belastinggeld, (imiteert West-Vlaamse tongval). En dan zwijg ik nog over Geert Bourgeois en schertsfiguren als Jean-Marie Dedecker en Jean-Marie Happart.'

'Maar ik wil niet alle politici over dezelfde kam scheren. Ik heb veel respect voor politici als Dirk Van Mechelen, Herman Van Rompuy en Laurette Onkelinx. En ik denk dat ook Steven Vanackere een goed minister zal worden.'

Reageert u zo fel omdat u het ontslag bij de VRT, nu drie jaar geleden, nog altijd niet verteerd hebt?

'Daarin vergist u zich. De dag na mijn ontslag heb ik die bladzijde definitief omgeslagen. Ik stel vast dat anderen dat niet hebben gedaan. Ze zijn mij en Aimé Van Hecke blijven achtervolgen met beschuldigingen, al wacht ik nog altijd op het moment dat die ook effectief hard gemaakt worden.'

'Ik ben 25 jaar ceo geweest. Het is de moeilijkste en eenzaamste job die bestaat, want als je daar geen 168 uur mee bezig bent, dan ben je geen ceo. Je gaat altijd slapen met problemen en je staat ermee op. Dat heb ik nu niet meer. En dat is een ongelooflijke luxe.'

Maar u heeft uw grote digitale revolutie niet kunnen ontketenen?

'Ik betreur ten zeerste dat de VRT niet langer de motor is van de digitale revolutie in Vlaanderen. Onder impuls van de toenmalige minister van Media en Innovatie Dirk Van Mechelen, stond Vlaanderen aan de top van de digitale media. Hij heeft de VRT gebruikt als een instrument van industriële politiek. Bedrijven als IBM en HP zijn toen op de kar gesprongen. Het IBBT, het Interdisciplinair instituut voor Breedband Technologie, is een kind van de VRT. Zonder het proefproject voor interactieve digitale televisie in Schoten was Telenet vandaag failliet. Wij waren het grote voorbeeld in Europa. Nu zijn we in het beste geval nog een middenmoter, met een duopolie van twee providers van digitale televisie, Telenet en Belgacom, die elkaar in de pers de duvel aandoen, maar voor de rest de markt onder elkaar verdelen.'

Toch scoort de VRT nu zelfs nog beter dan in uw tijd?

'Oké, wat de televisie betreft, doet de VRT het nog altijd goed. Maar dat heeft meer te maken met de zwakte van de concurrentie dan met de sterkte van de openbare omroep. Schrap eens de Woestijnvisprogramma's uit het zendschema en kijk wat er dan nog overblijft. Het langlopende contract met Woestijnvis is nog altijd een van de wapenfeiten waarop ik enorm fier ben. Alleen vrees ik dat het feest in 2011, als het exclusiviteitscontract afloopt, ook uit zal zijn. Want zoals de VRT nu met het productiehuis omgaat, zullen ze in de toekomst niet innig samenwerken.'

'Veel erger is dat we de kans gemist hebben om met behulp van digitale televisie de digitale kloof te dichten. Het plan van Van Mechelen was om elk huishouden in Vlaanderen uit te rusten met digitale televisie waarmee het ook toegang heeft tot het internet. Al jaren blijft de breedbandpenetratie in Vlaanderen hangen op een dikke 65 procent. En zoals altijd vallen de zwaksten uit onze samenleving uit de boot. Maar dat zijn wel de zwaarste tv-gebruikers, en met dat project zouden zij meteen ook een pc in huis halen.'

'Daarom ben ik nog altijd zo kwaad op Bourgeois dat hij dat project heeft stopgezet. Wellicht omdat hij niet slim genoeg was om het te begrijpen. Ik ben dan ook heel tevreden dat hij niet opnieuw minister van Media is geworden. Het is al erg genoeg dat hij minister van Toerisme is. Weet je trouwens wat de eerste brief was die ik als ceo van de VRT van Bourgeois ontving: “Ik zou willen dat de VRT niet meer spreekt over de Belgische maar over de Vlaamse kust., Het heeft de VRT 11.000 euro gekost om de KU Leuven te laten schrijven dat dit niet kon.'

Doet het pijn om Brussel te verlaten?

'Ik heb altijd gedroomd van een echt Brussels herenhuis. Ik heb daar twintig jaar naar gezocht en het dan eindelijk in Elsene gevonden, op 200 meter van het Flageyplein. Je hebt hier in de buurt de vijvers van Elsene, maar ook het gerestaureerde park van de Abdij Ter Kameren, aangelegd door André Le Notre, de architect die ook tekende voor het park van Versailles. Ik heb dat park bijna tot mijn exclusieve beschikking, want ik kom er nooit iemand tegen. Tot 2002 was Elsene eigenlijk een leuk maar ingeslapen dorp. Maar sinds het gerenoveerde Flagey opengegaan is, is het een hippe en superactieve buurt geworden. Ik heb hier heel graag gewoond, maar door mijn drukke en deels internationale loopbaan heb ik geen echte roots. Ik denk wat we dertien keer verhuisd zijn. Ik heb nooit de tijd gehad om mij echt te hechten. Ik pak mijn tableaus van de muur en ik ben weg. En dat zal nu niet anders zijn.'

Waarom is de keuze op Montpellier gevallen?

'Ik heb een huis gekocht in de mooie historische binnenstad. Ik ken Montpellier tamelijk goed van in de tijd dat ik bij IBM werkte. De grootste Europese IBM-fabriek stond toen in Montpellier.'

Waarmee gaat u in la douce France uw dagen vullen?

'Ik ben van plan om een boek te schrijven over het Zuid-Westen van Frankrijk en de geschiedenis van de Katharen. Geen gortdroog historisch boek, maar een leuke gids. Langs de kleine routes communals tussen Albi en Carcassonne kom je overal geschiedenis en cultuur tegen. Bovendien hebben ze daar ook een zeer goede gastronomie. Allemaal zaken die mij enorm interesseren. En daarover heb ik tot nu toe weinig goede boeken gevonden. En bovenal wil ik mijn vrouw, Greet, een beetje vertroetelen. Zij heeft mij de jongste twintig jaar maar weinig gezien en heeft zelfs mijn kinderen uit mijn vorig huwelijk opgevoed. Ik heb een en ander goed te maken.'
Back to top Go down
mimo




Number of posts : 193
Location : Mechelen
Registration date : 2009-08-10

VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE Empty
PostSubject: Re: VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE   VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE EmptyMon Sep 07, 2009 5:18 pm

Weer een "... het is allemaal de fout van de Vlamingen..." artikel.
Leuk... cherry
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE Empty
PostSubject: Re: VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE   VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE EmptyMon Sep 07, 2009 5:32 pm

Als de laatste echte taalfederalist al zegt dat het taalfederalisme een mislukking is, wie is dan nog - buiten diegene die van het systeem profiteren - een echte taalfederalist? scratch
Back to top Go down
mimo




Number of posts : 193
Location : Mechelen
Registration date : 2009-08-10

VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE Empty
PostSubject: Re: VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE   VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE EmptyMon Sep 07, 2009 6:04 pm

Belgica wrote:
Als de laatste echte taalfederalist al zegt dat het taalfederalisme een mislukking is, wie is dan nog - buiten diegene die van het systeem profiteren - een echte taalfederalist? scratch
Niemand, want hij was de laatste.
Dus, leg een bom onder het boeltje en laat het spetteren Twisted Evil
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE Empty
PostSubject: Re: VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE   VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE EmptyMon Sep 07, 2009 8:23 pm

Ik heb het artikel vrijdag ook gelezen. Zelden zulk een verzuurde en verbitterde mens aan het woord gehoord.

Ik heb de neiging weinig geloof te hechten aan mensen die enkel uit rancune spreken.
Back to top Go down
Sponsored content





VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE Empty
PostSubject: Re: VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE   VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE Empty

Back to top Go down
 
VOORZITTER B PLUS GEEFT FALEN TAALFEDERALISME TOE
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Het falen van het federaal niveau
» Het falen van de Koninklijke Bibliotheek
» Catastrofe taalfederalisme is levensgevaarlijk
» Valkeniers van taalfederalisme aan
» HET BELGISCHE TAALFEDERALISME =

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: