Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?

Go down 
+2
Jean de Nivelles
Belgica
6 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty
PostSubject: Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?   Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? EmptyMon Jun 08, 2009 8:39 pm

Vrienden bellen mij ongerust en teleurgesteld op.

Ik geef toe dat ik België niet meer herken. Het is moeilijk te leven in een politiek verbrokkeld land, waar men stemt voor de vijanden van ons mooie kleine land. Als de Belgen niet gauw massaal in opstand komen tegen de nationalistische particratie, wordt dit land onleefbaar voor unitaristische Belgen en ik weet dat ze heel talrijk zijn.

Des amis m'appellent. Ils sont inquiets et déçus des résultats du B.U.B..

J'avoue que je ne reconnais plus la Belgique. Il est difficile de vivre dans un pays politiquement morcellé où on vote pour les ennemis de notre beau petit pays. Si les Belges ne se révoltent pas rapidement et en masse contre la particratie nationaliste, ce pays deviendra invivable pour les Belges unitaristes et je sais qu'ils sont très nombreux.
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty
PostSubject: Re: Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?   Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? EmptyMon Jun 08, 2009 10:11 pm

Belgica wrote:
.. ce pays deviendra invivable pour les Belges unitaristes
C'est déjà le cas.

Belgica wrote:
et je sais qu'ils sont très nombreux.
Est-ce ce que les urnes ont révélé hier ?
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty
PostSubject: Re: Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?   Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? EmptyMon Jun 08, 2009 10:49 pm

Jean de Nivelles wrote:
Belgica wrote:
.. ce pays deviendra invivable pour les Belges unitaristes
C'est déjà le cas.

Belgica wrote:
et je sais qu'ils sont très nombreux.
Est-ce ce que les urnes ont révélé hier ?

"Est-ce que les urnes l'ont révélé hier?"

Non.

Non, parce que les gens adultes en âge de voter ne basent pas leur choix sur l'identitaire. Encore ce soir, il a aussi été évoqué à la VRT que le communautaire n'a pas été un sujet de campagne.

On peut espérer qu'un jour l'électorat sera plus sensible à ces choses-là, et que les partis qui font de la surenchère indépendantiste/communautariste/régionaliste démériteront.

Or, le moteur de cette conscientisation ne vrombit pas dans la vie politique; il est ailleurs, dans l'enseignement, et, dans les contacts intra-provinciaux sur un mode indéfinini, dans la bonne connaissance des deux langues dissociée de trop de repères géographiques, dans d'autres formes d'interaction humaine. Il réside aussi dans les contacts que nous avons avec d'autres Européens, dont maints seront de nature à valoriser la belgitude.
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty
PostSubject: Re: Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?   Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? EmptyMon Jun 08, 2009 11:20 pm

Il me semble que cela fait longtemps que je dis que l'important ce n'est pas le résultat des partis nationalistes mais l'implantation de leurs idées dans les partis traditionnels qui font de la surenchère pour ne pas se laisser voler des voix.

Ce serait tout aussi vrai pour les unitaristes qui ne réussiront rien sans implanter leurs idées dans les grands partis.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty
PostSubject: Re: Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?   Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? EmptyMon Jun 08, 2009 11:23 pm

Jean de Nivelles wrote:
Il me semble que cela fait longtemps que je dis que l'important ce n'est pas le résultat des partis nationalistes mais l'implantation de leurs idées dans les partis traditionnels qui font de la surenchère pour ne pas se laisser voler des voix.

Ce serait tout aussi vrai pour les unitaristes qui ne réussiront rien sans implanter leurs idées dans les grands partis.

Oui. Comme une pastille Reni affraid
Back to top Go down
Joris

Joris


Number of posts : 45
Location : Leuven
Registration date : 2009-06-08

Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty
PostSubject: Re: Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?   Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? EmptyTue Jun 09, 2009 12:05 am

Belgica wrote:
Vrienden bellen mij ongerust en teleurgesteld op.

Ik geef toe dat ik België niet meer herken. Het is moeilijk te leven in een politiek verbrokkeld land, waar men stemt voor de vijanden van ons mooie kleine land. Als de Belgen niet gauw massaal in opstand komen tegen de nationalistische particratie, wordt dit land onleefbaar voor unitaristische Belgen en ik weet dat ze heel talrijk zijn.

Des amis m'appellent. Ils sont inquiets et déçus des résultats du B.U.B..

J'avoue que je ne reconnais plus la Belgique. Il est difficile de vivre dans un pays politiquement morcellé où on vote pour les ennemis de notre beau petit pays. Si les Belges ne se révoltent pas rapidement et en masse contre la particratie nationaliste, ce pays deviendra invivable pour les Belges unitaristes et je sais qu'ils sont très nombreux.

scratch

Nationalistisch: bijvoeglijk naamwoord en bijwoord
van de aard van, volgens het nationalisme
En nationaal betekent over het hele land, binnenlands, vaderlandsgezind

Dus de BUB is toch ook een (belgisch) nationalistische beweging.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty
PostSubject: Re: Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?   Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? EmptyTue Jun 09, 2009 1:20 am

Joris wrote:
Belgica wrote:
Vrienden bellen mij ongerust en teleurgesteld op.

Ik geef toe dat ik België niet meer herken. Het is moeilijk te leven in een politiek verbrokkeld land, waar men stemt voor de vijanden van ons mooie kleine land. Als de Belgen niet gauw massaal in opstand komen tegen de nationalistische particratie, wordt dit land onleefbaar voor unitaristische Belgen en ik weet dat ze heel talrijk zijn.

Des amis m'appellent. Ils sont inquiets et déçus des résultats du B.U.B..

J'avoue que je ne reconnais plus la Belgique. Il est difficile de vivre dans un pays politiquement morcellé où on vote pour les ennemis de notre beau petit pays. Si les Belges ne se révoltent pas rapidement et en masse contre la particratie nationaliste, ce pays deviendra invivable pour les Belges unitaristes et je sais qu'ils sont très nombreux.

scratch

Nationalistisch: bijvoeglijk naamwoord en bijwoord
van de aard van, volgens het nationalisme
En nationaal betekent over het hele land, binnenlands, vaderlandsgezind

Dus de BUB is toch ook een (belgisch) nationalistische beweging.

Nationalistisch werd voorheen (o.a.) door het VB opgedeeld in volksnationalisme en staatsnationalisme. Ik ga deze opdeling niet volledig overnemen, maar in België speelt in hoofdzaak het volksnationalisme.

Yves Leterme zei het daarnet nog bij Phara: Vlaanderen heeft nog maar jonge instellingen, je moet dat zien in de evolutie van de emancipatie van het Vlaamse volk.

M.a.w. hiermee poneert YL zich duidelijk als volksnationalist (daar hij hier confirmatief over sprak). Voor YL is België maar een amalgaam; een rugzak met zware keien in; hij noemt het onrespectvol 'NV België'. Dat betekent niet dat hij daarmee ook volksnationalist is, sommige figuren kunnen buiten hun wil buiten een stroom staan die ze zelf aanhangen. Hij poneert zich, positioneert zich. cat

Alles wat België aangaat is volgens het VB dan staatsnationalisme. 'Staat', omdat de bewoners géén deel uitmaken van een stam, van een volk, van een tribe. Volgens 19° eeuwse theorieën is dit gewoon een massa, een menigte, 'une foule', die een tijdlang alles kan delen tot cultuur & taal toe, maar fatalerwijze ooit uit elkaar valt.

Een ras valt nooit uit elkaar, en deelt eeuwige karakteristieken.

Deze theorie zindert heden nog 24/24 uur na (Auguste Lebon; hoewel nog geen 400 Googlehits...).

Ik weet niet of elke mens die ijvert om het land samen te houden een (staats)nationalist, of zelfs een volksnationalist (als die gelooft dat de oude Belgen nog bestaan en een volk of ras vormen).

De theorieën van Auguste Le Bon ('La psychologie des foules') kunnen bestreden worden, en het bestaan van België is daar een logisch gevolg van. drunken

Wie er van Belgischvoelenden, of anti-flamingantisten, of internationalisten, marxisten, ook effectief Belgisch nationalistisch is blijkt o.a. in onze positionering t.o.v. Europa. Suspect

Voor wie nationalisme wil stigmatiseren, het kan ook voor ons land, Belgische nationalisten bestaan wel, FN is (was) er een voorbeeld van. Het Franse FN nog veel meer natuurlijk, voor Frankrijk als staat (met vele volkeren...) want Le Pen erkent ook dat hij Bretoen is. Hij is in een zekere zin dubbel nationalist! pale

Mijn idee is; ik wil als Belg Europeaan worden; een Belgische Europeaan. Desnoods een Europeaan uit België. Als Europa Europa niet wordt, so be it. Vlaanderen, Brussel, Wallonië e.a. zijn puur regionalistische nuances, niet taalgeassocieerd, pure geografie, mentaliteit ook wel, landschap, relief, natuur, maar zeker niet staatsvormend.

En Europees nationalist? Hmm. confused
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty
PostSubject: Re: Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?   Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? EmptyTue Jun 09, 2009 2:00 am

Belgica wrote:
Vrienden bellen mij ongerust en teleurgesteld op.

Ik geef toe dat ik België niet meer herken. Het is moeilijk te leven in een politiek verbrokkeld land, waar men stemt voor de vijanden van ons mooie kleine land. Als de Belgen niet gauw massaal in opstand komen tegen de nationalistische particratie, wordt dit land onleefbaar voor unitaristische Belgen en ik weet dat ze heel talrijk zijn.

Des amis m'appellent. Ils sont inquiets et déçus des résultats du B.U.B..

J'avoue que je ne reconnais plus la Belgique. Il est difficile de vivre dans un pays politiquement morcellé où on vote pour les ennemis de notre beau petit pays. Si les Belges ne se révoltent pas rapidement et en masse contre la particratie nationaliste, ce pays deviendra invivable pour les Belges unitaristes et je sais qu'ils sont très nombreux.

Denkt u werkelijk dat de Belg"n massaal in opstand gaan komen? Uw politieke boodschap slaagt niet aan? Iedereen die voor politiek belangstelling heeft, kent u partij (via blogs, intenetfora, lezetsbrieve) en toch wint u minder dan 500 stemmen in het Brussel Hoofdstedelijke Gewest, waar zijn u talrijke unitaristen? Makke lameren op weg naar de slachtbank?
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty
PostSubject: Re: Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?   Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? EmptyTue Jun 09, 2009 2:40 am

Quote :


Denkt u werkelijk dat de Belg"n massaal in opstand gaan komen? Uw politieke boodschap slaagt niet aan? Iedereen die voor politiek belangstelling heeft, kent u partij (via blogs, intenetfora, lezetsbrieve) en toch wint u minder dan 500 stemmen in het Brussel Hoofdstedelijke Gewest, waar zijn u talrijke unitaristen? Makke lameren op weg naar de slachtbank?

Dat is niet waar; Zelfs als het waar zou zijn, dan is er nog iets: 95% van de mensen heeft geen interesse voor politiek.
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty
PostSubject: Re: Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?   Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? EmptyTue Jun 09, 2009 11:13 am

Bruno wrote:
Quote :


Denkt u werkelijk dat de Belg"n massaal in opstand gaan komen? Uw politieke boodschap slaagt niet aan? Iedereen die voor politiek belangstelling heeft, kent u partij (via blogs, intenetfora, lezetsbrieve) en toch wint u minder dan 500 stemmen in het Brussel Hoofdstedelijke Gewest, waar zijn u talrijke unitaristen? Makke lameren op weg naar de slachtbank?

Dat is niet waar: Zelfs als het waar zou zijn, dan is er nog iets: 95% van de mensen heeft geen interesse voor politiek.

Uit enquetes blijkt dat 60 % van de bevolking zou gaan stemmen als de stemplicht wordt afgeschaft, dat zijn toch mensen die min of meer in politiek geintresseerd zijn. Als u 100000 folders uitgedeeld hebt, dan zijn er toch 1000000 mensen die u gezien hebben.
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty
PostSubject: Re: Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?   Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? EmptyTue Jun 09, 2009 11:22 am

perikles wrote:
Als u 100000 folders uitgedeeld hebt, dan zijn er toch 1000000 mensen die u gezien hebben.
Maar alleen 2% van die mensen weten iets van die folders.
Back to top Go down
Sponsored content





Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty
PostSubject: Re: Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?   Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves? Empty

Back to top Go down
 
Is dit nog het land van onze dromen? Est-ce encore le pays de nos rêves?
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Le Belge inquiet de l'avenir de son pays - Belg ongerust over de toekomst van zijn land
» Réinventer le pays?
» Le Costa Rica: le meilleur pays? Costa Rica: beste land?
» Terug naar onze roots
» Onze voorzitter op RTL - notre président sur RTL

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: