| "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM | |
|
|
Author | Message |
---|
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Mon Aug 10, 2009 2:04 pm | |
| Ik heb dit programma onlangs een paar minuten gezien. Ik dacht dan aan de campagnes tegen pesten op school. Dat mag niet. De Prins pesten echter wel. Een mens blijft een mens. De wansmakelijke flaminganten tonen zich weer als slechte en laag-bij-de-grondse verliezers.
Een commentaar op forum DS:
"Op 10 augustus 2009 omstreeks 09u20, zei Jeanne Van Beek:
Als ik de prins was zou ik hetzelfde doen, al was het maar om een onderscheid te maken tussen mijn persoon en de persoon uit de satire van VTM: wij van België. Ik vind dit programma laag bij de grond en een K.O. onder de gordel. Doodgewone mensen, zoals mijn moeder, hebben nog niet eens door dat het om een satire gaat en laten zich misleiden, de zoveelste keer, door de 'pers', hier dan de TV-maatschappij, om dit beeld van prins en koningshuis in zich op te nemen. Indien dit bij een burger gebeurde zou men preken van een aanslag op de privacy. Voor mij is dit geen humor meer. Besteed uw en onze tijd aan andere zaken. Jeanne " | |
|
| |
Diogène
Number of posts : 1611 Age : 47 Location : Absurdistan Registration date : 2008-11-26
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Mon Aug 10, 2009 2:45 pm | |
| U was toch voorstander van een absolute vrijheid van pers en meningsuiting Persoonlijk kan ik als belgicist lachen met satire ten aanzien van ons vorstenhuis, net zoals ik kan lachen met satire ten aanzien van de Belgische politiek of zelfs nationalisten, maar het is waar dat die laatste categorie met rust gelaten wordt | |
|
| |
tiboo
Number of posts : 1160 Age : 38 Location : westmalle Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Mon Aug 10, 2009 2:57 pm | |
| - Quote :
- het is waar dat die laatste categorie met rust gelaten wordt
Men lacht waarmee men het best kan lachen. Dat u denkt dat de Vlaamse nationalisten buiten schot blijven is toch wel een beetje raar. Jullie posten niets anders dan satire op dit forum over Vlaams-nationalisten (bij 'varia'), maar zeggen dan: 'Het is zo ongelooflijk waar'. Wanneer men satire voor 'Waar' begint te verslijten, kan men natuurlijk tot de conclusie komen dat er geen satire is... Kijk gewoon naar alles wat de Neveneffecten (het gesproken dagblad over De Wever) maakt, naar Man Bijt hond, naar Geert Hoste, naar... en u zal dit beeld moeten bijschroeven. Kijk naar de filmpjes van 'Doe de Stemtest' op de standaard en u zal zien dat 95 procent van de programmamakers links is (en Belgisch gezind, kijk naar Belga-vox, kijk naar de cmmentaren in Humo van bekende (linkse) Vlamingen in aanloop van verkiezingen voor wie ze stemden, kijk naar... En maar schreeuwen: zij zijn groot en wij zijn klein en dat is niet eerlijk... Als er al niet meer met koning en politici gelachen mag worden, met wie dan wel. Wie sprak er enkele dagen geleden over gebrek aan humor? | |
|
| |
Diogène
Number of posts : 1611 Age : 47 Location : Absurdistan Registration date : 2008-11-26
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Mon Aug 10, 2009 3:07 pm | |
| - tiboo wrote:
-
- Quote :
- het is waar dat die laatste categorie met rust gelaten wordt
Men lacht waarmee men het best kan lachen. Dat u denkt dat de Vlaamse nationalisten buiten schot blijven is toch wel een beetje raar. Jullie posten niets anders dan satire op dit forum over Vlaams-nationalisten (bij 'varia'), maar zeggen dan: 'Het is zo ongelooflijk waar'. Wanneer men satire voor 'Waar' begint te verslijten, kan men natuurlijk tot de conclusie komen dat er geen satire is... Met rust gelaten worden betekent niet dat er helemaal geen humor is. Algemeen kan men stellen dat er veel meer humor is over het koningshuis dan over taalnationalisten. Afgezien van Geert Hoste nu en vroeger Stéphane Steeman zijn er weinig gezaghebbende satirici. In zeker zin is het normaal aangezien de Belgen geen politiek bewust volk zijn. Zoals ik al zei, ik heb niets tegen het feit dat de koning of het vorstenhuis het doelwit is van bijtende spot, maar ik zou ook graag hebben dat er met politici van de N-VA, het FDF en het VB gelachen wordt. | |
|
| |
RADIKAAL
Number of posts : 270 Location : BELGISTAN Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Mon Aug 10, 2009 3:08 pm | |
| Wij van België is geen geweldige humor maar een frontale aanval op het koningshuis is het al helemaal niet. In dit programma schuilt geen enkel gevaar. De monarchie is sterk genoeg en kan wel tegen een stootje. | |
|
| |
Pleimion
Number of posts : 290 Age : 40 Location : De Westhoek Registration date : 2009-07-02
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Mon Aug 10, 2009 3:11 pm | |
| - Belgica wrote:
- Ik heb dit programma onlangs een paar minuten gezien. Ik dacht dan aan de campagnes tegen pesten op school. Dat mag niet. De Prins pesten echter wel. Een mens blijft een mens. De wansmakelijke flaminganten tonen zich weer als slechte en laag-bij-de-grondse verliezers.
Dit stukje bevat alle ingrediënten van het recept voor een kleine UB: buitenproportionele reacties op futiliteiten, kinderlijke idolatrie voor het konigshuis en last but not least de flaminganten die het weer hebben gedaan. Wat heeft pesten nu in godsnaam te maken met satire? Dramatiseer dat toch eens niet, de prins is nu eenmaal een publiek figuur en publieke figuren staan bloot aan kritiek maar ook aan satire. Volgens mij ben je gewoon kwaad omdat de imitatie van Filip er boenk op is. Ik verwijs hier weer naar Groot-Brittannië, waar even genadeloos met de koninklijke familie wordt gespot als met politici en andere beroemdheden. Denk maar aan Spitting Image, dat de Queen Mother afschilderde als een drankorgel. Vergeleken daarmee zijn we hier nog bijzonder braaf. De prins is trouwens groot genoeg om voor zichzelf op te komen: niets houdt hem tegen om eens een interview te geven dat niet tot in de puntjes geregisseerd is. Zomaar spontaan, voor de vuist weg. Het zou hem veel meer sympathie op kunnen leveren dan de wereldvreemde prietpraat die hij soms uitslaat ("het is een vrouwtje", "komt u hier vaker?" aan de voorzitter van een kiesbureau, "in de ruimte is geen protocol" etc.) | |
|
| |
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Mon Aug 10, 2009 3:13 pm | |
| Ik zeg niet dat het programma verboden moet worden. Ik wijs op de hypocrisie: de overheid voert (terecht) campagnes tegen pesten op school. Bovendien vraag ik mij af waarom er niet mag gelachen worden op TV met de splitsing van BHV, flamingantisme, wallingantisme en het federalisme. Twee maten en twee gewichten, zoals zo dikwijls in VlaWalloBru. | |
|
| |
Pleimion
Number of posts : 290 Age : 40 Location : De Westhoek Registration date : 2009-07-02
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Mon Aug 10, 2009 3:20 pm | |
| - Belgica wrote:
- Ik zeg niet dat het programma verboden moet worden. Ik wijs op de hypocrisie: de overheid voert (terecht) campagnes tegen pesten op school. Bovendien vraag ik mij af waarom er niet mag gelachen worden op TV met de splitsing van BHV, flamingantisme, wallingantisme en het federalisme. Twee maten en twee gewichten, zoals zo dikwijls in VlaWalloBru.
Ik zie niet waar de hypocrisie zit. Zeg je nu dat de overheid een campagne moet voeren tegen mensen die lachen met de koninklijke familie? Blijkbaar kijk jij zeer weinig televisie, want in De Slimste Mens met De Wever deed Rik Torfs niet anders dan lachen met de N-VA. Moppen over wallingantisme heb ik nog niet vaak gehoord, maar dat komt wellicht omdat niemand in Vlaanderen zich daar wat kan bij voorstellen. Grondwettelijke kwesties lijken me dan weer minder geschikt voor geslaagde humor, maar niets dat je tegenhoudt om het te proberen. | |
|
| |
Belgica Admin
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Mon Aug 10, 2009 3:26 pm | |
| Ik ben een grote voorstander van een poppenkast over "onze" politici. Zoiets als "spitting image" op de BBC vroeger of "les Guignols de l'info" op TF1 vroeger. Er wordt hier te weinig gelachen met dat nationalistisch circus zodat we die anti-Belgische particraten nog dreigen au sérieux te nemen. | |
|
| |
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Mon Aug 10, 2009 4:22 pm | |
| "Wij van België" is in zekere zin een "logisch" programma in het kader van een Vlaams-nationalistische zender, wiens doel het is België te vernietigen. Dat laatste is ook de reden dat er nooit met taalnationalisten in het algemeen of met een taalnationalist - bijvoorbeeld Bart DW - in het bijzonder zal worden gelachen. | |
|
| |
Belgica Admin
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Mon Aug 10, 2009 4:24 pm | |
| BHV heeft anders een grote amusementswaarde. | |
|
| |
RADIKAAL
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Tue Aug 11, 2009 12:01 am | |
| Hou u bezig met serieuze zaken. Het enige wat er mis is met dat programma is dat de humor bijzonder flauw is, maar daar hoeft een politieke partij zich niet mee bezig te houden. Bart De Wever werd overigens tien dagen op rij 'belachelijk gemaakt' bij de Slimste Mens, met als resultaat dat hij een van de populairste politici van Vlaanderen werd. Ik sluit niet uit dat een prins die als een mens van vlees en bloed voorgesteld ook zulk een effect zou kunnen bewerkstelligen - ook al wordt hij het "slachtoffer" van (zéér milde) humor. Ik zie trouwens al genoeg flaminganten in het nieuws, de zevende dag en dergelijke. Over die lelijke mensen hoeft niet nog eens een programma over gemaakt worden. Dat de mensen liever kijken naar programma's over het koningshuis zegt ook al genoeg, niet? | |
|
| |
Admin Admin
Number of posts : 283 Registration date : 2008-11-13
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Tue Aug 11, 2009 1:39 am | |
| Moi j'ai trouvé ça très drôle et je trouve le Prince encore plus sympa maintenant ... | |
|
| |
Pleimion
| |
| |
RADIKAAL
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Tue Aug 11, 2009 3:47 am | |
| Moet niemand nu opmerken dat Leopold II ook een baard had? | |
|
| |
tiboo
Number of posts : 1160 Age : 38 Location : westmalle Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Wed Aug 12, 2009 1:18 pm | |
| - Quote :
- Zoals ik al zei, ik heb niets tegen het feit dat de koning of het vorstenhuis het doelwit is van bijtende spot, maar ik zou ook graag hebben dat er met politici van de N-VA, het FDF en het VB gelachen wordt.
Nogmaals: in de pers wordt er minstens evenveel gelachen met nationalisten die u opnoemt, als met het koningshuis. Voorbeelden genoeg: alles kan beter, streng maar rechtvaardig, man bijt hond... Het volk lacht waarmee ze willen, en ik stel vast dat in mijn vriendenkring (eender welke strekking) er vaak smalend wordt gedaan over het koningshuis... Gewoon een gemakkelijk (en grappig) slachtoffer... | |
|
| |
Diogène
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Wed Aug 12, 2009 3:01 pm | |
| Als u het zegt, ben ik geneigd om u te geloven, maar u kan niet ontkennen dat er in België een gebrek is aan satirische humoristen, die hard van leer trekken tegen de politici, in tegenstelling tot landen zoals Nederland, Groot-Brittanië en Frankrijk. | |
|
| |
Belgica Admin
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Wed Aug 12, 2009 3:28 pm | |
| Laat ons zeggen dat één soort humor taboe is in de Noord-Belgische pers: lachen met Vlaams-nationalistische standpunten tenzij misschien wanneer ze gematigd worden bevonden. | |
|
| |
RADIKAAL
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Wed Aug 12, 2009 4:10 pm | |
| Hmm... ik herinner mij een zeer goed satirisch programma - ik ken de naam niet meer - dat elke vrijdag werd uitgezonden op de VRT en steevast zéér hard inbeukte op het Vlaams-nationalisme.
Uiteraard werd dit programma na enkele weken afgevoerd. | |
|
| |
Belgica Admin
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM Wed Aug 12, 2009 4:29 pm | |
| Ja, je hebt gelijk. Ik heb dat ook eens gezien. Er liep daar een flamingante alleen met een Vlaamse vlag door een bos en er werd goed mee gelachen. Maar inderdaad, het programma werd zeer snel gecensureerd en de makers waarschijnlijk ontslagen op bevel van Herr Bourgeois. | |
|
| |
Sponsored content
| Subject: Re: "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM | |
| |
|
| |
| "Wij van België" = georganiseerde pesterij van VTM | |
|