Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat

Go down 
+3
Belgica
perikles
Sprakeloos
7 posters
AuthorMessage
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat EmptyTue Oct 13, 2009 2:33 am

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van de unitaire staat.

U zal zeggen; dit is te gek om los te lopen. Maar zo gek is het niet, we zouden hiermee naar het unitarisme van de jaren '70 terugkeren... een klinisch (dood) unitarisme, dat vanuit 2 zo hermetisch mogelijk gescheiden colleges 1 nationale regering samenstelt;

Voor- en nadelen van deze deal?
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: Re: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat EmptyTue Oct 13, 2009 11:24 am

Sprakeloos wrote:
BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van de unitaire staat.

U zal zeggen; dit is te gek om los te lopen. Maar zo gek is het niet, we zouden hiermee naar het unitarisme van de jaren '70 terugkeren... een klinisch (dood) unitarisme, dat vanuit 2 zo hermetisch mogelijk gescheiden colleges 1 nationale regering samenstelt;

Voor- en nadelen van deze deal?

Hoe ziet u dat concreet?
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: Re: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat EmptyTue Oct 13, 2009 11:33 am

Ik zie daarin geen oplossing voor de schadelijke bipolariteit. De splitsing van BHV zal die alleen maar versterken.
Back to top Go down
mimo




Number of posts : 193
Location : Mechelen
Registration date : 2009-08-10

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: Re: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat EmptyTue Oct 13, 2009 12:11 pm

Dus, men zou de nationale regering niet rechtstreeks kiezen ?
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: Re: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat EmptyTue Oct 13, 2009 12:12 pm

perikles wrote:
Sprakeloos wrote:
BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van de unitaire staat.

U zal zeggen; dit is te gek om los te lopen. Maar zo gek is het niet, we zouden hiermee naar het unitarisme van de jaren '70 terugkeren... een klinisch (dood) unitarisme, dat vanuit 2 zo hermetisch mogelijk gescheiden colleges 1 nationale regering samenstelt;

Voor- en nadelen van deze deal?

Hoe ziet u dat concreet?

Het is niet mijn voorstel. Het is maar om aan te tonen dat formeel/symboolmatig denken eigenlijk tot weinig leidt.

Het probleem met dit voorstel is dat ze niet op dezelfde schaal zitten; het gradueel heruitroepen van een unitaire staat is nog altijd van een grotere orde. Dus weinige voorstanders van de BHV-splitsing zullen deze operatie de moeite vinden, tenzij ze natuurlijk niet in het antagonisme zitten, en zowel voorstander zijn van de splitsing als voorstander van een unitaire staat.

Ik denk dat je tussen oudere mensen (maar niet alleen) wel zo'n publiek vindt, ja. Één staat, en binnen die staat ieder het zijne.

Ik ben daar natuurlijk geen voorstander van, voor mij geldt promiscuïteit.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: Re: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat EmptyTue Oct 13, 2009 12:19 pm

Belgica wrote:
Ik zie daarin geen oplossing voor de schadelijke bipolariteit. De splitsing van BHV zal die alleen maar versterken.

Uiteraard niet Belgica. Ik wil vooral aantonen dat je met het woord 'unitarisme' nog altijd vele kanten op kan gaan. Die bipolariteit zit zelfs in het klinisch unitarisme van de jaren '70. Organisatorische bipolariteit als tol voor formeel unitarisme.

Ik denk dat alles erop moet gezet worden dat tweetaligheid overal in België toegankelijk/verkrijgbaar/afdwingbaar is; een absolute prioriteit; een soort recht eigenlijk voor alle Belgische burgers.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: Re: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat EmptyTue Oct 13, 2009 12:22 pm

mimo wrote:
Dus, men zou de nationale regering niet rechtstreeks kiezen ?

Je bedoelt parlementsleden?

Een regering wordt nooit rechtstreeks verkozen. Ook nu niet. In een Belgische (deel)regering kunnen mensen binnengeloodst worden die niet verkozen werden, maar een opstapje krijgen zoals bijvoorbeeld Kris Peeters.
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: Re: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat EmptyTue Oct 13, 2009 12:37 pm

Sprakeloos wrote:
Belgica wrote:
Ik zie daarin geen oplossing voor de schadelijke bipolariteit. De splitsing van BHV zal die alleen maar versterken.

Uiteraard niet Belgica. Ik wil vooral aantonen dat je met het woord 'unitarisme' nog altijd vele kanten op kan gaan. Die bipolariteit zit zelfs in het klinisch unitarisme van de jaren '70. Organisatorische bipolariteit als tol voor formeel unitarisme.

Ik denk dat alles erop moet gezet worden dat tweetaligheid overal in België toegankelijk/verkrijgbaar/afdwingbaar is; een absolute prioriteit; een soort recht eigenlijk voor alle Belgische burgers.

Sinds 1830 hebben de politici uit "Zuid-België" er zich ALTIJD tegen verzet dat in hun gedeelte van het land tweetaligheid afdwingbaar zou zijn, zoals de Vlaamse beweging dat tot 1914 heeft gehoopt. Hun verzet tegen die idee is een constante in de Belgische politiek.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: Re: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat EmptyTue Oct 13, 2009 11:02 pm

Renaat wrote:
Sprakeloos wrote:
Belgica wrote:
Ik zie daarin geen oplossing voor de schadelijke bipolariteit. De splitsing van BHV zal die alleen maar versterken.

Uiteraard niet Belgica. Ik wil vooral aantonen dat je met het woord 'unitarisme' nog altijd vele kanten op kan gaan. Die bipolariteit zit zelfs in het klinisch unitarisme van de jaren '70. Organisatorische bipolariteit als tol voor formeel unitarisme.

Ik denk dat alles erop moet gezet worden dat tweetaligheid overal in België toegankelijk/verkrijgbaar/afdwingbaar is; een absolute prioriteit; een soort recht eigenlijk voor alle Belgische burgers.

Sinds 1830 hebben de politici uit "Zuid-België" er zich ALTIJD tegen verzet dat in hun gedeelte van het land tweetaligheid afdwingbaar zou zijn, zoals de Vlaamse beweging dat tot 1914 heeft gehoopt. Hun verzet tegen die idee is een constante in de Belgische politiek.

Daar is geen enkel historisch bewijs van.
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: Re: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat EmptyWed Oct 14, 2009 4:36 pm

Bruno wrote:
Renaat wrote:
Sinds 1830 hebben de politici uit "Zuid-België" er zich ALTIJD tegen verzet dat in hun gedeelte van het land tweetaligheid afdwingbaar zou zijn, zoals de Vlaamse beweging dat tot 1914 heeft gehoopt. Hun verzet tegen die idee is een constante in de Belgische politiek.

Daar is geen enkel historisch bewijs van.
In de jaren 30 had men de kans om België volledig administratief tweetalig te maken, maar de Waalse volksvertegenwoordigers stemden hiertegen, omdat ze vreesden dat hun positie in het gedrang zou komen met al die Vlaamse gastarbeiders in Wallonië. Spijtig maar waar!
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: Re: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat EmptyWed Oct 14, 2009 9:57 pm

Renaat wrote:
Sprakeloos wrote:
Belgica wrote:
Ik zie daarin geen oplossing voor de schadelijke bipolariteit. De splitsing van BHV zal die alleen maar versterken.

Uiteraard niet Belgica. Ik wil vooral aantonen dat je met het woord 'unitarisme' nog altijd vele kanten op kan gaan. Die bipolariteit zit zelfs in het klinisch unitarisme van de jaren '70. Organisatorische bipolariteit als tol voor formeel unitarisme.

Ik denk dat alles erop moet gezet worden dat tweetaligheid overal in België toegankelijk/verkrijgbaar/afdwingbaar is; een absolute prioriteit; een soort recht eigenlijk voor alle Belgische burgers.

Sinds 1830 hebben de politici uit "Zuid-België" er zich ALTIJD tegen verzet dat in hun gedeelte van het land tweetaligheid afdwingbaar zou zijn, zoals de Vlaamse beweging dat tot 1914 heeft gehoopt. Hun verzet tegen die idee is een constante in de Belgische politiek.

Als men het Vlaams (in al zijn vormen + aanverwanten) heeft laten opgaan in het Nederlands, is er voor het Waals (en al zijn vormen + aanverwanten) niets gebeurd. Want als er in het Zuiden een tweetaligheid gekomen was, zou dit in de eerste plaats Frans/Waals geweest zijn (er hebben voorvechters bestaan van een bruikbaar Waals, vooral in Luik, maar ook elders).

Als de Zuid-Belgen aan hun volkstaal verzaakten konden er twee dingen gebeuren. Ze namen de gestandardiseerde eigen taal van de Noord-Belgen over (terwijl ze de hunne overboord gooiden), of ze verwierpen elke tweede taal.

Om dat allemaal in Zuid-België waar te maken, moesten er in in al die gebieden natuurlijk perfect Nederlandstaligen wonen. Met de nadruk op 'Nederlandstaligen'. Wie woonde daar, en wie wilde daar gaan wonen?

De Noord-Belgen hadden een dubbele expertise, en hebben die, om zich omgekeerd te spiegelen aan de Walen, prijsgegeven. Zeg nu nog dat dit niet Belgisch is!
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: Re: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat EmptyWed Oct 14, 2009 9:59 pm

Bruno wrote:
Renaat wrote:
Sprakeloos wrote:
Belgica wrote:
Ik zie daarin geen oplossing voor de schadelijke bipolariteit. De splitsing van BHV zal die alleen maar versterken.

Uiteraard niet Belgica. Ik wil vooral aantonen dat je met het woord 'unitarisme' nog altijd vele kanten op kan gaan. Die bipolariteit zit zelfs in het klinisch unitarisme van de jaren '70. Organisatorische bipolariteit als tol voor formeel unitarisme.

Ik denk dat alles erop moet gezet worden dat tweetaligheid overal in België toegankelijk/verkrijgbaar/afdwingbaar is; een absolute prioriteit; een soort recht eigenlijk voor alle Belgische burgers.

Sinds 1830 hebben de politici uit "Zuid-België" er zich ALTIJD tegen verzet dat in hun gedeelte van het land tweetaligheid afdwingbaar zou zijn, zoals de Vlaamse beweging dat tot 1914 heeft gehoopt. Hun verzet tegen die idee is een constante in de Belgische politiek.

Daar is geen enkel historisch bewijs van.

Was er dan niet die ene, Bové of iets dergelijks? Zo'n mensen hebben allicht bestaan, maar moest het daar allemaal van afhangen?
Back to top Go down
Sponsored content





BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty
PostSubject: Re: BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat   BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat Empty

Back to top Go down
 
BHV splitsen in ruil voor de heropbouw van een unitaire staat
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Gewesten vragen zelf unitaire staat - les régions demandent elles-mêmes un Etat unitaire !
» Wat zijn de nadelen van een unitaire staat?
» Opiniestuk in DM over terugkeer naar unitaire staat!
» FDF-voorzitter Maingain pleit voor Waals-Brusselse Staat
» WATHELET VOOR UNITAIR BELGIE ! POUR UNE BELGIQUE UNITAIRE !

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: