Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Interessante tekst op Politics.be

Go down 
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Interessante tekst op Politics.be Empty
PostSubject: Interessante tekst op Politics.be   Interessante tekst op Politics.be EmptyWed Dec 08, 2010 6:37 pm

Je ziet steeds meer Belgisch-gezinde berichten verschijnen op allerhande fora op het internet. Zouden de Belgen i.t.t. hun wereldvreemde en nationalistische media eindelijk wakker worden?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=147269

Ik bemin België omdat...

Dit jaar studeer ik af als Master in de Grafische vormgeving en mijn eindproject en scriptie gaan over België. De mediabeeldvorming in België zorgt voor een clash tussen Vlamingen en Franstaligen doordat beide landsdelen stereotiep worden voorgesteld. Di Rupo is de karikatuur en symbolisering van de Waalse eisen, terwijl de Vlamingen worden voorgesteld als Vlaams-nationalisten… We krijgen geen andere berichtgeving uit Wallonië (en Vlaanderen) dus de stereotiepen worden zo extreem dat ze niet meer kloppen.

Ik zou graag een omgekeerd, surrealistisch beeld van België willen brengen met een satirische inslag om de absurditeit van België aan te tonen en tegelijkertijd Belgen dichter bij elkaar te brengen. België wordt constant in vraag gesteld dus waarom kan het niet andersom? Ik wil het conflict tussen Vlamingen en Franstaligen als een ‘minimaal’ conflict voorstellen en een soort (utopisch) ideaalbeeld van België brengen. Door onder andere een sterke Belgische identiteit te creëren.

Eén specifiek onderdeel van mijn project wordt een krantje waar één gedeelte gericht is op de mening van ‘de modale Belg’. Hier worden kleine stukjes tekst verzameld (3-5 regels, maar mag ook meer zijn) om hun indrukken van België, goed of slecht, neer te schrijven. Graag zou ik dus vragen om jullie persoonlijke mening over België te geven. Dit mag over verschillende onderwerpen gaan, bijvoorbeeld : Belgische landschappen, politiek, de Nederlandse/Franse taal, typisch eten en drinken, kunst en cultuur, typisch gedrag/kenmerken van de Belg,… Liefst van al wens ik iets tweeledigs doordat je een aspect aanhaalt wat zowel positief als negatief kan zijn. Waarvoor je België/Belgen respecteert maar waar je anderzijds ook een hekel aan hebt.

Enkele voorbeelden : “Ik bemin België omdat je er ruimer, comfortabeler, goedkoper, makkelijker kunt wonen dan in enig ander land dat ik ken. Ik haat België omdat de huizen er zo bloedlelijk en pretentieus zijn en door hun alomtegenwoordigheid het zachte landschap besmeuren.”

“Ik bemin België omdat dikdoenerij, kapsones, ‘oogverblinding’, boerenbedrog en beunhazerij er resoluut worden afgewezen met de woorden :”Gene zever”. Ik haat België omdat alles wat de Belg onbehaaglijk stemt, wat hij niet begrijpt, voor hem onder de categorie ‘zever’ valt."

“Ik bemin België omdat zijn bewoners goddank in het geheel geen last hebben van vaderlandsliefde. Ik haat België omdat zijn bewoners op geen enkele manier trots zijn op hun land.” (Geert van Istendael)

Dit zijn slechts enkele voorbeelden, de tekstjes (vaak maar 2 regels lang) hoeven ook niet persé te beginnen met “Ik bemin België”, maar het zou leuk zijn om een soort tweeledigheid te bekomen. Maar het is ook perfect mogelijk om alleen een negatief of alleen een positief aspect aan te halen.


Alvast héél erg bedankt voor de medewerking!

Back to top Go down
 
Interessante tekst op Politics.be
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Interessante tekst van Egbert Lachaert (VLD) over de 'Maddens-doctrine'
» Luc Huyse in DS: soms interessante, soms bizarre tekst
» The Independent: "Belgians yearn for one nation" (march of 1993)
» Mooie tekst uit La Libre Belgique
» Goede tekst van LDD. Toe te passen op héél België

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: