Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: VVB: bloemenhulde Peter Benoït Thu Aug 13, 2009 4:51 pm | |
| Pas op, niet lachen ! Dit is ernst. Het gaat over "de man die zijn volk leerde zingen" en die nu door de Vlaams-nationalisten wordt gerecupereerd. De flamingant van het eerste uur heeft wel zijn inspiratie opgedaan in het verketterde, belgicistische en unitaristische Brusselse muziekconservatorium en in het broeinest van de francofonie,... jawel, Parijs. VVB: Bloemenhulde Peter Benoit
(13/08/2009) Op 17 augustus zal het 175 jaar geleden zijn dat Peter Benoit geboren werd.
Om deze geboortedag in herinnering te brengen, organiseert de Vlaamse Volksbeweging, provincie Antwerpen, op zondag 16 augustus a.s. een korte bloemenhulde aan zijn graf op het Schoonselhof. Vanaf 10.30 verzamelen we aan de ingang van het Schoonselhof om dan rond 11 uur de bloemen neer te leggen.
Er volgt een kort woordje door Steven Utsi.
Peter Benoit leerde zijn volk zingen. Zijn eerste muzieklessen kreeg hij van zijn vader, ging daarna orgel en piano studeren bij de koster van Desselgem en belandde tenslotte aan het Brusselse Muziekconservatorium. Benoit komt een tijdje aan de kost als slagwerker in het orkest van de Munt. In 1857 behaalde hij de Prijs van Rome voor compositie, wat hem de mogelijkheid bood om een aantal Duitse steden en zelfs Praag te bezoeken. In 1862 werd hij dirigent bij "les Bouffes Parisiens", het beroemde theater van Jacques Offenbach in de Franse lichtstad. Een jaar later keerde hij reeds terug naar Brussel.
Peter Benoit kwam onder andere via Emmanuel Hiel onder de invloed van het Vlaamsgezinde gedachtegoed. Hij is grondlegger van de Vlaamse Muziekschool te Antwerpen, waarvan hij in 1867 de eerste directeur werd. In 1890 was hij medestichter van het Nederlandsch Lyrisch Tooneel, dat in 1893 werd hervormd tot Vlaamsche Opera en in 1898 werd hij de eerste directeur van het Muziekconservatorium te Antwerpen. Werken van hem zijn onder meer "Mijn moederspraak" en de cantates en oratoria "De wereld in", "De Rijn", "De oorlog", "Lucifer", "De Schelde" en de "Rubenscantate". Hij liet niet na om in zijn testament te bepalen dat "zijn werken in onze hoofdstad Brussel in geen andere taal dan de Nederlandse zouden plaatsvinden".
Het grafmonument van Peter Benoit op het Schoonselhof te Antwerpen, stelt de ontluikende Vlaamse muziek voor die begeleid wordt door de Genius der Kunsten die opstijgt uit de werken van Benoit. Aan de voeten van die ontluikende Vlaamse muziek treffen we een aantal figuren aan die voorkomen in werken van Benoit: de Elfenkoning, Charlotte Corday, Lucifer en Ilsa. Het monument is een ontwerp van beeldhouwer Arthur Pierre. Het grafmonument werd op stadskosten overgebracht van de in 1936 gesloten Kielbegraafplaats.
Het programmaziet er als volgt uit:
11u: optocht naar het graf van Benoit + bloemenkrans wordt neergelegd - Scheldekoor zingt het Beiaardlied - Toespraak van Steven Utsi - Scheldekoor zingt o.a. de Van Rijswijckmars, Waar Maas en Schelde vloeien...
Wij hopen u op deze bloemenhulde te mogen begroeten,
Met vriendelijke groeten, Erik D'hamers www.vvbantwerpen.org www.guldensinjoren.org Ik hoop toch dat die Vlaams-nationalistische dieven geen werk van Peter Benoît gaan spelen in de Sinjorenstad en zo zijn testament gaan overtreden. | |
|
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: VVB: bloemenhulde Peter Benoït Thu Aug 13, 2009 7:09 pm | |
| Peter Benoit was Wagneriaan. Er komt dit jaar nog een controversieel werk op de markt, waarin dit thema verwerkt is | |
|
Pleimion
Number of posts : 290 Age : 40 Location : De Westhoek Registration date : 2009-07-02
| Subject: Re: VVB: bloemenhulde Peter Benoït Thu Aug 13, 2009 7:11 pm | |
| Op een forum heb je veel praats, maar durf je een tegenmanifestatie organiseren? | |
|
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: VVB: bloemenhulde Peter Benoït Thu Aug 13, 2009 7:13 pm | |
| - Pleimion wrote:
- Op een forum heb je veel praats, maar durf je een tegenmanifestatie organiseren?
Gaat ge mee tegenmanifesteren? | |
|
Pleimion
Number of posts : 290 Age : 40 Location : De Westhoek Registration date : 2009-07-02
| Subject: Re: VVB: bloemenhulde Peter Benoït Thu Aug 13, 2009 7:13 pm | |
| Natuurlijk niet, ik zou niet weten waarom. Jullie hebben een probleem met die bloemenhulde, ik niet. Of ben je al excuses aan het zoeken? | |
|
Bruno
| Subject: Re: VVB: bloemenhulde Peter Benoït Thu Aug 13, 2009 7:15 pm | |
| - Pleimion wrote:
- Natuurlijk niet, ik zou niet weten waarom. Jullie hebben een probleem met die bloemenhulde, ik niet. Of ben je al excuses aan het zoeken?
Je leek me enthousiast over een tegenbetoging | |
|
Pleimion
| Subject: Re: VVB: bloemenhulde Peter Benoït Thu Aug 13, 2009 7:27 pm | |
| Het is ver gekomen als de criticus enthousiaster is dan de partij. | |
|
Sponsored content
| Subject: Re: VVB: bloemenhulde Peter Benoït | |
| |
|