Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme

Go down 
5 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptySat Feb 07, 2009 9:23 pm

Est-ce qu'un wallingant peut m'expliquer ce qu'il pense de l'unitarisme comme concept pour gouverner un Etat? Je constate en effet que la région wallonne est structurée de façon unitaire avec une décentralisation provinciale. Pourquoi vous détestez ce système au niveau belge tout en l'appliquant au niveau "wallon"?

Kan een flamingant mij uitleggen wat hij denkt van het unitarisme als concept om een Staat te besturen? Ik stel immers vast dat het Vlaams gewest op unitaire wijze is gestructureerd met provinciale decentralisatie. Waarom haat u dit systeem op Belgisch niveau terwijl u het zelf op "Vlaams" niveau toepast?
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptySat Feb 07, 2009 10:47 pm

Omdat Vlaanderen het ideale niveau is: hier is de opweging tussen heterogeniteitskost en de voordelen van schaalvergroting optimaal.

België is synoniem aan heterogeniteitskost. Ik ben overigens geen voorstander van de provincies, volgens mij eveneens nutteloos. Liever enkele bevoegdheden (zoals bepaalde sportaangelegenheden...) naar het Vlaamse niveau en andere naar de gemeentes.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptySun Feb 08, 2009 1:00 am

Buiten de B.U.B. is er nu nog een dissidente stem: die van Steve Stevaert, gouverneur van Limburg. Die was gisteren niet mals voor de bemoeizucht van de Vlaamse regering en dreigde zelfs in het uiterste geval met afscheuring. Smile
Back to top Go down
BFE

BFE


Number of posts : 1312
Age : 35
Location : Namuren
Registration date : 2008-11-21

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptySun Feb 08, 2009 1:05 am

...


Last edited by belgeetfierdeletre on Sun Feb 08, 2009 1:06 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
http://www.belgeetfierdeletre.over-blog.com
BFE

BFE


Number of posts : 1312
Age : 35
Location : Namuren
Registration date : 2008-11-21

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptySun Feb 08, 2009 1:06 am

tiboo wrote:
Omdat Vlaanderen het ideale niveau is: hier is de opweging tussen heterogeniteitskost en de voordelen van schaalvergroting optimaal.

België is synoniem aan heterogeniteitskost. Ik ben overigens geen voorstander van de provincies, volgens mij eveneens nutteloos. Liever enkele bevoegdheden (zoals bepaalde sportaangelegenheden...) naar het Vlaamse niveau en andere naar de gemeentes.

Tu parles!!!Le niveau régional est mieux parce que c'est authentiquement flamand.En fait,ce qui national est néfaste uniquement parce que ce n'est pas flamand,et il y a un grand risque d'en être contaminé.Oui,tu as raison d'avoir peur que la culture flamande disparaisse à cause de ces maudits francophones qui vous volent votre argent et qui sont des sous-hommes uniquement parce qu'ils ne sont pas flamands.Tu as raison,va.
Back to top Go down
http://www.belgeetfierdeletre.over-blog.com
kyrios

kyrios


Number of posts : 309
Location : aarde
Registration date : 2008-12-13

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptySun Feb 08, 2009 12:47 pm

Vergis je niet Belge, het verdwijnen van de Vlaamse culturen(meervoud) is allerminst een bekommernis van iemand zoals Tiboo. Neen, het gaat er hier bij hen om iets heel anders, namelijk de creatie van één nieuw soort leidcultuur. Die nieuwe leidcultuur moet de verschillen in cultuur tussen limburgers, West en Oostvlamingen, Antwerpenaars en Brabanders uitvlakken en vervangen door een soort van Vlaamse mengcultuur. Culturele verschraling dus, het provinciale niveau moet daarom verdwijnen omdat het een storende factor is die deze opzet in de weg staat.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptySun Feb 08, 2009 1:20 pm

Ik ben Tiboo erg dankbaar want zijn reactie heeft er mede voor gezorgd dat ik onze definitie van nationalisme heb kunnen bijschaven. Very Happy Zie de draad daarover bij "partij".
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptySun Feb 08, 2009 3:15 pm

Kyrios, ik kan het voor de 1000ste keer herhalen, maar uw grijze massa is blijkbaar niet in staat om het te onthouden.

IK SPREEK VOOR MIJZELF, U HOEFT DIT NIET IN MIJN PLAATS TE DOEN.

Als ik uw reactie eveneens mag omvormen, staat de BUB voor het creëren van een leidcultuur die de verschillen tussen de gemeenten moet uitvlakken. Een soort provinciale mengcultuur. Culturele verschraling dus.

Ik zeg dat de EU, het Vlaamse niveau gecombineerd met het gemeentelijke niveau de perfecte afweging is tussen heterogeniteitskost en schaalvergroting. België heeft hierin geen enkel nut. Of dat men de provincies wil behouden, is een andere discussie. Volgens mij is dit een kostelijk tussenniveau met weinig nut. De gemeenten kunnen immers vele van deze taken overnemen, wat juist Culturele Verschraling tegen zou gaan. Maar begrijpend lezen is moeilijk als men dogmatisch denkt hé Kyrios?!
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptySun Feb 08, 2009 4:29 pm

@ tiboo,

Definieer eens volgens jou "cultuurverschraling"... Question
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptySun Feb 08, 2009 10:14 pm

Ja, en het woord "verfransing"?
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptyMon Feb 09, 2009 1:42 pm

@ Diogène. Ik gebruik dezelfde definitie als Kyrios. Zoals u wel al gemerkt zal hebben, houd ik van analogiën :-). Indien hij een belachelijke analogie maakt, maak ik eenzelfde om de belachelijkheid ervan aan te tonen...

Ik heb Grieks gehad tot mijn 6de jaar, en ik moet zeggen dat Socrates mij enorm geboeid heeft. Zelf vind ik een spiegel voorhouden een goede manier om te argumenteren.
Kyrios beschuldigt mij van 'Cultuurverschraalventje'. Met welke argumenten? Geen! Hij kleedt zijn mening in zodat het een argument lijkt te zijn. Dat mocht even doorprikt worden leek mij...
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptyThu Feb 12, 2009 4:17 pm

Je n'ai pas voulu commencer un nouveau fil, mais j'ai trouvé le commentaire intéressant suivant dans un groupe Facebook (Gezocht 10.000 Vlamingen die de Walen WEL sympathiek vinden)

Quote :
Ik ben geen Belg maar toch wel een Vlaming, en desondanks ben ik tegen een splitsing van België, en zelfs voor een herfederalisering! Hoe dat kan? Wel, heel eenvoudig: ik ben Duitser van nationaliteit, maar mijn hart ligt hier in Vlaanderen, waar ik opgegroeid ben. Ik zie "Vlaanderen" als een culturele streek, niet als een politieke. Dat zijn voor mij twee strikt verschillende dingen. Voor mij moet je dan ook niet de Belgische nationaliteit hebben om jezelf "Vlaming" te mogen noemen. Ik ben in cultureel opzicht nagenoeg volledig Vlaams, zéker veel meer dan Duits, dus noem ik mij "Vlaming".
De gemeenschappen kan ik nog mee leven, omdat die cultuurafhankelijk zijn. We spreken een andere taal, en dus ZIJN er cultureel ook verschillen, da's logisch.
Maar de andere zaken zijn overbodig en onnodig. Weer één nationale regering in België is de enig logische uitweg uit de huidige en andere malaises. En het gaat een PAK goedkoper zijn voor ons, belastingsbetalers!
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptyThu Feb 12, 2009 7:45 pm

Die Duitser zegt het goed.

Als ik een toegeving zou moeten doen, mogen de cultuurgemeenschappen blijven, maar ze moeten nationaal worden.
Back to top Go down
kyrios

kyrios


Number of posts : 309
Location : aarde
Registration date : 2008-12-13

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptyThu Feb 12, 2009 10:24 pm

Goeie vriend Tiboo,

Ik zie dat je voor een of andere reden het weer niet kan laten om beledigingen mijn richting uit te slingeren. Jij spreekt inderdaad voor jezelf, nergens laat ik iemand anders voor jou het woord voeren. Nergens leg ik je andere woorden of overtuigingen in de mond. Heb ik het dan verkeerd voor dat het Belgische en provinciale niveau eerder onbelangrijk zijn voor jou ? In dat geval wil ik me daarvoor graag verontschuldigen.

Wat die nieuwe leidcultuur betreft zie ik niet wat daar onjuist zou aan zijn, de Belgische en Provinciale niveau bestaan al zolang als België zelf - nieuw kan je ze dus bezwaarlijk noemen, de gewestniveau's zijn echter nog altijd in ontwikkeling - deze niveau's willen de provinciale fnuiken en zelf een nieuwe leidcultuur creëren.
Dat is niet iets dat ik verwacht, dat is iets wat men regelmatig kan vaststellen.

Voor de rest is mijn beperkte grijze massa wel nog in staat om je verontschuldigingen voor de herhaalde belasterende verklaringen over mij in ontvangst te nemen. Ik verwacht ze dan ook één dezer van je.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptyThu Feb 12, 2009 10:34 pm

Flamingant zijn en beleefd blijven, het is een hele kunst. Laughing
Back to top Go down
kyrios

kyrios


Number of posts : 309
Location : aarde
Registration date : 2008-12-13

Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme EmptyThu Feb 12, 2009 10:40 pm

Goeie vriend Tiboo,

Ik kan me vergissen maar kan jij eens ergens aantonen waar ergens BUB zou oproepen om de gemeentelijke niveau's op te heffen want dat is toch wat jij blijkbaar ergens uit hebt afgeleid. Dergelijke oproepen om het provinciale niveau op te doeken horen we immers wel regelmatig maar dan vanuit de nieuw gevormde gewesten. Verschraling, vorm gegeven door een niveau dat zelf de nieuwe leidcultuur wil aangeven. Dat is vandaag de realiteit vrees ik.
Back to top Go down
Sponsored content





Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty
PostSubject: Re: Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme   Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme Empty

Back to top Go down
 
Le nationalisme wallon et l'unitarisme - het Vlaams-nationalisme en het unitarisme
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» DOEL VLAAMS- EN WAALS-NATIONALISME - BUT DU NATIONALISME FLAMAND ET WALLON?
» Johnny Thijs maakt brandhout van "Vlaams"-nationalisme - descend le nationalisme "flamand"
» Kunstenaars tegen Vlaams-nationalisme ! Des artistes contre le nationalisme flamand !
» DE MORGEN: staatsveiligheid beschouwt Vlaams-nationalisme niet als een gevaar - la sûreté de l'Etat ne considère pas le nationalisme flamand comme un danger pour l'Etat
» Artikel De Morgen 20.09.2014 tegen nationalisme - article contre le nationalisme

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: