Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Interessante taalstudie

Go down 
2 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Interessante taalstudie Empty
PostSubject: Interessante taalstudie   Interessante taalstudie EmptyFri Aug 27, 2010 8:09 pm

Ik denk dat dit kan kloppen. Vandaar het belang van nationaal en tweetalig onderwijs.

DE STANDAARD

Interessante taalstudie School_bord.jpg.275 'Franstalige kinderen eerst in het Nederlands leren lezen' wkb

'Franstalige kinderen eerst in het Nederlands leren lezen'

* vrijdag 27 augustus 2010, 10u46
* Bron: belga
* Auteur: llo

Franstalige kinderen in de basisschool leren best eerst in het Nederlands lezen en dan pas in hun moedertaal. De opgedane ervaring in het Nederlands komt later het Frans ten goede. Deze opmerkelijke conclusie staat in de eindverhandeling van taalkundige Charlotte Vandersmissen van de Vrije Universiteit Brussel.

Samen met het Engels behoort het Frans tot de 'moeilijke talen' in de zin dat de overeenkomst tussen wat er geschreven wordt en hoe het gelezen wordt niet altijd eenduidig is, zo staat in een persbericht van de VUB. 'Als je een 'o' hoort in het Nederlands is de kans groot dat je 'o' spelt, maar niet zo in het Frans waar dit bijvoorbeeld 'eau' of 'au' kan zijn.'

Jonge kinderen die eerst in een taal zoals het Nederlands leren lezen, doen eerst ervaring op met een makkelijke taal. Deze ervaring kunnen ze daarna aanwenden bij het decoderen van een moeilijke taal zoals het Frans, is de redenering.

In Franstalig België is het meertalig onderwijs in opmars. Vorig schooljaar waren er meer dan tweehonderd scholen bij betrokken, waarvan meer dan 80 procent voor het Nederlands koos. In de basisscholen wordt maar liefst 50 tot 75 procent van het curriculum in het Nederlands onderwezen.


Commentaren:

Op 27 augustus 2010 omstreeks 11u44, zei Patrick Demeulemeester, Gent:

Bij veel mensen leeft het idee dat onze franstalige landgenoten geen nederlands kunnen of willen leren. Dat kan waar zijn voor franstaligen van pakweg ouder dan 40 jaar. Ik werk in Brussel met collega's van over heel België, en ik bemerk dat deze situatie langzaam maar zeker aan het veranderen is. Ik ontmoet waalse en brusselse dertigers die het Nederlands goed beheersen. Bij de twintigers is het al andersom. Daar kunnen veel vlaamse jongeren zich al helemaal niet meer uitdrukken in het Frans! Ik vermoed dat dit voorspruit uit een zekere zelfgenoegzaamheid: 'Wij vlamingen zijn toch beter in andere talen dan onze waalse landgenoten'. Wordt het geen tijd dat wij vlamingen wakker worden en terug het verwerven van de kennis van het Frans ernstig gaan nemen?



Op 27 augustus 2010 omstreeks 11u27, zei Nicolas G., Orbais:

Het is in elk geval mijn ervaring. In het Frans opgevoed, ben ik op 5 jarige leeftijd gedropt in een Vlaamse school. Daar heb ik leren lezen en schrijven in het Nederlands. Tot op mijn 10 jaar kon ik geen woord Frans lezen noch schrijven. Op kamp schrijf ik naar mijn ouders in het Nederlands. Pas daarna is de miserie begonnen met het aanleren van dat moeilijk Frans, dat ik ervaarde als een 10 keer moeilijkere taal als het Nederlands. Ik denk dat bij de Franstaligen die enkel Frans kennen, de moeilijksheidsgraad om een andere taal te leren vandaar komt. Ze beginnen zelfs niet aan een andere taal omdat ze denken dat een andere taal leren evenveel miserie is als dat Frans.


Back to top Go down
PC




Number of posts : 486
Location : Antwerpen
Registration date : 2010-07-02

Interessante taalstudie Empty
PostSubject: Re: Interessante taalstudie   Interessante taalstudie EmptyFri Aug 27, 2010 8:34 pm

Het belang van tweetalig onderwijs heel misschien (waar ligt het voordeel en de verandering voor Nederlandstaligen, dit is duidelijk een uitsluitend Franstalig probleem - dus hoe help je met deze bevinding de Nederlandstalige kinderen voltter schrijven door plots over te schakelen op het Frans waar de Franstaligen wegens te gecompliceerd net vanaf willen), maar waar daarmee het belang van nationaal onderwijs mee is aangetoond is een raadsel.
Back to top Go down
 
Interessante taalstudie
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Interessante peiling
» Le ptb, une alternative intéressante ?
» Interessante uitspraken van VLD-ers
» Interessante artikels PVDA
» Interessante tekst op Politics.be

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: