tiboo
Number of posts : 1160 Age : 38 Location : westmalle Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: Opnieuw racistische slogans racistes version bis Sat Aug 08, 2009 1:26 pm | |
| Integendeel: er IS een enorme openheid onder de Vlaamse bevolking, dat is de enige reden dat Verfransing mogelijk is. Omgekeerd kan er geen sprake zijn van Vernederlandsing van Wallonië; de openheid voor de Nederlandse taal is daar simpelweg niet.
Maar deze openheid mag niet MISBRUIKT worden, vandaar de reacties van Keulen en Bourgois. | |
|
Diogène
Number of posts : 1611 Age : 47 Location : Absurdistan Registration date : 2008-11-26
| Subject: Re: Opnieuw racistische slogans racistes version bis Sat Aug 08, 2009 11:40 pm | |
| - tiboo wrote:
- Integendeel: er IS een enorme openheid onder de Vlaamse bevolking, dat is de enige reden dat Verfransing mogelijk is. Omgekeerd kan er geen sprake zijn van Vernederlandsing van Wallonië; de openheid voor de Nederlandse taal is daar simpelweg niet.
U doet twee kromme redeneringen: 1) u beweert dat verfransing mogelijk is door de openheid van de Vlamingen, een karaktertrek bijna. Welnu, als ik de advocaat des duivels mag spelen, waarom tegen verfransing vechten als het een karaktertrek van de Vlamingen is? Het echte probleem is geen taalkundig probleem, maar een socio-economisch probleem. De meeste inwijkelingen in die gemeenten zijn niet-Nederlandstalig, komen meestal uit Brussel en ontvluchten de stad en haar problemen om in een groenere en goedkope omgeving te wonen. Na verloop van tijd worden de woningen en gronden onbetaalbaar, waardoor de oorspronkelijke bevolking verder moet uitwijken enz. met alle problemen van dien... 2) u beweert dat er geen vernederlandsing of vervlaamsing in Wallonië kan optreden door de gesloten houding ten opzichte van het Nederlands. Het tweede deel van de stelling ga ik u niet proberen te ontkrachten, maar in het eerste maakt u een cruciale fout: u gaat ervan uit dat talen niet evolutief zijn. Een sociolinguist zou u beter dan ik uitleggen dat omwille van bepaalde factoren, de tendens gemakkelijk kan omslaan. | |
|
tiboo
Number of posts : 1160 Age : 38 Location : westmalle Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: Opnieuw racistische slogans racistes version bis Sun Aug 09, 2009 2:23 pm | |
| Ik bedoel dat het omgekeerde niet waar zou zijn, omdat Vlamingen zich in Wallonië aanpassen. Dat lijkt mij het beste bewijs van openheid. - Quote :
- u beweert dat er geen vernederlandsing of vervlaamsing in Wallonië kan optreden
Dat het niet kan, heb ik nooit beweerd, dat het niet gebeurt, stel ik (en anderen) vast. Vroeger waren er 100 000den Vlamingen die uitgeweken zijn naar Wallonië. Dan vraag ik mij af hoe het komt dat zich daar geen vernederlandsing heeft afgespeeld? Doordat Vlamingen zich gemiddeld gezien blijkbaar beter aanpassen, is mijn conclusie... - Quote :
- Welnu, als ik de advocaat des duivels mag spelen, waarom tegen verfransing vechten als het een karaktertrek van de Vlamingen is?
Het echte probleem is geen taalkundig probleem, maar een socio-economisch probleem. De meeste inwijkelingen in die gemeenten zijn niet-Nederlandstalig, komen meestal uit Brussel en ontvluchten de stad en haar problemen om in een groenere en goedkope omgeving te wonen. Na verloop van tijd worden de woningen en gronden onbetaalbaar, waardoor de oorspronkelijke bevolking verder moet uitwijken enz. met alle problemen van dien... Dat verklaart TOTAAL niet waarom die mensen geen Nederlands willen spreken... Nogmaals het voorbeeld van de Vlamingen die naar Wallonië verhuisd zijn (in veeeeeeel grotere getale): weinig tot geen problemen. Verfransing blijkt vele problemen met zich mee te brengen (mentaliteit van nieuwkomers 'rest past zich aan ons aan' botst met de oorspronkelijke bewoners, slechtere contacten met buren en andere instanties (kinderopvang, culturele projecten...)...), dus moeten er oplossingen komen. Ikzelf ben voorstander om de oorspronkelijke bewoners te beschermen. Als ik verhuis naar een gemeenschapshuis, pas ik mij aan aan de heersende regels en gewoontes, en eis ik niet dat iedereen uit dat huis mijn gewoontes MOET overnemen). | |
|
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: Opnieuw racistische slogans racistes version bis Sun Aug 09, 2009 8:17 pm | |
| De zogenaamde "verfransing" berust op een mythe. We leven in een vrij land, als de Nederlandstaligen Nederlands willen spreken of Frans, dan is dat hun vrije keuze. Idem voor Franstaligen (behalve natuurlijk in betrekkingen met de (lokale) overheid en het gerecht). | |
|
Diogène
Number of posts : 1611 Age : 47 Location : Absurdistan Registration date : 2008-11-26
| Subject: Re: Opnieuw racistische slogans racistes version bis Sun Aug 09, 2009 8:54 pm | |
| - tiboo wrote:
- Dat verklaart TOTAAL niet waarom die mensen geen Nederlands willen spreken... Nogmaals het voorbeeld van de Vlamingen die naar Wallonië verhuisd zijn (in veeeeeeel grotere getale): weinig tot geen problemen.
U spreekt zichzelf tegen want in dezelfde post spreekt u over: - tiboo wrote:
- (mentaliteit van nieuwkomers 'rest past zich aan ons aan' botst met de oorspronkelijke bewoners, slechtere contacten met buren en andere instanties (kinderopvang, culturele projecten...)...), dus moeten er oplossingen komen.
Wat de migratie van Vlamingen naar Wallonië betreft, zijn er wel problemen geweest, net zoals met de Italianen, Guido Fonteyn heeft daarover een boek geschreven als ik me niet vergis. En om op uw vraag te antwoorden waarom er geen vernederlandsing is geweest, gewoon omdat administratieve tweetaligheid nooit aanvaard is. In de jaren 30 was er sprake om België administratief volledig tweetalig te maken, maar Waalse politici waren daartegen, omdat ze vreesden dat al die Vlaamse migranten Wallonië Nederlandstalig zouden maken... | |
|
Sponsored content
| Subject: Re: Opnieuw racistische slogans racistes version bis | |
| |
|