Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 MANIF - BETOGING 16.05.2010

Go down 
+8
VikingMaekel
Diogène
BFE
jp
Jo
Loik
Bruno
Belgica
12 posters
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
BFE

BFE


Number of posts : 1312
Age : 35
Location : Namuren
Registration date : 2008-11-21

MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 Empty
PostSubject: Re: MANIF - BETOGING 16.05.2010   MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 EmptyMon May 17, 2010 4:38 pm

Olivier wrote:
Je vous ai vu hier à la marche (gueuler "Belgique unitaire !" Smile )
C'est très dommage que la manif était "Pour une Belgique unie" sans porter de projet politique concret (j'ai vu que 4-5 slogans), parce que la Belgique n'est pas menacée d'explosion ces temps ci (pas plus que d'habitude). On aurait pu y faire plus de revendications (circonscription fédérale, scission de BHV (pour faire predre des voix à la NVA), réforme de l'Etat équilibrée,...) plutot que rester sur la défensive...

On aurait pu si ça ne devait pas rester apolitique.
Back to top Go down
http://www.belgeetfierdeletre.over-blog.com
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 Empty
PostSubject: Re: MANIF - BETOGING 16.05.2010   MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 EmptyMon May 17, 2010 8:40 pm

Kent u het nederlandstalig persbericht over de betoging?

"Mejuffrouw, Mijnheer, U zult in bijlage informatie ivm de stap van zondag 16 mei aanstaande in Brussel om 14u vinden. Zoals U allicht weet, is deze stap georganiseerd door burgers van alle sociale en communale afkomsten van ons land om nogmaals ons genoeg aan de politieke wereld te tonen. Wij willen een land met een goede leiding waar de zorgen van de politiek het welzijn van de burgers is, zonder hinder door de gesproken taal!"
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 Empty
PostSubject: Re: MANIF - BETOGING 16.05.2010   MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 EmptyTue May 18, 2010 12:30 am

Op de betoging van gisteren valt veel aan te merken: zowel positieve zaken als negatieve. Hierover zal ik een mailtje versturen naar de organisatoren, met een lijstje van te verbeteren minten.

Gesteld dat er maar 1.850 deelnemers waren, u dient ermee rekening te houden dat deze mars haastig georganiseerd is door vrijwilligers en bovendien plaatsvond tijdens een lang weekend. Heel veel Belgen waren aan de Kust of in de Ardennen tot zondagnamiddag, voor een verblijf dat op voorhand was geboekt. Daarbij komt nog het feit dat er in mei veel familiefeesten zijn die eveneens lang op voorhand zijn vastgelegd. Als ik zondag een communie- of trouwfeest had in de familie, zou ik niet naar die mars geweest zijn.

Het was wel de bedoeling dat de mars apolitiek zou zijn. Blijkbaar schijnen de antibelgicisten te vergeten dat er ook binnen het belgicisme verschillende stromingen zijn.

En wat het Franstalige karakter van de mars betreft, dat is overdreven door de media, zowel de Franstalige als de Nederlandstalige. Ik heb met heel veel Nederlandstaligen gesproken die "Leve België" of iets gelijkaardigs riepen en gemerkt hoe zij telkens royaal werden genegeerd door de pers en televisie, ook al deden zij hen teken dat ze Nederlandstalig waren en bereid waren om de reden van hun aanwezigheid voor de camera en micro uit te leggen.
Back to top Go down
Patrick9310




Number of posts : 74
Location : Belgie
Registration date : 2008-12-04

MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 Empty
PostSubject: Re: MANIF - BETOGING 16.05.2010   MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 EmptyTue May 18, 2010 1:09 am

Het gaat duidelijk de slechte richting uit met belgie. De vorige manifestatie lokte nog 30 000 belgen, nu nog slechts een kleine 2000, dit op een totaal van 10 miljoen belgen!
Het is duidelijk, de belg heeft er genoeg van, zowel in wallonie als in vlaanderen. Het besef groeit dat dit land ten onder is gegaan aan de hebzucht en imperialisme van een handvol franstalige brusselaars en randbewoners. Door hun ziekelijke drang om dit land te verfransen en de vlamingen weg te jagen, zien ze deze werkelijkheid niet eens. Een groter wordende meerderheid aan "gewone" burgers (zowal vlaamse, franstalige, duitstalige, etc) krijgen het slsmaar moeilijker om rond te komen, om werk te behouden of te vinden. Door al deze problemen, onopte lossen communautaire vraagstukken, groter wordende kloof tussen vlaams en franstalig, worden meer en meer dingen verduidelijkt, zaken uit het verleden terug opgerakeld, van het ontstaan van belgie tot nu.
Als ik terugblik van mijn jeugd tot nu is er veel veranderd, mijn vader heeft onderwijs gevolgd in het frans, grootouders en ouders hebben in brussel gewoond, er werd daar nog nederlands gesproken, zijn er weg gejaagd door de franstaligen. Thuis werd veel naar franstalige tv gekeken, ben op mn 10e frans beginnen leren (verplicht). De arrogantie en vernderende houding van de franstaligen hebben er mij toe aangezet om nog te weigeren frans te spreken. In het nederlands bestaat er een spreekwoord: men oogst wat mn zaait!! de huidige onstabiele en onhoudbare situatie is net door deze franstaligen in de hand gewerkt. Vooral MR en FDF zijn enkel bezorgd om de belangen van de franstaligen en niet om de belangen van belgen, of zijn belgen enkel franstalig???
En ach, gaan deze zoveelste geldverspillende verkiezingen iets uithalen? ik vrees van niet, nog voor er besloten werd verkiezingen te houden werd er al bediscucieerd wie eerste minister gaat worden. Thyssen was al luidop aan het dromen van de eerste vrouwelijke eerste minister van belgie........tja ze begon te beseffen dat haar partij een niet al te goeie indruk gemaakt heeft de laatste tijd, dus het postje maar in handen geven van di rupo.......nu nog de andere zitjes verdelen.......en de kiezer, belg, gewone burger is er weer aan voor de moeite. Weer een weekend verloren, en we hebben al zo weinig vrije tijd Laat ons hopen dat het op zijn minst slecht weer is op 13 juni
Kan ik trouwens stemmen op BUB?
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 Empty
PostSubject: Re: MANIF - BETOGING 16.05.2010   MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 EmptyTue May 18, 2010 11:44 am

perikles wrote:
De manifestatie zag er z'n beetje uit als een zangfeest of een ijzerbedevaart: veel vaandels en veel gebrul. Of mag dat niet gezegd worden als het een pro belgische betoging is.
Er is een fundamenteel verschil tussen een belgicistische betoging en een taalnationalistische zoals hierboven: er zijn geen slogans gericht tegen een bepaalde bevolkingsgroep...

Jo wrote:
Ik ben in mijn jeugd een paar keer naar de IJzerbedevaart geweest. Gebrul heb ik daar niet gehoord.
Beschouwde u zichzelf niet als een belgicist???
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 Empty
PostSubject: Re: MANIF - BETOGING 16.05.2010   MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 EmptyTue May 18, 2010 11:45 am

Een tekst van de Vlaams-nationale Standaard over de betoging. Dus te lezen met de grootste omzichtigheid. Wink Flaminganten houden niet zo van tegenspraak.

DE STANDAARD

MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 BIBU3_GQ52Q6CRC.1+FBI_mars2.jpg.275

‘Belg ik ben, Belge je reste'

* maandag 17 mei 2010
*
* Auteur: Veerle Beel , Foto's Bart Dewaele

* ‘Blijf van mijn land af', schijnt ook deze hond te zeggen.
* Een vlag, twee vlaggen, veel vlaggen en dan deze hele grote.

‘Blijf van mijn land af', schijnt ook deze hond te zeggen.

©️ Bart Dewaele

BRUSSEL - Reportage MARS VOOR BELGIE: KLEIN MAAR DAPPER Bijna 2.000 Belgen gaven gisteren gehoor aan de oproep om deel te nemen aan een mars voor België, in Brussel. Met een Belgische vlag in de hand of om de schouders of een sticker ‘Touche pas à mon pays' op hun rug gekleefd.
Van onze redactrice

Oui, c'est dommage dat die sticker niet tweetalig is. ‘Geef mij een Nederlandstalige sticker en ik plak hem ernaast', zegt Martine, die met haar man Thierry mee opstapt. Ze wonen in Sint-Lambrechts-Woluwe, een van de 19 Brusselse gemeenten en net die waar Olivier Mangain burgemeester is. Martine is ‘de extremisten onder de politici' beu. ‘Mijn stem krijgen ze niet. Iedereen zal moeten toegeven na 13juni.'

Candice is een van de vijf kandidates voor de verkiezing van Miss BHV, wat staat voor Babes Halle-Vilvoorde. Alle vijf wonen ze in de Rand. Ze zijn niet voor en niet tegen de splitsing, zegt Candice. Ze willen het letterwoord gewoon een beetje luchtiger maken. Haar persoonlijke mening? ‘Ik zou BHV veeleer uitbreiden, en het hele land twee- of drietalig maken. Ik ben van huis uit Franstalig, maar heb in Antwerpen gestudeerd. Sindsdien houd ik ook van de Nederlandse taal en van Vlaanderen.'

Wanneer de karavaan zich vanaf het Noordstation op gang trekt, blijkt dat er alles bijeen zo'n 2.000 deelnemers zijn opgedaagd. Dat de bewoners van dit land daarmee ‘op zeer krachtige manier tonen dat solidariteit bestaat', zoals bij het begin verwoord, is dus een overstatement. Maar wie meestapt, is wel helemaal overtuigd.

Marie Verbeeren heeft een Franstalige moeder en een Vlaamse vader en heeft al aan beide kanten van de taalgrens gewoond. Ze zingt de Brabançonne, die voortdurend uit schelle microfoons klinkt, in het Nederlands mee en moet daarvoor op een spiekblaadje kijken. ‘Ik ken ze in het Frans. Tweetalig zijn is zeer belangrijk in dit land.'

Sébastien Walthiaux (23) en zijn vader Michel zijn uit Charleroi gekomen met een bord waarop de kleuren van de Belgische vlag staan en daarop de woorden: 1Seele, 3 Talen, 1 Belgique. Ze hopen dat de politici van dit land ‘wakker worden'.

Enkele jongeren verkopen T-shirts aan 10 euro met daarop de tekst: Belg ik ben/ Belge je reste. Dat is géén politieke boodschap, benadrukken ze. ‘Het is een oproep om te gaan stemmen.'

Er wordt met vlaggen gezwaaid dat het een lieve lust is. Ook oud-strijders stappen mee op. Weinig politici te zien, en ook weinig allochtonen. Fadoua Arab (22) draagt een hoofddoek en is een van de mensen die vooraan lopen achter de openingsbanner. ‘Mijn vriendin Nissrine en ik kwamen uit de metro in het Noordstation, zagen al die vlaggen en besloten mee te doen.'

Ook ex-judoka Ingrid Berghmans loopt mee vooraan. Zij beantwoordde de oproep van initiatiefneemster Marie-Claire Houard uit Luik, die in 2007 enkele tienduizenden op de been bracht voor hetzelfde doel. Nu zijn het er heel wat minder. ‘Maar deze mars is in amper twee weken tijd georganiseerd', zegt Berghmans. ‘En we hebben bijna geen media-aandacht gekregen aan Vlaamse kant.'

De atlete is altijd al voor België geweest, zegt ze: ‘De problemen van België worden opgeblazen, en ondertussen laat men de echte problemen – de euro, de economie – liggen. België is misschien niet perfect, maar nu weten we tenminste wat we hebben. We weten niet wat er zou komen als we het zouden splitsen.'

Zoveel ernst schreeuwt om wat humor. Onze beker voor de leukste, bizarste en daarom misschien wel meest Belgische deelnemers gaat naar de Franstalige Brusselaar Paul Ganze en de Vlaamse ‘ket' Jacques Dujardin. Zij zaten rug-aan-rug op een vreemd soort tandem en trapten allebei achteruit, terwijl het ding toch op een of andere manier vooruitging. Moeilijk? Ze lachen: ‘Niet moeilijker dan de Belgische politiek.'


Met dat laatste zijn de politici en hun gazetten zoals De Standaard mooi in hun blootje gezet.
Smile
Back to top Go down
BFE

BFE


Number of posts : 1312
Age : 35
Location : Namuren
Registration date : 2008-11-21

MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 Empty
PostSubject: Re: MANIF - BETOGING 16.05.2010   MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 EmptyTue May 18, 2010 1:25 pm

Sur ce plan, l'attitude de la presse est scandaleuse.

1) 5000 selon RTL-TVI, 2000 selon la VRT. Cherchez l'erreur!
2) Le soir parle d'un "flop" alors que si une manif flamingante rassemble autant de personnes, on appelle ça un succès.
Back to top Go down
http://www.belgeetfierdeletre.over-blog.com
jp




Number of posts : 373
Age : 34
Location : antwerpen
Registration date : 2009-06-01

MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 Empty
PostSubject: Re: MANIF - BETOGING 16.05.2010   MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 EmptyTue May 18, 2010 6:45 pm

belgeetfierdeletre wrote:
Sur ce plan, l'attitude de la presse est scandaleuse.

1) 5000 selon RTL-TVI, 2000 selon la VRT. Cherchez l'erreur!

Zo goed als iedereen heeft het over maar 2000man, la libre belgique, le soir en la derniere heure meegerekend. Dus ik denk dat rtl-rvi het waarschijnlijk fout heeft...
Back to top Go down
Sponsored content





MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 Empty
PostSubject: Re: MANIF - BETOGING 16.05.2010   MANIF - BETOGING 16.05.2010 - Page 2 Empty

Back to top Go down
 
MANIF - BETOGING 16.05.2010
Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Schaamteloze recuperatie betoging nu al feit
» BDW laat extreem-rechtse betoging toe - BDW accepte une manifestation de l'extrême-droite
» MANIF - BETOGING VRT- RTBF
» FLAMINGANTISCHE BETOGING IN DE MAAK ? UNE MANIF FLAMINGANTE EN GESTATION ?
» MANIFESTATION UNITARISTE - UNITARISTISCHE BETOGING

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: