|
| Vraagjes aan Cedric Vloemans | |
|
+4BFE Belgica Cedric Vloemans Bruno 8 posters | |
Author | Message |
---|
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Vraagjes aan Cedric Vloemans Fri Jul 17, 2009 7:26 pm | |
| Beste Cedric, Een aantal vragen: 1) Wat vind jij van de splitsing van werkgelegenheid en gezondheidszorgen, zoals voorgesteld door jouw partij? 2) Wat vind je van het Octopus I-akkoord, geratificeerd door OPEN VLD? 3) Waarom nog een Belgisch niveau in jouw denkschema met twee of drie deelstaten? 4) Welke concrete voorstellen tot herfederalisering heeft OPEN VLD al gedaan (buiten geluidsnormen )? 5) Heeft OPEN VLD een normenhiërarchie voorgesteld? | |
| | | Cedric Vloemans
Number of posts : 394 Age : 42 Location : BXL Registration date : 2008-11-30
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Fri Jul 17, 2009 7:31 pm | |
| - Bruno wrote:
- Beste Cedric,
Een aantal vragen:
1) Wat vind jij van de splitsing van werkgelegenheid en gezondheidszorgen, zoals voorgesteld door jouw partij? 2) Wat vind je van het Octopus I-akkoord, geratificeerd door OPEN VLD? 3) Waarom nog een Belgisch niveau in jouw denkschema met twee of drie deelstaten? 4) Welke concrete voorstellen tot herfederalisering heeft OPEN VLD al gedaan (buiten geluidsnormen )? 5) Heeft OPEN VLD een normenhiërarchie voorgesteld? Gun me wel even tijd hierop te antwoorden aub. En de correcte schrijfwijze is Open Vld, niet OPEN VLD. Kind regards! | |
| | | Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Fri Jul 17, 2009 8:06 pm | |
| En in het NL zegt men : vriendelijke groeten. | |
| | | Cedric Vloemans
Number of posts : 394 Age : 42 Location : BXL Registration date : 2008-11-30
| | | | BFE
Number of posts : 1312 Age : 36 Location : Namuren Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Fri Jul 17, 2009 8:32 pm | |
| Pauvre Cédric, tout le monde sur le forum s'acharne sur lui. allez | |
| | | Cedric Vloemans
Number of posts : 394 Age : 42 Location : BXL Registration date : 2008-11-30
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Fri Jul 17, 2009 8:46 pm | |
| - belgeetfierdeletre wrote:
- Pauvre Cédric, tout le monde sur le forum s'acharne sur lui.
allez Bof, cava hoor. Iedereen op dit forum kènt mij dan ook :p Mais, un forum ou il y a pas de place pour une bonne discussion, serait une honte pour la liberté! | |
| | | Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Fri Jul 17, 2009 8:48 pm | |
| Non, non, Cedric a ses compagnons idéologiques sur ce forum: nos adversaires. | |
| | | Cedric Vloemans
Number of posts : 394 Age : 42 Location : BXL Registration date : 2008-11-30
| | | | Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Fri Jul 17, 2009 8:56 pm | |
| Dan mag je ons toch eerst jouw definitie van nationalisme geven en die op ons toetsen. Misschien kunnen we nog iets bijleren. Sinds wanneer is mensen samenbrengen over taalgrenzen heen nationalistisch? | |
| | | Cedric Vloemans
Number of posts : 394 Age : 42 Location : BXL Registration date : 2008-11-30
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Fri Jul 17, 2009 9:39 pm | |
| - Belgica wrote:
- Dan mag je ons toch eerst jouw definitie van nationalisme geven en die op ons toetsen. Misschien kunnen we nog iets bijleren. Sinds wanneer is mensen samenbrengen over taalgrenzen heen nationalistisch?
Omdat je blijft denken aan grenzen en grond, en vergeet te denken aan mensen en individuen. Omdat je scheldt op éénieder met een andere mening, die denkt dat hij iemand beter kan helpen in een Vlaams en niet in een Belgisch kader. Omdat je steevast mensen stigmatiseert, zoals de N-VA dit doet met Walen, doet BUB dat met iedereen die nog maar een beetje een afwijkende mening heeft van de BUB-doctrine (zoals mij bijvoorbeeld ). Nationalisme gaat bijvoorbeeld ook niet altijd om een volk. Kijk naar de nationalistische oorlogen van Milosevic (Ik refereer bijvoorbeeld naar de definitie van Amnesty wat Nationalisme betreft: Ideologie gebaseerd op het idee dat mensen trouw zijn aan de eigen staat, natie of volk. Een gematigde vorm van nationalisme kan een land ten goede komen: de burgers voelen zich meer betrokken bij grote kwesties van hun samenleving en zijn bereid hun land tegen buitenlandse dreigingen te verdedigen. Aan een meer fervent nationalisme kleven veel nadelen. Mensen hechten dan zo'n groot belang aan hun eigen staat of natie dat ze een agressieve oorlog ondersteunen, hun land of volk zwaar willen bewapenen, en de samenwerking met andere landen opzeggen. Nationalistische gevoelens zijn vaak gemanipuleerd door leiders, zoals door Slobodan Milosevic die oorlogen met de Joegoslavische deelstaten Slovenië, Kroatië, Bosnië en Kosovo ontketende.) | |
| | | Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Fri Jul 17, 2009 9:54 pm | |
| Geef eens antwoorden op mijn vragen. dank. | |
| | | Cedric Vloemans
Number of posts : 394 Age : 42 Location : BXL Registration date : 2008-11-30
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Fri Jul 17, 2009 10:13 pm | |
| - Bruno wrote:
- Geef eens antwoorden op mijn vragen. dank.
die komen, maar ik vermoed dat jij onderbouwde en gemotiveerde antwoorden wenst, dus is dat niet op een uurtje geschreven . Geduld is een schone deugd, dat moet je bij BUB toch weten? | |
| | | Sprakeloos
Number of posts : 1205 Location : Antwerp Registration date : 2008-12-03
| | | | Sprakeloos
Number of posts : 1205 Location : Antwerp Registration date : 2008-12-03
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Sat Jul 18, 2009 12:24 am | |
| [quote="Cedric Vloemans"] - Bruno wrote:
- Beste Cedric,
Een aantal vragen:
1) Wat vind jij van de splitsing van werkgelegenheid en gezondheidszorgen, zoals voorgesteld door jouw partij? 2) Wat vind je van het Octopus I-akkoord, geratificeerd door OPEN VLD? 3) Waarom nog een Belgisch niveau in jouw denkschema met twee of drie deelstaten? 4) Welke concrete voorstellen tot herfederalisering heeft OPEN VLD al gedaan (buiten geluidsnormen )? 5) Heeft OPEN VLD een normenhiërarchie voorgesteld? En nog een zesde vraag: hoe ziet Cedric taal- en cultuurbeleid in ons land?
Last edited by Sprakeloos on Sat Jul 18, 2009 1:10 am; edited 1 time in total | |
| | | perikles
Number of posts : 1771 Location : Antwerpen Registration date : 2009-02-11
| | | | Cedric Vloemans
Number of posts : 394 Age : 42 Location : BXL Registration date : 2008-11-30
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Sat Jul 18, 2009 2:29 pm | |
| Beste Bruno, Hieronder refereer ik naar een tussenkomst van Sven Gatz op 11 december 2007in het Vlaams Parlement, achter de welke ik me volledig kan en wil scharen. Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister-president, collega's, laten we duidelijk wezen: in de Wetstraat, als emanatie van de Belgische politieke wereld, zijn er vandaag geen winnaars. De bestuurlijke toestand waarin ons land zich bevindt, is er geen om fier op te zijn, laat staan om er applaus bij te geven.
Los van deze gevoelsmatige inschatting van de situatie, blijft het inhoudelijke verhaal dat hier al meermaals aan bod kwam, onverkort overeind. De door dit parlement goedgekeurde resoluties zijn nog steeds het uitgangspunt om op federaal niveau een debat over de staatshervorming te voeren en op gang te krijgen.
Net zoals dat de voorbije maanden telkens weer opnieuw door de federale onderhandelaars van Open Vld duidelijk is gemaakt in woord en daad, is ook onze fractie ervan overtuigd dat ons land niet verder kan zonder een verdere staatshervorming. Het is nu eenmaal zo dat onze huidige staatsstructuur nog een groot aantal zwakheden en onvolkomenheden kent, bijvoorbeeld de versnippering van de bevoegdheden die een coherent beleid vaak moeilijk maakt. Maar er zijn ook overlappingen van bevoegdheden en tal van bevoegdheidsconflicten die veel tijd en energie opslorpen, die we beter zouden kunnen besteden aan het oplossen van maatschappelijke problemen.
We hebben het hier al meermaals gehad over de problematiek van de homogene bevoegdheden, over het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië inzake het werkgelegenheidsbeleid, over de nood aan voldoende instrumenten voor een aangepast mobiliteitsbeleid, over de nood aan alle instrumenten om een echt woonbeleid te ontwikkelen, eigen fiscale instrumenten enzovoort. Ook vandaag blijven deze rationele vaststellingen de nood aan een verdere staatshervorming verantwoorden.
Een andere zwakte die doorheen de jaren duidelijk is gebleken, is die van het overleg. Tot voor kort bestonden alle regeringen in het land uit dezelfde politieke samenstelling. Dit maakte het overleg relatief eenvoudig. De recente ervaringen met een asymmetrische samenstelling van de diverse regeringen hebben inmiddels duidelijk aangetoond dat de huidige overlegvormen niet volstaan. Ook hierover moeten we dus nadenken en het overleg versterken.
Het is duidelijk dat onze huidige staatsordening zwaktes, tekortkomingen en onevenwichten kent die meer efficiëntie in de weg staan. Overlappende bevoegdheden vergen overleg, structuren, middelen, personeel en energie. Een duidelijker bevoegdheidsverdeling maakt doeltreffender bestuur mogelijk met minder inzet van middelen. Zo zou het toch moeten zijn.
Met het oog op een grotere efficiëntie en betere resultaten is het dus nodig dat we de Belgische federatie op alle niveaus sterker maken om zo de problemen en de uitdagingen krachtdadiger te kunnen aanpakken. En het is in het licht van deze overwegingen dat de Open Vld-fractie en de partij nog steeds dezelfde lijn aanhoudt wanneer het gaat om een verdere staatshervorming. Open Vld heeft zich in elke fase van de voorbije weken en maanden loyaal geschaard aan de zijde van de resoluties die in dit Vlaams Parlement zijn goedgekeurd. Niet omwille van een fetisjisme voor wetsontwerpen tot hervorming van de staat, wel uit een puur rationele overweging dat Vlaanderen bepaalde maatschappelijke problemen beter en meer coherent zou kunnen aanpakken indien bepaalde stappen in de staatshervorming worden gezet. Met andere woorden, net dezelfde overweging die aan de grondslag van de resoluties van het Vlaams Parlement lag.
Deze wijze van argumenteren pro een belangrijke staatshervorming vereist echter ook een consequente houding die verder gaat. Voor Open Vld staat het buiten kijf dat een federaal niveau nog steeds nodig en wenselijk is. Vertrekkend vanuit die premisse is het dan ook logisch dat dit niveau een zo coherent mogelijk beleid kan voeren binnen die beleidsdomeinen waarover de deelstaten het eens zijn om ze op dat federale niveau te houden en te delen.
Dit impliceert dat het hele proces van staatshervorming voor Open Vld een tweerichtingstraat is. Bevoegdheden moeten worden samengebracht op het niveau dat bevoegd is voor het desbetreffende beleidsdomein, ongeacht of dit het federale, dan wel het regionale niveau is.
Indien bij dit denkproces over goed en behoorlijk bestuur zou blijken dat bevoegdheden die in het verleden geregionaliseerd werden, beter thuishoren op het federale niveau, dan moet het intellectueel mogelijk zijn om die herfederalisering door te voeren.
Een bijzonder voorbeeld van die benaderingswijze - en hier verschillen we van mening, mijnheer Caluwé - is de idee van een federale kieskring. Onze fractie is dat voorstel genegen, vooral vanwege de filosofie die erachter zit. Die filosofie draait rond een federale staat die een volksvertegenwoordiging kent waarvan een deel door alle inwoners van die staat wordt verkozen. Precies omdat onze partij vertrekt van het voortbestaan van de federale staat, is er volgens ons geen bezwaar tegen een dergelijke federale kieskring.
Laat ons over een ander punt al even duidelijk zijn: voor Open Vld is de huidige crisis niet het gevolg van wat men aan Vlaamse zijde probeert te bereiken - namelijk een belangrijke staatshervorming - en evenmin van de voornaamste reden waarom men deze staatshervorming poogt te bereiken, namelijk om elk beleidsniveau instrumenten te kunnen aanreiken om maatschappelijke problemen zo efficiënt en zo coherent mogelijk op te lossen. Het succes van een vragende partij staat of valt echter met de manier waarop ze haar gesprekspartner probeert te overtuigen van haar vraag. In dit geval gaat het dus om de wijze waarop men aan Vlaamse zijde de Franstalige partijen probeert te overtuigen van het belang van een belangrijke staatshervorming. Op dat vlak zijn we toch op zijn minst al wat dichter gekomen.
De wijze van overtuigen die de Open Vld-onderhandelaars hebben gekozen, is ingegeven door onze partijvisie op hoe men in dit land best aan staatshervorming doet, namelijk de weg van de open dialoog. In het verleden hebben politici uit verschillende politieke families bewezen dat er wel degelijk staatkundige stappen kunnen worden gezet indien men de weg van de dialoog volgt. Open Vld wenst die lijn dan ook verder te trekken.
We moeten ons daarbij laten leiden door objectieve feiten en concrete resultaten, niet door te veel emotie. Het is al te gemakkelijk om eenzijdige eisen tegenover een eenzijdig afwijzen te plaatsen. We mogen de oude demonen niet de bovenhand laten krijgen. Noch het separatisme of de oude retoriek van het kaakslagflamingantisme, noch het immobilisme en de slogans van het einde van de solidariteit, die we aan de andere kant van de taalgrens horen, helpen ons land vooruit. De vaststellingen die aan de grondslag liggen van de vijf resoluties, zijn objectief genoeg om een open dialoog aan te gaan en zijn uitstekende argumenten om een gesprekpartner te overtuigen. De wijze waarop men op basis van deze resoluties een dialoog met de Franstaligen aangaat, zal evenwel bepalen in hoeverre de ratio het haalt van de emotie.
Mevrouw de voorzitter, het overtuigd zijn van het eigen gelijk en het dogmatiseren van standpunten is nooit een goede raadgever gebleken in de politieke geschiedenis van dit land en bij uitbreiding in het hele politieke bedrijf. Meer nog, ook buiten het politieke bedrijf, bij elk intermenselijk contact, getuigt het van weinig wijsheid en van weinig wil tot samenleven en tot het sluiten van compromissen.
Het electorale belang van de partij, de partijgeschiedenis en de onderscheiden partijstandpunten zijn voor alle politieke partijen aan deze en gene zijde van de taalgrens onherroepelijk én terecht toetsstenen voor het vastleggen van een gemeenschappelijk programma met andere partijen. Zo niet zouden we allemaal principeloze en dus ook doelloze mensen zijn die in de politiek niets te zoeken hebben. Maar het legitiem hanteren van toetsstenen mag niet verworden tot het willen vastketenen van andere partijen aan de eigen toetsstenen. Dan blijft ieder in zijn eigen stellingen zitten en krijgen we wat we vandaag hebben: een loopgravenoorlog. Blijkbaar hebben we uit het verleden geen lessen getrokken over zin en onzin van loopgravenoorlogen.
Onze fractie blijft in elk geval hopen dat via een open dialoog tussen de beide landsgedeelten op korte termijn alsnog een akkoord kan worden bereikt. Want net zoals wij overtuigd zijn van de wijze waarop men best tot een akkoord komt, zijn wij ervan overtuigd dat een belangrijke staatshervorming nodig is voor het voortbestaan van de federale staat en voor het efficiënt en effectief aanpakken van de maatschappelijke problemen waarmee mensen langs beide kanten van de taalgrens geconfronteerd worden.
Het is al erg genoeg dat het politieke bestel zichzelf heeft verankerd aan de emotioneel geladen toetsstenen van de kleinste onderhandelende partijen. Het zou nog eens zo erg zijn indien we de burgers van dit land daar ook aan vastketenen.
Open Vld zal de vijf resoluties van het Vlaams Parlement als uitgangspunt blijven verdedigen, in een open dialoog met de Franstalige partijen, om te komen tot een belangrijke staatshervorming.
De heer Kris Van Dijck: Mijnheer Gatz, waar heeft de N-VA zich als onderhandelende partij niet gehouden aan datgene wat we een gemeenschappelijk Vlaams front noemen? In welk opzicht zou de N-VA schuldig zijn aan de moeizame onderhandelingen?
De heer Sven Gatz: Mijnheer Van Dijck, u voelt zich aangesproken.
De heer Kris Van Dijck: U had het over de kleinere partijen. Ik ken mijn plaats en besef dat ik bij die kleinere partijen kan thuishoren.
De heer Sven Gatz: Mijnheer Van Dijck, u voelt zich aangesproken. Ook het FDF en bij uitbreiding het cdH hadden zich aangesproken kunnen voelen.
Wij staan voor een grote uitdaging, groter dan we misschien zelf denken. Wij staan namelijk voor de opdracht om het federalisme in dit land heruit te vinden. Het federalisme had de voorbije decennia steeds de bijklank dat bepaalde bevoegdheden alleen naar de deelstaten gingen. Om historische redenen is dat terecht. Nu staan we echter op een kruispunt, op een afspraak met de geschiedenis. Het is aan elke partij om na te gaan of ze die afspraak wil invullen. Mijn fractie zal de vijf resoluties van het Vlaams Parlement als uitgangspunt blijven verdedigen, in een open dialoog met de Franstalige partijen, om te komen tot een belangrijke staatshervorming.
Onze fractie wil via deze staatshervorming een beter werkende federale staat en beter werkende deelstaten, zodat alle beleidsniveaus de noden en problemen in onze samenleving beter kunnen aanpakken. Uiteindelijk is dat het doel van politiek, namelijk het werken aan een betere samenleving, via dialoog en overleg met mensen die er een andere mening op nahouden. Het doel van politiek is niet het mordicus vasthouden aan het eigen gelijk en denken dat anderen wel zullen volgen.Sven spreekt hier tevens over de vijf resoluties. Daarvan zeg ik nu reeds klaar en duideilijk: ben ik een grote fan ervan? Neen, maar het spreekt voor zich dat de burger boven de staat gaat, en àls er minder toffe besluiten moeten genomen worden om de Burger te helpen, is de staat en diens vorm, en vooral de politiek ondergeschikt. Politiek is - om het met woorden van Verhofstadt te zeggen - overtuigd zijn dat elke mens, elk individu een hoofdrol speelt in de samenleving.Je vroeg me verder nog naar Octopus 1. Wel, behoudens vergissing is het Octopusakkoord een hervorming van justitie en politie, uitgevoerd na de Affaire Dutroux. Ik kan niet zeggen dat ik het erg vindt dat we een federale en een lokale politie hebben. Over de concrete voorstellen zal ik straks of zo een ganse waslijst hangen Aan sprakeloos: Wat zou mijn probleem moeten zijn met het taal- en cultuurbeleid? Ik vind dit op zich niet echt iets voor de overheid om rond te werken. De overheid dient geen archivaris te zijn, maar ik kan met niet voorstellen dat we met één minister de volledige cultuur kunnen dekken. Uiteraard dient dit bij de gemeenschappen te zitten (als we het absoluut aan de overheid willen overlaten om cultuur te leiden). Taal: tja, we hebben nu eenmaal meerdere talen, dus laat mensen spreken wat ze willen, waar ze willen, maar administratief zou het van mij nationaal tweetalig mogen zijn. In tussentijd hebben we vandaag een goede oplossing. | |
| | | Sprakeloos
Number of posts : 1205 Location : Antwerp Registration date : 2008-12-03
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Sat Jul 18, 2009 4:08 pm | |
| - Quote :
- Aan sprakeloos: Wat zou mijn probleem moeten zijn met het taal- en cultuurbeleid? Ik vind dit op zich niet echt iets voor de overheid om rond te werken. De overheid dient geen archivaris te zijn, maar ik kan met niet voorstellen dat we met één minister de volledige cultuur kunnen dekken. Uiteraard dient dit bij de gemeenschappen te zitten (als we het absoluut aan de overheid willen overlaten om cultuur te leiden). Taal: tja, we hebben nu eenmaal meerdere talen, dus laat mensen spreken wat ze willen, waar ze willen, maar administratief zou het van mij nationaal tweetalig mogen zijn. In tussentijd hebben we vandaag een goede oplossing.
Aan Cedric, Dank je voor het antwoord. Wat me opviel was dat er bij die vijf aan jou gesteld vragen geen over cultuur en taal was. Beleid is niet het optimale woord. Ik had het niet over cultuurinmenging vanwege de overheid, meer over wetten (of liever: afwezigheid van wetten en andere normatieve akten) die hier zouden kunnen gelden. Persoonlijk denk ik dat als taal en cultuur in dit land geen coherenter geheel vormen, we zelfs over de rest niet moeten spreken. Dan is er alleen nog vaderlandsliefde en solidariteit, maar daar moet niet teveel inkt voor vloeien, die heb je vanbinnen. | |
| | | Cedric Vloemans
Number of posts : 394 Age : 42 Location : BXL Registration date : 2008-11-30
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Sat Jul 18, 2009 4:19 pm | |
| - Sprakeloos wrote:
-
- Quote :
- Aan sprakeloos: Wat zou mijn probleem moeten zijn met het taal- en cultuurbeleid? Ik vind dit op zich niet echt iets voor de overheid om rond te werken. De overheid dient geen archivaris te zijn, maar ik kan met niet voorstellen dat we met één minister de volledige cultuur kunnen dekken. Uiteraard dient dit bij de gemeenschappen te zitten (als we het absoluut aan de overheid willen overlaten om cultuur te leiden). Taal: tja, we hebben nu eenmaal meerdere talen, dus laat mensen spreken wat ze willen, waar ze willen, maar administratief zou het van mij nationaal tweetalig mogen zijn. In tussentijd hebben we vandaag een goede oplossing.
Aan Cedric,
Dank je voor het antwoord. Wat me opviel was dat er bij die vijf aan jou gesteld vragen geen over cultuur en taal was.
Beleid is niet het optimale woord. Ik had het niet over cultuurinmenging vanwege de overheid, meer over wetten (of liever: afwezigheid van wetten en andere normatieve akten) die hier zouden kunnen gelden.
Persoonlijk denk ik dat als taal en cultuur in dit land geen coherenter geheel vormen, we zelfs over de rest niet moeten spreken. Dan is er alleen nog vaderlandsliefde en solidariteit, maar daar moet niet teveel inkt voor vloeien, die heb je vanbinnen. wetten, of afwezigheid daarvan, is een beleidsdaad. Echter, in mijn ogen wordt cultuur gemaakt en beleefd door het individu. Het individu maakt de kunst (in brede zin van dat woord), en het individu maakt de waardering op van deze kunst. Daarom dat ik ook niet van subsidies hou. De overheid mag een afnemer van kunst zijn, maar moet kunst niet a priori financieren. Ik geloof niet dat het land dient samen gehouden te worden door middel van kunst, cultuur en taal. Er zijn ruim voldoende voorbeelden van meertalige landen, en cultuur is - zoals gezegd - een persoonlijk iets. Vaderlandsliefde is uiteraard een persoonlijk iets, patriotisme kent dan ook vele vormen (stedelijk, provinciaal, Vlaams, Belgisch, Europees,...) Solidariteit is een natuurlijk fenomeen dat zou moeten voortstromen uit de individuele verantwoordelijkheid jegens uw medemens. Het is enkel bij egoisten dat dit systeem niet mee wil, in mijn ogen. Maar ook dat is niet het bindmiddel van een staat. Een staat blijft samen als de burgers (en dus het individu) besluiten om sàmen dingen te doen, als groep van individuen. Daarom geven ze aan een hoger niveau een deel van hun zelfbeschikking weg (hetzij de stad, de provincie, de gewesten of federaal. Vandaag zelfs europees), echter, deze staat kan en mag enkel bestaan door de wens van haar burgers. Het is niet aan de staat daarentegen te zeggen tot welke overheid je behoort. Het is de burger die bepaalt welke overheid zij wil. | |
| | | Sprakeloos
Number of posts : 1205 Location : Antwerp Registration date : 2008-12-03
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Sat Jul 18, 2009 8:41 pm | |
| - Quote :
- Er zijn ruim voldoende voorbeelden van meertalige landen
Zoveel (enigszins) als België meertalige landen zijn er niet: ik ken alleen maar Zwitserland. Ken je er nog andere? | |
| | | kyrios
Number of posts : 309 Location : aarde Registration date : 2008-12-13
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Sat Jul 18, 2009 9:31 pm | |
| Open Vld zal de vijf resoluties van het Vlaams Parlement als uitgangspunt blijven verdedigen, in een open dialoog met de Franstalige partijen, om te komen tot een belangrijke staatshervorming.
De resoluties zijn niets anders dan een totale uitkleding van de Belgische staat waarbij de regio's grondwetgevende organen worden.
De resolutie rond het gezondheidstelsel is werkelijk hallucinant Daarin staat o.a. : 2. de normerings-, uitvoerings- en financieringsbevoegdheid betreffende het volledige gezondheids- en gezinsbeleid moeten integraal naar de deelstaten worden overgeheveld, dus onder meer met inbegrip van de gezondheidszorgverzekering en de gezinsbijslagen (kostencompenserende regelingen). Daarbij moeten de inwoners van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest de vrije keuze bekomen om toe te treden tot het stelsel van de deelstaat Vlaanderen of van de Franstalige deelstaat, dat telkens zowel een regeling voor de inkomsten als voor de uitgaven bevat ; *Brussel moet dus nooit hopen om het statuut van deelstaat te verkrijgen als hoofdstedelijk gewest wordt ze beschoonmoedert dat het een lieve lust is.3. door een meer coherente bevoegdheidsverdeling, moet de Vlaamse overheid beter in staat gesteld worden om zelf een actief werkgelegenheidsbeleid te voeren. Dit impliceert onder andere : – samenwerkingsakkoorden met de federale overheid moeten de deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest grotere mogelijkheden geven om de werkloosheidsuitkering aan te wenden als activerend arbeidsmarktinstrument ; – het aanwenden van de werkloosheidsuitkeringen voor werkervaringsprojecten moet een exclusieve bevoegdheid van de deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest zijn ; [ 2 ] – voor Vlaamse bevoegdheden moeten Vlaamse sociale akkoorden kunnen worden afgesloten, die door de Vlaamse regering bekrachtigd worden. Sociale akkoorden over zowel bevoegdheden van Vlaanderen als federale bevoegdheden, moeten ook door Vlaanderen worden bekrachtigd voor wat betreft haar bevoegdheden. Voor de andere aangelegenheden die van cruciaal belang zijn voor de ontwikkeling van de economie en werkgelegenheid in Vlaanderen, moet gewerkt worden aan een globaal akkoord tussen de sociale partners op Vlaams niveau, als dat op federaal niveau onmogelijk zou blijken te zijn ; 4. er moet een volledige defederalisering van het wetenschaps- en technologiebeleid doorgevoerd worden, zowel in bevoegdheden als in middelen. Dit impliceert de overheveling van het ruimtevaartbeleid, de wetenschappelijke programma's en de impulsprogramma's, alsook de activiteiten en middelen die aansluiten bij de bevoegdheden van de deelstaten. In Brussel dienen de deelstaten de basisverantwoordelijkheid op zich te nemen in een samenwerkingsverband met het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. De federale overheid en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest zijn bevoegd voor wetenschappelijk onderzoek dat gericht is op de onderbouw van de beleidsdomeinen die tot hun bevoegdheden behoren. De federale wetenschappelijke instellingen moeten maximaal gevaloriseerd worden, aansluitend op de materiële bevoegdheden van de deelstaten ; 5. de volledige bevoegdheid inzake buitenlandse handel dient aan de deelstaten te worden toegewezen. Aldus moet het exportpromotiebeleid de exclusieve bevoegdheid worden van de deelstaten. Dat impliceert de afschaffing van de Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel (BDBH). Beleidsafstemming en samenwerking tussen de deelstaten is noodzakelijk. Wat betreft de Nationale Delcrederedienst en het Comité voor financiële steun aan de export (vroegere Copromex) moeten de deelstaten een autonoom beslissingsrecht verwerven voor de dossiers van de bedrijven uit de eigen deelstaat. De "leningen van staat tot staat" moeten door de deelstaten worden beslist ; [ 3 ] 6. De bevoegdheid over telecommunicatie dient overgeheveld te worden naar de deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, waardoor zij bevoegd worden voor de algemene principes (vrijmaken van de markt), infrastructuur, eindapparatuur, organisatie van de netwerken en diensten. Er dient een samenwerkingsorgaan te worden opgericht, dat instaat voor de coördinatie van het beleid in de deelstaten. Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) dient omgevormd te worden tot een orgaan op basis van de deelstaten. Omroep blijft een bevoegdheid van de twee deelstaten, onafhankelijk van de gebruikte infrastructuur en technologie ; 7. de spoorinfrastructuur en de regionale exploitatie ervan dient overgeheveld te worden naar de deelstaten, evenals de volledige reglementering inzake de binnenvaart. Op deze domeinen nemen de twee deelstaten in Brussel de basisverantwoordelijkheid op zich in een samenwerkingsverband met het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. Inzake wegvervoer moeten de deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest voor hun specifieke verkeers- en mobiliteitsproblematiek aanvullende regels kunnen uitvaardigen inzake verkeersreglementering en regels van algemene politie. Fiscale maatregelen om een betere ordening van het vervoer en de mobiliteit te realiseren komen eveneens aan de deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest toe ; 8. Vlaanderen is nu reeds bevoegd voor het voeren van een statistiekbeleid op voorwaarde dat het de regels van de geheimhouding respecteert. De statistiekdiensten van de deelgebieden staan in voor de kwantitatieve beleidsinformatie van hun overheden, in partnerschap met het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) en het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) ; 9. aangezien de ontwikkelingssamenwerking betrekking heeft op domeinen die hoofdzakelijk bij de deelstaten berusten, dienen, binnen het bestaande kader inzake het buitenlandse beleid van België, de ontwikkelingssamenwerking en de overeenstemmende middelen toegewezen te worden aan de deelstaten. Zij staan in voor de conceptie en de uitvoering van dit beleid ; [ 4 ] 10. het is belangrijk dat Vlaanderen meer bevoegdheden verwerft om economische groei door middel van een grotere ondernemersdynamiek te bevorderen en marktfalingen tegen te gaan. Het Participatiefonds, het Sociaal-Economisch Comité van de Distributie en het Nationaal Comité voor de Distributie komen toe aan de deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. De deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest moeten inzake de regulering van de energiedomeinen die onder hun bevoegdheid ressorteren, een eigen reguleringsorgaan kunnen instellen en beslissingsrecht krijgen over de vaststelling van de tarieven en de technische aansluitingsvoorwaarden voor de beleidsdomeinen die tot hun bevoegdheid behoren (distributie, rationeel energiegebruik, decentrale productie) ; 11. er dient een volledige overheveling van de landbouw-, tuinbouw- en visserijbevoegdheden naar de deelstaten doorgevoerd te worden. Dat impliceert de volledige uitvoering van het Europees beleid, met inbegrip van het quotabeheer, het wetenschappelijk onderzoek, de productcontrole en de sanitaire en fytosanitaire bevoegdheden. AANGENOMEN DOOR HET VLAAMS PARLEMENT, Brussel, 3 maart 1999 | |
| | | Cedric Vloemans
Number of posts : 394 Age : 42 Location : BXL Registration date : 2008-11-30
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Sun Jul 19, 2009 2:51 pm | |
| - kyrios wrote:
- Open Vld zal de vijf resoluties van het Vlaams Parlement als uitgangspunt blijven verdedigen, in een open dialoog met de Franstalige partijen, om te komen tot een belangrijke staatshervorming.
De resoluties zijn niets anders dan een totale uitkleding van de Belgische staat waarbij de regio's grondwetgevende organen worden.
De resolutie rond het gezondheidstelsel is werkelijk hallucinant Daarin staat o.a. : 2. de normerings-, uitvoerings- en financieringsbevoegdheid betreffende het volledige gezondheids- en gezinsbeleid moeten integraal naar de deelstaten worden overgeheveld, dus onder meer met inbegrip van de gezondheidszorgverzekering en de gezinsbijslagen (kostencompenserende regelingen). Daarbij moeten de inwoners van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest de vrije keuze bekomen om toe te treden tot het stelsel van de deelstaat Vlaanderen of van de Franstalige deelstaat, dat telkens zowel een regeling voor de inkomsten als voor de uitgaven bevat ; *Brussel moet dus nooit hopen om het statuut van deelstaat te verkrijgen als hoofdstedelijk gewest wordt ze beschoonmoedert dat het een lieve lust is.3. door een meer coherente bevoegdheidsverdeling, moet de Vlaamse overheid beter in staat gesteld worden om zelf een actief werkgelegenheidsbeleid te voeren. Dit impliceert onder andere : – samenwerkingsakkoorden met de federale overheid moeten de deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest grotere mogelijkheden geven om de werkloosheidsuitkering aan te wenden als activerend arbeidsmarktinstrument ; – het aanwenden van de werkloosheidsuitkeringen voor werkervaringsprojecten moet een exclusieve bevoegdheid van de deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest zijn ; [ 2 ] – voor Vlaamse bevoegdheden moeten Vlaamse sociale akkoorden kunnen worden afgesloten, die door de Vlaamse regering bekrachtigd worden. Sociale akkoorden over zowel bevoegdheden van Vlaanderen als federale bevoegdheden, moeten ook door Vlaanderen worden bekrachtigd voor wat betreft haar bevoegdheden. Voor de andere aangelegenheden die van cruciaal belang zijn voor de ontwikkeling van de economie en werkgelegenheid in Vlaanderen, moet gewerkt worden aan een globaal akkoord tussen de sociale partners op Vlaams niveau, als dat op federaal niveau onmogelijk zou blijken te zijn ; 4. er moet een volledige defederalisering van het wetenschaps- en technologiebeleid doorgevoerd worden, zowel in bevoegdheden als in middelen. Dit impliceert de overheveling van het ruimtevaartbeleid, de wetenschappelijke programma's en de impulsprogramma's, alsook de activiteiten en middelen die aansluiten bij de bevoegdheden van de deelstaten. In Brussel dienen de deelstaten de basisverantwoordelijkheid op zich te nemen in een samenwerkingsverband met het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. De federale overheid en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest zijn bevoegd voor wetenschappelijk onderzoek dat gericht is op de onderbouw van de beleidsdomeinen die tot hun bevoegdheden behoren. De federale wetenschappelijke instellingen moeten maximaal gevaloriseerd worden, aansluitend op de materiële bevoegdheden van de deelstaten ; 5. de volledige bevoegdheid inzake buitenlandse handel dient aan de deelstaten te worden toegewezen. Aldus moet het exportpromotiebeleid de exclusieve bevoegdheid worden van de deelstaten. Dat impliceert de afschaffing van de Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel (BDBH). Beleidsafstemming en samenwerking tussen de deelstaten is noodzakelijk. Wat betreft de Nationale Delcrederedienst en het Comité voor financiële steun aan de export (vroegere Copromex) moeten de deelstaten een autonoom beslissingsrecht verwerven voor de dossiers van de bedrijven uit de eigen deelstaat. De "leningen van staat tot staat" moeten door de deelstaten worden beslist ; [ 3 ] 6. De bevoegdheid over telecommunicatie dient overgeheveld te worden naar de deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, waardoor zij bevoegd worden voor de algemene principes (vrijmaken van de markt), infrastructuur, eindapparatuur, organisatie van de netwerken en diensten. Er dient een samenwerkingsorgaan te worden opgericht, dat instaat voor de coördinatie van het beleid in de deelstaten. Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) dient omgevormd te worden tot een orgaan op basis van de deelstaten. Omroep blijft een bevoegdheid van de twee deelstaten, onafhankelijk van de gebruikte infrastructuur en technologie ; 7. de spoorinfrastructuur en de regionale exploitatie ervan dient overgeheveld te worden naar de deelstaten, evenals de volledige reglementering inzake de binnenvaart. Op deze domeinen nemen de twee deelstaten in Brussel de basisverantwoordelijkheid op zich in een samenwerkingsverband met het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. Inzake wegvervoer moeten de deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest voor hun specifieke verkeers- en mobiliteitsproblematiek aanvullende regels kunnen uitvaardigen inzake verkeersreglementering en regels van algemene politie. Fiscale maatregelen om een betere ordening van het vervoer en de mobiliteit te realiseren komen eveneens aan de deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest toe ; 8. Vlaanderen is nu reeds bevoegd voor het voeren van een statistiekbeleid op voorwaarde dat het de regels van de geheimhouding respecteert. De statistiekdiensten van de deelgebieden staan in voor de kwantitatieve beleidsinformatie van hun overheden, in partnerschap met het Nationaal Instituut voor de Statistiek (NIS) en het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) ; 9. aangezien de ontwikkelingssamenwerking betrekking heeft op domeinen die hoofdzakelijk bij de deelstaten berusten, dienen, binnen het bestaande kader inzake het buitenlandse beleid van België, de ontwikkelingssamenwerking en de overeenstemmende middelen toegewezen te worden aan de deelstaten. Zij staan in voor de conceptie en de uitvoering van dit beleid ; [ 4 ] 10. het is belangrijk dat Vlaanderen meer bevoegdheden verwerft om economische groei door middel van een grotere ondernemersdynamiek te bevorderen en marktfalingen tegen te gaan. Het Participatiefonds, het Sociaal-Economisch Comité van de Distributie en het Nationaal Comité voor de Distributie komen toe aan de deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. De deelstaten en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest moeten inzake de regulering van de energiedomeinen die onder hun bevoegdheid ressorteren, een eigen reguleringsorgaan kunnen instellen en beslissingsrecht krijgen over de vaststelling van de tarieven en de technische aansluitingsvoorwaarden voor de beleidsdomeinen die tot hun bevoegdheid behoren (distributie, rationeel energiegebruik, decentrale productie) ; 11. er dient een volledige overheveling van de landbouw-, tuinbouw- en visserijbevoegdheden naar de deelstaten doorgevoerd te worden. Dat impliceert de volledige uitvoering van het Europees beleid, met inbegrip van het quotabeheer, het wetenschappelijk onderzoek, de productcontrole en de sanitaire en fytosanitaire bevoegdheden. AANGENOMEN DOOR HET VLAAMS PARLEMENT, Brussel, 3 maart 1999 Uw rode tekst is pure onzin. Gemeenschapsbevoegdheden kunnen niet door een gewest worden uitgevoerd. Dat is alles. | |
| | | Cedric Vloemans
Number of posts : 394 Age : 42 Location : BXL Registration date : 2008-11-30
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Sun Jul 19, 2009 2:55 pm | |
| - Sprakeloos wrote:
-
- Quote :
- Er zijn ruim voldoende voorbeelden van meertalige landen
Zoveel (enigszins) als België meertalige landen zijn er niet: ik ken alleen maar Zwitserland. Ken je er nog andere? Canada, de VS (waar in bepaalde staten het Spaans wordt aanvaard als taal, en depolitie ook spaans spreekt), Spanje (waar vier officiele talen zijn), Congo (dat veel problemen kent, maar niet omwille van de taal),... | |
| | | Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Sun Jul 19, 2009 4:20 pm | |
| In de VSA zijn nog altijd geen taalwetten. Op dat vlak stond het unitaire België dus al bijna 200 jaar vóór op de VSA. Voor de rest heb ik niet de indruk dat de VSA er minder goed bijvaren dan België vandaag en dit ondanks het gebrek aan taalfederalisme (ik spreek hier niet over hun "provinciaal federalisme"). | |
| | | Cedric Vloemans
Number of posts : 394 Age : 42 Location : BXL Registration date : 2008-11-30
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Sun Jul 19, 2009 4:22 pm | |
| - Belgica wrote:
- In de VSA zijn nog altijd geen taalwetten. Op dat vlak stond het unitaire België dus al bijna 200 jaar vóór op de VSA. Voor de rest heb ik niet de indruk dat de VSA er minder goed bijvaren dan België vandaag en dit ondanks het gebrek aan taalfederalisme (ik spreek hier niet over hun "provinciaal federalisme").
Ik sprak niet over taalwetten, ik sprak over taalgebruiken, om duidelijk te maken dat taal niet a priori een bindmiddel dient te zijn voor een staat. De wetten hebben er hier niets mee te maken. | |
| | | Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans Sun Jul 19, 2009 4:49 pm | |
| We komen echter steeds weer terug op dezelfde vraag: waarom ben je dan voorstander van het huidige taalfederalisme in België? Welke voordelen biedt het, die een unitaire staat met provinciale decentralisatie en taalwetten niet biedt? | |
| | | Sponsored content
| Subject: Re: Vraagjes aan Cedric Vloemans | |
| |
| | | | Vraagjes aan Cedric Vloemans | |
|
| Permissions in this forum: | You cannot reply to topics in this forum
| |
| |
| |