Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Eerherstel voor Ancienne Belgique in Antwerpen

Go down 
2 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Eerherstel voor Ancienne Belgique in Antwerpen Empty
PostSubject: Eerherstel voor Ancienne Belgique in Antwerpen   Eerherstel voor Ancienne Belgique in Antwerpen EmptyFri Jan 22, 2010 12:27 pm

Lovenswaardig initiatief !

DE STANDAARD

Facebookgroep pleit voor eerherstel Antwerpse Ancienne Belgique

* vrijdag 22 januari 2010
*
* Auteur: (gse)

* Peter Van den
* Manou Kersting. pn
* Peter Holvoet-Hanssen. pn

Manou Kersting. pn

* Vorige
* Volgende

media — BRUSSEL - Zo'n 1.500 mensen vragen op Facebook eerherstel voor de Antwerpse AB, in plaats van de kledingzaak die er nu huist.

Zowat 1,2 miljoen kijkers volgen in de tv-reeks Oud België de neergang van het Antwerpse variététheater Ancienne Belgique. Het verhaal is geënt op de geschiedenis van de populaire zaal in de Antwerpse Kipdorpvest, die in de jaren 1970 over de kop ging. Daarna herbergde het pand even een dancing, nu al jaren een jeanswinkel.

Niet iedereen vindt dat blijkbaar zo'n goed idee. Op de sociale netwerksite Facebook is begin deze week een groep opgestart die vindt dat de Ancienne Belgique aan een eerherstel toe is. De kledingketen America Today wensen de leden een bloeiend bestaan toe op een andere plek.

Zoals wel vaker op Facebook heeft ook deze groep zich als een lopend vuurtje verspreid. Gisteravond stond de teller al op 1.500 sympathisanten.

Helemaal eendrachtig zijn de leden niet. Eentje associeert de Ancienne Belgique met het Brussels concertleven, en stelt voor de concertclub Trix erin te huisvesten. Bij anderen is het niet duidelijk of ze nu voor het pand opkomen, of voor het variété dat erin gespeeld wordt.

‘In de jaren zestig ben ik als kind nog in de Ancienne Belgique geweest', zegt de acteur Manou Kersting, één van de leden. ‘In de jaren tachtig ging ik er uit, want toen was het een dancing. Mijn steunbetuiging is meer een uiting van nostalgie. Er hangt voor mij zoveel betekenis aan dat gebouw.'

Maar zijn engagement is ook breder. Kersting: ‘Ik wil aan de kaak stellen dat historische gebouwen zomaar platgeslagen worden. Ik heb als kind gezien hoe de Hippodroom werd afgebroken en daarna is het twintig jaar een bouwput gebleven.'

De toekomstige stadsdichter Peter Holvoet-Hanssen is ook lid. ‘Ik vind het een preventieve actie. Ik ben bezorgd om fysieke ontmoetingsplaatsen. Als filmfan zag ik in Antwerpen veel zalen ingepalmd worden door warenhuizen. Eén cinematype zouden we toch moeten bewaren?'

De initiatiefnemers die de discussie aanvuren, nemen zich voor met hun lijst naar de Antwerpse schepen van Cultuur te gaan. ‘We weten nog van niets', klinkt het op het kabinet. Het is de vraag of de overheid veel kan doen. America Today is eigenaar van het pand en het gebouw is geen beschermd monument.
Back to top Go down
jp




Number of posts : 373
Age : 34
Location : antwerpen
Registration date : 2009-06-01

Eerherstel voor Ancienne Belgique in Antwerpen Empty
PostSubject: Re: Eerherstel voor Ancienne Belgique in Antwerpen   Eerherstel voor Ancienne Belgique in Antwerpen EmptyFri Jan 22, 2010 1:47 pm

waar komen zu nu toch met af Rolling Eyes
Back to top Go down
 
Eerherstel voor Ancienne Belgique in Antwerpen
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Antwerpen en Rotterdam
» Studenten voor eenheid België - étudiants pour l'unité de la Belgique
» TOUS POUR UNE NOUVELLE BELGIQUE UNITAIRE - ALLEN VOOR EEN NIEUW UNITAIR BELGIE !
» Voor wanneer een gemeenschap voor de Belgische moslims?
» ZUID-BELGIE HAALT NOORD-BELGIE IN - LA BELGIQUE DU SUD RATTRAPE LA BELGIQUE DU NORD

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Varia / Divers / Miscellaneous / Verschiedenes-
Jump to: