Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 De Ronde van het echte Vlaanderen is Belgisch / Le tour de la vraie Flandre est belge

Go down 
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

De Ronde van het echte Vlaanderen is Belgisch / Le tour de la vraie Flandre est belge Empty
PostSubject: De Ronde van het echte Vlaanderen is Belgisch / Le tour de la vraie Flandre est belge   De Ronde van het echte Vlaanderen is Belgisch / Le tour de la vraie Flandre est belge EmptyThu Mar 31, 2011 12:05 pm

Uiteraard is de Ronde Belgisch. Het volstaat te weten wat Vlaanderen is (en niet wat de media ons wijsmaken). De Ronde blijft ook netjes binnen het echte Vlaanderen.

Evidemment que le Tour est belge. Il suffit de savoir ce que c'eest la Flandre (et pas ce que les médias nous racontent). Le Tour reste aussi dans les limites de la vraie Flandre.


DE STANDAARD

Strijd om de vlaggenstok
Is de Ronde Belgisch of Vlaams?

* donderdag 31 maart 2011, 05u00
*
* Auteur: Eline Bergmans , foto's Frederik Buyckx


De Ronde van het echte Vlaanderen is Belgisch / Le tour de la vraie Flandre est belge Cancellara-wint-ronde-van-vlaanderen_5_460x0

SINT-LODEWIJK - Geen vlaggenstok in Sint-Lodewijk die nog veilig is. De supportersclub van Stijn Devolder deelt er zondag tijdens de Ronde van Vlaanderen 2.000 Belgische vlagjes uit. Dat is dik tegen de zin van de leeuwenvlaggers. Zij hebben met vlag en ballon het tegenoffensief ingezet.

De kerk in het midden. Rijtjeshuizen, een handvol winkels en dubbel zoveel boerderijen errond. Twee cafés – één aan elke kant van het dorp. Sint-Lodewijk is een typisch Vlaamse gemeente met 3.000 inwoners. Die sinds een maand in twee vlaggenkampen verdeeld zijn: de Vlaamse Leeuwen versus de aanhangers van Belgische driekleur. Verzameld in café Torenhof en café De Gilde.

In februari maakte de supportersclub van Stijn Devolder – De Gilde – bekend dat ze zondag tweeduizend Belgische vlaggen zullen uitdelen tijdens de allereerste doortocht van de Ronde van Vlaanderen in Sint-Lodewijk – een deelgemeente van Deerlijk. Met een mensenhaag vol vlaggen zullen ze hun held verwelkomen. De supportersclub deed er nog een schepje bovenop met een oproep om alle huizen met de driekleur te bevlaggen.

‘Stijn Devolder werd vorig jaar Belgisch kampioen op de weg én Belgisch kampioen tijdrijden. Niemand deed hem dat voor', zegt clubvoorzitter en dorpsslager Luc Van De Populiere (46). ‘Dat vraagt om een volksfeest in de kleur van zijn trui. Met een groot scherm, muziek en kip met frietjes voor onze leden. Ik sta zaterdag om vier uur op om het vlees te bereiden. Dat is vroeg, maar ik heb het ervoor over om Stijn te steunen.'

Ronde van België

Trots op Stijn Devolder zijn ze in het hele dorp, maar het Belgische gevlag is bij de Vlaams culturele vereniging Ic Dien – van het Torenhof – in het verkeerde keelgat geschoten. ‘Het is toch niet de Ronde van België', vindt Rita Joseph (58) van Ic Dien, die een doe-het-zelfzaak in Deerlijk uitbaat. ‘Zoals de naam het zegt: zondag moet het hele dorp zwart en geel gekleurd zijn. Bovendien is Devolder ook tweevoudig winnaar van de Ronde.'

De leeuwenvlaggers werken voor hun actie samen met de Vlaamse Volksbeweging, van wie ze tweeduizend vlagjes kregen. Daarnaast gooien ze duizend ballonnen en twee grote spandoeken in de strijd. Via internet riepen ze alle sympathisanten op om zondag naar Sint-Lodewijk af te zakken. Ook de aanhangers van Vlaanderen Vlagt (vorig jaar opgenomen in de Vlaamse Volksbeweging) werden aangesproken om de driekleur uit het beeld te verdringen.

‘Fanatiek? We zagen gewoon geen andere optie', zegt Luc Schelfhout (53), struisvogelkweker en actief binnen Vlaams Belang. ‘We hebben een beleefde brief gestuurd naar de voorzitter van de supportersclub om samen te werken, maar vonden geen gehoor. We hebben hen tijd gegeven om het recht te zetten en we wilden zelfs gaan praten. Maar heel toevallig was de slagerij van de voorzitter die week potdicht.'

‘Mijn zaak gesloten? Nee hoor', zegt Luc Van De Populiere. ‘In mijn dagelijks leven verkoop ik koteletten en saucissen. De rest is vrije tijd. Voor mij is Ronde van Vlaanderen een volksfeest. We zijn met de supportersclub al heel lang met de voorbereiding bezig, maar het moet wel leuk blijven. Ik begrijp niet waarom er nu een politiek spel van wordt gemaakt.'

Maar dat het ook hem menens is, is duidelijk. In De Gilde probeert hij verwoed nog enkele lidkaarten aan de man te brengen. ‘Een groot feest moet het worden. Er is een petje inbegrepen in het lidgeld.' Aanvankelijk werd in de club het idee geopperd om de weg door Sint-Lodewijk in drie kleuren te schilderen. ‘Weet u waarom?', vraagt de dorpsslager. ‘Omdat leeuwen te moeilijk zijn.' Gelach aan de toog waar iemand een leeuw nadoet.

Groentehandelaar en ondervoorzitter Maurice Bekaert (53) heeft dezelfde uitleg voor een spandoek dat ze woensdag al in de straat hebben gehangen. ‘Stijn voor 3 X. Het is een aanmoediging om voor de derde keer de Ronde van Vlaanderen te winnen', legt Maurice uit. ‘We hebben er een Belgische vlag bij getekend. Niet om uit te dagen, maar alleen omdat ons tekentalent niet verder reikt.'

Nog meer gelach, maar voorzitter Luc Van De Populiere heeft ook hard bewijs voor de goede bedoelingen. ‘Er zijn heel veel flaminganten onder onze leden. Onder wielerfans in het algemeen trouwens. Maar er is niemand hier die moeilijk over doet om zondag met een Belgisch vlagje te zwaaien. Het draait allemaal om Stijn Devolder. Niet om een politieke boodschap.'

Voetveeg

Toch wordt dat ook aan de andere kant van de kerk volgehouden. ‘Het gaat niet om politiek, maar om symboliek', zegt Luk Schelfhout van het Torenhof. ‘De Vlaamse leeuw is het symbool van elke Vlaming. De Belgische driekleur daarentegen is een symbool dat mij al 180 jaar onderdrukt. Ooit heb ik een driekleur gehad. Die lag als dweil aan de voordeur. Ik wil er alleen maar mijn voeten aan vegen.'

Verbrand heeft hij er nog nooit een, maar Luk Schelfout geeft wel toe dat hij op 11 juli al meermaals in een vlaggenmast geklommen is om de Belgische driekleur naar beneden te halen. ‘Vernielen doe ik niet', zegt Schelfout. ‘Ik heb de vlaggen telkens netjes opgevouwen en voor het gemeentehuis gelegd. Het is niet eens zo moeilijk: vroeger kon je gewoon de koord losmaken. Met die moderne ophangsystemen is het een stuk lastiger geworden. Bovendien is mijn fysiek er met de jaren niet op vooruit gegaan.'

Zondag zal Luk Schelfhout alle Belgische vlaggen laten wapperen. ‘Dat is beloofd', zegt hij. ‘Maar ik hoop wel dat er meer leeuwen zullen zwaaien. We beginnen op tijd met uitdelen, maar vechten zullen we niet voor een vlaggenstok.'

Wie er de koers zal winnen zondag? Dat is ongeveer het enige waar de twee vlaggenclans het wel over eens raken. Stijn Devolder natuurlijk. En als hij voor de derde keer als eerste over de streep komt in de Ronde van Vlaanderen, zakt hij 's avonds af naar De Gilde waar het supportersfeest dan losbreekt. De cafébaas van De Gilde benadrukt dat iedereen die avond welkom is. Ook de leeuwenvlaggers.

‘Als Stijn wint ga ik hem feliciteren', zegt Rita Joseph van de leeuwenclan. ‘Daarvoor betreed ik met plezier het hol van de – euh – driekleur.'
Back to top Go down
 
De Ronde van het echte Vlaanderen is Belgisch / Le tour de la vraie Flandre est belge
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Ronde van het echte Vlaanderen ook in Frans-Vlaanderen - le Tour des vraies Flandres aussi en Flandre française
» Ronde van het echte Vlaanderen vol Belgische vlaggen
» Après la Flandre et la Hollande, c'est au tour de la France / Na Vlaanderen en Nederland is het de beurt aan Frankrijk...
» La plus haute tour du monde est un peu belge - Het hoogste gebouw van de wereld is een beetje Belgisch !
» Le tour de la Belgique à pied - de ronde van België te voet !

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Varia / Divers / Miscellaneous / Verschiedenes-
Jump to: