Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Welke toekomst voor het Benelux-parlement?

Go down 
+3
Bruno
Cedric Vloemans
Belgica
7 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptySun Dec 13, 2009 7:45 pm

Welke toekomst voor de Benelux en zijn parlement. Ik vond dit bericht op www.politics.be; een mager resultaat voor een parlementaire zitting...

Beneluxparlement : Tastbaar resultaat in Beneluxparlement

(13/12/2009) Er werd klare taal gesproken op de plenaire vergadering van het Beneluxparlement. Dit vond plaats op vrijdag 11 en zaterdag 12 december 2009 in het halfrond van de Belgische Senaat.

In Nederland is Benelux niet vanzelfsprekend meer

Jan Schinkelshoek (CDA) verwees naar het recente debat in de Tweede Kamer over het nieuwe Beneluxverdrag. "In Nederland is de Benelux geen vanzelfsprekendheid meer. In 2013 wil de Tweede Kamer weten welke toegevoegde waarde de Benelux heeft en moet het Beneluxparlement hervormd zijn."

"De grootste kritiek komt van de PVV (de partij van Geert Wilders) die uitblinkt in afwezigheid", reageerde Bart Tommelein (Open VLD), Voorzitter van het Beneluxparlement. Hij voegde er onmiddellijk aan toe dat het Beneluxparlement moet worden hervormd en dat het tot concrete resultaten komt.

Eindelijk een ambulance-overeenkomst

Het Beneluxparlement drong al een tijdje aan op een ambulanceregeling in de grensstreek tussen België en Nederland. In de praktijk rezen echter vragen over de erkenning van de ambulances, verschillen in bevoegdheid van de interventieteams, de communicatie tussen de hulpdiensten en de vergoedingen.

Op 8 december 2009 ondertekende het Benelux-Ministercomité de Ambulance-overeenkomst. Voortaan kunnen Nederlandse en Belgische ambulances bij een noodgeval ook op elkaars grondgebied bijstand verlenen.

Maya Detiège (sp.a) betreurde wel dat het dossier 9 jaar heeft aangesleept.


Protest tegen homofoob wetsvoorstel in Litouws parlement

Zoals gebruikelijk woonden vertegenwoordigers van de Baltische assemblee de vergadering van het Beneluxparlement bij.

Tegenover hen vertolkten Xavier Bettel (DP), Luuk Blom (PvdA) en Bart Tommelein (Open VLD) de bezorgdheid van het Beneluxparlement over een wetsvoorstel van het Litouwse parlement dat positieve informatie over homoseksualiteit wil verbieden. "De tekst is in strijd met in de Europese Unie gedeelde waarden zoals erkend in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Ik zeg u dit in alle vriendschap en ik hoop dat het Litouwse parlement op zijn voornemen terugkomt", verklaarde Luuk Blom (PvdA) nog.



Informatie:

Patrick Peremans, Communicatieverantwoordelijke van het Beneluxparlement

pp@senate.be
Back to top Go down
Cedric Vloemans

Cedric Vloemans


Number of posts : 394
Age : 42
Location : BXL
Registration date : 2008-11-30

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyMon Jan 18, 2010 2:19 pm

Je kan je wel afvragen of in het europese kader een instelling als de BENELUX nog nodig is, puur theoretisch. Uiteindelijk vormt dit een ministatenbond in een maxistatenbond.

Het ambulanceakkoord bijvoorbeeld... Met Frankrijk is er een regeling getroffen dat onze partrouillewagens van de politie in de grensstreek rond Menen de grens mogen oversteken en vice-versa. Hiervoor was geen extra parlement nodig.

Ik denk dat we ons beter richten naar een versterking van Europa, en daar zo min mogelijk stoorzenders in houden...
Back to top Go down
http://www.cedricvloemans.be
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyMon Jan 18, 2010 3:53 pm

Quote :
Ik denk dat we ons beter richten naar een versterking van Europa, en daar zo min mogelijk stoorzenders in houden...

Stoorzenders, zoals de gewesten en gemeenschappen dat voor de Belgische eenmaking zijn?
Back to top Go down
Cedric Vloemans

Cedric Vloemans


Number of posts : 394
Age : 42
Location : BXL
Registration date : 2008-11-30

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyMon Jan 18, 2010 3:55 pm

Bruno wrote:
Quote :
Ik denk dat we ons beter richten naar een versterking van Europa, en daar zo min mogelijk stoorzenders in houden...

Stoorzenders, zoals de gewesten en gemeenschappen dat voor de Belgische eenmaking zijn?

Daar gaat de topic niet om, en dat is totaal onvergelijkbaar...
Back to top Go down
http://www.cedricvloemans.be
Democraat

Democraat


Number of posts : 30
Location : Hasselt
Registration date : 2010-01-18

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyMon Jan 18, 2010 4:09 pm

De vraag lijkt me te zijn welke structuur het meest "europeanistisch" is.


Last edited by Democraat on Wed Jun 30, 2010 7:25 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
Cedric Vloemans

Cedric Vloemans


Number of posts : 394
Age : 42
Location : BXL
Registration date : 2008-11-30

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyMon Jan 18, 2010 4:16 pm

Democraat wrote:
De vraag lijkt me te zijn welke structuur het meest "europeanistisch" is: de Belgische deelstaten of de Benelux ...

Geen van beiden? Hoewel de deelstaten meer aansluiten bij het Europa der Regio's dat sommige fracties voor ogen hebben...
Back to top Go down
http://www.cedricvloemans.be
Democraat

Democraat


Number of posts : 30
Location : Hasselt
Registration date : 2010-01-18

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyMon Jan 18, 2010 4:20 pm

Cedric Vloemans wrote:
Democraat wrote:
De vraag lijkt me te zijn welke structuur het meest "europeanistisch" is: de Belgische deelstaten of de Benelux ...

Geen van beiden? Hoewel de deelstaten meer aansluiten bij het Europa der Regio's dat sommige fracties voor ogen hebben...

Dat Europa der regio's lijkt me een hersenschim... Daarvoor zouden de nationale staten zich moeten ontbinden, iets wat ik nog niet gauw zie gebeuren. Bovendien is het ook erg contraproductief als je ziet dat het al moeilijk is met nog geen 30 lidstaten. Persoonlijk zie ik niet goed in waarom in België zoveel politici nodig zijn.
Back to top Go down
mimo




Number of posts : 193
Location : Mechelen
Registration date : 2009-08-10

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyTue Jan 19, 2010 12:51 pm

In een steeds groter wordend Europa is de BeNeLux constructie nog van groter belang.
Hoe het parlement juist fungeert is inderdaad misschien achterhaald, maar het kan dienen om onze geografische belangen te behartigen !
Ook als overlegorgaan tussen de verschillende "staten" is ditvan kapitaal belang.
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyTue Jan 19, 2010 1:06 pm

Democraat wrote:
Cedric Vloemans wrote:
Democraat wrote:
De vraag lijkt me te zijn welke structuur het meest "europeanistisch" is: de Belgische deelstaten of de Benelux ...

Geen van beiden? Hoewel de deelstaten meer aansluiten bij het Europa der Regio's dat sommige fracties voor ogen hebben...

Dat Europa der regio's lijkt me een hersenschim... Daarvoor zouden de nationale staten zich moeten ontbinden, iets wat ik nog niet gauw zie gebeuren. Bovendien is het ook erg contraproductief als je ziet dat het al moeilijk is met nog geen 30 lidstaten. Persoonlijk zie ik niet goed in waarom in België zoveel politici nodig zijn.

In een Europa der regio's (zoals Heiniken ooit heeft voorgesteld) zou de macht van de grote lidstaten wel gebroken zijn.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyTue Jan 19, 2010 2:45 pm

Maar wie gelooft dat nu? Gaan Frankrijk en Duitsland zich opsplitsen in regio's, denkt u? Hoeveel regio's zijn er in Europa? Wat is een regio overigens?

U wil gewoon terug naar de Middeleeuwse feodaliteit.
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyTue Jan 19, 2010 4:15 pm

Belgica wrote:
Maar wie gelooft dat nu? Gaan Frankrijk en Duitsland zich opsplitsen in regio's, denkt u? Hoeveel regio's zijn er in Europa? Wat is een regio overigens?

U wil gewoon terug naar de Middeleeuwse feodaliteit.

Ik vermoed dat het inderdaad onmogelijk wordt om dat te realiseren, let wel op termijn verdwijnen (of vervellen) het Ver Kon, Spanje en België
Back to top Go down
mimo




Number of posts : 193
Location : Mechelen
Registration date : 2009-08-10

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyFri Jan 22, 2010 1:32 pm

Allee, plezant, een discussie over BeNeLux parlement vervalt weer in het anti-autonomie geleuter.
Pfff.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyFri Jan 22, 2010 2:48 pm

perikles wrote:
Belgica wrote:
Maar wie gelooft dat nu? Gaan Frankrijk en Duitsland zich opsplitsen in regio's, denkt u? Hoeveel regio's zijn er in Europa? Wat is een regio overigens?

U wil gewoon terug naar de Middeleeuwse feodaliteit.

Ik vermoed dat het inderdaad onmogelijk wordt om dat te realiseren, let wel op termijn verdwijnen (of vervellen) het Ver Kon, Spanje en België

Op termijn ontploft de zon en verdwijnt de aarde. cherry
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyFri Jan 22, 2010 9:08 pm

perikles wrote:
Belgica wrote:
Maar wie gelooft dat nu? Gaan Frankrijk en Duitsland zich opsplitsen in regio's, denkt u? Hoeveel regio's zijn er in Europa? Wat is een regio overigens?

U wil gewoon terug naar de Middeleeuwse feodaliteit.

Ik vermoed dat het inderdaad onmogelijk wordt om dat te realiseren, let wel op termijn verdwijnen (of vervellen) het Ver Kon, Spanje en België

Jaja, ik las 2 jaar geleden op een forum dat we - m.b.t. Spanje - "op de drempel stonden van de eerste secessie binnen de EU". Veel is er niet van gekomen. We leven hier in het centrum van de EU, niet in Oost-Europa.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyFri Jan 22, 2010 9:09 pm

mimo wrote:
In een steeds groter wordend Europa is de BeNeLux constructie nog van groter belang.
Hoe het parlement juist fungeert is inderdaad misschien achterhaald, maar het kan dienen om onze geografische belangen te behartigen !

Inderdaad. Deze analyse is zeer pertinent.
Back to top Go down
Mutien




Number of posts : 119
Location : Dudzele
Registration date : 2010-01-20

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyFri Jan 29, 2010 4:00 pm

Er bestaat gewoon geen "Beneluxparlement"!
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyFri Jan 29, 2010 7:01 pm

Mutien wrote:
Er bestaat gewoon geen "Beneluxparlement"!

En wat is dit dan? Rolling Eyes
http://www.benelux-parl.org/html/NL/welkom.htm
Back to top Go down
Cedric Vloemans

Cedric Vloemans


Number of posts : 394
Age : 42
Location : BXL
Registration date : 2008-11-30

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyMon Feb 01, 2010 2:38 pm

mimo wrote:
In een steeds groter wordend Europa is de BeNeLux constructie nog van groter belang.
Hoe het parlement juist fungeert is inderdaad misschien achterhaald, maar het kan dienen om onze geografische belangen te behartigen !
Ook als overlegorgaan tussen de verschillende "staten" is ditvan kapitaal belang.

Hier ben ik het volkomen mee eens natuurlijk. De invloed van de "Lage Landen" (volgens Karel V één en ondeelbaar ;-)) op Europees niveau vergroot zienderogen met deze samenwerking. Echter, ik vraag me af of we het moeten behouden tot BeNeLux? Economisch gezien hoort bijvoorbeeld de regio van het Ruhrgebied ook tot onze economische zone, alsook Frans-Vlaanderen. Is het misschien niet waardevol te kijken hoe we economische ipv staatkundige zones kunnen vormen om een stem te krijgen in Europa?
Back to top Go down
http://www.cedricvloemans.be
Cedric Vloemans

Cedric Vloemans


Number of posts : 394
Age : 42
Location : BXL
Registration date : 2008-11-30

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyMon Feb 01, 2010 2:39 pm

Mutien wrote:
Er bestaat gewoon geen "Beneluxparlement"!

U krijgt een handboek: Europa voor dummies cadeau van mij.
Back to top Go down
http://www.cedricvloemans.be
mimo




Number of posts : 193
Location : Mechelen
Registration date : 2009-08-10

Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? EmptyMon Feb 01, 2010 4:19 pm

Cedric Vloemans wrote:
mimo wrote:
In een steeds groter wordend Europa is de BeNeLux constructie nog van groter belang.
Hoe het parlement juist fungeert is inderdaad misschien achterhaald, maar het kan dienen om onze geografische belangen te behartigen !
Ook als overlegorgaan tussen de verschillende "staten" is ditvan kapitaal belang.

Hier ben ik het volkomen mee eens natuurlijk. De invloed van de "Lage Landen" (volgens Karel V één en ondeelbaar ;-)) op Europees niveau vergroot zienderogen met deze samenwerking. Echter, ik vraag me af of we het moeten behouden tot BeNeLux? Economisch gezien hoort bijvoorbeeld de regio van het Ruhrgebied ook tot onze economische zone, alsook Frans-Vlaanderen. Is het misschien niet waardevol te kijken hoe we economische ipv staatkundige zones kunnen vormen om een stem te krijgen in Europa?
Ik denk eerder dat het "BeNeLux" parlement zal uitgroeien tot een samenwerking van de oorspronkelijke 12 of 14 van de EU.
Ik denk dat dit zal gebeuren als antwoord op het gewicht dat de nieuwkomers gekregen hebben in de huidige strukturen.
Is misschien vergezocht, maar ik zie het zo.
Back to top Go down
Sponsored content





Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty
PostSubject: Re: Welke toekomst voor het Benelux-parlement?   Welke toekomst voor het Benelux-parlement? Empty

Back to top Go down
 
Welke toekomst voor het Benelux-parlement?
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» LE BENELUX
» Le Pen président du parlement européen? voorzitter Europees parlement?
» Bart De Wever houdt niet van "Vlaams" parlement / n'aime le parlement "flamand"
» Minable et inutile parlement "wallon" - Respectloos en nutteloos "Waals" parlement
» En Grèce, des néo-nazis entrent au parlement - In Griekenland geraken neo-nazi's in het parlement

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Europa / Europe-
Jump to: