| Herindeling der gewesten | |
|
|
Author | Message |
---|
RADIKAAL
Number of posts : 270 Location : BELGISTAN Registration date : 2008-11-23
| Subject: Herindeling der gewesten Mon Jul 27, 2009 3:35 pm | |
| Vinden jullie dat bepaalde delen van het grondgebied van één gewest zouden moeten overgaan naar een andere?
Ik denk bv aan de broodnodige overheveling van Dilbeek naar het Waals gewest. Faciliteiten voor Duitstaligen kunnen eventueel worden ingevoerd. | |
|
| |
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Mon Jul 27, 2009 3:36 pm | |
| - PATRIOT wrote:
- Vinden jullie dat bepaalde delen van het grondgebied van één gewest zouden moeten overgaan naar een andere?
Ik denk bv aan de broodnodige overheveling van Dilbeek naar het Waals gewest. Faciliteiten voor Duitstaligen kunnen eventueel worden ingevoerd. Ik denk dat faciliteiten, tenminste waar het Duitstaligen in Dilbeek betreft, in uw scenario redelijk en aanvaardbaar zijn. | |
|
| |
perikles
Number of posts : 1771 Location : Antwerpen Registration date : 2009-02-11
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Mon Jul 27, 2009 7:57 pm | |
| - Bruno wrote:
- PATRIOT wrote:
- Vinden jullie dat bepaalde delen van het grondgebied van één gewest zouden moeten overgaan naar een andere?
Ik denk bv aan de broodnodige overheveling van Dilbeek naar het Waals gewest. Faciliteiten voor Duitstaligen kunnen eventueel worden ingevoerd. Ik denk dat faciliteiten, tenminste waar het Duitstaligen in Dilbeek betreft, in uw scenario redelijk en aanvaardbaar zijn. En dan krijgt het Vlaamse gewest Durbuy | |
|
| |
Sprakeloos
Number of posts : 1205 Location : Antwerp Registration date : 2008-12-03
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Mon Jul 27, 2009 8:48 pm | |
| - PATRIOT wrote:
Ik denk bv aan de broodnodige overheveling van Dilbeek naar het Waals gewest. Faciliteiten voor Duitstaligen kunnen eventueel worden ingevoerd. In Dilbeek wordt geen Waals gesproken. Brusselse francofonie is geen Waalse francofonie. Faciliteiten voor Duitstaligen moeten evenwel kunnen, zeker voor nationale dossiers, en mits het behalen van een bepaald quorum, ook gemeentelijk (naar analogie met Finland; 8%). | |
|
| |
Sprakeloos
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Mon Jul 27, 2009 8:53 pm | |
| - perikles wrote:
- Bruno wrote:
- PATRIOT wrote:
Ik denk bv aan de broodnodige overheveling van Dilbeek naar het Waals gewest. Faciliteiten voor Duitstaligen kunnen eventueel worden ingevoerd. Ik denk dat faciliteiten, tenminste waar het Duitstaligen in Dilbeek betreft, in uw scenario redelijk en aanvaardbaar zijn. En dan krijgt het Vlaamse gewest Durbuy Dat is geen kwestie van krijgen. In Durbuy zouden Nederlandstalige Vlamingen, net zoals Nederlandstalige Walen, moeten kunnen rekenen op faciliteiten. | |
|
| |
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Mon Jul 27, 2009 10:07 pm | |
| Laten we misschien beginnen met de creatie van een Brabants gewest en de onttrekking van Noord-Brabant en Zuid-Brabant uit hun respectievelijke gewesten waarin ze geenszins thuishoren. | |
|
| |
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Mon Jul 27, 2009 10:08 pm | |
| - Sprakeloos wrote:
- perikles wrote:
- Bruno wrote:
- PATRIOT wrote:
Ik denk bv aan de broodnodige overheveling van Dilbeek naar het Waals gewest. Faciliteiten voor Duitstaligen kunnen eventueel worden ingevoerd. Ik denk dat faciliteiten, tenminste waar het Duitstaligen in Dilbeek betreft, in uw scenario redelijk en aanvaardbaar zijn. En dan krijgt het Vlaamse gewest Durbuy
Dat is geen kwestie van krijgen. In Durbuy zouden Nederlandstalige Vlamingen, net zoals Nederlandstalige Walen, moeten kunnen rekenen op faciliteiten. En wat met Nederlandstalige Brabanders, Limburgers en Antwerpenaren aldaar? Krijgen die dan geen taalrechten? | |
|
| |
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Mon Jul 27, 2009 10:30 pm | |
| - Belgica wrote:
- Laten we misschien beginnen met de creatie van een Brabants gewest en de onttrekking van Noord-Brabant en Zuid-Brabant uit hun respectievelijke gewesten waarin ze geenszins thuishoren.
Inderdaad. Bestaat er eigenlijk één zinnig argument dat hier tegen ingaat? | |
|
| |
Belgica Admin
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Mon Jul 27, 2009 10:34 pm | |
| Een nationalistisch, ja, maar is dat een "zinnig"? | |
|
| |
Pleimion
Number of posts : 290 Age : 40 Location : De Westhoek Registration date : 2009-07-02
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Tue Jul 28, 2009 1:52 am | |
| - Belgica wrote:
- Laten we misschien beginnen met de creatie van een Brabants gewest en de onttrekking van Noord-Brabant en Zuid-Brabant uit hun respectievelijke gewesten waarin ze geenszins thuishoren.
Ik denk niet dat Nederland dat zal appreciëren. | |
|
| |
Belgica Admin
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Tue Jul 28, 2009 2:34 am | |
| Jij snapt niet zo veel, hè. Maar ja, je bent dan ook Vlaams-nationalist. Slogannetjes scanderen en clichés onderhouden. | |
|
| |
Pleimion
Number of posts : 290 Age : 40 Location : De Westhoek Registration date : 2009-07-02
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Tue Jul 28, 2009 2:37 am | |
| Ik snap inderdaad niet wat jullie met een Nederlandse provincie willen aanvangen. | |
|
| |
Belgica Admin
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Tue Jul 28, 2009 2:38 am | |
| Wat wil uw beweging met de Antwerpse, Brabantse en Limburgse provincie doen? | |
|
| |
Pleimion
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Tue Jul 28, 2009 2:50 am | |
| Ik snap wel dat je niet graag toegeeft dat je ernaast zat met je Noord-Brabant, maar die voortdurende reflex om bij het minste zuchtje tegenwind te beginnen over "mijn" beweging, begint een beetje vermoeiend te worden. Vertel eens, welke argumenten zijn er voor een creatie van een Brabants gewest? En zal dat dan niet overbodig zijn? En duur? Jullie willen de gewesten toch afschaffen, heb ik begrepen, en nu gaan jullie er nog één bij maken. Nog een geldverslindende regering erbij! Nu niet om het een of het ander, maar op een debat mag je dit soort vragen ook verwachten, en eerlijk gezegd: het zal me benieuwen met welke kunstgreep je je er nu weer uit praat. | |
|
| |
Bruno
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Tue Jul 28, 2009 4:42 am | |
| - Pleimion wrote:
- Ik snap wel dat je niet graag toegeeft dat je ernaast zat met je Noord-Brabant, maar die voortdurende reflex om bij het minste zuchtje tegenwind te beginnen over "mijn" beweging, begint een beetje vermoeiend te worden. Vertel eens, welke argumenten zijn er voor een creatie van een Brabants gewest? En zal dat dan niet overbodig zijn? En duur? Jullie willen de gewesten toch afschaffen, heb ik begrepen, en nu gaan jullie er nog één bij maken. Nog een geldverslindende regering erbij! Nu niet om het een of het ander, maar op een debat mag je dit soort vragen ook verwachten, en eerlijk gezegd: het zal me benieuwen met welke kunstgreep je je er nu weer uit praat.
De creatie van een Brabants gewest (met afschaffing Brussels gewest en fusie twee provincies) is uiteraard slechts een tussenstap naar een unitair en gedecentraliseerd België, bestaande uit de negen, historische provincies. | |
|
| |
perikles
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Tue Jul 28, 2009 8:51 am | |
| - Bruno wrote:
- Pleimion wrote:
- Ik snap wel dat je niet graag toegeeft dat je ernaast zat met je Noord-Brabant, maar die voortdurende reflex om bij het minste zuchtje tegenwind te beginnen over "mijn" beweging, begint een beetje vermoeiend te worden. Vertel eens, welke argumenten zijn er voor een creatie van een Brabants gewest? En zal dat dan niet overbodig zijn? En duur? Jullie willen de gewesten toch afschaffen, heb ik begrepen, en nu gaan jullie er nog één bij maken. Nog een geldverslindende regering erbij! Nu niet om het een of het ander, maar op een debat mag je dit soort vragen ook verwachten, en eerlijk gezegd: het zal me benieuwen met welke kunstgreep je je er nu weer uit praat.
De creatie van een Brabants gewest (met afschaffing Brussels gewest en fusie twee provincies) is uiteraard slechts een tussenstap naar een unitair en gedecentraliseerd België, bestaande uit de negen, historische provincies. Die provincies zijn NIET historisch, de zijn ingevoerd onder Frans bewind. | |
|
| |
Sprakeloos
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Tue Jul 28, 2009 9:56 am | |
| - Belgica wrote:
- Sprakeloos wrote:
- perikles wrote:
- Bruno wrote:
- PATRIOT wrote:
Ik denk bv aan de broodnodige overheveling van Dilbeek naar het Waals gewest. Faciliteiten voor Duitstaligen kunnen eventueel worden ingevoerd. Ik denk dat faciliteiten, tenminste waar het Duitstaligen in Dilbeek betreft, in uw scenario redelijk en aanvaardbaar zijn. En dan krijgt het Vlaamse gewest Durbuy
Dat is geen kwestie van krijgen. In Durbuy zouden Nederlandstalige Vlamingen, net zoals Nederlandstalige Walen, moeten kunnen rekenen op faciliteiten. En wat met Nederlandstalige Brabanders, Limburgers en Antwerpenaren aldaar? Krijgen die dan geen taalrechten? Wanneer we in een verder stadium van debipolarisering zullen zijn, zullen ze dat in die hoedanigheid die rechten kunnen genieten, en dat allemaal in Durbuy! | |
|
| |
Sprakeloos
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Tue Jul 28, 2009 10:07 am | |
| - perikles wrote:
- Bruno wrote:
- Pleimion wrote:
De creatie van een Brabants gewest (met afschaffing Brussels gewest en fusie twee provincies) is uiteraard slechts een tussenstap naar een unitair en gedecentraliseerd België, bestaande uit de negen, historische provincies. Die provincies zijn NIET historisch, de zijn ingevoerd onder Frans bewind. Als ze ingevoerd zijn onder het Frans bewind zijn ze niet historisch! Wel, wel, ik dacht dat alleen Jan van Nijvel zich door hexagonale hersenspinsels liet overmannen . | |
|
| |
perikles
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Tue Jul 28, 2009 10:43 am | |
| - Sprakeloos wrote:
- perikles wrote:
- Bruno wrote:
- Pleimion wrote:
De creatie van een Brabants gewest (met afschaffing Brussels gewest en fusie twee provincies) is uiteraard slechts een tussenstap naar een unitair en gedecentraliseerd België, bestaande uit de negen, historische provincies. Die provincies zijn NIET historisch, de zijn ingevoerd onder Frans bewind. Als ze ingevoerd zijn onder het Frans bewind zijn ze niet historisch! Wel, wel, ik dacht dat alleen Jan van Nijvel zich door hexagonale hersenspinsels liet overmannen . Excuus, maar dan zijn de gewesten en gemeenschappen ook historisch | |
|
| |
Sprakeloos
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Tue Jul 28, 2009 3:32 pm | |
| - perikles wrote:
- Sprakeloos wrote:
- perikles wrote:
- Bruno wrote:
- Pleimion wrote:
De creatie van een Brabants gewest (met afschaffing Brussels gewest en fusie twee provincies) is uiteraard slechts een tussenstap naar een unitair en gedecentraliseerd België, bestaande uit de negen, historische provincies. Die provincies zijn NIET historisch, de zijn ingevoerd onder Frans bewind. Als ze ingevoerd zijn onder het Frans bewind zijn ze niet historisch! Wel, wel, ik dacht dat alleen Jan van Nijvel zich door hexagonale hersenspinsels liet overmannen . Excuus, maar dan zijn de gewesten en gemeenschappen ook historisch Geen excuus! Gewesten en gemeenschappen zijn niet historisch, al klinken ze inderdaad heel oubollig. Goed bestudeerd eigenlijk. Kwade semantische genieën eigenlijk die dingen laten klinken alsof ze altijd bestaan hadden... Oneigenlijk gebruik van eerbiedwaardige termen. Die gruwels zijn echter nog altijd in wording en dus niet historisch. En dus maakbaar en veranderlijk. Er is bovendien nog altijd geen kentering geweest in de ene of gene zin. Of bent u soms een status quo-federalist? | |
|
| |
perikles
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Tue Jul 28, 2009 5:04 pm | |
| Is dat niet spijkers op laag water zoeken? Als de functie van uw provincie verandert is die provincie ook in wording. | |
|
| |
Sprakeloos
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Wed Jul 29, 2009 8:03 am | |
| - perikles wrote:
- Is dat niet spijkers op laag water zoeken? Als de functie van uw provincie verandert is die provincie ook in wording.
Dat is perfect waar. Over de provincies is het laatste woord nog niet gezegd. Zij zijn de stukken van de puzzel waar wij thans allen over gebogen staan. | |
|
| |
Bruno
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Thu Jul 30, 2009 2:12 am | |
| - perikles wrote:
- Bruno wrote:
- Pleimion wrote:
De creatie van een Brabants gewest (met afschaffing Brussels gewest en fusie twee provincies) is uiteraard slechts een tussenstap naar een unitair en gedecentraliseerd België, bestaande uit de negen, historische provincies. Die provincies zijn NIET historisch, de zijn ingevoerd onder Frans bewind. Ah, 1795 was gisteren ofzo ? | |
|
| |
Sprakeloos
| Subject: Re: Herindeling der gewesten Thu Jul 30, 2009 12:48 pm | |
| - Bruno wrote:
- perikles wrote:
- Bruno wrote:
- Pleimion wrote:
De creatie van een Brabants gewest (met afschaffing Brussels gewest en fusie twee provincies) is uiteraard slechts een tussenstap naar een unitair en gedecentraliseerd België, bestaande uit de negen, historische provincies. Die provincies zijn NIET historisch, de zijn ingevoerd onder Frans bewind. Ah, 1795 was gisteren ofzo ? De hier zinvolle bepaling voor historisch spreekt volgens mij over een periode die haar orgelpunt heeft gekend; een kentering, een regimewissel, een naamverandering of een revolutie met haar naweeen. | |
|
| |
Sponsored content
| Subject: Re: Herindeling der gewesten | |
| |
|
| |
| Herindeling der gewesten | |
|