Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Toespraak van de Koning - Allocution du Roi

Go down 
+3
Gonda
PC
Belgica
7 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyTue Jul 20, 2010 2:43 pm

Le Roi devrait dire que le fédéralisme linguistique est un échec et qu'il faut réinstaurer la Belgique unitaire, ou à tout le moins donner une suggestion dans cette direction.

De Koning zou moeten zeggen dat het federalisme een mislukking is en dat we het unitaire België in eer moeten herstellen, of minstens een hint geven in die richting.


DE STANDAARD

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Albert.jpg.275

Koning optimistisch over ons land, Congo en EU-voorzitterschap

* dinsdag 20 juli 2010, 13u03
* Bron: belga
* Auteur:

Belga

Koning Albert II is in zijn toespraak naar aanleiding van de nationale feestdag optimistisch en hoopvol: over de 'perspectieven die de nieuwe legislatuur ons biedt', over Congo en over het Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie.

De vorst haalt kort nog even de 'communautaire spanningen' aan die naar de vervroegde verkiezingen geleid hebben, maar richt zich dan hoopvol op de toekomst. "Zo is het noodzakelijk voor onze gewesten en gemeenschappen nieuwe vormen van samenleven te bedenken waarin iedereen zich goed kan voelen. Pijnlijke kwesties die verdeeldheid zaaiden dienen beslecht, en nieuwe evenwichten tussen het federale en de gefedereerde entiteiten moeten worden uitgedacht.'

Koning Albert blikt ook terug op zijn reis naar Congo, waar hij samen met koningin Paola een "zeer hartelijke ontvangst" kreeg naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van de Congolese onafhankelijkheid. Hij drukt zijn bewondering uit voor de Congolese bevolking, 'een jong en levendig volk waarbij de rol van de vrouwen een bijzondere vermelding verdient'.

Tot slot heeft de vorst het over het EU-voorzitterschap van België. Hij haalt enkele belangrijke thema's aan, zoals het verhogen van de activiteitsgraad van de actieve bevolking en het terugdringen van de CO2-uitstoot. Hij geeft ook aan dat hijzelf en andere leden van de koninklijke familie van plan zijn om verschillende Europese vergaderingen bij te wonen.

Koning Albert besluit dat we zowel tussen onze gemeenschappen en gewesten als tussen de Europese lidstaten en in de betrekkingen met Congo werk moeten maken van een 'opbouwende dialoog' en 'wederzijds respect'.


LA LIBRE BELGIQUE

Le roi appelle à un nouvel équilibre institutionnel

BELGA

Mis en ligne le 20/07/2010

Préparer de nouvelles formes de vie commune, résoudre les questions épineuses qui ont divisé et trouver un nouvel équilibre entre fédéral et entités fédérées, telles sont les perspectives d'avenir pour le pays évoquées mercredi par le roi dans son traditionnel discours à l'occasion de la fête nationale du 21 juillet.

Albert II a également appelé au redressement de l'économie et de l'emploi, salué le partenariat entre la Belgique et le Congo et évoqué la présidence belge de l'Europe. Constatant que la Belgique a été secouée par des tensions communautaires et des élections qui ont mené à d'"importants glissements politiques", le roi estime qu'il importe de se tourner vers l'avenir. Il y a lieu de préparer pour nos Régions et Communautés "de nouvelles formes de vie commune où chacun se sent bien, de résoudre les questions épineuses qui ont divisé, et de trouver de nouveaux équilibres entre le fédéral et les entités fédérées".

Sur les plans social et économique, le roi a cité trois défis: la nécessité de relever le taux d'activité de la population pour préserver la sécurité sociale, de retrouver l'équilibre budgétaire en 2015 pour garantir la solidité de notre économie et de renforcer la compétitivité pour sauvegarder et promouvoir l'emploi.

Evoquant le voyage royal au Congo, Albert II a souligné que la Reine et lui ont été très touchés par l'accueil chaleureux qu'ils y ont reçu et rend hommage au courage et à la persévérance de la population, une population où le rôle des femmes, qui ont été par ailleurs victimes de graves violences dans certaines régions, mérite d'être souligné.

Le roi salue au passage le travail réalisé au Congo par des compatriotes: coopérants, religieux, hommes d'affaires. Il dit aussi espérer que le nouveau partenariat proposé aux autorités congolaises pourra contribuer à consolider la paix en Afrique centrale.

Le discours du roi évoque encore la présidence belge de l'Europe, soulignant que ses objectifs ne peuvent constituer des voeux pieux et doivent être accompagnés de mesures d'exécution concrètes. Le roi, la reine et plusieurs membre de la famille royale participeront à plusieurs réunions et séminaires européens sur de sujets spécifiques, a-t-il annoncé.

Le message d'Albert II se termine par un appel au dialogue constructif, tant à l'intérieur de la Belgique, qu'entre les Etats européens et entre notre pays et le Congo.


Last edited by Belgica on Tue Jul 20, 2010 2:53 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
PC




Number of posts : 486
Location : Antwerpen
Registration date : 2010-07-02

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyTue Jul 20, 2010 2:51 pm

Belgica wrote:
Il devrait dire que le fédéralisme linguistique est un échec et qu'il faut réinstaurer la Belgique unitaire, ou à tout le moins donner une suggestion dans cette direction.

Hij zou moeten zeggen dat het federalisme een mislukking is en dat we het unitaire België in eer moeten herstellen, of minstens een hint geven in die richting.


[/i]

U vindt dus dat hij zijn grondwettelijke rol zou moeten schenden?
Back to top Go down
Gonda




Number of posts : 377
Location : Chez Laurette, c'était chouette
Registration date : 2009-09-30

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyTue Jul 20, 2010 3:02 pm

PC wrote:
U vindt dus dat hij zijn grondwettelijke rol zou moeten schenden?
Qui écoute encore ce que le roi dit ? Il faudrait rappeler que ce n'est pas le discours du roi mais du gouvernement. Chacun sait que le roi, ou son entourage, ne rédige pas ses allocutions car tous les actes publics du roi sont couverts par le gouvernement. Le roi sert juste à parler au micro à titre de symbole asexué. Il n'y a donc aucune chance qu'il dise un seul mot sur la Belgique possiblement unitaire qui n'est pas dans l'air du temps. N'attendez rien de ce côté, jamais. Tant qu'il ira dans le sens où le vent le pousse, il restera en place. Sinon il va se retrouver avec une impossibilité de régner. Pas fou le roi, il tient à son confort et ses finances.
Back to top Go down
PC




Number of posts : 486
Location : Antwerpen
Registration date : 2010-07-02

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyTue Jul 20, 2010 3:05 pm

Gonda wrote:
PC wrote:
U vindt dus dat hij zijn grondwettelijke rol zou moeten schenden?
Qui écoute encore ce que le roi dit ? Il faudrait rappeler que ce n'est pas le discours du roi mais du gouvernement. Chacun sait que le roi, ou son entourage, ne rédige pas ses allocutions car tous les actes publics du roi sont couverts par le gouvernement. Le roi sert juste à parler au micro à titre de symbole asexué. Il n'y a donc aucune chance qu'il dise un seul mot sur la Belgique possiblement unitaire qui n'est pas dans l'air du temps. N'attendez rien de ce côté, jamais. Tant qu'il ira dans le sens où le vent le pousse, il restera en place. Sinon il va se retrouver avec une impossibilité de régner. Pas fou le roi, il tient à son confort et ses finances.

Inderdaad, 't is dat wat ik wou zeggen, bedankt voor de eloquente explicatie. Wink
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyTue Jul 20, 2010 4:01 pm

Cela revient à dire que le roi est manipulé par la particratie.
Back to top Go down
PC




Number of posts : 486
Location : Antwerpen
Registration date : 2010-07-02

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyTue Jul 20, 2010 4:05 pm

Belgica wrote:
Cela revient à dire que le roi est manipulé par la particratie.

Dat wil gewoon zeggen dat de koning in zijn politieke handelen onder de ministeriële verantwoordelijkheid valt - de keerzijde van zijn onschendbaarheid - en dus geen eigen politieke mening verkondigt. En zo hoort het ook in een constitutionele democratie. Wie wenst dat de koning een eigen mening los van de regering vertolkt, die spreekt meteen zijn wantrouwen in de constitutionele monarchie uit. En dat kan twee zaken betekenen: ofwel pleit men voor een eigen, ongecontroleerde politieke rol van de koning - en dus minder democratie - ofwel pleit men voor een zuiver ceremoniële monarchie waar de mening van de koning er niet toe doet - en waar de koning bij nationale feestdagen dus ook de gelegenheid niet krijgt om over politieke onderwerpen in een publieke boodschap te spreken.
Back to top Go down
Loik

Loik


Number of posts : 183
Age : 40
Location : Brussels
Registration date : 2010-05-10

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyTue Jul 20, 2010 4:16 pm

Belgica wrote:
Cela revient à dire que le roi est manipulé par la particratie.

Nous sommes dans une monarchie constitutionnel... La constitution limite les pouvoirs du roi...

Etant donné qu'il est le roi de tous les belges et qu'il n'est pas élu par le peuple il ne peut pas prendre le risque de se mettre a dos une partie de la population donc son discours doit etre apolitique et neutre...

Préfereriez-vous une monarchie absolue ou ce serait le roi qui gouverne ?


Back to top Go down
http://loic1983music.skyrock.com
Gonda




Number of posts : 377
Location : Chez Laurette, c'était chouette
Registration date : 2009-09-30

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyTue Jul 20, 2010 4:29 pm

Le Brusseleir wrote:
il ne peut pas prendre le risque de se mettre a dos une partie de la population donc son discours doit etre apolitique et neutre...
T'as pas compris grand chose.

Le discours n'est pas apolitique et neutre puisqu'il va dans le sens du gouvernement qui a une couleur politique et qui n'est pas neutre. Le discours est rédigé dans un ou des cabinets ministériels en accord avec le roi qui finalement se soumet de bonne grâce à ce qu'on veut lui faire dire. Pour le moment on est dans le fédéralisme et on parle de réforme de l'état. Donc le discours du roi , fait pour les chaumières, parlera de fédéralisme et de réforme de l'état. Ou du Congo où les Belges ont encore des intérêts car il faut caresser les Congolais dans le sens du poil et verser une larme officielle sur leurs souffrances.Et ceci n'est ni neutre, ni apolitique.

La dernière fois que le roi s'est rebiffé c'était Baudouin contre la promulgation de la loi sur l'avortement, il aurait du être démis car il refusait de remplir son rôle pour lequel il est payé mais pour des raison de stabilité on a contourné le problème par un tour de passe-passe juridique le considérant (illégalement) comme incapable de régner. Ce roi-ci est plus malin, il cause de choses et d'autres qui ne font de mal à personne et qui émeuvent ma concierge.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyThu Jul 22, 2010 6:33 pm

Een leuk grapje van Humo, die zelf een koninklijke toespraak hebben gemaakt. Dit kan ik smaken: geen beledigingen of getreiter aan het adres van de Koning, maar een parodie op de huidige politieke toestand en hier en daar een goedaardig grapje over de Koning. Dit is waardevolle humor waarvan we er veel te weinig horen en lezen.

HUMO

De toespraak van Z.M. de Koning


Door (godb), 21/07/2010 - 08u30

Vanmiddag spreekt koning Albert het land toe ter gelegenheid van de nationale feestdag. Door een gunstige wind belandde zijn toespraak nu al op ons bureau. Wij publiceren de tekst hieronder: neem 'm erbij als u straks voor uw televisie plaatsneemt, zodat u de vorst woord voor woord kunt volgen!

Eén | woensdag 21 juli | 14.50 u.

Waarde landgenoten,

Ik hecht eraan van de gelegenheid gebruik te maken om, zoals ieder jaar, ook op deze nationale feestdag uw speciale aandacht te vragen voor het lot van de zwakkeren en uitgeslotenen in onze samenleving. Ik denk hierbij aan bejaarde personen, zieke personen, weduwen, wezen, vluchtelingen, ex-bestuurders van Fortis, de voormalige CD&V-fractie, de heer Jean-Marie Dedecker, de heer Wesley Sonck, de supporters van Eendracht Aalst. Allen hebben zij nood aan onze niet aflatende steun, en aan een opbeurende lach in deze voor hen zo moeilijke tijden.

Het is dan ook met zeer groot genoegen dat de Koningin en ik het afgelopen jaar kennis hebben genomen van het komieke televisieprogramma 'Benidorm Bastards', waarin velen van u op uitermate schalkse wijze bij de neus genomen werden, en sommigen zelfs in het ootje. Aangespoord door deze bijzonder toe te juichen en na te volgen emissie heb ook ik mij bij mijn recente bezoek aan Congo vermomd, meer bepaald met een geestige pet en een iets te groot kostuum.

Als u mij toestaat: dit zorgde voor zeer groot jolijt bij de talrijk opgekomen inboorlingen, jong en oud, alsook bij tal van meegereisde politici, zakenlui en journalisten, en dat laatste ongeacht of zij nu tot de geschreven, de gesproken of de televisionele pers behoorden.

Bij datzelfde bezoek aan Congo verheugde het de Koningin en mijzelf overigens enorm te kunnen vaststellen hoezeer wij Belgen in Afrika nog altijd gewaardeerd worden, en dit op de meest uiteenlopende terreinen.

Tientallen gewone Congolese moeders en grootmoeders zongen mij de lof van een auteur als Jef Geeraerts, van een bioloog als Dirk Draulans en van een staatsman als Louis Michel, en nog veel meer kinderen spraken over diezelfde mensen als papa, of als mon père blanc. Deze spontane uitingen van oprechte interesse en warme aanhankelijkheid tonen onomstotelijk aan hoe diep de verwantschap van onze bevolking met die van Congo gaat.

Ik houd er ook aan op deze feestelijke dag de alom geliefde zanger Thomas Waes te feliciteren voor de compositie van zijn succesvolle lied 'Dos cervezas (por favor)'.

Het gebeurt geregeld dat de Koningin en ikzelf dit vrolijke deuntje meeneuriën, en bovendien halen we dit schijfje ook geregeld boven als buitenlandse gasten of handelsmissies het Koninklijk Paleis te Brussel, het Kasteel van Belvédère of de Villa Clémentine bezoeken.

Meermaals is het zo gebeurd dat een bijeenkomst die eerder koel begon alsnog in een uitgelaten atmosfeer afgesloten kon worden, met de ondertekening van menig buitenlands handelscontract dan wel bilateraal akkoord tot gevolg!

Landgenoten, het nieuws was de laatste tijd niet alleen maar positief. Vóór de verkiezingen hoorde men her en der dat ons geliefde vaderland uiteen dreigde te vallen door de communautaire problematiek. Na de verkiezingen hoorde men dat nog meer. Mijns inziens is deze vrees echter ongegrond.

Zo was ik recent bijzonder aangenaam getroffen door de talenkennis van de informateur, de heer De Wever, die mij in vlekkeloos Latijn aansprak.
'Sire: acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent. Of heb ik het fout?' vroeg deze pientere jongeman mij. Uiteraard moest ik hem in dezen volmondig gelijk geven.

Maar, zo heb ik daar tegenover hem aan toegevoegd: concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur, vergeet dat vooral niet. Bovendien: nemo me cohabitat inpuntem. En cave canem. Inderdaad, het idee om in dit land met zijn allen Latijn te gaan spreken, is mijzelf, de Koningin alsook de iets meer gestudeerde leden van de Koninklijke Familie zeer genegen, en verdient mijns inziens verder onderzoek, teneinde de taaltwisten in België definitief op te lossen.

Om op een kwinkslag te eindigen zou ik met u allen nog een geestigheid willen delen die ik onlangs - in het Latijn, maar ik zal ze voor u vertalen - gehoord heb uit de mond van diezelfde informateur.

Een Vlaming, een Waal, een Brusselaar en een inwoner van de Duitstalige Gemeenschap zien een wenslamp staan. Ze besluiten over de lamp te wrijven. Er verschijnt een geest die zegt: 'Omdat jullie me bevrijd hebben, mogen jullie allemaal één wens doen.' Zegt die Duitstalige: 'Dan wens ik een hekje rond het Duitstalig gebied, om duidelijk te maken dat wij niks te maken hebben met dat gekibbel tussen Vlamingen, Brusselaars en Walen.'

Zegt die Brusselaar: 'En ik wens een stevig stenen muurtje rond Brussel, om duidelijk te maken dat wij niet de dupe willen worden van dat gekibbel tussen Vlamingen en Walen.'

Zegt die Waal: 'Ik wens een héél hoge muur in gewapend beton rond Wallonië, om duidelijk te maken dat wij niks te maken hebben met die Vlamingen die constant over ons zagen.'

Waarop die Vlaming: 'Zeg geest, ik mag toch wel hopen dat die betonnen bak rond Wallonië waterdicht is, hè?'


Landgenoten: de Koningin en ikzelf hebben langdurig gelachen om deze geestige scherts, en wij hopen van u hetzelfde. Mag ik u namens de Koningin, mezelf en gans de Koninklijke Familie van harte een vrolijke en gelukkige nationale feestdag toewensen?

En dat we ze nog lang mogen mogen!
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyThu Jul 29, 2010 11:37 pm

Een interessante tekst over de rol van de monarchie...

http://www.euboco.eu/nl/page4/politiek/territoriale_integriteit.html
Back to top Go down
BFE

BFE


Number of posts : 1312
Age : 35
Location : Namuren
Registration date : 2008-11-21

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyThu Jul 29, 2010 11:58 pm

Diogène wrote:
Een interessante tekst over de rol van de monarchie...

http://www.euboco.eu/nl/page4/politiek/territoriale_integriteit.html

Version française: http://www.euboco.eu/fr/page4/politique/integrite_territoire.html.

On peut également trouver une copie conforme de l'idéologie du BUB ici: http://www.euboco.eu/fr/page4/politique/politique_b.html
Back to top Go down
http://www.belgeetfierdeletre.over-blog.com
Boorman




Number of posts : 161
Location : -
Registration date : 2010-07-08

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyFri Jul 30, 2010 12:00 am

Een waardeloze tekst, zult u bedoelen. Niet alleen is de schrijver klaarblijkelijk niet op de hoogte van het bestaan van de Beierse partij CSU, hij gaat ook uit van het absurde idee dat een land zijn eigen territoriale integriteit kan schenden. Wie bovendien verwacht dat de koning opeens als een soort hedendaagse Artevelde de barricades gaat beklimmen, kan moeilijk van enige realiteitszin worden verdacht. Overigens krijgt de koning jaarlijks honderden, zoniet duizenden brieven en is zijn adres vrij goed bekend. Het is me dan ook een raadsel waarom de auteur hem niet gewoon een brief schrijft. Aan de toon van zijn tekst te oordelen zal hij hem wellicht geknield schrijven, zoals men dat voor de Spaanse koning Filips II placht te doen.
Back to top Go down
BFE

BFE


Number of posts : 1312
Age : 35
Location : Namuren
Registration date : 2008-11-21

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyFri Jul 30, 2010 12:15 am

Ce texte est excellent, car l'auteur a très bien compris l'absurdité du fédéralisme actuel.
Back to top Go down
http://www.belgeetfierdeletre.over-blog.com
Boorman




Number of posts : 161
Location : -
Registration date : 2010-07-08

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyFri Jul 30, 2010 12:21 am

Unitaristen zijn blijkbaar snel tevreden.
Back to top Go down
PC




Number of posts : 486
Location : Antwerpen
Registration date : 2010-07-02

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyFri Jul 30, 2010 1:29 am

Grappig tekstje, inderdaad. Hoeveel landen zouden een federale kieskring kennen voor het parlement (buiten Nederland ken ik er persoonlijk geen), in hoeveel federale landen zou dat zo zijn? Ook België heeft nooit een federale kieskring gekend, wel een systeem waarbij kieskringen provinciaal, arrondissementeel, per district of per gemeenschap waren afgebakend. België heeft overigens al een traditie van meer dan honderd jaar waarbij partijen slechts in 1 taalgebied opkwamen, dergelijke partijen bestaan al sinds de Meetingpartij in de 19de eeuw. Het staat overigens iedereen vrij om een federale partij op te richten, het staat iedere Franstalige partij vrij om ook in Vlaanderen op te komen en vice versa. Daar is geen enkele wettelijke beperking op. Het feit dat er sinds de jaren '70 geen grote federale partijen meer zijn en dat de kiezer daar blijkbaar nooit een probleem van heeft gemaakt - anders had een politieke formatie met een beetje neus voor wat er bij de bevolking leeft daar wel gebruik van gemaakt - wijst toch op een zeer grote democratische legitimatie van de huidige politieke toestand.

Ik leer uit de tekst ook dat sommige royalistische Belgen blijkbaar serieuze problemen hebben met de democratie. Niet alleen vinden ze een pluralistisch parlement met verschillende strekkingen en een coalitieregering niet aanvaardbaar - want er heeft altijd wel een meerderheid niet gestemd op een van de betrokken partijen, zo heeft bvb. 99,7% niet op een unitaristische formatie als de Bub gestemd - niet alleen vinden ze peilingen belangrijker dan een stembusuitslag, maar ze vinden ook nog eens dat het democratisch verkozen parlement moet worden ontbonden en de koning de macht moet grijpen. Ze voegen er nog niet niet aan toe dat andersdenkenden dan maar moeten worden opgesloten, al is dat meestal de consequentie van staatsgrepen. Ik begin te begrijpen waarom unitaristen zo weinig steun vinden bij de kiezers.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyFri Jul 30, 2010 1:46 pm

Sur les discussions sur la "pré-formation" du nouveau gouvernement: comment les gens qui ont créé les problèmes politico-communautaires pourront les résoudre? C'est comme demander à un toxicomane de se guérir tout seul.

Aangaande de discussies over de "preformatie" van de nieuwe regering: hoe kunnen de mensen die de politiek-communautaire problemen zelf gecreëerd hebben, ze oplossen? Dat is zoals aan een drugsverslaafde vragen om zichzelf alleen te genezen.
Back to top Go down
PC




Number of posts : 486
Location : Antwerpen
Registration date : 2010-07-02

Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi EmptyFri Jul 30, 2010 1:50 pm

Belgica wrote:
Sur les discussions sur la "pré-formation" du nouveau gouvernement: comment les gens qui ont créé les problèmes politico-communautaires pourront les résoudre? C'est comme demander à un toxicomane de se guérir tout seul.

Aangaande de discussies over de "preformatie" van de nieuwe regering: hoe kunnen de mensen die de politiek-communautaire problemen zelf gecreëerd hebben, ze oplossen? Dat is zoals aan een drugsverslaafde vragen om zichzelf alleen te genezen.


Die mensen hebben de problemen niet gecreëerd, de problemen zijn al veel ouder dan de huidige generatie politici en zijn inherent aan de structuur van de Belgische samenleving. En wie zou ze anders moeten oplossen, die mensen zijn uiteindelijk de verkozen vertegenwoordigers van het Belgische volk. Of zouden we mandaten moeten geven aan niet-verkozenen?
Back to top Go down
Sponsored content





Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty
PostSubject: Re: Toespraak van de Koning - Allocution du Roi   Toespraak van de Koning - Allocution du Roi Empty

Back to top Go down
 
Toespraak van de Koning - Allocution du Roi
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» DISCOURS DU ROI - TOESPRAAK KONING
» DISCOURS DU ROI - KONINKLIJKE TOESPRAAK 21.07.2011
» ANCIAUX EN KONING
» Pleegt de koning fraude?
» Peumans boycot recepties Koning

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: