Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 SLECHT NEDERLANDS OP VRT

Go down 
5 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

SLECHT NEDERLANDS OP VRT Empty
PostSubject: SLECHT NEDERLANDS OP VRT   SLECHT NEDERLANDS OP VRT EmptySun Dec 07, 2008 9:26 pm

Niet alleen discrimineert de openbare omroep de unitaristische mening en volgt ze blindelings de standpunten van haar leenheer, de Vlaamse regering, maar bovendien beheersen de journalisten van de VRT het Nederlands niet. Op 01.12.2008 in het programma Peeters en Pichal tussen 9 u en 9 u 30 hoorde ik op radio één een reportage over een zogezegd Nederlandsonkundige Brusselse gerechtsdeurwaarder. Hij had een brief geschreven in niet zo goed Nederlands. Maar wat zeiden de presentators van het programma: "Dit is geschabouwd Nederlands" i.p.v. "schabouwelijk" en toen er over al dan niet vermeende taalproblemen bij de NMBS werd gesproken, ging het over "het treinstation die"...

Dus alvorens lessen te geven aan anderstaligen die hun best doen om Nederlands te leren en te gebruiken, zouden ze beter eens naar zichzelf kijken ! Evil or Very Mad
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

SLECHT NEDERLANDS OP VRT Empty
PostSubject: Re: SLECHT NEDERLANDS OP VRT   SLECHT NEDERLANDS OP VRT EmptyMon Dec 08, 2008 12:05 pm

Detailneukerij.

Nu u toch over de NMBS begint. De lijn van Antwerpen naar Leuven (vorige week vrijdag), ik wou een ticket kopen op de trein, maar de conductrice zei zonder schaamte dat ze (bijna) geen Nederlands sprak.
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

SLECHT NEDERLANDS OP VRT Empty
PostSubject: Re: SLECHT NEDERLANDS OP VRT   SLECHT NEDERLANDS OP VRT EmptyTue Dec 09, 2008 1:58 pm

Belgica wrote:
Dus alvorens lessen te geven aan anderstaligen die hun best doen om Nederlands te leren en te gebruiken, zouden ze beter eens naar zichzelf kijken !
Maakt u dan nooit fouten in het Nederlands?

Vous ne faites jamais d'erreurs en français?
Question
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

SLECHT NEDERLANDS OP VRT Empty
PostSubject: Re: SLECHT NEDERLANDS OP VRT   SLECHT NEDERLANDS OP VRT EmptyTue Dec 09, 2008 2:20 pm

Heb ik dat gezegd? Ik heb evenwel niet de pretentie om lessen te geven aan mensen die moeite doen om een andere taal te spreken, maar ik heb wel problemen met mensen die dat wél doen én tegelijkertijd zelf hun EIGEN taal niet eens beheersen. De verzwarende omstandigheid is dat het hier gaat over de OPENBARE (en dus officiële) omroep, betaald met ons belastinggeld !

Nu zet ik even de puntjes op de "i" in de hoop dat u mijn punt begrijpt. Smile
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

SLECHT NEDERLANDS OP VRT Empty
PostSubject: Re: SLECHT NEDERLANDS OP VRT   SLECHT NEDERLANDS OP VRT EmptyTue Dec 09, 2008 2:31 pm

Zelfs de grootste Franse auteurs, die vadnaag de dag gezaghebbend zijn, hebben fouten gemaakt. Op kleinere schaal heb ik vroeger vaak leerkrachten gehad die fouten maakten tegen het Nederlands of Engels, laat staan het Frans.

Dat heeft mij echter niet belet om Nederlands en Engels te leren. De VRT is al bij al een kwaliteitszender en afgezien van een paar uitzonderingen spreken alle presentatoren een mooi Nederlands. idem bij de RTBf.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

SLECHT NEDERLANDS OP VRT Empty
PostSubject: Re: SLECHT NEDERLANDS OP VRT   SLECHT NEDERLANDS OP VRT EmptyTue Dec 09, 2008 2:40 pm

Belgica wrote:
Niet alleen discrimineert de openbare omroep de unitaristische mening en volgt ze blindelings de standpunten van haar leenheer, de Vlaamse regering, maar bovendien beheersen de journalisten van de VRT het Nederlands niet. Op 01.12.2008 in het programma Peeters en Pichal tussen 9 u en 9 u 30 hoorde ik op radio één een reportage over een zogezegd Nederlandsonkundige Brusselse gerechtsdeurwaarder. Hij had een brief geschreven in niet zo goed Nederlands. Maar wat zeiden de presentators van het programma: "Dit is geschabouwd Nederlands" i.p.v. "schabouwelijk" en toen er over al dan niet vermeende taalproblemen bij de NMBS werd gesproken, ging het over "het treinstation die"...

Dus alvorens lessen te geven aan anderstaligen die hun best doen om Nederlands te leren en te gebruiken, zouden ze beter eens naar zichzelf kijken ! Evil or Very Mad


Om dan nog maar te zwijgen over het verwarren van het mannelijk en vrouwelijk geslacht van substantieven. Ik weet wel dat er hier normvervaging rond bestaat, maar toch! Misschien kunnen we daar ook een rubriekje over maken.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

SLECHT NEDERLANDS OP VRT Empty
PostSubject: Re: SLECHT NEDERLANDS OP VRT   SLECHT NEDERLANDS OP VRT EmptyWed Dec 10, 2008 1:47 pm

Hoe weet u dat die persoon de 'pretentie' heeft om andere mensen op hun fouten te wijzen?

Of doet uw (wééral) aan ongeoorloofde veralgemening.

Uw redenering gaat als volgt: er zijn enkele Vlaams-nationalisten die hun taal zeer belangrijk vinden en wijzen op fouten van anderen, alle Vlaams-nationalisten doen dat, deze is een Vlaamsnationalist, dus hij maakt een fout.

Uw wensen niet voor werkelijkheid nemen.

Bovendien doet u aan kommaneukerij. Een taalprobleem stelt zich wanneer de ene persoon de andere niet begrijpt. Ik denk niet dat iemand problemen had om deze persoon te begrijpen.
Net zoals ik geen probleem heb met mensen die Nederlands (proberen te) spreken in de trend van 'ik willen dat doen'. Pas de problème pour moi Wink.

U getuigt met deze reactie wederom van zéér veel frustratie en een vrij kinderlijke manier van denken.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

SLECHT NEDERLANDS OP VRT Empty
PostSubject: Re: SLECHT NEDERLANDS OP VRT   SLECHT NEDERLANDS OP VRT EmptyWed Dec 10, 2008 6:41 pm

Het taalgebruik op de BRT was oneindig veel verfijnder dan dat op de huidige VRT (waar schuttingtaal overigens schering en inslag is).
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

SLECHT NEDERLANDS OP VRT Empty
PostSubject: Re: SLECHT NEDERLANDS OP VRT   SLECHT NEDERLANDS OP VRT EmptyWed Dec 10, 2008 11:05 pm

tiboo wrote:
Hoe weet u dat die persoon de 'pretentie' heeft om andere mensen op hun fouten te wijzen?

Of doet uw (wééral) aan ongeoorloofde veralgemening.

Uw redenering gaat als volgt: er zijn enkele Vlaams-nationalisten die hun taal zeer belangrijk vinden en wijzen op fouten van anderen, alle Vlaams-nationalisten doen dat, deze is een Vlaamsnationalist, dus hij maakt een fout.

Uw wensen niet voor werkelijkheid nemen.

Bovendien doet u aan kommaneukerij. Een taalprobleem stelt zich wanneer de ene persoon de andere niet begrijpt. Ik denk niet dat iemand problemen had om deze persoon te begrijpen.
Net zoals ik geen probleem heb met mensen die Nederlands (proberen te) spreken in de trend van 'ik willen dat doen'. Pas de problème pour moi Wink.

U getuigt met deze reactie wederom van zéér veel frustratie en een vrij kinderlijke manier van denken.

Als je opkomt voor een taal moet je opkomen voor de taal in haar beste vorm. Als je Nederlands wil opleggen moet je het ook foutloos kunnen spreken. Ik denk dat dit geen betoog vraagt.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

SLECHT NEDERLANDS OP VRT Empty
PostSubject: Re: SLECHT NEDERLANDS OP VRT   SLECHT NEDERLANDS OP VRT EmptyThu Dec 11, 2008 4:45 pm

Sprakeloos, u antwoordt naast de kwestie.

Dat iemand zich verspreekt of een geslacht fout gebruikt, vind ik persoonlijk geen teken dat men de taal niet spreekt.
De man in de straat heeft trouwens geen boodschap aan uw elitair gedachtengoed. Die wil gewoon zijn/haar taal spreken, ook al is dat Antwerps, zit dat vol fouten...

En wat bedoelt u met opleggen? Ik dacht dat jullie voor meertaligheid waren, of geldt dat alleen omgekeerd? ;-)
Indien men hier komt wonen, spreekt men Nederlands. Dat heeft niets met 'opleggen' te maken, maar met respect voor een ander zijn cultuur en gewoonten.
Back to top Go down
Sponsored content





SLECHT NEDERLANDS OP VRT Empty
PostSubject: Re: SLECHT NEDERLANDS OP VRT   SLECHT NEDERLANDS OP VRT Empty

Back to top Go down
 
SLECHT NEDERLANDS OP VRT
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Nationalistische islamisten
» Niet slecht van Delpérée (CDH)
» België functioneert slecht.
» Niet slecht van jonge open-VLDers !
» Belgisch koningshuis heeft bijzonder slecht imago

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: