Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Kirgizië organiseert referendum

Go down 
3 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Kirgizië organiseert referendum Empty
PostSubject: Kirgizië organiseert referendum   Kirgizië organiseert referendum EmptySun Jun 27, 2010 8:04 pm

Wat zeggen de flaminganten hiervan: een referendum over een staatshervorming in een ex-sovjet-republiek? Is Kirgizië een grotere democratie dan België mischien?

Kirgizië organiseert referendum Kirg.jpg.275

DE STANDAARD

Kirgizië stemt in referendum over grondwetshervorming

zondag 27 juni 2010, 07u12Bron: belga, dpa Auteur: oom

reuters
Onder scherpe veiligheidsmaatregelen is zondag in de Centraal-Aziatische republiek Kirgizië een referendum begonnen over een grondwetshervorming die voorziet in meer macht voor het parlement. Na de val van de autoritaire president Koermanbek Bakijev hoopt de overgangsregering dat er door het referendum stabiliteit komt in het land.
In het zuiden van Kirgizië kwam het midden juni tot etnische onlusten tussen Kirgiezen en Oezbeken. Daarbij lieten naar schatting zo'n 2.000 mensen het leven. Tienduizenden sloegen op de vlucht.

De meer dan twee miljoen kiesgerechtigden moeten gewoon 'ja' of 'neen' zeggen tegen de nieuwe democratische grondwet. Die voorziet in de overgang naar een parlementaire republiek, de eerste in Centraal-Azië. De macht van de president wordt duidelijk gekortwiekt.
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Kirgizië organiseert referendum Empty
PostSubject: Re: Kirgizië organiseert referendum   Kirgizië organiseert referendum EmptySun Jun 27, 2010 9:40 pm

De flaminganten en andere taalnationalisten zullen zeggen dat in België geen referenda mogelijk zijn omdat het in strijd is met de Grondwet, dat de uitslag van het referendum ten tijde van de Koningskwestie niet werd gerespecteerd, dat de bevolking een mandaat geeft aan de volksvertegenwoordigers...
Back to top Go down
VikingMaekel

VikingMaekel


Number of posts : 166
Location : Vlaanderen
Registration date : 2010-03-23

Kirgizië organiseert referendum Empty
PostSubject: Re: Kirgizië organiseert referendum   Kirgizië organiseert referendum EmptyMon Jun 28, 2010 1:43 pm

Moment hé. De partijen die referenda vroeger tegenhielden waren de SP en PS, omdat het wel eens genant zou kunnen zijn als Vlamingen en Franstaligen compleet verschillend zouden stemmen. En ja de koningskwestie is een exemplarisch voorbeeld waar de stem van de meerderheid naast zich neergelegd werd.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Kirgizië organiseert referendum Empty
PostSubject: Re: Kirgizië organiseert referendum   Kirgizië organiseert referendum EmptyMon Jun 28, 2010 2:07 pm

Kan je dat laatste eens uitleggen? Dat begrijp ik niet zo goed. Volgens mij was de vraag of Koning Leopold III mocht terugkeren naar België of niet. Een nipte meerderheid van 57% was vóór zijn terugkeer. Dus volgens u is hij niet mogen terugkeren?
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Kirgizië organiseert referendum Empty
PostSubject: Re: Kirgizië organiseert referendum   Kirgizië organiseert referendum EmptyMon Jun 28, 2010 2:52 pm

VikingMaekel wrote:
Moment hé. De partijen die referenda vroeger tegenhielden waren de SP en PS, omdat het wel eens genant zou kunnen zijn als Vlamingen en Franstaligen compleet verschillend zouden stemmen. En ja de koningskwestie is een exemplarisch voorbeeld waar de stem van de meerderheid naast zich neergelegd werd.
We leven anno 2010, niet meer in 1950. Het is niet omdat iets vroeger mislukt is, dat het later niet kan lukken.

Persoonlijke vraag: vindt u dan dat Leopold III niet had moeten toegeven en dat er een openlijke burgeroorlog had moeten ontstaan?
Back to top Go down
VikingMaekel

VikingMaekel


Number of posts : 166
Location : Vlaanderen
Registration date : 2010-03-23

Kirgizië organiseert referendum Empty
PostSubject: Re: Kirgizië organiseert referendum   Kirgizië organiseert referendum EmptyMon Jun 28, 2010 3:25 pm

Belgica wrote:
Kan je dat laatste eens uitleggen? Dat begrijp ik niet zo goed. Volgens mij was de vraag of Koning Leopold III mocht terugkeren naar België of niet. Een nipte meerderheid van 57% was vóór zijn terugkeer. Dus volgens u is hij niet mogen terugkeren?

Ach man, iedereen weet en wist dat het ging over het al dan niet terug betreden van de troon of niet.

@Dio: Dus als de minderheid van de bevolking iets eist dan moet de meerderheid maar toegeven volgens u? Een situatie die we hier al 180 jaar kennen en typerend voor dit on-land

Trouwens was de PS tegenstander om referenda op nationaal niveau in te voeren in de regeerperiodes van '99 tot '07 N-VA en VB waren voorstander. Kom dus niet klagen alsof Vlaams-nationalisten dit willen tegenhouden.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Kirgizië organiseert referendum Empty
PostSubject: Re: Kirgizië organiseert referendum   Kirgizië organiseert referendum EmptyMon Jun 28, 2010 3:51 pm

Is er dan een fundamenteel verschil tussen de nationalisten van de PS en de Vlaams-nationalisten?
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Kirgizië organiseert referendum Empty
PostSubject: Re: Kirgizië organiseert referendum   Kirgizië organiseert referendum EmptyMon Jun 28, 2010 5:11 pm

VikingMaekel wrote:
@Dio: Dus als de minderheid van de bevolking iets eist dan moet de meerderheid maar toegeven volgens u? Een situatie die we hier al 180 jaar kennen en typerend voor dit on-land

Trouwens was de PS tegenstander om referenda op nationaal niveau in te voeren in de regeerperiodes van '99 tot '07 N-VA en VB waren voorstander. Kom dus niet klagen alsof Vlaams-nationalisten dit willen tegenhouden.
Democratie is geen kwestie van "meerderheid-heeft-altijd-gelijk tegen minderheid-is verkeerd", noch een kwestie van om de zo veel jaren een bolletje rood kleuren of aanvinken, democratie gaat in de etymologische en strikte zin van het woord veel verder.

De toenmalige Belgische regering heeft een spijtige beslissing genomen, maar noodzakelijk om een burgeroorlog te voorkomen. Democratie betekent niet dat men zich blindstaart op de macht van de cijfers, maar op de macht van het gezond verstand.

Dat de PS tegenstander is / was van referenda, doet hier eigenlijk niets ter zake. Ik heb nooit en zal nooit stemmen op de PS. Als authentieke democraat betreur ik het uitblijven van referenda in België op nationaal vlak.

Ik klaag dus niet, maar kaart gewoon het dubbele discours van sommige Vlaams- en andere taalnationalisten aan waarbij ze hun goedkeuring verlenen aan referenda in het buitenland (bv. Spanje) en gekant zijn tegen een algemeen, nationaal referendum over de toekomst van België!
Back to top Go down
VikingMaekel

VikingMaekel


Number of posts : 166
Location : Vlaanderen
Registration date : 2010-03-23

Kirgizië organiseert referendum Empty
PostSubject: Re: Kirgizië organiseert referendum   Kirgizië organiseert referendum EmptyMon Jun 28, 2010 5:32 pm

Diogene> Leer lezen. Ik heb net gezegd dat N-VA en VB voorstander waren.
Op een ja/nee vraag geldt wel het principe van "meerderheid heeft gelijk, minderheid dient dit te aanvaarden" Anders is dit een zware aanfluiting van democratie. Ik zeg niet dat ze niet democratisch mogen ijveren om het tij te doen keren, maar als de minderheid de meerderheid gijzelt en dreigt met een burgeroorlog is dit inciviek!

Ik stel vast dat Belgicisten enkel democratisch zijn als het in hun kraam past.
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Kirgizië organiseert referendum Empty
PostSubject: Re: Kirgizië organiseert referendum   Kirgizië organiseert referendum EmptyMon Jun 28, 2010 10:35 pm

VikingMaekel wrote:
Ik stel vast dat Belgicisten enkel democratisch zijn als het in hun kraam past.
Is dit tegen mij persoonlijk bedoeld en zo ja, waaruit leidt u af dat ik selectief democraat ben?
Back to top Go down
VikingMaekel

VikingMaekel


Number of posts : 166
Location : Vlaanderen
Registration date : 2010-03-23

Kirgizië organiseert referendum Empty
PostSubject: Re: Kirgizië organiseert referendum   Kirgizië organiseert referendum EmptyMon Jun 28, 2010 11:46 pm

Lees mijn vorig antwoord nog eens.
Back to top Go down
Sponsored content





Kirgizië organiseert referendum Empty
PostSubject: Re: Kirgizië organiseert referendum   Kirgizië organiseert referendum Empty

Back to top Go down
 
Kirgizië organiseert referendum
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» referendum Catalonië - Référendum en Catalogne
» VLD organiseert debat over federale kieskring
» VLAAMS BELANG ORGANISEERT HAATACTIE MET ONS GELD
» Vlaams-Belanger organiseert extreem-rechtse concerten
» REFERENDUM ?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Europa / Europe-
Jump to: