Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Meer van hetzelfde

Go down 
4 posters
AuthorMessage
Pleimion

Pleimion


Number of posts : 290
Age : 40
Location : De Westhoek
Registration date : 2009-07-02

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyTue Aug 11, 2009 1:35 am

Ik heb het nieuwe opiniestuk van UB eens gelezen. Afgaande op de illustratie dacht ik al dat het een pleidooi zou zijn om terug te keren naar de tijd dat mensen eerst even poseerden voor ze een revolutie gingen ontketenen, en ik ben niet teleurgesteld. Een bloemlezing.

Quote :
Zonder overdrijving kan men het Belgisch systeem een taalapartheidssysteem noemen. Het komt erop neer dat ondanks het bestaan van drie gewesten en gemeenschappen België in feite een tweeledig bestel kent waarbinnen de deelstaten de pretentie vertonen en ook de instrumenten hebben om zich als quasi-soevereine entiteiten te gedragen

Dat begint al goed. Iemand heeft liggen slapen tijdens de geschiedenisles. Wat heeft de inrichting van België te maken met apartheid? Er zijn bij mij weten geen tweederangsburgers in dit land, geen aparte stranden, bussen, restaurants en scholen voor Vlamingen en Walen. Wie deze tekst ook heeft geschreven, het moet iemand zijn die elk gevoel voor nuance en proportie mist, dat hij het - toegegeven, niet ideale - Belgische federalisme ook maar durft vergelijken met de vroegere situatie in Zuid-Afrika. Iets zegt me dat het dezelfde persoon is die lachen met prins Filip gelijkstelt met pesten van kinderen.

Quote :
De Belgische politieke markt blijft gesloten voor elk nieuw pro-Belgisch politiek initiatief. Het vrije democratische debat wordt gefnuikt. Een gezonde concurrentie tussen de politieke partijen is afwezig. Deze particratie zorgt voor immobilisme, frustratie en slecht bestuur van het land.

Als jullie zo graag aan een debat willen deelnemen, organiseer er dan zelf een in plaats van maar te blijven zagen. Elke studentenvereniging kan het, dus waarom jullie niet? Begin desnoods met een paar Belgischgezinden uit andere partijen, dat houdt het gezellig.

Quote :
De openbare media versterken die particratie door hun zenders gesloten te houden voor nieuwe partijen en nieuwe stromingen, vooral als ze Belgisch-gezind zijn en sluiten zo de mening van de meerderheid van de Belgische bevolking uit. Dit is uiteraard onaanvaardbaar omdat het hier gaat om openbare media, die met belastinggeld worden gefinancierd.

Dat liedje kennen we ook al: een partij die over 95% van de dingen geen enkele mening heeft, klaagt dat zijn mening niet gehoord wordt. Afgaande op het forum bestaat jullie partijstandpunt uit wat Belgica die dag in De Standaard heeft gelezen. Schrijft DS dat de Mexicaanse griep veel slachtoffers gaat maken? UB is ongerust, leve de vaccins. Zal het volgens DS allemaal zo'n vaart niet lopen? Weg ongerustheid, nu zijn het de politici die ons bang maken. Cijfermateriaal terzake heb ik niet, maar ik ben er vrij zeker van dat de bevolking op dit moment belangrijker dingen aan zijn hoofd heeft dan een onnozel tv-programma waarin een beetje met Filip wordt gelachen. En als ze absurde complottheorieën willen horen, zijn er op National Geographic genoeg documentaires over ufo's en zo.

Quote :
Vooreerst dienen de Belgen van jongs af aan de beide grote landstalen te worden aangeleerd (Nederlands en Frans). De nadelen van het nationalisme dienen in het onderwijs nog meer onderstreept te worden, ook die van het Vlaams- en Waals-nationalisme, wat vandaag niet het geval is.

Dat zullen de Duitstaligen graag horen. Of zijn dat geen echte Belgen? Meegedaan met den Dolf en zo? Had die trouwens ook niet zo'n ideeën om de schoolgaande jeugd warm te maken voor het Rijk?

Quote :
Bepaalde uitvoerende bevoegdheden, bijvoorbeeld op vlak van ruimtelijke ordening, milieu, economie, fiscaliteit, toerisme en onderwijs, kunnen aan de provinciale overheden overgelaten worden.

Krankzinnig zonder meer. De provincies hebben de mankracht niet om al die bevoegdheden op zich te nemen. De UB heeft er een handje van weg om de meest utopische plannen te beschrijven alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Denken jullie daar echt niet over na? Een gouverneur is ten eerste niet verkozen, en heeft niet veel anders te doen dan de deputatie voorzitten en af en toe eens het rampenplan afkondigen. En nu komt UB hem bedelven onder bevoegdheden. Moet die mens aan het einde van zijn politieke loopbaan, dat echt allemaal alleen doen? Of is het de bedoeling dat zijn deputés een soort ministers worden? Die gaan dan toch ook een hoop medewerkers mogen aanwerven zeg. En die economie, wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat de Antwerpse provinciegouverneur ipv Kris Peeters gaat onderhandelen met de overnemers van Opel? Ferme vooruitgang. Moet er ook niet onderling overlegd worden? Jullie vervangen de gemeenschappen en gewesten gewoon door de provincies.

Quote :
Voorts dient de particratie te worden bestreden door het opengooien van de politieke markt en het toelaten van nieuwe bewegingen en partijen, waaronder de pro-Belgische.

Bij mijn weten geldt de vrijheid van vereniging nog altijd en het politieke landschap is nog nooit zo versnipperd geweest. Daaraan zal het dus niet liggen. Misschien ligt het dus wel aan "nieuwe" partijen die in zeven jaar nog geen klap hebben uitgevoerd om zich te laten opmerken.

Quote :
Het is duidelijk dat er een interactie is tussen de verschillende oorzaken en dat men ze samen moet aanpakken om de aanslepende politiek-communautaire problemen op te lossen. Het gaat om de toekomst van ons allen.

Het is duidelijk dat zo'n vage conclusie niets zegt. Tip: politieke partijen hebben het meestal over "wij", dat is tenminste duidelijk. "Men", dat kan op eender wie slaan en geeft dan ook de indruk dat het jullie niet veel kan schelen wie het oplost. Tot zover het college politieke communicatie.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyTue Aug 11, 2009 8:04 pm

Quote :
Quote:
Bepaalde uitvoerende bevoegdheden, bijvoorbeeld op vlak van ruimtelijke ordening, milieu, economie, fiscaliteit, toerisme en onderwijs, kunnen aan de provinciale overheden overgelaten worden.


Krankzinnig zonder meer. De provincies hebben de mankracht niet om al die bevoegdheden op zich te nemen. De UB heeft er een handje van weg om de meest utopische plannen te beschrijven alsof het de normaalste zaak van de wereld is

Kan u dan misschien uitleggen waarom dit "krankzinnig" systeem in Nederland wel werkt?
Back to top Go down
Pleimion

Pleimion


Number of posts : 290
Age : 40
Location : De Westhoek
Registration date : 2009-07-02

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyTue Aug 11, 2009 8:30 pm

Bruno wrote:
Kan u dan misschien uitleggen waarom dit "krankzinnig" systeem in Nederland wel werkt?

Heu, omdat het in Nederland al bestaat? Om zo'n systeem in België in te voeren zijn enorme hervormingen nodig, want nu voeren de provincies vergeleken bij Nederland zo goed als niets uit. Mijn punt is dat UB daar zo licht over gaat, precies of dat is allemaal zo evident. En, ik blijf het herhalen, als jullie in de media komen gaan ze jullie dat ook zeker vragen. "Meer bevoegdheden voor de provincies, allemaal goed en wel, maar hoe gaat dat precies in zijn werk?" En dan staat UB met zijn mond vol tanden, want ik heb hier werkelijk nog niet één realistisch uitgewerkt idee gelezen. Veel idealisme, dat wel, maar het blijven luchtkastelen.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyTue Aug 11, 2009 10:36 pm

Door de bestaande bevoegdheden van de provincies op een meer exhaustieve wijze in te vullen en andere bevoegdheden van de huidige deelstaten enerzijds naar het nationale en, anderzijds, naar het provinciale (of gemeentelijke niveau) over te hevelen. Niet vergeten dat België dit gedecentraliseerde stelsel al kende, het is dus niet volkomen nieuw. Bovendien bestaan de instellingen al (provincieraad en bestendige deputatie)
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyTue Aug 11, 2009 10:41 pm

Quote :
Quote:
Vooreerst dienen de Belgen van jongs af aan de beide grote landstalen te worden aangeleerd (Nederlands en Frans). De nadelen van het nationalisme dienen in het onderwijs nog meer onderstreept te worden, ook die van het Vlaams- en Waals-nationalisme, wat vandaag niet het geval is.


Dat zullen de Duitstaligen graag horen. Of zijn dat geen echte Belgen? Meegedaan met den Dolf en zo? Had die trouwens ook niet zo'n ideeën om de schoolgaande jeugd warm te maken voor het Rijk?

Het Duits heeft in België een gelijkaardig gewicht dan het Fries in Nederland. We gaan ook niet alle Nederlanders vragen Fries te leren. Ik ken uw soort wel. Eerst schreeuwen dat "de Franstaligen" geen NL willen leren. Dan willen we het verplichten en vergelijkt u ons met Hitler. We kunnen natuurlijk ook het zogezegde VL verfransen. Dan stopt de verkrachting van het NL door de Vlaamse-nationalisten Wink
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyTue Aug 11, 2009 10:42 pm

Quote :
Dat de Antwerpse provinciegouverneur ipv Kris Peeters gaat onderhandelen met de overnemers van Opel? Ferme vooruitgang. Moet er ook niet onderling overlegd worden? Jullie vervangen de gemeenschappen en gewesten gewoon door de provincies.

Uiteraard behoren macro-economie en buitenlandse betrekkingen exclusief de federale overheid toe.
Back to top Go down
Pleimion

Pleimion


Number of posts : 290
Age : 40
Location : De Westhoek
Registration date : 2009-07-02

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyTue Aug 11, 2009 11:12 pm

Bruno wrote:
Het Duits heeft in België een gelijkaardig gewicht dan als het Fries in Nederland. We gaan ook niet alle Nederlanders vragen Fries te leren. Ik ken uw soort wel. Eerst schreeuwen dat "de Franstaligen" geen NL willen leren. Dan willen we het verplichten en vergelijkt u ons met Hitler. We kunnen natuurlijk ook het zogezegde VL verfransen. Dan stopt de verkrachting van het NL door de Vlaamse-nationalisten Wink

Ah, daar is de veralgemening weer. Daarnaast is je vergelijking - alweer - pertinent fout. Het Fries in Nederland (enfin, Friesland) is een erkende taal, het Duits in België een officiële taal. Moet ik dat verschil echt uitleggen? Mijn opmerking was trouwens bedoeld op het punt dat het onderwijs moet wijzen op de nadelen van het nationalisme. Het onderwijs dient niet om aan politiek te doen. Voor je begint over het Nederlands van Vlaams-nationalisten: het moet "als" zijn in de eerste zin, niet "dan".
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyWed Aug 12, 2009 7:13 pm

Pleimion wrote:
Bruno wrote:
Het Duits heeft in België een gelijkaardig gewicht dan als het Fries in Nederland. We gaan ook niet alle Nederlanders vragen Fries te leren. Ik ken uw soort wel. Eerst schreeuwen dat "de Franstaligen" geen NL willen leren. Dan willen we het verplichten en vergelijkt u ons met Hitler. We kunnen natuurlijk ook het zogezegde VL verfransen. Dan stopt de verkrachting van het NL door de Vlaamse-nationalisten Wink

Ah, daar is de veralgemening weer. Daarnaast is je vergelijking - alweer - pertinent fout. Het Fries in Nederland (enfin, Friesland) is een erkende taal, het Duits in België een officiële taal. Moet ik dat verschil echt uitleggen? Mijn opmerking was trouwens bedoeld op het punt dat het onderwijs moet wijzen op de nadelen van het nationalisme. Het onderwijs dient niet om aan politiek te doen. Voor je begint over het Nederlands van Vlaams-nationalisten: het moet "als" zijn in de eerste zin, niet "dan".

1) Waarom moet het Duits een taal zijn die op hetzelfde niveau staat als de de andere, twee landstalen?

2) In het onderwijs mag men dus ook niet wijzen op de gevaren van racisme?
Back to top Go down
Pleimion

Pleimion


Number of posts : 290
Age : 40
Location : De Westhoek
Registration date : 2009-07-02

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyWed Aug 12, 2009 7:39 pm

Bruno wrote:
1) Waarom moet het Duits een taal zijn die op hetzelfde niveau staat als de de andere, twee landstalen?

Dat moet niet zo zijn, dat is al zo. Wat ga je doen, er een minderheidstaal van maken? Dat zal je veel sympathie opleveren in de "overbodige" Duitstalige gemeenschap.

Quote :
2) In het onderwijs mag men dus ook niet wijzen op de gevaren van racisme?

Die drogredeneringen van je beginnen mij eerlijk gezegd serieus tegen te steken.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyWed Aug 12, 2009 7:51 pm

Duits is toch gewoon een streektaal? Als je trouwens het aantal mensen neemt die het als moedertaal gebruiken, moet je van Limburgs, Turks en Arabisch ook nationale talen maken, wat niet de bedoeling kan zijn of wel?
Back to top Go down
Pleimion

Pleimion


Number of posts : 290
Age : 40
Location : De Westhoek
Registration date : 2009-07-02

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyWed Aug 12, 2009 8:11 pm

Belgica wrote:
Duits is toch gewoon een streektaal?

Ja natuurlijk, Karlheinz Lambertz is minister-president van een streek. Rolling Eyes

Quote :
Als je trouwens het aantal mensen neemt die het als moedertaal gebruiken, moet je van Limburgs, Turks en Arabisch ook nationale talen maken, wat niet de bedoeling kan zijn of wel?

Ik baseer me op de grondwet, die stelt dat er in België drie gemeenschappen en a fortiori drie officiële talen zijn. waarom jij over Limburgs en weet ik wat allemaal begint, is mij eerlijk gezegd een raadsel.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyWed Aug 12, 2009 10:01 pm

Krachtens de GW heb je gelijk, dat is niet het punt. De vraag is waarom het Duits die status moet krijgen. Het Fries heeft die toch ook niet?
Back to top Go down
Pleimion

Pleimion


Number of posts : 290
Age : 40
Location : De Westhoek
Registration date : 2009-07-02

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyThu Aug 13, 2009 12:41 am

Bruno wrote:
Krachtens de GW heb je gelijk, dat is niet het punt. De vraag is waarom het Duits die status moet krijgen. Het Fries heeft die toch ook niet?

a) We zijn hier niet in Friesland
b) om en bij de 100% van de inwoners van de Duitstalige Gemeenschap heeft het Duits als moedertaal. Ga jij aan die mensen vertellen dat ze vanaf nu een minderheidstaal spreken? Dat ze maar faciliteiten moeten aanvragen als ze in hun eigen taal bediend willen worden? Als je na Waalse nu ook Duitse rattachisten wilt kweken, doe gerust, maar kom dan niet af dat jullie voor eenheid staan.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyThu Aug 13, 2009 1:35 am

Belgica wrote:
Duits is toch gewoon een streektaal? Als je trouwens het aantal mensen neemt die het als moedertaal gebruiken, moet je van Limburgs, Turks en Arabisch ook nationale talen maken, wat niet de bedoeling kan zijn of wel?

Nee, het Duits in België is de taal die de streektalen van Eupen en Sankt-Vith overkoepelt, want het Goethe-Instituut zal je daar niet veel verder helpen. Zonder het Duits verstaan deze twee stadjes elkaar overigens ook niet al te best.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyThu Aug 13, 2009 1:38 am

Pleimion wrote:
Bruno wrote:
Krachtens de GW heb je gelijk, dat is niet het punt. De vraag is waarom het Duits die status moet krijgen. Het Fries heeft die toch ook niet?

a) We zijn hier niet in Friesland
b) om en bij de 100% van de inwoners van de Duitstalige Gemeenschap heeft het Duits als moedertaal. Ga jij aan die mensen vertellen dat ze vanaf nu een minderheidstaal spreken? Dat ze maar faciliteiten moeten aanvragen als ze in hun eigen taal bediend willen worden? Als je na Waalse nu ook Duitse rattachisten wilt kweken, doe gerust, maar kom dan niet af dat jullie voor eenheid staan.

Menig Vlaams-nationalist durft wel eens te beweren dat de Duitstalige Gemeenschap de enige minderheid is in België (om de Franstalige minderheid in B-Vlaanderen onder de mat te vegen). Zij zijn echter flagrant fout; in hun gebied zijn de Duitstaligen van Eupen/Sankt-Vith een overweldigende meerderheid.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde EmptyThu Aug 13, 2009 11:38 am

@Pleimion: ik heb het hier inderdaad niet over onze door de nationalisten en opportunisten verkrachte grondwet, maar over de feiten, waaraan het recht zich m.i. moet aanpassen.
Back to top Go down
Sponsored content





Meer van hetzelfde Empty
PostSubject: Re: Meer van hetzelfde   Meer van hetzelfde Empty

Back to top Go down
 
Meer van hetzelfde
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Bart De Wever ziet meer en meer vijanden – voit de plus en plus d’ennemis
» Wordt Maingain meer en meer een Belgisch staatsman?
» Meer "Vlamingen" kunnen rekeningen niet meer betalen
» Vlaming krijgt meer kinderen
» Cultuurbeleid moet meer Belgisch worden

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: