| Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? | |
|
|
Author | Message |
---|
Sprakeloos
Number of posts : 1205 Location : Antwerp Registration date : 2008-12-03
| Subject: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Fri Feb 20, 2009 3:20 am | |
| Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Oh, het is maar een vraag... En nog een: is 's ochtens stapeltjes vertweetaligen door het Rijk heen strafbaar? | |
|
| |
tiboo
Number of posts : 1160 Age : 38 Location : westmalle Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Fri Feb 20, 2009 5:51 am | |
| ?????????????
Uit uw frustraties aub op een andere manier (via een ander kanaal). Wat u hiermee wil zeggen is mij compleet onduidelijk. | |
|
| |
Diogène
Number of posts : 1611 Age : 47 Location : Absurdistan Registration date : 2008-11-26
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Fri Feb 20, 2009 10:59 am | |
| Je ne comprends pas non plus où vous voulez en venir... | |
|
| |
perikles
Number of posts : 1771 Location : Antwerpen Registration date : 2009-02-11
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Fri Feb 20, 2009 11:50 am | |
| - Sprakeloos wrote:
- Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Oh, het is maar een vraag... En nog een: is 's ochtens stapeltjes vertweetaligen door het Rijk heen strafbaar?
Wat zijn Groene Metro's | |
|
| |
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Fri Feb 20, 2009 12:58 pm | |
| Franstalige.
Ik pleit voor tweetalige Metro's. Dat zou pas een vooruitgang zijn. Maar wedden dat de taalextremisten onder ons dat niet zouden zien zitten? | |
|
| |
Diogène
Number of posts : 1611 Age : 47 Location : Absurdistan Registration date : 2008-11-26
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Fri Feb 20, 2009 1:19 pm | |
| Au Luxembourg, par exemple, certains journaux sont multilingues en ce que les articles ne sont pas traduits, mais que l'on passe d'une langue à l'autre en fonction du sujet abordé... De même, le magazine des supporters d'Anderlecht est entièrement bilingue ou présente à tout le moins un résumé dans l'autre langue de l'article en question... Et même le Vlaams Belang distribue des tracts et des brochures parfaitement bilingues à Bruxelles C'est donc une question de volonté! | |
|
| |
tiboo
Number of posts : 1160 Age : 38 Location : westmalle Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Fri Feb 20, 2009 2:42 pm | |
| Ik dacht dat jll voor meertaligheid van de burgers waren? Dan zijn meerdere talen overbodige bladverspilling. In Vlaanderen in het Nederlands en in Wallonië in het Frans, indien er sprake is van meertaligheid, is dit geen probleem. | |
|
| |
Jean de Nivelles
Number of posts : 1050 Location : Nivelles - département de la Dyle - France Registration date : 2008-12-11
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Fri Feb 20, 2009 3:00 pm | |
| C'est super gentil de rendre tout bilingue mais cela double la surface papier. Comme Metro est une gazette gratuite, il ne vit que de pub donc il adapte statistiquement à la clientèle sur Bruxelles. Rien que du très logique. | |
|
| |
Diogène
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Fri Feb 20, 2009 3:30 pm | |
| @ tiboo, Ik begrijp niet wat u bedoelt? Meertaligheid kan pas komen als er een meertalig talenaanbod bestaat. Sinds wanneer zou men in Vlaanderen geen Frans- of anderstalige tijdschriften of kranten meer mogen kopen? Is er een wet die verbiedt dat meer- of anderstalige publicaties uitgegeven worden in een deel van het land? @ Jean de Nivelles, Pas forcément, on pourrait commencer par rendre certaines rubriques bilingues ou prévoir un résumé dans l'autre langue nationale. De toute façon, cette forme de bilinguisme n'entrapîne pas nécessairement des coûts supérieurs ni de volume papier excessif car les informations se réduisent à l'essentiel. D'autant plus que cela évite aux bilingues comme moi de prendre chaque fois deux exemplaires... | |
|
| |
Jean de Nivelles
Number of posts : 1050 Location : Nivelles - département de la Dyle - France Registration date : 2008-12-11
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Fri Feb 20, 2009 4:32 pm | |
| - Diogène wrote:
- Pas forcément, on pourrait commencer par rendre certaines rubriques bilingues ou prévoir un résumé dans l'autre langue nationale.
Ce n'est pas comme cela qu'un journal fonctionne. Le rédac chef décide des sujets, ensuite les journalistes remplissent avec le nombre de caractères qu'ils ont reçus et les photos disponibles dans les agences de presse. Dans le cas de Metro, je ne crois même pas qu'il ya it plus d'un journaliste, à mon avis ils achètent les articles. - Diogène wrote:
- De toute façon, cette forme de bilinguisme n'entrapîne pas nécessairement des coûts supérieurs ni de volume papier excessif car les informations se réduisent à l'essentiel.
Si, c'est physique: l'espace pris par une traduction est un espace en moins car le nombre d pages et la pub sont fixés à l'avance. - Diogène wrote:
- D'autant plus que cela évite aux bilingues comme moi de prendre chaque fois deux exemplaires...
N'en prenez qu'un ... | |
|
| |
Sprakeloos
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Sat Feb 21, 2009 5:19 am | |
| - tiboo wrote:
- ?????????????
Uit uw frustraties aub op een andere manier (via een ander kanaal). Wat u hiermee wil zeggen is mij compleet onduidelijk. Dit is een zeer vage post die effect probeert te sorteren. N'importe quoi. Whatever. Sjto oegodno. Cokolwiek... | |
|
| |
Sprakeloos
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Sat Feb 21, 2009 5:22 am | |
| - Belgica wrote:
- Franstalige.
Ik pleit voor tweetalige Metro's. Dat zou pas een vooruitgang zijn. Maar wedden dat de taalextremisten onder ons dat niet zouden zien zitten? Dat is ook een mogelijkheid; en zouden ze volgens jou hetzelfde in beide talen moeten vertellen? | |
|
| |
Sprakeloos
| Subject: n Sat Feb 21, 2009 5:35 am | |
| Gelijke behandeling; als er in Brussel twee stapeltjes liggen, waarom niet in Antwerpen??? | |
|
| |
tiboo
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? Sat Feb 21, 2009 12:13 pm | |
| - Quote :
- tiboo,
Ik begrijp niet wat u bedoelt? Meertaligheid kan pas komen als er een meertalig talenaanbod bestaat. Sinds wanneer zou men in Vlaanderen geen Frans- of anderstalige tijdschriften of kranten meer mogen kopen?
Is er een wet die verbiedt dat meer- of anderstalige publicaties uitgegeven worden in een deel van het land? Zeer zeker niet, maar in een maatschappij waar jullie meertaligheid willen promoten (jullie willen verplichte uitwisselingen vna Vlaamse en Nederlandstalige studenten, vroeger Nederlandstalige en Franstalige lessen in respectievelijk Wallonië en Vlaanderen). Dan vind ik het absurd om tweetalige gazetten te gaan verplichten. Eén van de weinige momenten dat ikzelf in contact kom met het Frans, is via de Metro. Wanneer ik bijvoorbeeld in een trein vanuit Brussel zit en er geen Nederlandstalige versie op de trein ligt. Eéntalige kranten (zoals nu) lijken mij dus eerder meertaligheid te bevorderen, dan af te breken. | |
|
| |
Sponsored content
| Subject: Re: Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? | |
| |
|
| |
| Zijn Noord-Belgen te dom om groene Metro's te lezen? | |
|