Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 België gaat imago oppoetsen

Go down 
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

België gaat imago oppoetsen Empty
PostSubject: België gaat imago oppoetsen   België gaat imago oppoetsen EmptyTue May 26, 2009 5:28 pm

LEVE HET FEDERALISME ! Rolling Eyes Het kost ons een groot stuk van onze welvaart !!!

België gaat slecht imago te lijf

dinsdag 26 mei 2009Auteur: Mia Doornaert

gfhxgf
BRUSSEL - Belgiës slechte imago in de wereld begint ons investeringen en markten, dus rijkdom, te kosten. Minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht wil die trend omkeren met de Business Council die hij gisteren voorstelde.

Van onze redactrice

Eén van de leden van de Business Council, de reclamemaker Guillaume Van der Stighelen, gaf met een sprekend beeld aan wat er schort. 'Belgiê is een omgekeerd Italiaans restaurant. In zo'n restaurant is er ruzie in de keuken, er wordt met potten en pannen gegooid. Maar wanneer de deur naar het restaurant opengaat is alles piekfijn, met lekker eten en vriendelijke bediening. In België komen de mensen achter de schermen goed overeen. Maar wanneer de deuren openklappen begint het schelden en gooien met serviesgoed.'

De Gucht begon acht maanden geleden met de oprichting van de raad, omdat de Belgische bedrijven aan de alarmbel trokken. 'Er vond een reflectie plaats met de zakenwereld uit de diverse delen van het land en uit de diverse sectoren. Daaruit is een position paper gepuurd over wat we moeten doen inzake buitenlandse handel en het aantrekken van buitenlandse investeringen.'

Het is hoog tijd, aldus de minister. 'De afgelopen tien jaar heeft België 25procent marktaandeel verloren.' Door de aanslepende politieke crisis in ons imago de afgelopen twee jaar helemaal gekelderd.

In de raad van 38leden zitten leiders van grote en kleinere bedrijven. Fabienne Bister bijvoorbeeld, een van de vier leden die het rapport voorstelden, heeft een bedrijfje van mosterd en andere condimenten bij Namen. 'Ik stond niet zo lang geleden met een stand op een salon in Keulen. Ik ontving mogelijke klanten uit de Verenigde Staten. Ze zegden dat ze mijn producten excellent vonden, maar ze zagen bestellingen in België niet zitten want CNN had hen de indruk gegeven dat België aan de rand van een burgeroorlog staat.' Bister heeft een tweede bedrijf opgericht, maar dan in Noord-Frankrijk.

Didier Malherbe, van de Union Chimique Belge (UCB), stelde een reeks handicaps vast. 'De regionale organisaties voor buitenlandse handel beginnen steeds beter te werken, maar is nog een groot gebrek aan maturiteit en aan coördinatie tussen de drie. Ik heb in Shanghai in een tijdspanne van drie weken drie regionale missies elkaar zien opvolgen. Dat is niet de beste manier om een land te promoten.'

'We maken ook veel te weinig gebruik van onze positie van gastland van de EU en de Navo. We zouden een geweldig congrescentrum moeten zijn. Maar we hebben geen enkele investering om grote internationale congressen aan te trekken.'

Van der Stighelen zei dat de bedoeling van de raad erin bestaat 'verstandiger om te gaan met het gegeven België'. Hij vergeleek het met een bedrijf als Danone waar de mother brand en de brand van de producten elkaar versterken.

Jan De Nul, hoofd van de gelijknamige groep die wereldwijd actief is in de baggersector, de civiele bouw en de milieusector, toonde zich in een gesprek zeer bezorgd. 'Er zijn vrijwel geen sectoren meer waarin België voor kwaliteit staat. Wanneer ik zeg wat wij doen, dan antwoordt men mij: 'ah, you're from Holland'.'

'Ik kom in veel landen, op alle continenten, en het spijtigste vind ik dat geen enkele vader mij ooit nog vraagt: 'Kan u mijn zoon in een universiteit in België binnen helpen'.

Toen ik vroeger een vlucht nam naar Mexico of Argentinië was er een oudere generatie van passagiers die op Air France graag liet horen dat ze heel goed Frans kon spreken. Ik heb zelf in die landen verscheidene bedrijfsleiders gekend die een jaar aan de Sorbonne gestudeerd hadden, en met een Française getrouwd waren. Die mensen behielden een band met Frankrijk, met Europa. Het feit dat niemand meer aan België denkt als een academisch land, dat we zo weinig beursstudenten hebben, is een enorm verlies aan toekomstige banden en goodwill.'

'De enige die daaraan ontsnapt, is de medische wereld. Er gaat geen jaar voorbij zonder dat iemand mij vraagt te helpen om dringend een familielid aan een plaats in een Belgisch ziekenhuis te helpen.'


Hoe belachelijk is dit nu? Eerst de eigen problemen oplossen en dan wordt het imago vanzelf opgepoetst: dus unitair en tweetalig België en gedaan met de nationalistische onzin !

Dit is dweilen met de kraan open ! "Onze" politici kunnen het duidelijk niet. Laten we ze buiten smijten. Andere en betere !
Back to top Go down
 
België gaat imago oppoetsen
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Bosnië gaat België achterna
» Minister Q gaat België promoten
» Schmidt: "Hij heeft het imago van België besmeurd."
» Ons imago?
» Belgisch koningshuis heeft bijzonder slecht imago

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: