Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Faux débat ethnique

Go down 
5 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Faux débat ethnique Empty
PostSubject: Faux débat ethnique   Faux débat ethnique EmptyFri Dec 11, 2009 3:44 pm

LA LIBRE BELGIQUE

Les francophones, portion congrue ?

V.d.W.

Mis en ligne le 11/12/2009
Il y a, dit le Gerfa, un grand déséquilibre au niveau du gouvernement.

Le bureau du Gerfa (Groupe d’étude et de réforme de la fonction administrative) s’étonne du déséquilibre, au détriment des francophones, que traduit la composition du gouvernement fédéral. "Au moment où les Flamands occupent tous les postes de pouvoir, les francophones sont totalement minorisés et font preuve d’un manque de vision stratégique comme s’ils acceptaient d’être d’office considérés comme une minorité de 30 % correspondant à la seule population wallonne", s’insurge Michel Legrand, le président du Gerfa.

Démonstration : toutes les grandes fonctions régaliennes de l’Etat - sauf une, les Finances - sont toutes attribuées à des néerlandophones : la Justice, la Défense, les Affaires étrangères et la Fonction publique.

Les francophones, note le Gerfa, ont certes gardé quelques départements (Affaires sociales, Emploi, Energie). Mais l’Energie n’est qu’une direction des Affaires économiques, l’Economie est déjà largement régionalisée et les Flamands veulent régionaliser complètement la politique de l’Emploi.

De plus, les francophones n’exercent quasiment que des compétences internes, à l’exception de la Coopération au développement. Les postes de Premier ministre, ministre des Affaires étrangères, de la Défense nationale sont tous aux mains d’hommes politiques flamands. Un déséquilibre encore renforcé par la nomination récente d’Herman Van Rompuy à la présidence du Conseil européen et le maintien de Karel De Gucht à la Commission européenne alors que son poste, dit le Gerfa, devait échoir à un francophone.


Je ne suis pas d'accord avec ce débat raciste. La discussion doit concerner la compétence (y compris le bilinguisme), non l'origine ethnique ou linguistique. Si des gens sont refusés à cause de leur origine linguistique, c'est du racisme, mais il ne faut pas chercher un "équilibre", sauf celui de la compétence. Cela dit, les politiciens néerlandophones compétents ne sont pas nombreux, mais le débat doit uniquement porter sur la compétence !
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

Faux débat ethnique Empty
PostSubject: Re: Faux débat ethnique   Faux débat ethnique EmptyFri Dec 11, 2009 5:30 pm

Dit is helemaal geen racistisch debat. Racisme is het uitsluiten op grond van hun etnische afkomst.
Hier wordt niemand uitgesloten! De 50-50-verdeling van de portegfeuilles in de federale regering is helemaal niet een vorm van uitsluiting, maar van een bewust en met wederzijdse instemming tussen de vertegenwoordigers van de Belgische partijen gesloten politiek akkoord, tussen 1970 en 2000 op grond van een uit de verkiezingsprogramm's gebleken zeer ruime consensus uitvoerig in het openbaar besproken en met ten minste drievierde van de de stemmen goedgekeurd in de twee kamers van het democratisch verkozen parlement.
Back to top Go down
Rechtsuit




Number of posts : 102
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-11-21

Faux débat ethnique Empty
PostSubject: Re: Faux débat ethnique   Faux débat ethnique EmptyFri Dec 11, 2009 8:25 pm

Renaat wrote:
Dit is helemaal geen racistisch debat. Racisme is het uitsluiten op grond van hun etnische afkomst.
Hier wordt niemand uitgesloten! De 50-50-verdeling van de portegfeuilles in de federale regering is helemaal niet een vorm van uitsluiting, maar van een bewust en met wederzijdse instemming tussen de vertegenwoordigers van de Belgische partijen gesloten politiek akkoord, tussen 1970 en 2000 op grond van een uit de verkiezingsprogramm's gebleken zeer ruime consensus uitvoerig in het openbaar besproken en met ten minste drievierde van de de stemmen goedgekeurd in de twee kamers van het democratisch verkozen parlement.

Kan u d.m.v. citaten uit verkiezingsprogramma's, waarin staat dat er taalpariteit in de regering moet zijn uw bewering staven?
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

Faux débat ethnique Empty
PostSubject: Re: Faux débat ethnique   Faux débat ethnique EmptyFri Dec 11, 2009 9:09 pm

Zie de verslagen van de diverse partijcongressen en de verkiezingsprogramma's van de drie nationale partijden uit de periode 1965-1975.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Faux débat ethnique Empty
PostSubject: Re: Faux débat ethnique   Faux débat ethnique EmptyFri Dec 11, 2009 9:57 pm

Renaat wrote:
Zie de verslagen van de diverse partijcongressen en de verkiezingsprogramma's van de drie nationale partijden uit de periode 1965-1975.

Dat interesseert me wel. Kan u mij enkele stukken daaruit citeren waar staat dat er een 50/50 verdeling moet zijn bij de ministers en zo uw bewering kracht bij zetten? Want naar tientallen verslagen/congressen verwijzen, kan iedereen en is op zich geen bewijsgrond (in 1975 was er trouwens maar één nationale partij).
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

Faux débat ethnique Empty
PostSubject: Re: Faux débat ethnique   Faux débat ethnique EmptyFri Dec 11, 2009 10:59 pm

Het ontbreekt mij aan de tijd en de fysieke mogelijkheden om naar een bibliotheek te trekken en om al die documenten op te zoeken. Ik moge u dus verwijzen naar een bibliotheek. Of misschien kunt u het vragen aan de bekende historicus Bruno Yammine, die als medewerker aan het tijdschrift Wetenschappelijke Tijdingen overtuigend blijk heeft gegeven van grondig inzicht in onze communautaire voorgeschiedenis. In de meeste grotere bibliotheken van Noord-België kunt u de recente afleveringen van dat tijdschrift in de leeszaal inzien.
Back to top Go down
Odal

Odal


Number of posts : 65
Location : Gent
Registration date : 2009-12-11

Faux débat ethnique Empty
PostSubject: Re: Faux débat ethnique   Faux débat ethnique EmptyFri Dec 11, 2009 11:05 pm

Renaat wrote:
Het ontbreekt mij aan de tijd en de fysieke mogelijkheden om naar een bibliotheek te trekken en om al die documenten op te zoeken. Ik moge u dus verwijzen naar een bibliotheek. Of misschien kunt u het vragen aan de bekende historicus Bruno Yammine, die als medewerker aan het tijdschrift Wetenschappelijke Tijdingen overtuigend blijk heeft gegeven van grondig inzicht in onze communautaire voorgeschiedenis. In de meeste grotere bibliotheken van Noord-België kunt u de recente afleveringen van dat tijdschrift in de leeszaal inzien.

Renaat, B. Yammine is geen medewerker aan dat tijdschrift en al helemaal geen bekend historicus. Ik begrijp niet echt goed dat je je beroept op partijprogramma's die je niet hebt ingekeken. Bij mijn weten staat die 50/50 verdeling (die de Vlamingen diskrimineert) niet in een partijprogramma, hoor.
Back to top Go down
Rechtsuit




Number of posts : 102
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-11-21

Faux débat ethnique Empty
PostSubject: Re: Faux débat ethnique   Faux débat ethnique EmptyFri Dec 11, 2009 11:09 pm

Inderdaad, ik begrijp ook niet dat men zich op partijprogramma's beroept, zonder ook maar één concrete verwijzing te geven. Als beweert dat het in een partijprogramma staat, dan weet je toch wélk?
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Faux débat ethnique Empty
PostSubject: Re: Faux débat ethnique   Faux débat ethnique EmptyFri Dec 11, 2009 11:13 pm

Wat Odal en Rechtsuit zeggen is natuurlijk de logica zelve. Benieuwd of Renaat er een antwoord op weet.
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

Faux débat ethnique Empty
PostSubject: Re: Faux débat ethnique   Faux débat ethnique EmptyFri Dec 11, 2009 11:48 pm

Odal wrote:
Renaat wrote:
Het ontbreekt mij aan de tijd en de fysieke mogelijkheden om naar een bibliotheek te trekken en om al die documenten op te zoeken. Ik moge u dus verwijzen naar een bibliotheek. Of misschien kunt u het vragen aan de bekende historicus Bruno Yammine, die als medewerker aan het tijdschrift Wetenschappelijke Tijdingen overtuigend blijk heeft gegeven van grondig inzicht in onze communautaire voorgeschiedenis. In de meeste grotere bibliotheken van Noord-België kunt u de recente afleveringen van dat tijdschrift in de leeszaal inzien.

Renaat, B. Yammine is geen medewerker aan dat tijdschrift en al helemaal geen bekend historicus. Ik begrijp niet echt goed dat je je beroept op partijprogramma's die je niet hebt ingekeken. Bij mijn weten staat die 50/50 verdeling (die de Vlamingen diskrimineert) niet in een partijprogramma, hoor.

1. Zie Wetenschappelijke Tijdingen 2009/,3 pp. 214-263. (Yammine is mij bekend geworden door dat artikel... en door zijn verkiezingsavonturen Hij is bekend, straks wordt hij vermoedelijk beroemd. Of berucht!).
2. De Volksunie , zoals je in de Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse beweging kunt lezen, heeft bij de verkiezingen van 1965 en 1968 felle campagne gevoerd tegen de plannen van de regering en van de drie traditionele partijen om een grendelgrondwet door te voeren: alarmprocedure, paritaire regering, belangenconflicten. In de pers en op allerlei partijcongressen werden die voorstellen in de bedoelde periode te berde gebracht.
Back to top Go down
Odal

Odal


Number of posts : 65
Location : Gent
Registration date : 2009-12-11

Faux débat ethnique Empty
PostSubject: Re: Faux débat ethnique   Faux débat ethnique EmptySat Dec 12, 2009 12:05 am

In je eerste stelling zit een kontradiktie: hij is bekend als politicus - wat ik betwijfel ... (hoeveel mensen kennen die man?) - en hij is jou bekend geworden door één artikel (en je zegt dat hij al bekend was ..)... Dat maakt nog geen bekend historicus, nog minder beroemd. Dat voel je ook wel aan, denk ik. Wink

Heeft de regering die plannen om een paritaire regering te verkiezen opgesteld of de partijen zelf? Ik heb ooit de besluiten van partijcongressen (tot 1991) gelezen en daar stond in de jaren 1960/70 niets in over een paritaire regering. Ik betwijfel of daar ook een campagne rond gevoerd is en of men dat zo (kras) in een verkiezingsprogramma heeft gezet. Het kan, maar ik zou graag eens zo'n programma willen zien.
Back to top Go down
Sponsored content





Faux débat ethnique Empty
PostSubject: Re: Faux débat ethnique   Faux débat ethnique Empty

Back to top Go down
 
Faux débat ethnique
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» De Wever mag niet naar debat - De Wever ne peut pas participer à un débat
» Les cumuls, un faux problème?
» énième débat sur la fin de la Belgique
» VLD organiseert debat over federale kieskring
» Democratisch debat

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: