|
| COMEBACK Kim Clijsters | |
| | |
Author | Message |
---|
tiboo
Number of posts : 1160 Age : 38 Location : westmalle Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: COMEBACK Kim Clijsters Fri Sep 18, 2009 10:51 am | |
| - Quote :
- Alsof de Vlaamse regering sport en politiek strikt gescheiden houdt
Zeker wat betreft de manier waarop u sport beleeft. | |
| | | Diogène
Number of posts : 1611 Age : 47 Location : Absurdistan Registration date : 2008-11-26
| Subject: Re: COMEBACK Kim Clijsters Fri Sep 18, 2009 11:50 am | |
| - tiboo wrote:
-
- Quote :
- Wat er ook van zij, dit belet niet dat een heel land voor een bepaalde speler of sporter kan supporteren, ongeacht diens moedertaal...
Zeker, heb ik al meerdere malen bevestigd. Kans is alleen groter dat men voor taalgenoot supportert, wat u volgens mij ook niet kan ontkennen. Ja, maar dat is geen sluitende regel, want toen Clijsters en Hénin tegen elkaar in de finale speelden, supporterde Vlaanderen niet massaal voor Kim en idem in Wallonië voor Hénin. De algemene mentaliteit was dat iedereen blij was dat er twee Belgen in een tennisfinale zaten. Eigenlijk is supporteren op basis van taal totaal achterhaald in onze moderne maatschappij. De prestaties van Fred Deburggrave, Jacky Ickx, Eddy Merckx en Paul Van Himst spraken alle Belgen aan. Ik ontken uiteraard niet dat soms aan sport een bepaald chauvinisme verbonden is, maar dat heeft eerder te maken met een vorm van regionale verbondenheid. | |
| | | tiboo
Number of posts : 1160 Age : 38 Location : westmalle Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: COMEBACK Kim Clijsters Fri Sep 18, 2009 6:59 pm | |
| - Quote :
- Ja, maar dat is geen sluitende regel,
Ik denk dat we al meermaals aangetoond hebben dat we het hier beiden over eens zijn :-). - Quote :
- De algemene mentaliteit was dat iedereen blij was dat er twee Belgen in een tennisfinale zaten.
Klopt, maar dit sluit niet uit dat er nadien gesupporterd werd voor één van deze twee Belgen. In Vlaanderen vnl voor Clijsters en in Wallonië voornamelijk voor Henin. - Quote :
- Eigenlijk is supporteren op basis van taal totaal achterhaald in onze moderne maatschappij. De prestaties van Fred Deburggrave, Jacky Ickx, Eddy Merckx en Paul Van Himst spraken alle Belgen aan.
Volgens mij bent u fout. Uiteraard zijn de prestaties van goede atleten spraakmakend. Maar ik moet zeggen dat Jacky Ickx nog nooit over de tongen is gegaan van in mijn vriendenkring. Eddy Merckx daarentegen mag u idd classificeren onder een tweetalig idool (zoals er maar zéér wienig zijn). Ga in Wallonië eens vragen wie Godfroix is, Luca Brecel, Stefan Everts, Sven Nys (hoe lang heeft hij op een een Belgische (!) trofee van erkenning moeten wachten, ondanks stemmen boven de 80 % aan Nederlandstalige kant), Nick Nuyens, Tom Boonen, Niels Albert... Uiteraard zullen veel mensen deze atleten kennen (passieve naamsbekendheid) (alhoewel, bij Nys heb ik mijn twijfels), maar de percentages zullen vééééél lager liggen dan in Vlaanderen. Volgens mij zal naamsbekendheid van deze atleten hoger liggen in Nederland. | |
| | | Diogène
Number of posts : 1611 Age : 47 Location : Absurdistan Registration date : 2008-11-26
| Subject: Re: COMEBACK Kim Clijsters Fri Sep 18, 2009 11:26 pm | |
| - tiboo wrote:
-
- Quote :
- De algemene mentaliteit was dat iedereen blij was dat er twee Belgen in een tennisfinale zaten.
Klopt, maar dit sluit niet uit dat er nadien gesupporterd werd voor één van deze twee Belgen. In Vlaanderen vnl voor Clijsters en in Wallonië voornamelijk voor Henin. Hebt u daar bewijzen van? Enquêtes, studies e.d.? - tiboo wrote:
- Ga in Wallonië eens vragen wie Godfroix is, Luca Brecel, Stefan Everts, Sven Nys (hoe lang heeft hij op een een Belgische (!) trofee van erkenning moeten wachten, ondanks stemmen boven de 80 % aan Nederlandstalige kant), Nick Nuyens, Tom Boonen, Niels Albert... Uiteraard zullen veel mensen deze atleten kennen (passieve naamsbekendheid) (alhoewel, bij Nys heb ik mijn twijfels), maar de percentages zullen vééééél lager liggen dan in Vlaanderen.
Ik woon in Vlaanderen en weet zelfs niet wie Brecel of Godfroix is, en iedereen in Wallonië zal nu wel weten wie Stefan Everts is aangezien hij op de Franstalige zenders regelmatig te zien is in een reclamespotje voor Gillette of zo | |
| | | tiboo
| Subject: Re: COMEBACK Kim Clijsters Sat Sep 19, 2009 9:43 am | |
| - Quote :
- Hebt u daar bewijzen van? Enquêtes, studies e.d.?
Bewijzen niet echt (al zijn het gebruik van beide atleten in reclamecampagnes in de Walloniê en Vlaanderen wel duidelijk), maar men mag altijd op een gevoel afgaan lijkt mij. In Leuven, Westmalle en de thuishavens van andere studenten is de verhouding alvast 99-1... Ik ken enkel Clijsterfans en Henin-sympatisanten. - Quote :
- Ik woon in Vlaanderen en weet zelfs niet wie Brecel of Godfroix is, en iedereen in Wallonië zal nu wel weten wie Stefan Everts is aangezien hij op de Franstalige zenders regelmatig te zien is in een reclamespotje voor Gillette of zo
Ik zeg het nogmaals: men moet kijken naar de passieve naamsbekendheid: zal zeker en vast hoger liggen voor Vlamingen in Vlaanderen en omgekeerd. Luca Brecel is 14-jarig snookertalent die al enkele spelers uit senior(!)-top-10 verslagen heeft. Godfroid is zeiler die al verschillende malen naar OS geweest is, bronzen medaille gehaald heeft en vorige keer de vlag mocht dragen ;-). | |
| | | Diogène
| Subject: Re: COMEBACK Kim Clijsters Sat Sep 19, 2009 10:47 pm | |
| Godfroid is niet hetzelfde als Godfroix | |
| | | Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: COMEBACK Kim Clijsters Sun Sep 20, 2009 4:56 am | |
| - tiboo wrote:
-
- Quote :
- Ja, maar dat is geen sluitende regel,
Ik denk dat we al meermaals aangetoond hebben dat we het hier beiden over eens zijn :-).
- Quote :
Klopt, maar dit sluit niet uit dat er nadien gesupporterd werd voor één van deze twee Belgen. In Vlaanderen vnl voor Clijsters en in Wallonië voornamelijk voor Henin.
- Quote :
- Eigenlijk is supporteren op basis van taal totaal achterhaald in onze moderne maatschappij. De prestaties van Fred Deburggrave, Jacky Ickx, Eddy Merckx en Paul Van Himst spraken alle Belgen aan.
Volgens mij bent u fout. Uiteraard zijn de prestaties van goede atleten spraakmakend. Maar ik moet zeggen dat Jacky Ickx nog nooit over de tongen is gegaan van in mijn vriendenkring. Eddy Merckx daarentegen mag u idd classificeren onder een tweetalig idool (zoals er maar zéér wienig zijn).
Ga in Wallonië eens vragen wie Godfroix is, Luca Brecel, Stefan Everts, Sven Nys (hoe lang heeft hij op een een Belgische (!) trofee van erkenning moeten wachten, ondanks stemmen boven de 80 % aan Nederlandstalige kant), Nick Nuyens, Tom Boonen, Niels Albert... Uiteraard zullen veel mensen deze atleten kennen (passieve naamsbekendheid) (alhoewel, bij Nys heb ik mijn twijfels), maar de percentages zullen vééééél lager liggen dan in Vlaanderen.
Volgens mij zal naamsbekendheid van deze atleten hoger liggen in Nederland. Het moet wel gaan om sporten met een internationaal aura, zoals daar zijn voetbal, tennis, wielrennen, atletiek en F1...de rest heeft geen uitstraling. | |
| | | tiboo
| Subject: Re: COMEBACK Kim Clijsters Thu Oct 01, 2009 2:26 pm | |
| - Quote :
- Het moet wel gaan om sporten met een internationaal aura, zoals daar zijn voetbal, tennis, wielrennen, atletiek en F1...
TOTAAAAAAL geen belang. Sport is een uiting van Cultuur. Wanneer Vlaanderen en Nederland meer gemeenschappelijk hebben - of dat nu op het gebied van internationaal bekende topsport is of op het gebied van lokale topsport - op het gebied van topsport, is dit een uiting van de verschillen op het gebied van sport. Een uiting dat ook in sport er een lijn te trekken valt tussen Noord en Zuid. Veldrijden brengt overigens voor de toppers niet veel minder op dan voor de toppers in het Wielrennen. Een Sven Nys zal niet ver verwijderd zitten van het inkomen van bv. Gilbert, als hij al niet meer verdient. | |
| | | tiboo
| | | | Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: COMEBACK Kim Clijsters Fri Oct 02, 2009 10:04 pm | |
| - tiboo wrote:
-
- Quote :
- Het moet wel gaan om sporten met een internationaal aura, zoals daar zijn voetbal, tennis, wielrennen, atletiek en F1...
TOTAAAAAAL geen belang.
Sport is een uiting van Cultuur. Wanneer Vlaanderen en Nederland meer gemeenschappelijk hebben - of dat nu op het gebied van internationaal bekende topsport is of op het gebied van lokale topsport - op het gebied van topsport, is dit een uiting van de verschillen op het gebied van sport. Een uiting dat ook in sport er een lijn te trekken valt tussen Noord en Zuid.
Veldrijden brengt overigens voor de toppers niet veel minder op dan voor de toppers in het Wielrennen. Een Sven Nys zal niet ver verwijderd zitten van het inkomen van bv. Gilbert, als hij al niet meer verdient. 90% van de bevolking interesseert zich niet voor al die niet-olympische prutssporten. En wie wil weten waar de communautarisering van sport ons toe bracht, moet maar eens de Belgische resultaten op de OS sedert 1980 bekijken. Sedertdien haalde België 13 gouden/zilveren medailles en Nederland ... 72. Voorwaar een grote gelijkenis. | |
| | | tiboo
| Subject: Re: COMEBACK Kim Clijsters Tue Oct 06, 2009 12:34 pm | |
| - Quote :
- 90% van de bevolking interesseert zich niet voor al die niet-olympische prutssporten
Nog nooit naar een veldrit geweest blijkbaar ? Naar vele wedstrijden kijkt bijna 1 000 000 vlamingen, toch 15 procent en zijn er meer dan 50 000 supporters aanwezig. Tel daarbij het nieuws, de mensen die niet kunnen kijken... Veldritten halen de grootste kijkdichtheid die er bestaat. Geef een voorbeeld van eender welke sport in eender welk land (uitgezonderd voetbal en de superbowl) die betere relatieve cijfers kan voorleggen!!! Pistoolschieten, boogschieten, schoonspringen, penthatlon... zijn sporten waar relatief geen kat in geïnteresseerd is, al staan ze wel op lijst van OS. Zelfs in absolute cijfers moeten vele van deze sporten onderdoen. U mag Formule 1, Iron-man, American Footbal, Zesdaagsen, snooker, golf... prutssporten noemen (geen OS), ik vrees dat weinigen u gelijk gaan geven. - Quote :
- En wie wil weten waar de communautarisering van sport ons toe bracht, moet maar eens de Belgische resultaten op de OS sedert 1980 bekijken.
Zulk soort reacties krijgt men, wanneer men weinig van sport kent. U vergeet blijkbaar dat sindsdien de opkomst van de Afrikaanse landen volledig op het voorplan kwam (geen medailles meer mogelijk op typisch Belgische afstanden 800 meter en meer), u vergeet de Koude Oorlog met de dopingatleten van het Oostblok en VSA, of recent de opkomst van Jamaica, het land zonder dopingagentschap. U vergeet de opkomst van Oosterse landen (die overigens andere sporten dan de Westerse landen beoefenden), toen zij hun economische opkomst vertaald wilden zien in medailleoogst op OS. U vergeet dat België GEEN ENKEL aandeel heeft in medailles van voor 1980, simpelweg omdat er GEEN beleid voor sport was (pijnlijk he Bruno ). Eerste (Vlaamse) minister van sport dateert uit jaren 90, dus logisch dat het wbt topsport zielig gesteld is. Terwijl enkele landen reeds in de jaren 40 begonnen met een topsportbeleid (USSR, VSA), en vele andere landen vanaf de jaren 70 op de trein sprongen, bleef België en later Vlaanderen inderdaad achter. Daarom dat de Vlaamse regering al jaren toewerkt naar OS 2012 (lees aub eens beleidsverklaringen vooraleer u met zwakke argumetnen afkomt), wanneer we onze historische achterstand min of meer weggewerkt zullen hebben. Bovendien is het aandeel van geld in topsport een peulschil in vgl met andere landen (kijk naar budgetten), ondanks het feit dat het budget in Vlaanderen verveelvoudigd is in enkele jaren tijd. Uiteraard wordt het moeilijker en moeilijker om medailles te oogsten (aantal potentiële atleten is +- vertienvoudigd op twintig jaar tijd), maar een lichte vooruitgang in 2012 tov 2008) moet! Anders mag men het TOPSPORTbeleid afkraken. En dan nog, het OVERGROTE deel van het geld gaat naar massasport, iets waar Vlaanderen relatief goed in scoort. Ik persoonlijk vind massasport vééél belangrijker dan Topsport. Vlaanderen scoort vééééle malen (68 %, weliswaar stijgend) beter dan Italië, Australië, VSA (allemaal +- 30 procent of minder)- nochtans landen die goed scoren in topsport -, of Wallonië (55%). Bovendien moet u eens naar de evolutie kijken: - Quote :
- sinds de regionalisering van sport is de Vlaamse participatiegraad verdubbeld.
| |
| | | Sponsored content
| Subject: Re: COMEBACK Kim Clijsters | |
| |
| | | | COMEBACK Kim Clijsters | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | You cannot reply to topics in this forum
| |
| |
| |