Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 CONGRES DU FDF A BRUXELLES

Go down 
5 posters
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyTue Dec 02, 2008 5:44 pm

Kbedoel het GH.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyTue Dec 02, 2008 5:53 pm

Korte geschiedenis van Brussel:
11de eeuw: hertogdom Brabant komt tot stand door fusie polen Leuven-Brussel
12de eeuw: hertogen van Brabant komen uit Brussel of Leuven
13de eeuw: Brabants machtscentrum verschuift meer en meer naar Brussel
14de eeuw: uitbreiding Brussel (nieuwe omwallingen) binnen hertogdom Brabant
15de eeuw: Brussel wordt naast hoofdstad van het hertogdom, ook hoofdstad van
Bourgondië
16de eeuw: Brabantse Brussel wordt hoofdstad van de Spaanse Nederlanden
17de eeuw en 18de eeuw: Brussel groeit uit tot belangrijkste stad in de Zuidelijke Nederlanden;
onder Frans bewind wordt Brussel hoofdstad v.h. depart. v.d. twee nethen (=latere provincie Brabant).
19de eeuw-20ste eeuw: Brussel wordt hoofdstad van België en van Belgisch-Brabant (laatste tot 1995)
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyTue Dec 02, 2008 5:54 pm

tiboo wrote:
Maak er een kleine 500 jaar van, en leer uw geschiedenis ;-).

Deze periode is idd een korte periode, aangezien er nog meer tijd zit tussen het ontstaan van Brabant en de opslorping door Bourgondie, dan tussen het laatste feit en het ontstaan van België. En dan is er de geschiedenis van België nog. Als men dan weet dat elke geschiedkundige het erover eens is, dat hoe langer geleden, hoe minder bepalend voor de geschiedenis. Dan zou u moeten begrijpen wat ik bedoel met een korte periode.

Tussen het jaar 1100 en 1995 was Brussel onafgebroken deel van (het hertogdom) Brabant.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyTue Dec 02, 2008 5:55 pm

tiboo wrote:
Kbedoel het GH.

GH?
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyTue Dec 02, 2008 5:58 pm

In Bourgondië had het Hertogdom Brabant geen enkele betekenis meer. Dan nog spreken over het Hertogdom Brabant is nutteloos. In een gecentraliseerde staat als Bourgondië is het eveneens nutteloos om nog te spreke nover de machtige steden, alhoewel dit nog meer betekenenis had dan het zogezegde hertogdom en het zogezegde Graafschap Vlaanderen.

GH = grondwettelijk hof.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyTue Dec 02, 2008 7:15 pm

Quote :
In een gecentraliseerde staat als Bourgondië

Bourgondië de Nederlanden incluis bestond maar van 1430 tot 1477.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyWed Dec 03, 2008 12:41 pm

Cijfers kan men opzoeken in de boekjes, tendenzen en analyses niet.
Wat u doet, is prachtig opzoekwerk, maar het getuigt niet van enige kennis.

Nadien heeft Filips De Schone door zijn huwelijk Bourgondië uitgebreid, waarna men een andere naam heeft gegeven aan het vergrote rijk. Niet dat er daarmee iets veranderd is in onze streken.

Hier was het nog steeds hetzelfde: de hertogen van Bourgondië probeerden de macht van de steden in te perken. De steden verzetten zich, maar konden dit niet voorkomen. Voorst was er onderling geruzie tussen de steden, Mechelen tegen Antwerpen owv het scheepsrecht, Brugge tegen Gent voor het graven van een zoveelste kanaal... Deze ruzies waren al eeuwen gangbaar.
Wat dat wil zeggen? Dat deze steden zich oriënteerden op dezelfde zaken: de wolindustrie (daarom dat men in alle Vlaamse steden lakenhallen terugvindt en kijk, ook in de zogenaamde 'Brabantse' steden), de scheepvaart, de grote markt, dezelfde straatnamen...

Maar u ontkent dit allemaal waardoor u zegt dat Brussel noooooit Vlaams is geweest, maar altijd Brabants? Het is gemakkelijk aan te tonen dat goochelen met termen, in de historische context een veel gemaakte fout is (in vakjargon maakt men dan een historisch anachronisme). Indien u overtuigd bent van uw eigen gelijk, dan vindt u dat s'Hertogenboch een Brabantse stad is, en dat deze eenzelfde geheel vormt met Brussel. En dat Antwerpen en Mechelen eveneens Brabantse steden zijn, die bij Brabant horen (hupla, de provincie Antwerpen kunnen we schrappen, nog maar acht provincies in jullie systeem (y)). Reisel kunnen we dan bij Ieper, Brugge en Gent voegen, de provincie 'Vlaanderen' (nog maar 7 provincies). Wel zonde dat we het prinsbisdom Luik moeten afstaan, evenals onze Duitstalige contrijen... Toen bestond België nog uit 2 talen...

Mijn inziens hebben deze termen 'Vlaanderen' en 'Brabant' weinig te maken met het Vlaanderen van vandaag. Brussel was een grotendeels Nederlandstalige (Vlaamse) stad. Door haar rol van bestuursstad, woonden hier vele Franstaligen. Door een politiek van verfransing en door een eigen dynamiek van verfransing, werd de stad voor een groot deel Franstalig. Dit werd bij één van de staatshervormingen erkend, waarna Brussel de tijd rijp vond om het Vlaams uit alle hoeken te bannen...
Maar dat Brussel oorspronkelijk een Vlaamse stad is, daar wordt volgens mij toch niet over gediscussieerd?
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyWed Dec 03, 2008 1:43 pm

tiboo wrote:
waarna Brussel de tijd rijp vond om het Vlaams uit alle hoeken te bannen...
U getuigt van de typische Vlaams-nationalistische underdogmentaliteit want u doet mij denken aan Calimero Wink : het Vlaams in Brussel maakt vooruitgang, het Vlaams onderwijs wordt alom geprezen, de Vlaamse Brusselaars zijn paritair vertegenwoordigd in de Brussels regering, elke Brusselse gemeente telt minstens één Vlaams-Brusselse schepen en het aantal Vlaams-Brusselse gemeenteraadsleden zit in de lift...
Back to top Go down
Patrick9310




Number of posts : 74
Location : Belgie
Registration date : 2008-12-04

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: BUB = FDF   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyThu Dec 04, 2008 10:10 pm

Mmm zoals ik al vermoedde lijkt BUB eerder een spreekbuis van het FDF.

Hoe kan je een maingain, een fascist, taalrascist, vlaminghater in hart en nieren, provocateur, nu gelijk geven? Deze man droomt luidop van een belgie zonder vlamingen, een belgie waar maar 1 taal gesproken wordt. Maingain is het laatste wat belgie nodig heeft!

Gelukkig bijten blaffende honden niet he en vertegenwoordigd hij maar enkele kiezers.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyFri Dec 05, 2008 1:37 pm

Quote :
U getuigt van de typische Vlaams-nationalistische underdogmentaliteit want u doet mij denken aan Calimero : het Vlaams in Brussel maakt vooruitgang, het Vlaams onderwijs wordt alom geprezen, de Vlaamse Brusselaars zijn paritair vertegenwoordigd in de Brussels regering, elke Brusselse gemeente telt minstens één Vlaams-Brusselse schepen en het aantal Vlaams-Brusselse gemeenteraadsleden zit in de lift...

Ik sprak over het verleden...
En uw mening over het heden wordt blijkbaar niet door iedereen gedeeld.

Quote :
Cerexhe reageert hiermee op de vele arresten van de Raad van State, die de gangbare taalkaders in de Brusselse administratie en de hulpdiensten heeft verbroken.
Volgens de taalwet moeten er evenveel Nederlandstaligen als Franstaligen hogere functies vervullen. En die ambtenaren moeten ook tweetalig zijn.
Maar in de praktijk zijn er onvoldoende kandidaten met het tweetaligheidsattest van Selor. Cerexhe pleit er nu opnieuw voor de tweetaligheid van de diensten na te streven in plaats van de tweetaligheid van de ambtenaren.
Hij wil ook dat de verhouding van het aantal Nederlandstalige en Franstalige ambtenaren in directiefuncties de realiteit weerspiegelt.
Maar van een afschaffing van de tweetaligheid van de gemeenteambtenaren kan geen sprake zijn, reageert de Brusselse staatssecretaris voor Ambtenarenzaken Brigitte Grouwels (CD&V). Zo'n afschaffing zou alleen maar voor meer problemen zorgen voor de organisatie van de dienstverlening.
Als de tweetaligheid van de gemeenteambtenaren afgeschaft zou worden, dan moeten ook daar taalkaders gecreëerd worden, zegt Grouwels nog. Maar dat blijkt niet zo eenvoudig. Want vorige week nog schorste de Raad van State het taalkader van de brandweer en eerder werd ook al twee keer het taalkader van

Waarom reageert de BUB hier niet op? Of telt tweetaligheid alleen voor Nederlandstaligen?
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyFri Dec 05, 2008 1:50 pm

tiboo wrote:
Ik sprak over het verleden...
En uw mening over het heden wordt blijkbaar niet door iedereen gedeeld.
Ik leef in het heden, en wie is "iedereen"? Als mijn waarnemingen gedeeld worden door instellingen of onafhankelijke bronnen, dan zie ik niet wat er mis is hieraan Shocked

tiboo wrote:
Quote :
Cerexhe pleit er nu opnieuw voor de tweetaligheid van de diensten na te streven in plaats van de tweetaligheid van de ambtenaren. Hij wil ook dat de verhouding van het aantal Nederlandstalige en Franstalige ambtenaren in directiefuncties de realiteit weerspiegelt.
Maar van een afschaffing van de tweetaligheid van de gemeenteambtenaren kan geen sprake zijn, reageert de Brusselse staatssecretaris voor Ambtenarenzaken Brigitte Grouwels (CD&V). Zo'n afschaffing zou alleen maar voor meer problemen zorgen voor de organisatie van de dienstverlening.

Waarom reageert de BUB hier niet op? Of telt tweetaligheid alleen voor Nederlandstaligen?
Ik geef in dit geval Brigitte Grouwels gelijk en Cerexhe ongelijk. Elke ambtenaar hoort de twee landstalen machtig te zijn voor een betere dienstverlening. In de praktijk is tweetaligheid van de diensten een onmogelijke opdracht en zorgt het voor praktische problemen als de enige "Flamand de service" met vakantie of verlof is.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyFri Dec 05, 2008 1:58 pm

Enkele misverstanden uitklaren:
-ik ben niet over geschiedenis begonnen, maar Bruno. Hij meende slim te kunnen zijn met enkele opmerkingen over de term 'Vlaanderen'.
-met iedereen bedoelde ik 'niet-iedereen', zoals u kan zien in mijn quote. en met die niet-iedereen bedoelde ik Cerexhe...

Verder ben ik het eens met uw laatste zinnen, al merk ik dat de BUB hier geen topic over gemaakt heeft... Een Nederlandstalige die nog maar half iets zegt, wordt hier uitgemaakt. Maar een Franstalige mag blijkbaar meer (of zegt dit iets over het unitaire karakter van de leiding van de BUB?!).
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyFri Dec 05, 2008 11:23 pm

Patrick9310 wrote:
Deze man droomt luidop van een belgie zonder vlamingen, een belgie waar maar 1 taal gesproken wordt.

Bewijs?

Patrick9310 wrote:
Gelukkig bijten blaffende honden niet he en vertegenwoordigd hij maar enkele kiezers.

Hij heeft wel de meeste voorkeurstemmen in B-H-V.
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptySat Dec 06, 2008 12:56 am

Bruno wrote:
Patrick9310 wrote:
Deze man droomt luidop van een belgie zonder vlamingen, een belgie waar maar 1 taal gesproken wordt.

Bewijs?
Uiteraard zal Maingain nooit luidop zeggen wat hij denkt. Daarvoor is hij te sluw. Maar de standpunten die hij zijn partij laat innemen, gaan wel in die richting confused
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptySat Dec 06, 2008 1:07 am

Diogène wrote:
Bruno wrote:
Patrick9310 wrote:
Deze man droomt luidop van een belgie zonder vlamingen, een belgie waar maar 1 taal gesproken wordt.

Bewijs?
Uiteraard zal Maingain nooit luidop zeggen wat hij denkt. Daarvoor is hij te sluw. Maar de standpunten die hij zijn partij laat innemen, gaan wel in die richting confused

Ja, hij is een taalnationalist, maar een België zonder 'Vlamingen', is overdreven, hoogstens wil het FDF noord-Brabant verfransen.
Back to top Go down
Patrick9310




Number of posts : 74
Location : Belgie
Registration date : 2008-12-04

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: BHV   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptySat Dec 06, 2008 3:44 am

Bruno wrote:
Patrick9310 wrote:
Deze man droomt luidop van een belgie zonder vlamingen, een belgie waar maar 1 taal gesproken wordt.

Bewijs?

Patrick9310 wrote:
Gelukkig bijten blaffende honden niet he en vertegenwoordigd hij maar enkele kiezers.

Hij heeft wel de meeste voorkeurstemmen in B-H-V.

Bon, nu jij toch BHV aanhaalt, dit is toch een abusrditeit (bevestigd door RVS). Wat heeft Halle en Vilvoorde, 2 vlaamse gemeenten, met brussel te maken? Het is toch niet meer dan logisch dat dit kies arrondissement gesplitst wordt! Nee, omdat er paar franstalige fdf'rs (of bubers) gaan wonen zijn, moeten die kunnen blijven stemmen op franstalige partijen. Kunnen vlamingen die wonen in wallonie stemmen vlaamse partijen? nee, dus dit moet ook gelden voor franstaligen die zelf het initiatief nemen om in vlaanderen te gaan wonen.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptySat Dec 06, 2008 3:51 am

Patrick9310 wrote:
Kunnen vlamingen die wonen in wallonie stemmen vlaamse partijen?

Absoluut, zo is het VB in 2004 opgekomen in Henegouwen.
Back to top Go down
Patrick9310




Number of posts : 74
Location : Belgie
Registration date : 2008-12-04

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptySat Dec 06, 2008 4:27 am

Bruno wrote:
Patrick9310 wrote:
Kunnen vlamingen die wonen in wallonie stemmen vlaamse partijen?

Absoluut, zo is het VB in 2004 opgekomen in Henegouwen.

Er is een cordon tegen die partij (ik ben zelf tegen het VB!) maar dit zou ook moeten tegen het fdf en mr zolang die een kartel vormt met een extremistische, waals-nationalistische partij. Als overtuigd belgicist weet ik zeker dat u mij hierbij bijtreedt.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptySat Dec 06, 2008 7:13 am

Patrick9310 wrote:
Bruno wrote:
Patrick9310 wrote:
Kunnen vlamingen die wonen in wallonie stemmen vlaamse partijen?

Absoluut, zo is het VB in 2004 opgekomen in Henegouwen.

Er is een cordon tegen die partij (ik ben zelf tegen het VB!) maar dit zou ook moeten tegen het fdf en mr zolang die een kartel vormt met een extremistische, waals-nationalistische partij. Als overtuigd belgicist weet ik zeker dat u mij hierbij bijtreedt.

Ik wilde maar zeggen dat het vrij staat voor Nl-talige partijen om op te komen in het zuiden des lands.

MR is is een extreem francofoon-nationalistische partij, eerder dan een Waals-national. partij (d.i. een op taalbasis gesplitste partij die op aanhang in het Waals gewest én erbuiten teert).
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptySat Dec 06, 2008 11:14 pm

Patrick9310 wrote:
Bruno wrote:
Patrick9310 wrote:
Kunnen vlamingen die wonen in wallonie stemmen vlaamse partijen?

Absoluut, zo is het VB in 2004 opgekomen in Henegouwen.

Er is een cordon tegen die partij (ik ben zelf tegen het VB!) maar dit zou ook moeten tegen het fdf en mr zolang die een kartel vormt met een extremistische, waals-nationalistische partij. Als overtuigd belgicist weet ik zeker dat u mij hierbij bijtreedt.

Dan dient er cordon gelegd te worden tegen alle politieke partijen die het racistische taalfederalisme ondersteunen, tot Groen toe. Als overtuigde niet-racistische Belg ben ik ervan overtuigd dat u mij hierin bijtreedt.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 EmptyMon Dec 08, 2008 12:22 pm

Ik kan u van discriminatie beschuldigen en van smaad en laster.

Indien u problemen heeft met al de zaken die u daar vermeld, stap naar de rechtbank! Véél succes (u zal het nodig hebben ;-) :-)).
Back to top Go down
Sponsored content





CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty
PostSubject: Re: CONGRES DU FDF A BRUXELLES   CONGRES DU FDF A BRUXELLES - Page 2 Empty

Back to top Go down
 
CONGRES DU FDF A BRUXELLES
Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Bruxelles s'élargit !
» Milquet veut l'élargissement de Bruxelles
» Ôde à Bruxelles - Ode aan Brussel
» Rhode vers Bruxelles?
» Les néerlandophone à Bruxelles pas si nombreux.

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: