Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.

HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

Risque d'éparpillement

Go down 
3 posters
AuthorMessage
BFE

BFE

Number of posts : 1312
Registration date : 2008-11-21

Risque d'éparpillement Empty
PostSubject: Risque d'éparpillement   Risque d'éparpillement EmptyTue Apr 14, 2009 9:33 am

Il est à craindre que les voix pro-belges soient éparpillées entre le BUB, le BAB, le PTB, etc... Nous risquons d'avoir une multitude de partis à faible score électoral. Il me semble important qu'on fasse quelque chose pour éviter cela. Un cartel, p.ex.
Back to top Go down
http://www.belgeetfierdeletre.over-blog.com
Diogène

Diogène

Number of posts : 1611
Registration date : 2008-11-26

PostSubject: Re: Risque d'éparpillement   Risque d'éparpillement EmptyTue Apr 14, 2009 10:16 am

Comme d'habitude, cette demande justifiée émane des militants desdits partis (à part peut-être ceux du PTB) qui se dépensent sans compter pendant et entre les élections pour faire connaître leur parti du grand public, mais cela coince au niveau des bureaux de parti réuni en conseil... Evil or Very Mad
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica

Number of posts : 5604
Registration date : 2008-11-19

PostSubject: Re: Risque d'éparpillement   Risque d'éparpillement EmptyTue Apr 14, 2009 11:39 am

C'est véritablement complexe bien que nous l'ayons essayé plusieurs fois. Nous en avons même pris l'initiative il y a deux mois. Mais à part le CDF, aucun parti n'a répondu favorablement. De plus, le CDF s'est scindé sur base linguistique, ce qui est hautement regrettable.

Il s'y ajoute des différences idéologiques avec certains partis (je parle uniquement de l'institutionnel, notre "core business"). A part le PTB, le B.U.B. reste le seul parti unitariste.
Back to top Go down
BFE

BFE

Number of posts : 1312
Registration date : 2008-11-21

PostSubject: Re: Risque d'éparpillement   Risque d'éparpillement EmptyTue Apr 14, 2009 11:50 am

Belgica wrote:
C'est véritablement complexe bien que nous l'ayons essayé plusieurs fois. Nous en avons même pris l'initiative il y a deux mois. Mais à part le CDF, aucun parti n'a répondu favorablement. De plus, le CDF s'est scindé sur base linguistique, ce qui est hautement regrettable.

Il s'y ajoute des différences idéologiques avec certains partis (je parle uniquement de l'institutionnel, notre "core business"). A part le PTB, le B.U.B. reste le seul parti unitariste.

Quoique...En visitant leur site, j'ai pu constater que, bien qu'étant un parti national, le ptb n'est pas réellement unitariste. Son programme institutionnel se limite à la refédéralisation de compétences et à l'arrêt des défédéralisations. C'est un bon début, mais malheureusement, ils parlent en termes de "flandre" et "wallonie".
Back to top Go down
http://www.belgeetfierdeletre.over-blog.com
Belgica
Admin
Belgica

PostSubject: Re: Risque d'éparpillement   Risque d'éparpillement EmptyTue Apr 14, 2009 11:58 am

Ah, ok, je ne le savais pas. J'apprends...
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica

PostSubject: Re: Risque d'éparpillement   Risque d'éparpillement EmptyTue Apr 14, 2009 4:15 pm

Ik herken deze verhalen volledig en voor 100%. Bij de B.U.B. heeft zich in 2006 en 2008 exact hetzelfde afgespeeld. Als een voorzitter dan niet ingrijpt, is hij alles verloren: zijn gezag en zijn partij. Democratie binnen een partij kan alleen als de zaken goed gaan. Anders is het een absoluut te mijden kwaad, dat alles kan vernietigen, zelfs de dissidenten zelf omdat het de hele partij ongeloofwaardig maakt. Het verschil is hier wel dat Dedecker in de media komt en verkozen is zodat hij een trapje hoger staat en hij het iets gemakkelijker heeft om orde te scheppen dan een voorzitter zonder media-aandacht en zonder portefeuille. Dedecker doet hier wat hij moet doen. Niet meer of niet minder.

DE STANDAARD

Dedecker zet democratie on hold

* dinsdag 14 april 2009
*
* Auteur: Peter De Lobel

* Jean-Marie Dedecker (met rechts LDD-ondervoorzitter Ivan Sabbe): ‘Als ik de democratie laat spelen om te tonen dat ik geen tiran ben, krijg je dit soort situaties.' Wouter Van Vooren
* Rob van de Velde kreeg een fikse bolwassing. Katrijn Van Giel

Jean-Marie Dedecker (met rechts LDD-ondervoorzitter Ivan Sabbe): ‘Als ik de democratie laat spelen om te tonen dat ik geen tiran ben, krijg je dit soort situaties.' Wouter Van Vooren

©️ KATRIJN VAN GIEL

ANALYSE — BRUSSEL - Bij LDD staan de neuzen opnieuw in dezelfde richting. En het is Jean-Marie Dedecker die ze persoonlijk in het gelid gedwongen heeft. De zware kritiek op ondervoorzitter Ivan Sabbe en Antwerps lijstrekker Jurgen Verstrepen wordt in één moeite onder de mat geveegd. Het is nu volle kracht vooruit. Het ongenoegen is niet weg, er wordt alleen niet meer over gesproken.

Jean-Marie Dedecker is de lijstvorming zo beu als koude pap. Deze week vult de LDD-voorzitter de laatste witte gaten in. De Oost-Vlaamse lijst, met voormalig Open VLD-ondervoorzitter Patricia De Waele op twee, wordt morgen voorgesteld. Daarna moet het proces afgesloten worden.

Door met provinciale comités te werken, verliep de lijstvorming bij Lijst Dedecker totnogtoe eerder democratisch, maar daarom nogniet heel gesmeerd. Een stoet misnoegden is al met slaande deuren vertrokken en de onverkwikkelijke soap rond de lijstvorming in Antwerpen laat een bittere nasmaak na. 'Als ik de democratie laat spelen om te tonen dat ik geen tiran ben, dan krijg je dit soort situaties', zegt Dedecker.

De democratie binnen LDD wordt daarom tijdelijk on hold gezet. De demarche van kamerlid Rob Van de Velde, die zaterdag in De Standaard zwaar uithaalde naar LDD-ondervoorzitter Ivan Sabbe en de Antwerpse lijsttrekker Jurgen Verstrepen, verschaft Dedecker een vrijbrief om de macht naar zich toe te trekken en hard op tafel te slaan: 'Wie nu nog misnoegd is, moet maar vertrekken'.

Op het inderhaast bijeengeroepen partijbestuur van zaterdagochtend, werd de manier waarop Van de Velde zijn ongenoegen in een interview uitschreeuwde quasi unaniem afgekeurd. Zoiets doe je niet, was de teneur: de kritiek moet binnenskamers blijven, zeker als je op een paar weken van verkiezingen staat.

Over de inhoud werd echter helemaal niet gesproken. Nochtans haalde Rob Van de Velde zwaar uit naar Verstrepen en Sabbe, die door hun plaats op de lijst allebei zeker zijn van een zetel in het Vlaams parlement. 'De reden dat er over de inhoud niet gesproken is, is simpelweg dat sommigen het ermee eens zijn en anderen niet', zegt Boudewijn Bouckaert, die zelf de Oost-Vlaamse lijst trekt.

Met andere woorden: de neuzen staan allemaal in dezelfde richting omdat Dedecker ze zo gezet heeft. Het ongenoegen is daarmee niet weg, er wordt alleen niet meer over gesproken. De lijstvorming wordt nu afgesloten en dan gaat het in volle vaart richting de verkiezingen van 7 juni.

Volgens Ivan Sabbe zelf heeft 'Rob een acute aanval van verkiezingskoorts gekregen': 'Nu zijn de zaken erg eenvoudig. Jean-Marie en hij zijn vanuit de Kamer het gezicht van onze partij. Maar na de verkiezingen krijg je een heel ander beeld. Plots zijn er dan een pak meer volksvertegenwoordigers op het Vlaamse niveau. De dossierkennis, de welbespraaktheid en de media-aandacht zal dan verdeeld zijn over verschillende mensen.'

Sabbe kan de kritiek dat hij te weinig doet voor de partij niet appreciëren.

'Ik werk al twee jaar gratis voor Lijst Dedecker, hé. Ik heb nog andere activiteiten omdat er ook brood op de plank moet komen, maar toch kruipt de helft van mijn tijd in Lijst Dedecker. Ik heb een zuiver adviserende rol en ben daarom ook geen covoorzitter meer maar ondervoorzitter. Je kan een partij maar managen als je daar ook voor betaald wordt. Als ik jou gratis advies geef, dan kan je achteraf toch niet komen klagen dat ik niet genoeg voor je doe?'

Aan de plaatsen op de lijst van Ivan Sabbe (eerste opvolger in West-Vlaanderen) en Jurgen Verstrepen (lijsttrekker in Antwerpen) wordt niet meer geraakt.

'We kunnen niet terugkomen op de lijstvorming', zegt Bouckaert. 'Op een bepaald moment moet je knopen doorhakken en de problemen die er geweest zijn achter je laten. Ook in Antwerpen geldt dat. De keuze voor Verstrepen is gemaakt, nu moeten we vooruit.'

Verkiezingen en de bijbehorende lijstvorming zijn voor een jonge partij in principe een zuiverend proces. Er worden keuzes gemaakt, mensen worden gewikt en gewogen en gelukzoekers of ruziemakers worden eruit gefilterd. LDD heeft op twee jaar tijd zeer veel volk aangetrokken en moet daarom bij de lijstvorming zwaar snoeien. De plaatsen zijn beperkt, alle goede peilingen ten spijt.

Maar lijstvorming is ook een zeer agressieve kuur, die niet te lang mag blijven aanslepen. Als er aan een stuk door gezuiverd wordt, blijft er op den duur helemaal niets meer over.
Back to top Go down
Sponsored content

PostSubject: Re: Risque d'éparpillement   Risque d'éparpillement Empty

Back to top Go down

Risque d'éparpillement
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» La Belgique risque de devenir unitariste plus vite qu'elle le croit !