Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak

Go down 
3 posters
AuthorMessage
Wolf




Number of posts : 54
Location : Herent
Registration date : 2008-12-14

2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak Empty
PostSubject: 2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak   2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak EmptySun Feb 01, 2009 8:55 pm

Ik lees met veel interesse in het programma:" - Gelijkheid in behandeling tussen werknemers, zelfstandigen en ambtenaren." Daarmee ben ik het eens, alleen vraag ik me af hoe de BUB dat zal realiseren: het statuut van iedereen optrekken tot dat van ambtenaar, of afbreken tot dat van zelfstandige? Of iets tussenin? Hoe gaat men dit doen en welke budgettaire implicaties zal dat hebben?

Ook interessant is "- Verplaatsing van belasting op arbeid naar belasting op verbruik.", maar bestaat de kans dan niet dat ik even naar Duitsland, Frankrijk of Nederland zal rijden om mijn boodschappen te doen? De prijzen zullen immers enorm stijgen, of zie ik dat fout?

"- Gedeeltelijke vervanging van de geldelijke steun in het kader van de sociale zekerheid door verhoogde bijstand op basis van behoeften en in natura (voeding,kleding, huisvesting)." welke verdeelsleutel zie je daar in? Hoe worden die behoeften bepaald?
Back to top Go down
Wolf




Number of posts : 54
Location : Herent
Registration date : 2008-12-14

2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak Empty
PostSubject: Re: 2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak   2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak EmptyMon Feb 16, 2009 9:34 pm

Graag zou ik wat inhoudelijk debat krijgen met de politici van BUB. Tot nu toe las ik enkel België goed, Vlaanderen slecht. Over sociaal-economische thema's wordt niets gezegd. Deze zijn voor mij en voor mijn 10 miljoen medeburgers belangrijker dan België goed, Vlaanderen slecht.

Daarom had ik graag een antwoord op mijn voorgaande vragen gehad.

Daarnaast een bijkomende vraag: we zitten we nu in een diepe economische crisis, de werkloosheid stijgt. Hoe zou de BUB dat aanpakken, mocht ze in de regering zitten?
Back to top Go down
Wolf




Number of posts : 54
Location : Herent
Registration date : 2008-12-14

2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak Empty
PostSubject: Re: 2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak   2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak EmptyMon Feb 16, 2009 9:48 pm

In dit verband had ik nog een vraag die ik op het vorige forum al stelde, maar die nooit beantwoord werd. De BUB ging er in haar powerpoint over de kost van het federalisme van uit dat 5% (of 10%, ik weet het niet meer) van de ambtenaren geschrapt kan worden. Mijn vraag was toen in welke departementen en op welke basis ze dit willen doen?
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak Empty
PostSubject: Re: 2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak   2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak EmptySat Feb 21, 2009 11:45 pm

Wolf wrote:
In dit verband had ik nog een vraag die ik op het vorige forum al stelde, maar die nooit beantwoord werd. De BUB ging er in haar powerpoint over de kost van het federalisme van uit dat 5% (of 10%, ik weet het niet meer) van de ambtenaren geschrapt kan worden. Mijn vraag was toen in welke departementen en op welke basis ze dit willen doen?

In alle overlappende departementen zoals milieu, ruimtelijke ordening, buitenlandse handel, economie,...

De studie zal binnenkort opnieuw worden gepubliceerd.
Back to top Go down
Wolf




Number of posts : 54
Location : Herent
Registration date : 2008-12-14

2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak Empty
PostSubject: Re: 2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak   2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak EmptySun Feb 22, 2009 4:27 pm

Maar overlappen die departementen elkaar? Ze worden ingericht door verschillende overheden, maar betekent dit automatisch dat ze dubbel werk doen? Met andere woorden: is het aantal ambtenaren significant gestegen na de regionalisering van deze departementen?
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak Empty
PostSubject: Re: 2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak   2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak EmptySun Feb 22, 2009 4:57 pm

Wolf wrote:
Maar overlappen die departementen elkaar? Ze worden ingericht door verschillende overheden, maar betekent dit automatisch dat ze dubbel werk doen? Met andere woorden: is het aantal ambtenaren significant gestegen na de regionalisering van deze departementen?

Ja, en er komen er jaarlijks steeds meer bij. Niet alles is overlappend. Vandaar dat we speken over 10% overtollige ambtenaren in het totaal.

Gewezen minister van Ambtenarenzaken Inge Vervotte (CD&V) zei onlangs in het Frans:

"Parmi les 800.000 fonctionnaires belges, 345.000 travaillent pour les régions et communautés, et 280.000 pour les communes et provinces."
Back to top Go down
kyrios

kyrios


Number of posts : 309
Location : aarde
Registration date : 2008-12-13

2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak Empty
PostSubject: Re: 2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak   2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak EmptyThu Jul 28, 2016 7:33 pm

De schuld voor de budgettaire ontsporing ligt bij de politiekers zelf en ze hebben allemaal boter op het hoofd. Sinds het proces van de staatshervormingen begon is het bedrag dat we met zijn allen ophoesten voor onze zelfbedieningspolitici opgelopen tot zo'n 150 miljard euro. Bij ieder staatshervorming "vergeten" die lui er telkens bij te vermelden wat de prijs is die daaraan verbonden is. Breedsmoelerig lachend verkondigen ze dat we dank zij de bevoegdheidsoverdracht vanaf nu een veel beter bestuur gaan krijgen. Van dat beter bestuur heb ik nog niet veel gemerkt maar dat het duurder is, is zeker. Iedere bevoegdheidsoverdracht van het federale niveau naar de regios zorgt voor op zijn minst een verdrievoudiging van de kostprijs. Daarom is de belastingsdruk in België zo groot, dat is waarom België in de laatste decenia een onhoudbare belastingsdruk oplegt aan zijn burgers. Dat zegt geen enkele politicus, liever zetten ze de Belgische burgers tegen elkaar op en om zodoende nog wat meer middelen uit de schatkist te ontrekken voor zichzelf en hun groeiend aantal machtsgeile politieke vrienden.
Back to top Go down
Sponsored content





2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak Empty
PostSubject: Re: 2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak   2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak Empty

Back to top Go down
 
2. Gelijkheid en dynamisme op sociaal vlak
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Discriminatie op vlak van taal mag volgens VLD
» Waar is de gelijkheid der Belgen?
» Gelijkheid der Belgen - Egalité des Belges

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Le Parti / De Partij-
Jump to: