Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 KRITIEK OP PARTICRATISCHE VRT - DES CRITIQUES SUR LA VRT PARTICRATIQUE

Go down 
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

KRITIEK OP PARTICRATISCHE VRT - DES CRITIQUES SUR LA VRT PARTICRATIQUE Empty
PostSubject: KRITIEK OP PARTICRATISCHE VRT - DES CRITIQUES SUR LA VRT PARTICRATIQUE   KRITIEK OP PARTICRATISCHE VRT - DES CRITIQUES SUR LA VRT PARTICRATIQUE EmptySun Apr 29, 2012 2:23 pm

De VRT en de RTBF zijn in handen van het anti-Belgische regime. Hoe kunnen we dan spreken van een "openbare" omroepen?

La VRT et la RTBF sont aux mains du régime antibelge. Comment peut-on donc parler de médias "publics"?


DE STANDAARD

Joost Vandecasteele: 'De volgende stap? Politiek!'
zondag 29 april 2012, 05u00

KRITIEK OP PARTICRATISCHE VRT - DES CRITIQUES SUR LA VRT PARTICRATIQUE VANDECASTEELE
rr

Hij wil veel. Internationaal doorbreken als auteur, een sitcom maken en Brussel promoten. Ook een optie is: 'Ik denk dat de volgende stap voor mij de politiek is.'

Welk programma wilt u maken?

‘Ik ben nu van plan iets te schrijven waarvoor ik geen archiefmateriaal nodig heb, zodat ik niet afhankelijk ben van de openbare omroep. Een politieke satire, een sitcom voor deze tijd. Zoals The Young Ones zich afspeelden in het Thatchertijdperk, wil ik iets maken dat zich nu afspeelt.’

Satire, zegt u. Kan dat wel in Vlaanderen?

‘Goede satire maakt slachtoffers. Dus zolang de VRT door politici wordt beschouwd als hun bezit, zal het hier nooit gebeuren. Jaren geleden ben ik eens gevraagd door de nieuwsdienst om iets te maken voor de verkiezingsuitzendingen van Terzake. Het was nog in de tijd van Siegfried Bracke. Ik moest dus iets maken, maar ik mocht geen namen noemen, ik mocht geen partijen afbreken of promoten - enfin, ik mocht dus niets doen. Dan gaat het natuurlijk niet. Als je niemand mag afbreken of belachelijk maken, dan is satire niet mogelijk. Terwijl we er nood aan hebben.’
Wat vond u van de heisa rond die Turkenmoppen van Ben Crabbé?

‘Ik zou het woord ‘‘mop’’ liever niet gebruiken. Die Turkse kandidaat voelde zich weliswaar niet beledigd, maar ik wel. Als humorist voelde ik mij beledigd, omdat het niet grappig was. Er zijn vast mensen die heel hard moeten lachen als iemand in elkaar geslagen wordt, maar daarom is dat nog geen humor. Als komiek, een minderheid in deze samenleving, word ik daar pissig van.’

U vindt de volkse humor van Crabbé niet grappig?

‘Humor? No fucking way. Allesbehálve humor is dat. Ben Crabbé is een ex-drummer die rijk geworden is door volwassen mensen Tetris te laten spelen op televisie. Volwassen mensen op pijltjes laten drukken! En dat doet Crabbé al 50 jaar. Ik kan mij wel voorstellen wat er allemaal in zijn kop gebeurt. Eigenlijk zijn die grappen de noodkreet van een psychopaat in wording. Ik denk eigenlijk dat hij elke aflevering zegt: ‘‘Help mij, ik zeg rare dingen over mensen, bel de vertrouwenspersoon!’’’

Als dat satirische programma niet lukt, wat dan?

‘Ik ben nog jong, ik hoef nog niet te wanhopen. Ik ben nog volop aan het uitzoeken wat ik eigenlijk wil. Misschien is en blijft dat de literatuur. Maar misschien komt er nog iets anders. Ik denk dat de volgende stap voor mij de politiek is.’

Zoals Tom Lanoye?

‘Nee, ik wil niet bij een partij horen of op een lijst staan. Toen ik pas gestopt was met theater, was ik bang voor het zwarte gat. Toen heb ik gesolliciteerd bij de liberale partij en ik mocht beginnen, bij een soort studiedienst of denktank. Toen heb ik gevoeld hoe dichtbij politiek is. Als je het wilt, dan zit je erin. En door mijn columns en opiniestukken voel ik dat nog sterker aan. Politici willen mij in hun netwerk.’

Hoezo?

‘Ik word weleens gebeld met de vraag of ik wil gaan lunchen, bijvoorbeeld. Zo ben ik al in contact gekomen met mensen van verschillende partijen. Yamila Idrissi van de SP.A, bijvoorbeeld. Of Pieter Marechal, de jongerenvoorzitter van CD&V. Ook de SP.Ajongeren hebben mij al uitgenodigd om iets te komen zeggen over wat ik interessant vind.’

En wat is dat?

‘Brussel, onder meer. Ik vind het beneden alle peil hoe onze hoofdstad, de stad waar ik woon, wordt behandeld door Vlaamse politici. Ik wil wel mee mijn schouders zetten onder projecten die Brussel promoten. Ik heb kritiek op alle partijen, ik koester mijn onafhankelijkheid. Maar het zou toch mooi zijn als we erin zouden slagen om de stad eindelijk de aandacht te geven die ze verdient.’

Dit is een stukje uit een langer interview met Joost Vandecasteele dat u dit weekend in DS Weekblad vindt.
Back to top Go down
 
KRITIEK OP PARTICRATISCHE VRT - DES CRITIQUES SUR LA VRT PARTICRATIQUE
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Kritiek op de nationalistische vetzak... uit zijn eigen partij
» Levert Di Rupo verdoken kritiek op het taalfederalisme?
» Rik Torfs legt "ons" particratisch systeem uit - Rik Torfs explique "notre" système particratique
» De Wever ne supporte plus la critique / kan de kritiek niet meer aan
» Geef als flamingantische editorialist eens een tikkeltje kritiek op de flaminganten... en VLAM !

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: