Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN

Go down 
3 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Empty
PostSubject: L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN   L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN EmptyMon Jul 20, 2009 1:33 pm

Tout un récit sur ce qui s'est passé il y a 40 ans sur la Lune dans la Libre Belgique:

Une semaine de voyage, deux heures sur La Lune

XAVIER DUCARME

Mis en ligne le 20/07/2009

Le 16 juillet 1969, trois hommes décollent de Cap Canaveral. Cinq jours plus tard, ils marcheront sur la Lune.

* "Tous les astronautes rêvent de Mars"
* Il y a 40 ans, l'homme marchait sur la lune

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Pict_186184

http://www.lalibre.be/actu/international/article/517298/une-semaine-de-voyage-deux-heures-sur-la-lune.html
Back to top Go down
Cedric Vloemans

Cedric Vloemans


Number of posts : 394
Age : 42
Location : BXL
Registration date : 2008-11-30

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Empty
PostSubject: Re: L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN   L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN EmptyMon Jul 20, 2009 1:41 pm

Belgica wrote:
Tout un récit sur ce qui s'est passé il y a 40 ans sur la Lune dans la Libre Belgique:

Une semaine de voyage, deux heures sur La Lune

XAVIER DUCARME

Mis en ligne le 20/07/2009

Le 16 juillet 1969, trois hommes décollent de Cap Canaveral. Cinq jours plus tard, ils marcheront sur la Lune.

* "Tous les astronautes rêvent de Mars"
* Il y a 40 ans, l'homme marchait sur la lune

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Pict_186184

http://www.lalibre.be/actu/international/article/517298/une-semaine-de-voyage-deux-heures-sur-la-lune.html

Dàt was een verwezenlijking sé, echt geschiedenis. Net als onze Frank De Winne, die nu loodgieter mag spelen op het ISS.
Back to top Go down
http://www.cedricvloemans.be
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Empty
PostSubject: Re: L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN   L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN EmptyMon Jul 20, 2009 4:36 pm

Ja, maar, de eerste Belg op de maan was toch een Belg: Kuifje of Tintin ! Wink

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Mannen_maan


Last edited by Belgica on Tue Jul 21, 2009 5:29 pm; edited 2 times in total
Back to top Go down
Cedric Vloemans

Cedric Vloemans


Number of posts : 394
Age : 42
Location : BXL
Registration date : 2008-11-30

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Empty
PostSubject: Re: L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN   L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN EmptyMon Jul 20, 2009 5:05 pm

Belgica wrote:
Ja, maar, de eerste Belg op de maan was toch een Belg: Kuifje of Tintin ! Wink

Absoluut!!! Ook daar moeten we trots op zijn! Hergé was een geniaal mens!
Back to top Go down
http://www.cedricvloemans.be
Pleimion

Pleimion


Number of posts : 290
Age : 40
Location : De Westhoek
Registration date : 2009-07-02

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Empty
PostSubject: Re: L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN   L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN EmptyMon Jul 20, 2009 5:48 pm

En een rexist. En een antisemiet.












Wink
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Empty
PostSubject: Re: L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN   L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN EmptyMon Jul 20, 2009 6:44 pm

Dan moet hij toch goed liggen bij jullie, niet? Je smilie spreekt alvast boekdelen. Wink
Back to top Go down
Cedric Vloemans

Cedric Vloemans


Number of posts : 394
Age : 42
Location : BXL
Registration date : 2008-11-30

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Empty
PostSubject: Re: L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN   L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN EmptyMon Jul 20, 2009 6:52 pm

Belgica wrote:
Dan moet hij toch goed liggen bij jullie, niet? Je smilie spreekt alvast boekdelen. Wink

Bof, ieder huisje zijn kruisje zekers? In sommige huisjes was het wel een kruisje met weerhaken Wink
Back to top Go down
http://www.cedricvloemans.be
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Empty
PostSubject: Re: L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN   L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN EmptyTue Jul 21, 2009 5:22 pm

Het is en blijft een prachtige prestatie, samen met die van Merckx.

DE STANDAARD

Obama eert helden van Apollo 11

* dinsdag 21 juli 2009
* Bron: afp
* Auteur: avb


L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Nb20090721obama01
epa, belga

WASHINGTON -

De Amerikaanse president Barack Obama heeft maandag hulde gebracht aan Neil Armstrong, Edwin 'Buzz' Aldrin en Michael Collins, die hij 40 jaar na hun maanlanding ontving op het Witte Huis. Terwijl hij daarbij jeugdherinneringen ophaalde, prees hij het trio als 'drie Amerikaanse helden'.

'Ik heb zelden het buitengewone genoegen drie iconen, drie echte Amerikaanse helden te ontvangen', zei Obama. 'Ik denk dat we mogen zeggen dat de mannen van Apollo 11 voor altijd de toetssteen zullen vormen voor uitmuntendheid op het vlak van onderzoek en ontdekking', voegde hij er aan toe.

De president herinnerde aan zijn jeugd in Hawaii. 'Ik herinner me nog hoe ik op de schouders van mijn grootvader zat toen de capsules in de Stille Oceaan vielen. We gingen naar de rand van het water, deden alsof ze ons konden zien en wuifden in de richting van de mannen die thuiskwamen', luidde het.

'Ik herinner me dat ik met Amerikaanse vlaggen zwaaide en dat mijn grootvader me zei dat de Apollo-missie het bewijs was dat Amerikanen tot alles in staat zijn als ze hun zinnen ergens op zetten'.

'Op deze veertigste verjaardag danken we jullie voor wat jullie gedaan hebben en we hopen dat een andere generatie kinderen hun blik naar de hemel richten en de nieuwe Armstrong, Collins en Aldrin worden. En we zullen ervoor zorgen dat de Nasa er voor hen zal zijn wanneer ze de reis willen maken', zei Obama nog.

Niettemin stellen de Verenigde Staten vraagtekens bij de toekomst van bemande ruimtevluchten. Obama heeft al een diepgaand onderzoek gevraagd van een programma dat in 2004 onder zijn voorganger George W. Bush werd opgestart en tot doel de terugkeer van de Amerikanen op de Maan in 2020 had als eerste etappe voor bemande vluchten naar Mars en verder.

Eind augustus zou de commissie van onafhankelijke experten met aanbevelingen naar buiten moeten komen.




Dit was het nieuws
Een terugblik op memorabel zomernieuws


* 1
* Cultuur

21 juli 1969. Eddy Merckx wint zijn eerste Tour

* dinsdag 21 juli 2009
*
* Auteur: bvb

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Eddymerckx.jpg.275
rr

Toen Eddy Merckx op 21 juli 1969 zegevierend met de gele trui op de wielerbaan van Vincennes een ereronde maakte, was het exact dertig jaar geleden dat Sylvère Maes de Tour als laatste Belg had gewonnen. Jacques Goddet, directeur van de organiserende krant, L'Equipe , lanceerde bij de eerste Tourzege van de Belg de term ,,Merckxissimo''. Met zijn zege verdiende Merckx 20.000 Franse frank.

Men neemt de benen van Merckx, het hoofd van Merckx, de spieren van Merckx, het hart van Merckx en de zegedrift van Merckx.'' Zo beschreef vijfvoudig Tourwinnaar Jacques Anquetil voor de Franse sportkrant ,,L'Equipe'' de perfecte kampioen.

Vooral de combinatie van het aangeboren talent en de bezetenheid om altijd het beste van zichzelf te geven, maakte van Merckx zo'n groot kampioen. ,,Als ik won met drie minuten voorsprong, was dat omdat het niet met vier kon.'' Een en ander zou duidelijk worden in zijn eerste Ronde van Frankrijk in 1969.

Het was in 1969 dertig jaar geleden dat er nog een Belg (Sylveer Maes) de Tour won. Die kloof vullen vond Eddy Merckx wel een prettige gedachte, maar dat hij zes ritten won, het ploegenklassement, de gele, de groene en de bolletjestrui veroverde en de grootste marge had met de tweede (17'54'') sedert Fausto Coppi in 1952 was gewoon meegenomen.

Hij wilde enkel de Tour winnen en wel door zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten. ,,Die Tour van '69 zou ik nog wel eens willen overdoen. En ik zou het op dezelfde manier doen, want het is veruit mijn mooiste wielerherinnering.''

Merckx zou aanvallen in de eerste rit waarin moest worden geklommen, Mulhouse-Belfort. Hij deed dat nog voor de voet van de Ballon d'Alsace op een veertigtal kilometer van de streep. Rini Wagtmans, Roger De Vlaeminck, Joaquim Galera en Rudi Altig probeerden hem te volgen, maar zonder demarrage, gewoon door zijn krachtige tempo moesten ze een voor een afhaken. De Duitser Altig was de hardnekkigste en zag -- in het wiel van Merckx -- alle kleuren van de regenboog alvorens ook het hoofd te buigen.

,,Dit was absoluut niet de bedoeling'', zei Merckx achteraf oprecht verbaasd toen hij de tijdsverschillen zag. Janssen, Pingeon, Poulidor en Gimondi hadden 4'30'' verloren. ,,Ik wilde de wedstrijd gewoon zwaar maken en ik wilde weten wie de gevaarlijkste tegenstanders waren.''

Eigenlijk was Michel Clare van L'Equipe nog het meest onder de indruk van Merckx' recuperatievermogen. ,,Enkele minuten na zijn zege, terwijl zijn concurrenten van hun fiets zwijmelden, was de 24-jarige Brabander totaal ontspannen en had hij een klare blik die -- voor het eerst sedert de start van de Tour -- straalde van geluk.''

Eigenlijk had Merckx de rest van de Tour afwachtend kunnen rijden. In de Alpen hield hij zich ook relatief rustig -- met ritwinst in Digne en twee zeges in korte tijdritten -- maar in de Pyreneeën kriebelde het te veel.

In de 17de rit van Luchon naar Mourenx geeft Merckx het tempo aan op de Peyresourde en de Aspin. Wanneer hij er kort voor de top van de Tourmalet een sprintje uitperst voor de bergprijs, blijkt hij -- weer tot zijn eigen verbazing -- een kloof te hebben geslagen. Het is nog 140 kilometer tot de aankomst.

In het dal twijfelt hij heel even, maar beslist dan om alleen door te gaan. Boven op de Soulor heeft hij vijf minuten, op de Aubisque zeven minuten voorsprong. In Mourenx zijn er dat acht op de eerste achtervolgers. ,,Misschien hadden we de kloof tot vijf minuten kunnen beperken'', zei Pingeon. ,,Maar wat zou daar de zin van geweest zijn?''

Het tekent het verschil tussen Merckx en de anderen, die in het defensief waren gedrongen, maar blijkbaar toch niet echt tot het uiterste waren gegaan. ,,De laatste twintig kilometer heb ik vreselijk afgezien. Dit is ongetwijfeld de zwaarste fysieke inspanning die ik ooit heb gedaan. Ik heb echt een beroep moeten doen op al mijn wilskracht om niet te verzwakken. Maar hoe uitgeput ik ook ben, ik ben gelukkig iets gerealiseerd te hebben dat blijvend is, denk ik...''

Tourorganisator Jacques Goddet was het daar later in ieder geval mee eens en noemde het ,,het meest indrukwekkende staaltje van atletische overmacht dat hij in zijn 60-jarige carrière had gezien.''

Merckx zou uiteindelijk 5 keer de Tour winnen (1969, 1970, 1971, 1972 en 1974), maar nooit meer met hetzelfde overwicht als in 1969. In 1973 laat Merckx versterk gaan voor de Tour. Dat jaar wint hij wel de Vuelta en de Giro. In 1975 werd Merckx verslagen door zichzelf. Op de Puy-de-Döme moet hij Van Impe en Thévenet laten gaan en krijgt hij een slag in de lever. Eén dag later, op weg naar Pra Loup reed hij zichzelf in de vernieling in plaats van rustig in het spoor van Bernard Thévenet te blijven.


Eindstand Tour 1969

1. Eddy Merckx 116u 16' 02"
2. Roger Pingeon + 17' 54"
3. Raymond Poulidor + 22' 13"
4. Felice Gimondi + 29' 24"
5. Andres Gandarias + 33' 04"
6. Rini Wagtmans + 33' 57"
7. Franco Vianelli + 42' 40"
8. Joaquim Agostinho + 51' 24"
9. Désiré Letort + 51' 41"
10. Jan Janssen + 52' 56"

Tweede Belg: 12. Lucien Van Impe op 56' 17''

Bergkoning: Eddy Merckx (Bel)

Puntenklassement: Eddy Merckx (Bel)


Nog op 21 juli:

1831: Leopold I legt de eed af als koning van België

1972: 9 mensen komen om bij een reeks bomaanslagen van het IRA in Belfast

1974: Eddy Merckx wint voor de vijfde keer de Tour de France.

1985: Bernard Hinault wint zijn vijfde Tour en evenaart daarmee Eddy Merckx

1990: Roger Waters brengt samen met tientallen wereldsterren in Berlijn Pink Floyd's meesterwerk The Wall

2005: Amper twee weken na de dodelijke aanslagen van 7 juli wordt Londen opnieuw opgeschrikt door een reeks bomexplosies op het openbaar vervoer
Back to top Go down
Cedric Vloemans

Cedric Vloemans


Number of posts : 394
Age : 42
Location : BXL
Registration date : 2008-11-30

L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Empty
PostSubject: Re: L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN   L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN EmptyThu Jul 23, 2009 1:11 am

Belgica wrote:

Nog op 21 juli:

1831: Leopold I legt de eed af als koning van België

1972: 9 mensen komen om bij een reeks bomaanslagen van het IRA in Belfast

1974: Eddy Merckx wint voor de vijfde keer de Tour de France.

1985: Bernard Hinault wint zijn vijfde Tour en evenaart daarmee Eddy Merckx

1990: Roger Waters brengt samen met tientallen wereldsterren in Berlijn Pink Floyd's meesterwerk The Wall

2005: Amper twee weken na de dodelijke aanslagen van 7 juli wordt Londen opnieuw opgeschrikt door een reeks bomexplosies op het openbaar vervoer[/i]

Leopold I heeft nooit de eed afgelegd als koning van België, maar als "koning der Belgen"...
Back to top Go down
http://www.cedricvloemans.be
Sponsored content





L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Empty
PostSubject: Re: L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN   L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN Empty

Back to top Go down
 
L'HOMME SUR LA LUNE - DE MENS OP DE MAAN
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Rusland wil naar de maan
» De slimste mens
» BART DE WEVER: SLIMSTE MENS ?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Monde / Wereld / World / Welt-
Jump to: