Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Vlaming mag pensioenen niet leiden

Go down 
+2
Diogène
perikles
6 posters
AuthorMessage
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty
PostSubject: Vlaming mag pensioenen niet leiden   Vlaming mag pensioenen niet leiden EmptyTue Jul 28, 2009 5:02 pm

Tom Auwers mag de federale pensioendienst niet leiden. Nochtans was hij als beste kandidaat uit alle selecties gekomen. Zijn probleem is echter dat hij een Vlaming is.

Tom Auwers is niet benoemd tot administrateur-generaal van de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP). Hij was nochtans manifest als de beste uit de selectie gekomen. Iedereen stond ook klaar om de man - die nu directeur-generaal is bij de federale overheidsdienst Sociale Zekerheid - te benoemen.

Niets stond dat in de weg, want de taalpariteit die opgelegd is bij de topbenoemingen - en die vaak spelbreker is bij benoemingen - werd ook gerespecteerd. Want er zouden twee benoemingen tegelijk gebeuren: de Nederlandstalige administrateur-generaal van de RVA, Karel Baeck, wordt na zijn pensioen opgevolgd door de Franstalige Georges Carlens, kabinetschef van minister Joëlle Milquet. De Franstalige administrateur-generaal van de RVP, Gabriel Perl zou na zijn pensioen opgevolgd worden door een Nederlandstalige, Tom Auwers.

Het eerste is gebeurd. Het tweede op de valreep niet. De regering 'ontdekte' immers plots dat Gabriel Perl een Nederlandstalige adjunct-administrateur-generaal heeft. En diens mandaat duurt nog een tijd en kan niet zomaar worden verbroken. Als er al een Nederlandstalige adjunct is, moet er natuurlijk een Franstalige administrateur-generaal komen, werd plots de redenering. Geen speld tussen te krijgen.

Vermits geen enkele Franstalige kandidaat slaagde in de selectie, moet de hele procedure voor de selectie van een RVP-topman van voren af aan herbeginnen. En mogen alleen Franstalige kandidaten zich melden.

Misschien stelt de regering over enkele maanden dan vast dat ze die Franstalige niet kan benoemen omdat de taalpariteit onder de topambtenaren dan niet meer gerespecteerd is. Maar dat zien we dan wel weer, luidt het.

Er is natuurlijk nog een andere oplossing: de regels veranderen en eisen dat alle topambtenaren tweetalig zijn. Dan hoeft de taalpariteit niet en hoeven er ook geen taaladjuncten van de andere taalrol meer te zijn voor eentalige topambtenaren.

Dat was trouwens aanvankelijk zo gepland in de Copernicushervormingen van minister Luc Van den Bossche in 2000. Maar dat mocht niet.

Zijn Vlamingen nog altijd tweederangsburgers???
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty
PostSubject: Re: Vlaming mag pensioenen niet leiden   Vlaming mag pensioenen niet leiden EmptyTue Jul 28, 2009 5:36 pm

Geen tweederangsburgers, maar wel in casu het slachtoffer van de opgelegde taalpariteit.

Ik heb ook al hetzelfde meegemaakt: ik kreeg geen bevordering... omdat ik Franstalig ben en de taalpariteit van de dienst aldus in het gedrang kwam!

Schaf de taalpariteit en de verzuiling in de administratie af en stel de meest capabele en competente mensen aan!
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty
PostSubject: Re: Vlaming mag pensioenen niet leiden   Vlaming mag pensioenen niet leiden EmptyWed Jul 29, 2009 7:34 am

Diogène wrote:
Geen tweederangsburgers, maar wel in casu het slachtoffer van de opgelegde taalpariteit.

Ik heb ook al hetzelfde meegemaakt: ik kreeg geen bevordering... omdat ik Franstalig ben en de taalpariteit van de dienst aldus in het gedrang kwam!

Schaf de taalpariteit en de verzuiling in de administratie af en stel de meest capabele en competente mensen aan!

Maar kon je dan niet van Absurdistan naar Absuurdistan verhuizen? Dan was je toch ook Vlaming geweest!
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty
PostSubject: Re: Vlaming mag pensioenen niet leiden   Vlaming mag pensioenen niet leiden EmptyWed Jul 29, 2009 10:40 am

Hoe bedoelt u?
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty
PostSubject: Re: Vlaming mag pensioenen niet leiden   Vlaming mag pensioenen niet leiden EmptyWed Jul 29, 2009 10:44 am

Diogène wrote:
Hoe bedoelt u?

Van Wallonië/Brussel naar Vlaanderen/Brussel.

Ik vraag me gewoon af wat bepalend is om bij een sollicitatie met een taalrol uit te maken of je Vlaming of Franstalige bent voor wie vaak over de taalgrens verhuist. Zo absurd is dat uiteindelijk niet, of hoort dat niet te zijn.
Back to top Go down
Admin
Admin
Admin


Number of posts : 283
Registration date : 2008-11-13

Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty
PostSubject: Re: Vlaming mag pensioenen niet leiden   Vlaming mag pensioenen niet leiden EmptyWed Jul 29, 2009 11:40 am

Tant qu'on ne remplacera pas ce fédéralisme linguistique par la méritocratie ... il y aura toujours des problèmes de ce genre
Back to top Go down
https://newbub.bbactif.com
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty
PostSubject: Re: Vlaming mag pensioenen niet leiden   Vlaming mag pensioenen niet leiden EmptyWed Jul 29, 2009 12:04 pm

Sprakeloos wrote:
Ik vraag me gewoon af wat bepalend is om bij een sollicitatie met een taalrol uit te maken of je Vlaming of Franstalige bent voor wie vaak over de taalgrens verhuist. Zo absurd is dat uiteindelijk niet, of hoort dat niet te zijn.
In de administratie wordt uw taalrol bepaald aan de hand van de taal waarin je diploma is opgesteld. Herinnert u zich nog die hele toestand rond een Franstalige die rechten had gestudeerd in Vlaanderen en zich niet mocht / kon inschrijven bij een Franstalige balie?

In zekere zin is die regel discriminatoir want in mijn geval bv. betekent dit dat ook al woon ik in Vlaanderen, beschik ik over een Nederlandstalige identiteitskaart en spreek ik vlot Nederlands, ik altijd als een Franstalige beschouwd zal worden en nooit het ambt kan invullen van een Nederlandstalige.

En wat moet er gebeuren in de volgende situatie (die in het kader van de Europese eenwording vaker zal voorkomen)? Een Belg studeert in een buitenlandse universiteit en behaalt daar zijn diploma dat in die taal is opgesteld (Engels, Spaans, Duits,...), tot welke taalrol behoort hij Question
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty
PostSubject: Re: Vlaming mag pensioenen niet leiden   Vlaming mag pensioenen niet leiden EmptyWed Jul 29, 2009 12:24 pm

Diogène wrote:
Sprakeloos wrote:
Ik vraag me gewoon af wat bepalend is om bij een sollicitatie met een taalrol uit te maken of je Vlaming of Franstalige bent voor wie vaak over de taalgrens verhuist. Zo absurd is dat uiteindelijk niet, of hoort dat niet te zijn.
In de administratie wordt uw taalrol bepaald aan de hand van de taal waarin je diploma is opgesteld. Herinnert u zich nog die hele toestand rond een Franstalige die rechten had gestudeerd in Vlaanderen en zich niet mocht / kon inschrijven bij een Franstalige balie?

In zekere zin is die regel discriminatoir want in mijn geval bv. betekent dit dat ook al woon ik in Vlaanderen, beschik ik over een Nederlandstalige identiteitskaart en spreek ik vlot Nederlands, ik altijd als een Franstalige beschouwd zal worden en nooit het ambt kan invullen van een Nederlandstalige.

En wat moet er gebeuren in de volgende situatie (die in het kader van de Europese eenwording vaker zal voorkomen)? Een Belg studeert in een buitenlandse universiteit en behaalt daar zijn diploma dat in die taal is opgesteld (Engels, Spaans, Duits,...), tot welke taalrol behoort hij Question

Dit is een jungle aan tegenstrijdigheden.

Ik herinner me inderdaad het geval van de jonge vrouw uit Namen die haar einddiploma rechten in Leuven had behaald, en daarom geen magistraat kon worden
in een Franstalige rechtbank (hoewel ze haar kandidaturen wel in het Frans had afgelegd).

Maar heeft het hier met taalvaardigheid te maken? Hoegenaamd niet.

Vaak immers vergeven professoren kleine taalkundige onvolmaaktheden ten bate van een anderstalige examinandus die inhoudelijk sterk antwoordt. Dit is ook begrijpelijk, anders zouden anderstaligen nooit kunnen afstuderen.

Op zich klopt het misschien wel dat je overal Franstalige of Nederlandstalige bent, en dat de meesten deze blauwdruk overal met zich meedragen.

Als dit echter alleen beperkingen oplevert, en geen enkele tegemoetkoming, dan
betekent dit ook dat er in de administratie geen enkele mobiliteit mogelijk is tussen het zuiden en het noorden van het land. Ik zeg wel: geen enkele.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty
PostSubject: Re: Vlaming mag pensioenen niet leiden   Vlaming mag pensioenen niet leiden EmptyWed Jul 29, 2009 8:07 pm

In het federale en particratische België moet je van het juiste taalgeslacht zijn en vooral de juiste partijkaart hebben.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty
PostSubject: Re: Vlaming mag pensioenen niet leiden   Vlaming mag pensioenen niet leiden EmptyThu Jul 30, 2009 4:11 pm

Belgica wrote:
In het federale en particratische België moet je van het juiste taalgeslacht zijn en vooral de juiste partijkaart hebben.

Een juiste partijkaart impliceert officieel altijd het juiste taalgeslacht geek
Back to top Go down
RADIKAAL




Number of posts : 270
Location : BELGISTAN
Registration date : 2008-11-23

Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty
PostSubject: Re: Vlaming mag pensioenen niet leiden   Vlaming mag pensioenen niet leiden EmptyFri Jul 31, 2009 12:43 pm

Belachelijke federalistische wafelijzerpolitiek.
Back to top Go down
Sponsored content





Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty
PostSubject: Re: Vlaming mag pensioenen niet leiden   Vlaming mag pensioenen niet leiden Empty

Back to top Go down
 
Vlaming mag pensioenen niet leiden
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Vlaming krijgt meer kinderen
» Vlaming eet bourgondischer
» "Ik ben Vlaming en daar ben ik vet mee"
» Zogenaamde Vlaming ongerust over onderhandelingen
» Vlaming vertrouwt niemand meer

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: