Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT

Go down 
+2
Sprakeloos
Renaat
6 posters
AuthorMessage
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptySun Nov 15, 2009 2:06 pm

Niet fascistoïde, cryptofranskiljonse partijtjes van wereldvreemde pubers die lullen als kwijlende, dementerende oudstrijders uit 1830 zullen deze staat redden, maar bewust levende burgers die rationeel denken en zich bewust zijn hun tegelijk Vlaamse, Belgische én Europese identiteit en die bereid zijn hun problemen en zorgen op te lossen in dialoog met de andere burgers van hun staat. Ik ben een Vlaamse patriot en ik heb het grootste misprijzen voor de hatelijkheden die de BUB voortdurend tegen haar tegenstanders debiteert!
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptySun Nov 15, 2009 2:43 pm

Als burger kan ik de misprijzend de schouders ophalen bij al de grofheden die BUB'ers tegen hun tegenstanders uitkramen en medelijdend glimlachen bij hun gebrek aan elementaire kennis van de Belgische politieke geschiedenis en van de werking van onze instellingen. Maar aanvallen op de legitimiteit van ons democratisch verkozen parlement getuigen niet van een correcte democratische instelling en pleiten voor een staatsgreep is in een democratische rechtsstaat oproepen tot criminaliteit.! NO PASARAN!
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptySun Nov 15, 2009 6:51 pm

Renaat wrote:
Als burger kan ik de misprijzend de schouders ophalen bij al de grofheden die BUB'ers tegen hun tegenstanders uitkramen en medelijdend glimlachen bij hun gebrek aan elementaire kennis van de Belgische politieke geschiedenis en van de werking van onze instellingen. Maar aanvallen op de legitimiteit van ons democratisch verkozen parlement getuigen niet van een correcte democratische instelling en pleiten voor een staatsgreep is in een democratische rechtsstaat oproepen tot criminaliteit.! NO PASARAN!

Geen staatsgreep, waarom een staatsgreep? Ik geloof dat de Belgische bewoners door Europa zullen bijdraaien. Een staatsgreep is gewelddadig, en laat de wantoestanden die je wil zien verminderen later in een ergere vorm terugkomen.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptySun Nov 15, 2009 6:54 pm

Quote :
Niet fascistoïde

Vies

Quote :
cryptofranskiljonse partijtjes


Wat is daar op tegen? Moet soms iedereen in het gelid lopen?
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyMon Nov 16, 2009 3:09 pm

Quote :
cryptofranskiljonse partijtjes


Wat is daar op tegen? Moet soms iedereen in het gelid lopen?[/quote]

Ik bedoel dat de BUB pretendeert belgicistisch te zijn maar door haar standpunten, bijvoorbeeld inzake B-H-V- waar ze in feite niets anders wil dan de arrondissementen Halle en Viilvoorde administratief tweetalig te maken ten behoeve van degenen die geen Nederlands willen kennen. Ze formuleren daarmee een franskiljons standpunt dat de Franstalige partijen zelf niet eens durven formuleren.Dat is dus pure hypocrisie.
Ze zullen op die vaststelling antwoorden dat ze die ook Waals-Brabant tweetalig willen maken, maar zij weten perfect dat geen enkele Vlaamse partij dat vraagt. Dat maakt hun hypocrisie dus nog groter.
Bovendien verkondigen ze ook nog dat zij de taalwetten niet willen afschaffen, maar dat is dan niet alleen hypocriet maar ook helemaal in tegenspraak met de oplossing die zij inzake B-H-V voorstellen.
Daarom noem ik die partij cryptofranskiljons.
Ik heb als democraat respect voor partijen die openlijk verkondigen dat zij (een deel van) het Nederlandse taalgebied tweetalig willen maken, maar niet voor kereltjes die onder de mom van belgicisme franskiljonse standpnuten verkondigen.. Ik beschouw die BUB'ers daarom als slechte Belgen die de tweedracht in ons land in de hand werken.
Gelukkig heeft 99,9 % van de Belgen meer gezond verstand!
Wat mij betreft hoeft overigens niemand in de pas te lopen.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyMon Nov 16, 2009 5:26 pm

Renaat wrote:
Niet fascistoïde, cryptofranskiljonse partijtjes van wereldvreemde pubers die lullen als kwijlende, dementerende oudstrijders uit 1830 zullen deze staat redden, maar bewust levende burgers die rationeel denken en zich bewust zijn hun tegelijk Vlaamse, Belgische én Europese identiteit en die bereid zijn hun problemen en zorgen op te lossen in dialoog met de andere burgers van hun staat. Ik ben een Vlaamse patriot en ik heb het grootste misprijzen voor de hatelijkheden die de BUB voortdurend tegen haar tegenstanders debiteert!

Totaal gek geworden, die René.
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyMon Nov 16, 2009 7:31 pm

Bruno wrote:
Renaat wrote:
Niet fascistoïde, cryptofranskiljonse partijtjes van wereldvreemde pubers die lullen als kwijlende, dementerende oudstrijders uit 1830 zullen deze staat redden, maar bewust levende burgers die rationeel denken en zich bewust zijn hun tegelijk Vlaamse, Belgische én Europese identiteit en die bereid zijn hun problemen en zorgen op te lossen in dialoog met de andere burgers van hun staat. Ik ben een Vlaamse patriot en ik heb het grootste misprijzen voor de hatelijkheden die de BUB voortdurend tegen haar tegenstanders debiteert!

Totaal gek geworden, die René.

Als repliek wat mager
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyMon Nov 16, 2009 7:45 pm

Verdient het beter? Rolling Eyes
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyTue Nov 17, 2009 12:15 pm

Sprakeloos wrote:
Renaat wrote:
Als burger kan ik de misprijzend de schouders ophalen bij al de grofheden die BUB'ers tegen hun tegenstanders uitkramen en medelijdend glimlachen bij hun gebrek aan elementaire kennis van de Belgische politieke geschiedenis en van de werking van onze instellingen. Maar aanvallen op de legitimiteit van ons democratisch verkozen parlement getuigen niet van een correcte democratische instelling en pleiten voor een staatsgreep is in een democratische rechtsstaat oproepen tot criminaliteit.! NO PASARAN!

Geen staatsgreep, waarom een staatsgreep? Ik geloof dat de Belgische bewoners door Europa zullen bijdraaien. Een staatsgreep is gewelddadig, en laat de wantoestanden die je wil zien verminderen later in een ergere vorm terugkomen.

U hoopt dat de Belgische bewoners door Europa zullen bijdraaien. Een Europa dat ons een Europese president oplegt, de man heeft misschien wel een mandaat van een beperkt aantal kiezers, maar geen Europees mandaat. Alle inwoners van de VS kunnen stemmen voor hun president, zolang Europa dat niet doet heeft het een erg groot democratisch deficiet.
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyTue Nov 17, 2009 12:37 pm

Bruno wrote:
Renaat wrote:
Niet fascistoïde, cryptofranskiljonse partijtjes van wereldvreemde pubers die lullen als kwijlende, dementerende oudstrijders uit 1830 zullen deze staat redden, maar bewust levende burgers die rationeel denken en zich bewust zijn hun tegelijk Vlaamse, Belgische én Europese identiteit en die bereid zijn hun problemen en zorgen op te lossen in dialoog met de andere burgers van hun staat. Ik ben een Vlaamse patriot en ik heb het grootste misprijzen voor de hatelijkheden die de BUB voortdurend tegen haar tegenstanders debiteert!

Totaal gek geworden, die René.

In de jaren 1930-1960 spoorden de Vlaamse culturele verenigingen er de Vlamingen toe aan hun kinderen Nederlandse namen te geven. Die actie werd toen in franskiljonse kringen en in de franstalige pers belachelijk gemaakt. In die sfeer hebben mijn ouders mij Renaat gedoopt.

Dat de BUB'ers nog in 2009 die naam belachelijk menen te moeten maken, typeert weer eens hun archaïsch-franskiljonse achtergrond .
Back to top Go down
Bourla Louis




Number of posts : 385
Location : Appartement avec vue sur mer - 1.000 €/mois charges comprises avec garage sauf Juillet et Août.
Registration date : 2009-09-19

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyTue Nov 17, 2009 2:45 pm

Juist Renato !
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyTue Nov 17, 2009 11:15 pm

perikles wrote:
Sprakeloos wrote:
Renaat wrote:
Als burger kan ik de misprijzend de schouders ophalen bij al de grofheden die BUB'ers tegen hun tegenstanders uitkramen en medelijdend glimlachen bij hun gebrek aan elementaire kennis van de Belgische politieke geschiedenis en van de werking van onze instellingen. Maar aanvallen op de legitimiteit van ons democratisch verkozen parlement getuigen niet van een correcte democratische instelling en pleiten voor een staatsgreep is in een democratische rechtsstaat oproepen tot criminaliteit.! NO PASARAN!

Geen staatsgreep, waarom een staatsgreep? Ik geloof dat de Belgische bewoners door Europa zullen bijdraaien. Een staatsgreep is gewelddadig, en laat de wantoestanden die je wil zien verminderen later in een ergere vorm terugkomen.

U hoopt dat de Belgische bewoners door Europa zullen bijdraaien. Een Europa dat ons een Europese president oplegt, de man heeft misschien wel een mandaat van een beperkt aantal kiezers, maar geen Europees mandaat. Alle inwoners van de VS kunnen stemmen voor hun president, zolang Europa dat niet doet heeft het een erg groot democratisch deficiet.

De tijd van een rechstreekse verkiezing van een Europse president zullen we nog wel meemaken.

(Belgisch)Vlaanderen heeft ook een begin gekend waar weinig kiezers (=geen) rechtstreeks vat op hadden... (en anachronistisch oordelend België ook niet) Ik herinner me die tijden nog heel goed.

Maar dit is zand in het gelaat: deze reflectie leidt ons af van de idee van de Europese correctie op natiestaten. Deze zal steeds meer gebeuren, rechtstreeks verkozen president of niet.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyTue Nov 17, 2009 11:36 pm

Quote :
Renaat wrote:
Quote :
cryptofranskiljonse partijtjes


Wat is daar op tegen? Moet soms iedereen in het gelid lopen?

Ik bedoel dat de BUB pretendeert belgicistisch te zijn maar door haar standpunten, bijvoorbeeld inzake B-H-V- waar ze in feite niets anders wil dan de arrondissementen Halle en Viilvoorde administratief tweetalig te maken ten behoeve van degenen die geen Nederlands willen kennen. Ze formuleren daarmee een franskiljons standpunt dat de Franstalige partijen zelf niet eens durven formuleren.Dat is dus pure hypocrisie.
Ze zullen op die vaststelling antwoorden dat ze die ook Waals-Brabant tweetalig willen maken, maar zij weten perfect dat geen enkele Vlaamse partij dat vraagt. Dat maakt hun hypocrisie dus nog groter.
Bovendien verkondigen ze ook nog dat zij de taalwetten niet willen afschaffen, maar dat is dan niet alleen hypocriet maar ook helemaal in tegenspraak met de oplossing die zij inzake B-H-V voorstellen.
Daarom noem ik die partij cryptofranskiljons.
Ik heb als democraat respect voor partijen die openlijk verkondigen dat zij (een deel van) het Nederlandse taalgebied tweetalig willen maken, maar niet voor kereltjes die onder de mom van belgicisme franskiljonse standpnuten verkondigen.. Ik beschouw die BUB'ers daarom als slechte Belgen die de tweedracht in ons land in de hand werken.
Gelukkig heeft 99,9 % van de Belgen meer gezond verstand!
Wat mij betreft hoeft overigens niemand in de pas te lopen.

Welk scrupule moet een franskiljon nog overhouden
als België wegvalt? Gééén toch!

Een berekende (=egoïstische) franskiljon kiest immers niet voor België: in België zijn er evenwichten nodig die 'Vlaamse' franskiljons helemaal van de kaart vegen. cheers

In België is geen plaats voor franskiljons. Al lang
niet meer. Het koningshuis geeft de toon aan: geen
Frans met Noord-Belgen.
Evil or Very Mad

Een idealistische (=altruïstische) frankiljon kiest wél voor België, voor de geografisch-sociologische diversiteit, voor de herinnering, voor de trouw aan zijn medeburgers, in vele gevallen aan de Koning, al weet hij dat hij onder Belgische vlag in naam van het heilige bipolaire evenwicht minder kans ziet om zijn rechten als minderheid verdedigd te zien. Hij schuift zijn taalidentiteit door naar de privé-sfeer (of verhuist naar Brussel en omstreken bom ).

Het zal ieder verbazen, maar flaminganten hebben het meeste belang bij het behoud van België, doch zoals in dit prachtig surrealistisch land de gewoonte is verdedigt ieder voor eigen doeleinden uiterst nefaste belangen. affraid
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyWed Nov 18, 2009 12:05 am

Sprakeloos, ik lees uw uw evenwichtige en tactvolle bedenkingen steeds weer met aandacht en waardering.
Ik ben het met u eens dat de "flaminganten", zeg maar Vlamingen, geen belang hebben bij het uiteenvallen van België.
Over de betekenis van de term "franskiljon" moeten wij het bij discussie vooraf eens zijn: met "franskiljon" bedoel ik een Franstalige Belg die weigert zich in het Nederlands taalgebied aan de democratisch, op grond van redelijke compromissen tot stand gekomen taalwetten te onderwerpen.
Ik ben in mijn stad zeer bevriend met een paar Franssprekende gezinnen en ik zou hun vriendschap niet meer kunnen missen.
Maar op grond van mijn kijk op onze politieke geschiedenis - dit land heeft veel kansen gemist! - ben ik principiëel voorstander van een federale inrichting van de Belgische staat .Wat niet betekent dat ik het huidige consumptiefederalisme als een perfece constructie beschouw. E pluribus unitas!
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyWed Nov 18, 2009 1:10 pm

Renaat wrote:
Sprakeloos, ik lees uw uw evenwichtige en tactvolle bedenkingen steeds weer met aandacht en waardering.
Ik ben het met u eens dat de "flaminganten", zeg maar Vlamingen, geen belang hebben bij het uiteenvallen van België.
Over de betekenis van de term "franskiljon" moeten wij het bij discussie vooraf eens zijn: met "franskiljon" bedoel ik een Franstalige Belg die weigert zich in het Nederlands taalgebied aan de democratisch, op grond van redelijke compromissen tot stand gekomen taalwetten te onderwerpen.
Ik ben in mijn stad zeer bevriend met een paar Franssprekende gezinnen en ik zou hun vriendschap niet meer kunnen missen.
Maar op grond van mijn kijk op onze politieke geschiedenis - dit land heeft veel kansen gemist! - ben ik principiëel voorstander van een federale inrichting van de Belgische staat .Wat niet betekent dat ik het huidige consumptiefederalisme als een perfece constructie beschouw. E pluribus unitas!

Renaat, ik ben over al die omschrijving aan het nadenken. Ik moet straks naar buiten, maar morgen komt er een antwoord.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyWed Nov 18, 2009 2:34 pm

Het eerste debat moet inderdaad gaan over de inhoud van de begrippen. Voor mij is een flamingant vandaag de dag, behoudens uitzondering, gelijk aan een Vlaams-nationalist: een België-hater, minstens iemand wie het lot van België niets kan schelen. Maar de flaminganten van de 19de eeuw waren tweetalige unitaristen en België-minnaars. Echte B.U.B.'ers. In die zin zijn de B.U.B.'ers momenteel de enige echte flaminganten in België. Wink
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptyWed Nov 18, 2009 10:30 pm

Belgica wrote:
Het eerste debat moet inderdaad gaan over de inhoud van de begrippen. Voor mij is een flamingant vandaag de dag, behoudens uitzondering, gelijk aan een Vlaams-nationalist: een België-hater, minstens iemand wie het lot van België niets kan schelen. Maar de flaminganten van de 19de eeuw waren tweetalige unitaristen en België-minnaars. Echte B.U.B.'ers. In die zin zijn de B.U.B.'ers momenteel de enige echte flaminganten in België. Wink

Neen, want flaminganten (om er een bij naam te noemen Frans van Cauwelaert) waren diegene die de emacipatie van de Vlamingen wouden verwerven door taal: omroep om de voornamen te vernederlandsen, oprichting van een Nederlandse universiteit in Gent, de vernederlandsing van het bedrijfsleden, oprichting van Vlaamse college (Sint-Lievens college te Antwerpen). Hun dromen zijn vandaag ongeveer gerealiseerd ... de BUB kan men moeilijk beschouwen ls flamingant omdat zij geen respect ombrengt voor het Nederlands, noch voor de taalgevoeligheden binnen de Vlaamse partijen (en Vlaanderen in het algemeen)
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptySun Dec 20, 2009 1:04 pm

Renaat wrote:
Sprakeloos, ik lees uw uw evenwichtige en tactvolle bedenkingen steeds weer met aandacht en waardering.
Ik ben het met u eens dat de "flaminganten", zeg maar Vlamingen, geen belang hebben bij het uiteenvallen van België.
Over de betekenis van de term "franskiljon" moeten wij het bij discussie vooraf eens zijn: met "franskiljon" bedoel ik een Franstalige Belg die weigert zich in het Nederlands taalgebied aan de democratisch, op grond van redelijke compromissen tot stand gekomen taalwetten te onderwerpen.
Ik ben in mijn stad zeer bevriend met een paar Franssprekende gezinnen en ik zou hun vriendschap niet meer kunnen missen.
Maar op grond van mijn kijk op onze politieke geschiedenis - dit land heeft veel kansen gemist! - ben ik principiëel voorstander van een federale inrichting van de Belgische staat .Wat niet betekent dat ik het huidige consumptiefederalisme als een perfece constructie beschouw. E pluribus unitas!

Renaat, verontschuldig me voor morgen dat een maand werd. Tribulaties en wederwarigheden met techniciteit. Ik heb sindsdien ook geen andere posts gezet.

De flaminganten in de huidige zin hebben inderdaad geen belang bij het uiteenvallen van België. Dit is altijd mijn overtuiging geweest. Maar in België zijn alle communautaristische inzetten paradoxaal genoeg tegen het eigenbelang. Dit omwille van de hoge waarde van de symboliek die ermee gepaard gaat.

Een franskiljon is volgens mij een Fransdolle Vlaming geweest. Bij uitbreiding ook een Fransdolle Waal (die alle verschijningsvormen van de Waalse taal negeert), of een Belg tout court (die het Frans een preponderante plaats toeschreeft), maar deze twee associaties raken ook in verval.

Ik denk dat het een constante is in onze contreien; als ik francofiele stellingnames heb, of lijk te hebben, of een andere taal een betekenis wil geven wat nog juister is omdat ik over vele plaatsen in Europa een gelijkaardige bilinguïstische redenering volg, dan is het wel omdat ik niet geloof dat verankerde antinomieën zomaar weggeveegd kunnen worden. Bovendien moet je dit wel doen als je wil dat de antinomie blijft bestaan, zelfs al sta je van nature helemaal aan de andere kant.

Dit heeft op zich niets te maken met het behoud van België. Het behoud van België polariseert deze antinomieën territoriaal, wat ik niet nastrevenswaardig vind, omdat ik denk dat een mens beter vaart bij beheerste antinomieën binnen zijn omgeving, in zijn streek, in zijn land.

Heel merkwaardig is ook de uitgang -kiljon, die lijkt op een Spaanse oorsprong; "los fransquillones". En het hondje Courtois was een fransquillon voor de Spaanse periode.

Het hondje Courtois ligt rustig te slapen in zijn mandje. Men mag hem niet versmachten.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptySun Dec 20, 2009 1:49 pm

Renaat. Je zegt dat je voorstander bent van een federale inrichting van de Belgische staat. Als ik je tirades tegen alles wat met herfederalisering te maken heeft lees, word ik alleen maar versterkt in de opinie dat taalfederalisme (want daar verwijs je impliciet naar) tot separatisme leidt of dat minstens de bedoeling is van dit systeem.

Bovendien blijkt dat taalfederalisme niet te werken. 40 jaar experiment zijn een fiasco. Het volstaat een krant open te slaan om vast te stellen dat het federalisme de politiek-communautaire problemen niet heeft opgelost, wel integendeel. Nochtans werd dat doel aan de Belgen beloofd. De belofte werd niet ingelost, dus moet het taalfederalisme afgeschaft worden.
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptySun Dec 20, 2009 3:37 pm

Het federalisme werkt wel!
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptySun Dec 20, 2009 4:05 pm

Renaat wrote:
Het federalisme werkt wel!
In de zin dat alles wat ooit unitaristisch is federalistisch kan worden, en dan ad aeternam een omgekeerde slingerbeweging maakt zou ik mezelf om die begrippen geen hartkwaal aanpraten.

Maar ik denk wel dat we anders naar taal moeten kijken. Met name op identitair vlak. Een mens kan bij aanvang van zijn leven tweetalig worden, dit wordt nu steeds meer neurologisch bewezen (hierbij ontken ik niet de waarde van omgekeerde stellingen), dus er moet er wel een tweede bestaan die authentiek beheerst wordt.

Als men die mogelijkheden tot tweetaligheid tenietdoet, zijn er zonder hardere woorden te gebruiken gemiste kansen. Natuurlijk is Frans niet de enige mogelijke authentieke tweede taal, en ik sta open voor een andere tweede taal voor een volgende generatie (Engels, Arabisch), maar er zijn veel cultuurhistorische redenen voor dat het wel zo zou zijn, althans voor een deel van de Noord-Belgische bevolking.

Een der meest atypische Vl-nationalisten, en ook een niet onsympathieke hoewel hij met zijn vrouw mijn bloed in een toespraak wel menigmaal tot aan het kookpunt heeft gebracht , Willy Kuypers, heeft nog geen tien jaar geleden tot ieders verbazing in Herent aktie gevoerd voor het Frans als tweede taal (op school).
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptySun Dec 20, 2009 4:42 pm

Het is gewoon een misverstand dat "Vlaams-nationalisten" of "Vlaamsgezinden" of " flaminganten" of "Vlamingen" of hoe je ze ook wil noemen tegenstander zijn van meertaligheid. Verzet tegen het opdringen van het Frans of tegen de onwil om Nederlands te spreken of te kennen heeft wel eens tot onvolwassden en onsympathieke acties geleid, maar dat sloop meestal voort uit irritatie over de assertieve vanzelfsprekendheid waarmee Franstaligen hun taal aan de anderen wilden opdringen.
Er is in Vlaanderen geen vijandigheid tegen vreemde talen. Zie hoeveel geld de Vlaamse onderwijsminister in zijn begroting stopt om het onderwijs van het Frans in Vlaanderen mogelijk te maken, te organiseren, en te begeleiden. Zie de mogelijkheid om Franse kranten en bladen te kopen in de vlaamse provinciesteden. Zie de aankoop van Franse boeken in bibliotheken. Zie de mogelijkheid om Franstalige TV-programma's op de kabel-tv te zien.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT EmptySun Dec 20, 2009 7:28 pm

Renaat wrote:
Het is gewoon een misverstand dat "Vlaams-nationalisten" of "Vlaamsgezinden" of " flaminganten" of "Vlamingen" of hoe je ze ook wil noemen tegenstander zijn van meertaligheid. Verzet tegen het opdringen van het Frans of tegen de onwil om Nederlands te spreken of te kennen heeft wel eens tot onvolwassden en onsympathieke acties geleid, maar dat sloop meestal voort uit irritatie over de assertieve vanzelfsprekendheid waarmee Franstaligen hun taal aan de anderen wilden opdringen.
Er is in Vlaanderen geen vijandigheid tegen vreemde talen. Zie hoeveel geld de Vlaamse onderwijsminister in zijn begroting stopt om het onderwijs van het Frans in Vlaanderen mogelijk te maken, te organiseren, en te begeleiden. Zie de mogelijkheid om Franse kranten en bladen te kopen in de vlaamse provinciesteden. Zie de aankoop van Franse boeken in bibliotheken. Zie de mogelijkheid om Franstalige TV-programma's op de kabel-tv te zien.

Renaat, ik denk niet dat er ooit gezegd geweest is dat VL-NAT tegenstanders zijn van meertaligheid; in de hoedanigheid van vreemde talen weliswaar. En daar nijpt het schoentje. Er is geen tussenstatuut, ofwel een meerderheidstaal, ofwel een vreemde taal. Er is geen plaats voor een minderheidstaal die gemeenzaam bekend is.

Geen major en minor binnen één maatschappij.

Als ik ergens op Europa hoop, is het wel dat alle bewoners hun neurologische faculteiten tot oorspronkelijke tweetaligheid zullen kunnen ontwikkelen (via mgl. tot 2-talig onderwijs als recht, niet als plicht), iets waar België (in tegenstelling tot Lux) quasi volledig in mislukt is.

Gelukkig dat Lux niet België is geworden!
Back to top Go down
Sponsored content





IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty
PostSubject: Re: IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT   IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT Empty

Back to top Go down
 
IK BEN EEN VLAAMSE PATRIOT
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» "VlAAMSE" GRONDWET
» Vervalsing van de Vlaamse begrotingscijfers
» Vlaamse onafhankelijkheid: hoe moet dat dan?
» Peiling HLN : 9% voor Vlaamse onafhankelijkheid
» Vlaamse Hogeschool gelauwerd!

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: