Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Gebrekkige kennis van Frans in Noord-België / Mauvaise connaissance du français en Belgique du Nord Wed Sep 19, 2012 3:39 pm | |
| Het gevolg van het taalnationalisme, de taalapartheidspolitiek en het taalfederalisme...
La conséquence du nationalisme linguistique, de la politique d'apartheid linguistique et du fédéralisme linguistique...DE STANDAARD 'Instapniveau Frans op een dieptepunt'
woensdag 19 september 2012, 14u17 Bron: belga Auteur: bbd
Een vertaalwoordenboek Nederlands-Frans wordt steeds belangrijker.
rr Het instapniveau Frans van nieuwe studenten aan de Universiteit Antwerpen (UA) bereikt een dieptepunt. De universiteit baseert zich op de scores van de afgelopen 27 jaar bij de onthaaltesten.
'Tijdens de propedeuse Frans proberen we enkele lacunes inzake Franse taalvaardigheid te verhelpen en de studenten inzicht te geven in het niveau van hun taalcompetentie Frans', zegt prof. dr. Alex Vanneste, gewoon hoogleraar Franse taalkunde en Franse taalvaardigheid.
'De deelnemers slagen er de laatste vijf jaar echter niet langer in om vooruitgang te boeken. Waar studenten in 1986, de eerste propedeuse, bij het begin van de week startten met een niveau van bijna 60 procent, is dit in 2012 nog maar 36,3 procent. Aan het einde van de jaren tachtig slaagden de studenten er bovendien nog in om tijdens de propedeuse een vooruitgang te boeken van nagenoeg 20 procent, terwijl die nu nog maar 16,2 procent bedraagt.'
Volgens Vanneste zorgt het alomtegenwoordige Engels ervoor dat de interesse voor andere talen zoals Frans en Duits sterk vermindert.
Ook de communicatievaardigheden van de studenten worden slechter, aldus de UA.
'De zogenaamde communicatieve aanpak heeft de voorbije decennia de indruk gewekt dat een vreemde taal leren gemakkelijk is', oordeelt Vanneste. 'Frans is echter een grammaticaal veeleisende taal, waarvan de pedagogie een gestructureerde en systematische aanpak vergt.'
'We moeten naar een doeltreffend geplande organisatie van het taalonderwijs gaan, die een combinatie inhoudt van een gestructureerde en van een communicatieve aanpak', besluit Vanneste. | |
|