Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen

Go down 
5 posters
AuthorMessage
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptyTue Jan 26, 2010 6:22 pm

Dit ontkracht alvast het argument als zou ons koningshuis de belastingbetaler veel kosten...

http://nieuws.be.msn.com/binnenland/artikel.aspx?cp-documentid=151887535

Quote :
Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot

Het Belgische koningshuis kost ons allen dit jaar 13,7 miljoen euro. Daarmee zitten de Belgische royals in de Europese middenmoot, zo becijferde Herman Matthijs, politicoloog en professor aan de VUB. Dat schrijft De Morgen dinsdag.

Hoewel het kostenplaatje nog meevalt, uit Matthijs wel kritiek. Zo krijgen in ons land nog steeds erg veel royals een dotatie, zijn ze vrijgesteld van belastingen en is er, in tegenstelling tot andere landen, geen externe audit om te zien wat er met het geld gebeurt. Opvallend: enkel in ons land en Spanje voelen de koninklijke families de crisis in hun portemonnee. De dotatie van de koninklijke familie is gedaald met 1,1 procent. (WDM)
Back to top Go down
jp




Number of posts : 373
Age : 34
Location : antwerpen
Registration date : 2009-06-01

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptyTue Jan 26, 2010 7:59 pm

Diogène wrote:
Dit ontkracht alvast het argument als zou ons koningshuis de belastingbetaler veel kosten...

http://nieuws.be.msn.com/binnenland/artikel.aspx?cp-documentid=151887535

Quote :
Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot

Het Belgische koningshuis kost ons allen dit jaar 13,7 miljoen euro. Daarmee zitten de Belgische royals in de Europese middenmoot, zo becijferde Herman Matthijs, politicoloog en professor aan de VUB. Dat schrijft De Morgen dinsdag.

Hoewel het kostenplaatje nog meevalt, uit Matthijs wel kritiek. Zo krijgen in ons land nog steeds erg veel royals een dotatie, zijn ze vrijgesteld van belastingen en is er, in tegenstelling tot andere landen, geen externe audit om te zien wat er met het geld gebeurt. Opvallend: enkel in ons land en Spanje voelen de koninklijke families de crisis in hun portemonnee. De dotatie van de koninklijke familie is gedaald met 1,1 procent. (WDM)

dertien miljoen is gratis ofwa?
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptyTue Jan 26, 2010 10:18 pm

[quote="jp"]
Diogène wrote:
Dit ontkracht alvast het argument als zou ons koningshuis de belastingbetaler veel kosten...

http://nieuws.be.msn.com/binnenland/artikel.aspx?cp-documentid=151887535

Quote :
Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot

[...]

dertien miljoen is gratis ofwa?
Misschien kom ik cynisch over, maar ik vind 13 miljoen (euro?) inderdaad een peuleschil vergeleken met wat de Staat besteedt aan nutteloze werken, aan ontwikkelingssamenwerking en aan cumulerende politici.

Ik zeg ook niet dat ik een onvoorwaardelijke voorstander ben van de monarchie, ik sluit me dan ook aan bij sommige kritieken op ons koningshuis, maar al bij al kost het minder dan wat sommigen willen beweren
Back to top Go down
jp




Number of posts : 373
Age : 34
Location : antwerpen
Registration date : 2009-06-01

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptyTue Jan 26, 2010 11:57 pm

[quote="Diogène"]
jp wrote:
Diogène wrote:
Dit ontkracht alvast het argument als zou ons koningshuis de belastingbetaler veel kosten...

http://nieuws.be.msn.com/binnenland/artikel.aspx?cp-documentid=151887535

Quote :
Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot

[...]

dertien miljoen is gratis ofwa?
Misschien kom ik cynisch over, maar ik vind 13 miljoen (euro?) inderdaad een peuleschil vergeleken met wat de Staat besteedt aan nutteloze werken, aan ontwikkelingssamenwerking en aan cumulerende politici.

Ik zeg ook niet dat ik een onvoorwaardelijke voorstander ben van de monarchie, ik sluit me dan ook aan bij sommige kritieken op ons koningshuis, maar al bij al kost het minder dan wat sommigen willen beweren

Hangt ook af van de rekenmethode van de vub. Maar dit is ook minder dan ik verwacht, we zien morgen wel. Maar 13mil euro per jaar omdat je in het juiste gezin wordt geboren, vind ik toch onrechtvaardig. liever een president die we kunnen kiezen voor zijn capaciteiten.
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptyWed Jan 27, 2010 12:08 am

jp wrote:
Maar 13mil euro per jaar omdat je in het juiste gezin wordt geboren, vind ik toch onrechtvaardig. liever een president die we kunnen kiezen voor zijn capaciteiten.
Meestal worden presidenten echter gekozen omwille van hun (tijdelijke) populariteit, niet zozeer omwille van hun capaciteiten...
Back to top Go down
jp




Number of posts : 373
Age : 34
Location : antwerpen
Registration date : 2009-06-01

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptyWed Jan 27, 2010 1:45 am

Diogène wrote:
jp wrote:
Maar 13mil euro per jaar omdat je in het juiste gezin wordt geboren, vind ik toch onrechtvaardig. liever een president die we kunnen kiezen voor zijn capaciteiten.
Meestal worden presidenten echter gekozen omwille van hun (tijdelijke) populariteit, niet zozeer omwille van hun capaciteiten...

In de praktijk komt dit voor, maar in theorie is een republiek toch een beter systeem. En dan nog heb ik liever iemand waardeloos waarvoor ik zelf heb gekozen die mijn geld krijgt, dan iemand waardeloos die het gewoon krijgt Wink
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptyWed Jan 27, 2010 8:18 pm

jp wrote:
Diogène wrote:
jp wrote:
Maar 13mil euro per jaar omdat je in het juiste gezin wordt geboren, vind ik toch onrechtvaardig. liever een president die we kunnen kiezen voor zijn capaciteiten.
Meestal worden presidenten echter gekozen omwille van hun (tijdelijke) populariteit, niet zozeer omwille van hun capaciteiten...

In de praktijk komt dit voor, maar in theorie is een republiek toch een beter systeem. En dan nog heb ik liever iemand waardeloos waarvoor ik zelf heb gekozen die mijn geld krijgt, dan iemand waardeloos die het gewoon krijgt Wink

In theorie lijken er mij geen argumenten om de republiek een beter systeem te noemen, integendeel.
Back to top Go down
Mutien




Number of posts : 119
Location : Dudzele
Registration date : 2010-01-20

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptyWed Jan 27, 2010 8:54 pm

Presidenten als De Gaulle, Pompidou, Mitterand, Kennedy, Eisenhower, Roosevelt, Havel waren beslist geen waardeloze mensen. Maar er zijn weinig argumenten om Kaisser Wilhelm II, George VI, Leopold III, Albert II waardevol te noemen!
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptyWed Jan 27, 2010 8:56 pm

Mutien wrote:
Presidenten als De Gaulle, Pompidou, Mitterand, Kennedy, Eisenhower, Roosevelt, Havel waren beslist geen waardeloze mensen. Maar er zijn weinig argumenten om Kaisser Wilhelm II, George VI, Leopold III, Albert II waardevol te noemen!

Kaiser Wilhelm II wordt nu al op één lijn geplaatst met onze koning Rolling Eyes !
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptyWed Jan 27, 2010 10:48 pm

De kostprijs van een koningshuis is niet relevant. Democratische instellingen mogen iets kosten ... ik wed dat de Franse president veel meer kost dan het Belgische koningshuis.

Wat mij tegen de borst stoot is:

- waarom zijn er zoveel "royals"? In het VK blijft de dotatie beperkt tot de koningin, de moeder/vader van de koningin, de prince of Wales en zijn/haar kinderen. Worden niet betaald door de Engelse belastingbetaler: de broers en zussen van de koningin?

- er is zo weinig transparantie: op de vraag hoeveel kost het koningshuis moeten wij het antwoord schuldig blijven. Men geeft ons alleen de bedragen van de civiele lijst, maar de beveiliging van de paleisen valt onder lansverdediging, de koninklijke villa's vallen onder de koninklijke stichting enz.

- in het VK publiceert de pers iedere dag een overzicht van de activiteiten van de koninklijke familie, waarom kan dat in Belgie niet?
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptyThu Jan 28, 2010 10:15 pm

perikles wrote:
Wat mij tegen de borst stoot is:

- waarom zijn er zoveel "royals"? In het VK blijft de dotatie beperkt tot de koningin, de moeder/vader van de koningin, de prince of Wales en zijn/haar kinderen. Worden niet betaald door de Engelse belastingbetaler: de broers en zussen van de koningin?
Nochtans kost het Brits koningshuis in absolute cijfers meer dan het Belgische...
Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Kongingskosten

perikles wrote:
- in het VK publiceert de pers iedere dag een overzicht van de activiteiten van de koninklijke familie, waarom kan dat in Belgie niet?
http://www.monarchie.be/nl
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptyFri Jan 29, 2010 12:02 pm

Diogène wrote:
perikles wrote:
Wat mij tegen de borst stoot is:

- waarom zijn er zoveel "royals"? In het VK blijft de dotatie beperkt tot de koningin, de moeder/vader van de koningin, de prince of Wales en zijn/haar kinderen. Worden niet betaald door de Engelse belastingbetaler: de broers en zussen van de koningin?
Nochtans kost het Brits koningshuis in absolute cijfers meer dan het Belgische...
Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Kongingskosten

perikles wrote:
- in het VK publiceert de pers iedere dag een overzicht van de activiteiten van de koninklijke familie, waarom kan dat in Belgie niet?
http://www.monarchie.be/nl

1. Het brengt ook meer op, onderzoek heeft uitgewezen dat heel wat toeristen het VK bezoeken omdat er toch nog heel wat zogenaamd "pageant" gebeuren is rond die koninklijke famile: aflossing van de wacht, opening van het parlement, enz.

2. Prins Filip werkt maar drie dagen in februari op 5 feb, op 9 feb en op 12 feb?

3. Op http://www.princeofwales.gov.uk/diary/index.html vindt u de agenda van de Prince of Wales. Is onze kroonprins een luilak of doet hij veel meer dan wat hij opgeeft. Ongetwijfeld werkt hij harder dan aangegeven, maar waarom mogen wij dat niet weten.
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptySat Jan 30, 2010 12:21 am

perikles wrote:
1. Het brengt ook meer op, onderzoek heeft uitgewezen dat heel wat toeristen het VK bezoeken omdat er toch nog heel wat zogenaamd "pageant" gebeuren is rond die koninklijke famile: aflossing van de wacht, opening van het parlement, enz.

2. Prins Filip werkt maar drie dagen in februari op 5 feb, op 9 feb en op 12 feb?

3. Op http://www.princeofwales.gov.uk/diary/index.html vindt u de agenda van de Prince of Wales. Is onze kroonprins een luilak of doet hij veel meer dan wat hij opgeeft. Ongetwijfeld werkt hij harder dan aangegeven, maar waarom mogen wij dat niet weten.
1. Geen slecht idee: laten we het koninklijk paleis aantrekkelijker maken voor toeristen met een een kleurrijke aflossing van de wacht... Maar wacht, dan zouden de anti-Belgische politici als eerste op de bres staan om het militarisme te veroordelen, om de kostprijs van de bewaking van het Paleis in vraag te stellen,...

2 en 3. Ik vermoed dat onze kroonprins soms intern werkt, in zijn kantoor... Algemeen is het wel zo dat ons koningshuis in het algemeen voor een low profile kiest, die keuze moeten we respecteren al moet er inderdaad een controle zijn van het Parlement
Back to top Go down
jp




Number of posts : 373
Age : 34
Location : antwerpen
Registration date : 2009-06-01

Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen EmptySat Jan 30, 2010 2:16 am

Diogène wrote:
perikles wrote:
1. Het brengt ook meer op, onderzoek heeft uitgewezen dat heel wat toeristen het VK bezoeken omdat er toch nog heel wat zogenaamd "pageant" gebeuren is rond die koninklijke famile: aflossing van de wacht, opening van het parlement, enz.

2. Prins Filip werkt maar drie dagen in februari op 5 feb, op 9 feb en op 12 feb?

3. Op http://www.princeofwales.gov.uk/diary/index.html vindt u de agenda van de Prince of Wales. Is onze kroonprins een luilak of doet hij veel meer dan wat hij opgeeft. Ongetwijfeld werkt hij harder dan aangegeven, maar waarom mogen wij dat niet weten.
1. Geen slecht idee: laten we het koninklijk paleis aantrekkelijker maken voor toeristen met een een kleurrijke aflossing van de wacht... Maar wacht, dan zouden de anti-Belgische politici als eerste op de bres staan om het militarisme te veroordelen, om de kostprijs van de bewaking van het Paleis in vraag te stellen,...

Ik vind dat zo'n dingen gegroeid moeten zijn uit traditie, anders is de aflossing van de wacht veel minder intresant.
Back to top Go down
Sponsored content





Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty
PostSubject: Re: Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen   Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen Empty

Back to top Go down
 
Kosten Belgisch koningshuis in Europese middenmoot - Coût monarchie belge dans le peloton européen
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Pièce de théâtre pro-belge / Pro-Belgisch theaterstuk
» ENQUETE MONARCHIE - PEILING KONINGSHUIS
» Belgisch koningshuis heeft bijzonder slecht imago
» Coût des soins de santé plus élevé dans le nord de la Belgique
» VB verspilt Belgisch belastinggeld - le VB gaspille l'argent du contribuable belge

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: