Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?

Go down 
5 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyTue Jun 08, 2010 10:47 pm

Waren er "Vlamingen" in de Romeinse tijd? Ik hoor flaminganten lachen als Belgen zeggen dat België bestaat sinds de Romeinse tijd, maar deze quatsch tart alle verbeelding. Kan het nog onnozeler als men "Vlamingen" met Kelten verwart?

DE STANDAARD

'Vlamingen zijn de dappersten aller Galliërs'

* dinsdag 08 juni 2010, 20u26
* Bron: belga
* Auteur: mtm

De Vlaming Joren De Neve heeft dit jaar de scriptieprijs geschiedenis aan de universiteit van het Nederlandse Leiden gewonnen. Daarin maakt hij onder meer komaf met het citaat uit 'De Bello Gallico' van Julius Caesar dat 'de Belgen de dappersten aller Galliërs' zijn.

In feite kunnen alleen de Vlamingen aanspraak maken op die titel, zo besluit de 23-jarige student oudheidkunde. Dat laat de Universiteit Leiden dinsdag weten.

De Neve, die gelauwerd werd voor zijn verhandeling ’sofistische herinterpretatie’, behandelt het citaat van Julius Caesar in de ruimere context van 'De Bello Gallico'.

'Wanneer Caesar het in zijn Commentarii de bello Gallico heeft over dappere Belgae, dan bedoelt hij de Belgae die zich niet lieten verzwakken door handel en een grote krijgskunst aan de dag legden. In die zin mogen de Menapiërs, de Nerviërs en de Eburonen, dus de Vlamingen van die tijd, terecht de dappersten van alle Galliërs genoemd worden', stelt de student na grondige analyse van het werk.

De Neve wint 1.500 euro met zijn verhandeling en een optie tot publicatie.


Is Joren De Neve trouwens een Vlaming? Komt hij uit Oost-, West-, Frans- of Zeeuws-Vlaanderen?
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyTue Jun 08, 2010 11:25 pm

Misschien onkracht hij gewoon een Belgische mythe, troost u wij hebben er ook enkele.
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyTue Jun 08, 2010 11:28 pm

De Limburgers Eburonen zullen zeker blij zijn met het feit dat ze niet als Vlaming beschouwd worden...
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyTue Jun 08, 2010 11:43 pm

Kunnen wij in feite oordelen als we dit geschrijf niet gelezen hebben?
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyWed Jun 09, 2010 12:22 am

Ik ga ervan uit dat een journalist-recensent van kwaliteitskrant De Standaard toch zijn bronnen verifieert...
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyWed Jun 09, 2010 3:17 am

Ik heb ook De Bello Gallico gelezen - in het Latijn zelfs. Caesar heeft die uitspraak gedaan over de Belgae. Het staat in het begin van zijn boek:

I GALLIA est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam qui ipsorum lingua Celtae, nostra Galli appellantur.

II Hi omnes lingua, institutis, legibus inter se differunt. Gallos ab Aquitanis Garumna flumen, a Belgis Matrona et Sequana dividit.

III Horum omnium fortissimi sunt Belgae, propterea quod a cultu atque humanitate provinciae longissime
absunt, minimeque ad eos mercatores saepe commeant atque ea quae ad effeminandos animos
pertinent important, proximique sunt Germanis, qui trans Rhenum incolunt, quibuscum continenter
bellum gerunt.
[/quote]

IV Qua de causa Helvetii quoque reliquos Gallos virtute praecedunt, quod fere cotidianis proeliis cum Germanis contendunt, cum aut suis finibus eos prohibent aut ipsi in eorum finibus bellum gerunt.

V Eorum una pars, quam Gallos obtinere dictum est, initium capit a flumine Rhodano, continetur Garumna flumine, Oceano, finibus Belgarum, attingit etiam ab Sequanis et Helvetiis flumen Rhenum, vergit ad septentriones.

VI Belgae ab extremis Galliae finibus oriuntur, pertinent ad inferiorem partem fluminis Rheni, spectant in septentrionem et orientem solem.


VII

Aquitania a Garumna flumine ad Pyrenaeos montes et eam partem Oceani quae est ad Hispaniam pertinet; spectat inter occasum solis et septentriones

Ik vertaal:
par. 1 Gallië is in drie delen onderverdeeld, het eerste bewoond door de Belgen, het tweede door de Aquitaniërs, het derde door de Kelten die wij - Caesar bedoelt de Romeinen - Galliërs noemen

par. 2 Deze stammen verschillen onderling qua taal, instellingen en wetten. (door mij in vet aangestipt).

De Galliërs (Kelten) worden van de Aquitaniërs afgescheiden door de Garumna (d.i. de Garonne, die loopt van de Spaanse grens tot aan de zee), en van de Belgen door de Matrona (d.i. de Marne) en de Sequana (d.i. de Seine). (door mij onderstreept). M.a.w.: De grens van Gallië is in het zuiden de Garonne en in het noorden de Seine en Marne. De Belgen noemt Caesar dus het volk dat boven Seine en Marne leeft.

par. 3 Van al deze (stammen) zijn de Belgen de dappersten, en wel om die reden dat ze in hun levenswijze en opvoeding het verst van de provincie (lees: Rome) verwijderd zijn en het zeer zelden in aanraking komen met handelaars die dikwijls handelen in geestesverzwakkende ("effeminandus", i.e. "verwijfde) goederen. (Caesar geeft hier dus kritiek op de Romeinse levenswijze). Daarenboven leven de Belgen zeer dicht de Germanen - die wonen aan de andere zijde van de Rijn (lees: ten oosten van de Rijn) met wie ze zich voortdurend in een staat van oorlog bevinden.

par. 4 Om dezelfde reden kan men stellen dat de Helveten - de Zwitsers dus - de Galliërs in moed voorbijsteken. Zij gaan in dagelijkse gevechten de Germanen met het zwaard te lijf en voeren die oorlog om hetzij hun grenzen te beschermen (van de Germanen) of zelfs binnen de Germaanse grenzen te strijden.

par. 5 (Caesar herneemt nu waar hij begon) Het deel dat, ik zegde het reeds, door Galliërs bezet wordt, begint bij de rivier Rhodanus (de Rhone) en volgt de Garonne tot aan de oceaan, wordt begrensd door het gebied waar de Belgen wonen, heeft een raakpunt met waar de Sequaniërs en de Zwitsers gevestigd zijn ter hoogte van de Rijn en gaat zo door in noordelijke richting.

par. 6 België begint bij de uiterste grens van Gallië en reikt tot de Neder-Rijn in noordelijke en oostelijke richting.

par. 7 Aquitanië omspant het territorium van de Garonne tot aan het Pyreneeën-gebergte en tot dat deel van de (Atlantische) Oceaan, dat Spanje begrenst. het ligt tegen tussen de zonsval in het westen en het noorden (i.e. tegen het noord-westen).

Conclusie: Het Gallië van Caesar is verdeeld in drie delen, het meest noordelijke daarvan, het deel benoorden Marne en Seine, wordt bewoond door de Belgae. De Belgen zijn van alle Galliërs het dapperst, ze zijn veraf van het door Caesar decadent geachte Rome en strijden moedig tegen de Germanen - de Zwitsers ook trouwens.

Wie me uit deze tekst het bestaan van een "Vlaamse" entiteit bij Caesar of een België dat "Vlaanderen" omvatte kan afleiden, is een héle straffe Rolling Eyes
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyWed Jun 09, 2010 10:25 am

Bruno wrote:
Ik heb ook De Bello Gallico gelezen - in het Latijn zelfs. Caesar heeft die uitspraak gedaan over de Belgae. Het staat in het begin van zijn boek:

I GALLIA est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam qui ipsorum lingua Celtae, nostra Galli appellantur.

II Hi omnes lingua, institutis, legibus inter se differunt. Gallos ab Aquitanis Garumna flumen, a Belgis Matrona et Sequana dividit.

III Horum omnium fortissimi sunt Belgae, propterea quod a cultu atque humanitate provinciae longissime
absunt, minimeque ad eos mercatores saepe commeant atque ea quae ad effeminandos animos
pertinent important, proximique sunt Germanis, qui trans Rhenum incolunt, quibuscum continenter
bellum gerunt.

IV Qua de causa Helvetii quoque reliquos Gallos virtute praecedunt, quod fere cotidianis proeliis cum Germanis contendunt, cum aut suis finibus eos prohibent aut ipsi in eorum finibus bellum gerunt.

V Eorum una pars, quam Gallos obtinere dictum est, initium capit a flumine Rhodano, continetur Garumna flumine, Oceano, finibus Belgarum, attingit etiam ab Sequanis et Helvetiis flumen Rhenum, vergit ad septentriones.

VI Belgae ab extremis Galliae finibus oriuntur, pertinent ad inferiorem partem fluminis Rheni, spectant in septentrionem et orientem solem.


VII

Aquitania a Garumna flumine ad Pyrenaeos montes et eam partem Oceani quae est ad Hispaniam pertinet; spectat inter occasum solis et septentriones

Ik vertaal:
par. 1 Gallië is in drie delen onderverdeeld, het eerste bewoond door de Belgen, het tweede door de Aquitaniërs, het derde door de Kelten die wij - Caesar bedoelt de Romeinen - Galliërs noemen

par. 2 Deze stammen verschillen onderling qua taal, instellingen en wetten. (door mij in vet aangestipt).

De Galliërs (Kelten) worden van de Aquitaniërs afgescheiden door de Garumna (d.i. de Garonne, die loopt van de Spaanse grens tot aan de zee), en van de Belgen door de Matrona (d.i. de Marne) en de Sequana (d.i. de Seine). (door mij onderstreept). M.a.w.: De grens van Gallië is in het zuiden de Garonne en in het noorden de Seine en Marne. De Belgen noemt Caesar dus het volk dat boven Seine en Marne leeft.

par. 3 Van al deze (stammen) zijn de Belgen de dappersten, en wel om die reden dat ze in hun levenswijze en opvoeding het verst van de provincie (lees: Rome) verwijderd zijn en het zeer zelden in aanraking komen met handelaars die dikwijls handelen in geestesverzwakkende ("effeminandus", i.e. "verwijfde) goederen. (Caesar geeft hier dus kritiek op de Romeinse levenswijze). Daarenboven leven de Belgen zeer dicht de Germanen - die wonen aan de andere zijde van de Rijn (lees: ten oosten van de Rijn) met wie ze zich voortdurend in een staat van oorlog bevinden.

par. 4 Om dezelfde reden kan men stellen dat de Helveten - de Zwitsers dus - de Galliërs in moed voorbijsteken. Zij gaan in dagelijkse gevechten de Germanen met het zwaard te lijf en voeren die oorlog om hetzij hun grenzen te beschermen (van de Germanen) of zelfs binnen de Germaanse grenzen te strijden.

par. 5 (Caesar herneemt nu waar hij begon) Het deel dat, ik zegde het reeds, door Galliërs bezet wordt, begint bij de rivier Rhodanus (de Rhone) en volgt de Garonne tot aan de oceaan, wordt begrensd door het gebied waar de Belgen wonen, heeft een raakpunt met waar de Sequaniërs en de Zwitsers gevestigd zijn ter hoogte van de Rijn en gaat zo door in noordelijke richting.

par. 6 België begint bij de uiterste grens van Gallië en reikt tot de Neder-Rijn in noordelijke en oostelijke richting.

par. 7 Aquitanië omspant het territorium van de Garonne tot aan het Pyreneeën-gebergte en tot dat deel van de (Atlantische) Oceaan, dat Spanje begrenst. het ligt tegen tussen de zonsval in het westen en het noorden (i.e. tegen het noord-westen).

Conclusie: Het Gallië van Caesar is verdeeld in drie delen, het meest noordelijke daarvan, het deel benoorden Marne en Seine, wordt bewoond door de Belgae. De Belgen zijn van alle Galliërs het dapperst, ze zijn veraf van het door Caesar decadent geachte Rome en strijden moedig tegen de Germanen - de Zwitsers ook trouwens.

Wie me uit deze tekst het bestaan van een "Vlaamse" entiteit bij Caesar of een België dat "Vlaanderen" omvatte kan afleiden, is een héle straffe Rolling Eyes[/quote]

Wie mij uit de oorspronkelijke tekst het bestaan van een entiteit België kan uileggen die gelijk valt met de huidige Belgische staat is een héle straffe.

PS: denk je werkelijk dat een krant de bron controleert, cut en paste van een persbericht.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyThu Jun 10, 2010 2:58 am

Quote :
Wie mij uit de oorspronkelijke tekst het bestaan van een entiteit België kan uileggen die gelijk valt met de huidige Belgische staat is een héle straffe.

PS: denk je werkelijk dat een krant de bron controleert, cut en paste van een persbericht.

Wie heeft het nu over de huidige Belgische staat?

Uw post scriptum begrijp ik niet.
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyThu Jun 10, 2010 10:49 am

Bruno wrote:
Quote :
Wie mij uit de oorspronkelijke tekst het bestaan van een entiteit België kan uileggen die gelijk valt met de huidige Belgische staat is een héle straffe.

PS: denk je werkelijk dat een krant de bron controleert, cut en paste van een persbericht.

Wie heeft het nu over de huidige Belgische staat?

Uw post scriptum begrijp ik niet.

Mijn PS gaat over het feit dat kranten hun bronnen niet controleren het hele verhaal blijkt een grap te zijn. De kranten nemen dit bericht zonder controle over van een persagenschap. Dat persagentschp reageert blijkbaar op een email van ee grapjurk.
Back to top Go down
Jo




Number of posts : 427
Location : Assebroek
Registration date : 2010-03-29

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyThu Jun 10, 2010 11:57 am

Terwijl de "Belgen" in het hele land beven en sidderen in het vooruitzicht van de verkiezingsresultaten, hebben de leiders van de B.U.B niets anders te doen dan te polemiseren over een concert en over een term uit de geschriften van de Romeinse veldheer die meer dan twee millenia geleden onze contreien heeft veroverd. Die "Belgae" van Caesar waren blijkbaar heel wat energieker dan de B.U.B.-softies!
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyThu Jun 10, 2010 3:45 pm

perikles wrote:
Bruno wrote:
Quote :
Wie mij uit de oorspronkelijke tekst het bestaan van een entiteit België kan uileggen die gelijk valt met de huidige Belgische staat is een héle straffe.

PS: denk je werkelijk dat een krant de bron controleert, cut en paste van een persbericht.

Wie heeft het nu over de huidige Belgische staat?

Uw post scriptum begrijp ik niet.

Mijn PS gaat over het feit dat kranten hun bronnen niet controleren het hele verhaal blijkt een grap te zijn. De kranten nemen dit bericht zonder controle over van een persagenschap. Dat persagentschp reageert blijkbaar op een email van ee grapjurk.

Dat zegt toch veel over het niveau van de persagentschappen...
Back to top Go down
Jo




Number of posts : 427
Location : Assebroek
Registration date : 2010-03-29

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyThu Jun 10, 2010 4:32 pm

Bruno wrote:
perikles wrote:
Bruno wrote:
Quote :
Wie mij uit de oorspronkelijke tekst het bestaan van een entiteit België kan uileggen die gelijk valt met de huidige Belgische staat is een héle straffe.

PS: denk je werkelijk dat een krant de bron controleert, cut en paste van een persbericht.

Wie heeft het nu over de huidige Belgische staat?

Uw post scriptum begrijp ik niet.

Mijn PS gaat over het feit dat kranten hun bronnen niet controleren het hele verhaal blijkt een grap te zijn. De kranten nemen dit bericht zonder controle over van een persagenschap. Dat persagentschp reageert blijkbaar op een email van ee grapjurk.

Dat zegt toch veel over het niveau van de persagentschappen...

Sommige BUB'ers citeren op deze site wel voortdurend berichten van persagentschappen! Dat zegt misschien ook iets over hun niveau...
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyThu Jun 10, 2010 4:33 pm

Allez, 't is weer onze fout, zeker? Rolling Eyes
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyThu Jun 10, 2010 4:38 pm

Jo wrote:
Bruno wrote:
perikles wrote:
Bruno wrote:
Quote :
Wie mij uit de oorspronkelijke tekst het bestaan van een entiteit België kan uileggen die gelijk valt met de huidige Belgische staat is een héle straffe.

PS: denk je werkelijk dat een krant de bron controleert, cut en paste van een persbericht.

Wie heeft het nu over de huidige Belgische staat?

Uw post scriptum begrijp ik niet.

Mijn PS gaat over het feit dat kranten hun bronnen niet controleren het hele verhaal blijkt een grap te zijn. De kranten nemen dit bericht zonder controle over van een persagenschap. Dat persagentschp reageert blijkbaar op een email van ee grapjurk.

Dat zegt toch veel over het niveau van de persagentschappen...

Sommige BUB'ers citeren op deze site wel voortdurend berichten van persagentschappen! Dat zegt misschien ook iets over hun niveau...

Dat is wel het toppunt. Zijn de Vlaams-nationalisten nu ook al tegen persagentschappen?
Back to top Go down
Jo




Number of posts : 427
Location : Assebroek
Registration date : 2010-03-29

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyThu Jun 10, 2010 4:48 pm

Bruno wrote:
Jo wrote:
Bruno wrote:
perikles wrote:
Bruno wrote:
Quote :
Wie mij uit de oorspronkelijke tekst het bestaan van een entiteit België kan uileggen die gelijk valt met de huidige Belgische staat is een héle straffe.

PS: denk je werkelijk dat een krant de bron controleert, cut en paste van een persbericht.

Wie heeft het nu over de huidige Belgische staat?

Uw post scriptum begrijp ik niet.

Mijn PS gaat over het feit dat kranten hun bronnen niet controleren het hele verhaal blijkt een grap te zijn. De kranten nemen dit bericht zonder controle over van een persagenschap. Dat persagentschp reageert blijkbaar op een email van ee grapjurk.

Dat zegt toch veel over het niveau van de persagentschappen...

Sommige BUB'ers citeren op deze site wel voortdurend berichten van persagentschappen! Dat zegt misschien ook iets over hun niveau...

Dat is wel het toppunt. Zijn de Vlaams-nationalisten nu ook al tegen persagentschappen?

Waaruit meent u dat te kunnen afleiden?
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? EmptyThu Jun 10, 2010 4:49 pm

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=NB2R8KHJ&word=belgen+galli%C3%ABrs

Eén dag dappersten der Galliërs


Eén dag lang liet een flauwe plezante ons geloven dat niet de Belgen, maar de Vlamingen de dappersten aller Galliërs waren. Het verhaal begint dinsdagavond bij het persbureau Belga. Dat krijgt een bericht binnen van de persdienst van de Leidse universiteit.

Het gaat als volgt: 'De Vlaming Joren De Neve heeft dit jaar de scriptieprijs geschiedenis (1.500 euro) gewonnen. De Neve rekent af met het citaat uit De Bello Gallico van Julius Caesar als zouden 'de Belgen de dappersten aller Galliërs' zijn. Alleen de Vlamingen kunnen aanspraak maken op die titel. Wanneer Caesar het heeft over dappere Belgae, dan bedoelt hij de Belgae die zich niet lieten verzwakken door handel en een grote krijgskunst aan de dag legden. In die zin mogen alleen de Menapiërs, de Nerviërs en de Eburonen -de Vlamingen van die tijd dus- terecht de dappersten van alle Galliërs genoemd worden.'

De mail is verstuurd door promotor Theo Hoeksma, die nog schrijft: 'De gegevens uit dit bericht mogen vrij gebruikt worden, mits het vermelden van de Universiteit Leiden.'

Belga stuurt het bericht door naar kranten, radio en televisie en alle andere abonnees. Diverse media publiceren het. Hetzij op papier, hetzij op de website.

Wij wilden die onderzoekers wel eens de lof laten zingen van die dappere VlamingenDus belden we naar de persdienst van de Universiteit Leiden met de vraag ons in contact te brengen met Joren De Neve. 'Zoeken we meteen uit', zeggen ze.

Kort na de middag meldt Leiden: 'We hebben alle lijsten afgezocht en nergens vinden we de naam Joren De Neve. En nog vreemder: de scriptieprijs geschiedenis is dit jaar nog niet eens uitgereikt. Die mail werd verstuurd door Theo Hoeksma, zegt u? Ook die man is hier niet bekend. En de website waarnaar hij verwijst bestaat niet.'

Op de mail -inclusief het officiële logo van de Universiteit Leiden- staat ook een telefoonnummer. Daar krijgen we een bandje te horen: 'Dit is de voicemail van Theo Hoeksma. Wij zijn afwezig tot eind juni maar daarna kunt u ons gewoon weer bereiken.'

Het lijkt erop dat iemand de Universiteit Leiden een hak wil zetten. 'Het is de eerste maal dat we zoiets meemaken', zegt Dini Hogenelst, persvoorlichter van de Universiteit Leiden. 'Het bericht is nog niet opgepikt door de Nederlandse pers. Voorlopig laten we het hierbij.'

Of hoe een Nederlander de flauwste plezante aller Galliërs kan zijn.
Back to top Go down
Sponsored content





Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty
PostSubject: Re: Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?   Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch? Empty

Back to top Go down
 
Wat denkt u van deze Vlaams-nationale quatsch?
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» VLAAMS-NATIONALE MYTHES
» Typisch Vlaams-nationale klaagzang
» Grote Vlaams-nationale corruptie?
» VLAAMS-NATIONALE TANDARTS TEGEN FEDERALISTISCHE ECONOMIST
» Vlaams-nationale spoken - les fantômes nationalistes flamands

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: