Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt

Go down 
+2
jp
Belgica
6 posters
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
Mutien




Number of posts : 119
Location : Dudzele
Registration date : 2010-01-20

Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt   Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt - Page 2 EmptyWed Jan 20, 2010 9:39 pm

Bruno wrote:
jp wrote:
Bruno wrote:
In heel uw betoog lees ik vooral een koele en berekende economische logica, gekoppeld aan een ongenuanceerde visie ("arm Wallonië"/"rijk Vlaanderen"). Ik vind deze gedachtengang onetisch en asociaal, vandaar ook mijn vergelijking met mindervaliden, die zijn nog verschillender dan "de Walen". Dat belooft...

Wat is daar mis mee? is dat associaal of onetisch? als belgie geen economie meer heeft, dan heeft belgie geen geld, als we geen geld meer hebben dan zal onze samenleving pas 'associaal' zijn. Want dat betekent geen penioenen, geen werkloosheidsuitkeringen, geen onderwijs, ... . Economie is het draagvlak van onze samenleving.

En uw vergelijking met invaliden trekt op niks. Walen zijn niet beperkt in hun vaardigheden zoal invaliden. alleen hun economie moet terug op gang komen. En dit lijkt niet te lukken in een belgie, dus is het misschien voordeliger, zowel voor vlaanderen als wallonie, om te splitsen.

Ik denk dat u mijn vergelijking met mindervaliden fout begrijpt. Wat ik zei is dat wanneer men bevolkingsgroepen gaat uitsluiten van de maatschappij - de 'Walen' van het rijkere 'Vlaanderen' bijvoorbeeld -, wanneer men zegt dat bepaalde bevolkingsgroepen niet thuishoren in dezelfde staat, men dit met méér recht kan beweren van allochtonen en autochtonen, van mindervaliden en niet-mindervaliden dan van "Vlamingen" en "Walen". Daarbij komt nog dat België meer is dan de optelsom van twee taalgroepen. Er leven in ons land drie erkende taalgroepen en nog een pak niet-erkende. In het centrum van België wonen Nederlands- en Franstaligen kriskras door mekaar. In Brussel is er een meerderheid aan Franstaligen, in de Rand een meerderheid aan Nederlandstaligen. Deze kruisbestuiving van subculturen zou net aanleiding moeten geven tot een waardering van anderen, niet van het voortdurend benadrukken van verschillen. Die kunnen trouwens ook een troef zijn.

Waarom zet u het woord "Vlaanderen" tussen aanhalignstekens?
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt   Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt - Page 2 EmptyWed Jan 20, 2010 10:31 pm

Is de "Ronde van Vlaanderen" u bekend? Zo ja, wat is zijn parcours? Als je dat weet, ken je het echte Vlaanderen zonder aanhalingstekens.
Back to top Go down
Mutien




Number of posts : 119
Location : Dudzele
Registration date : 2010-01-20

Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt   Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt - Page 2 EmptyWed Jan 20, 2010 10:40 pm

En waarom zet u ook het woord "Vlamingen" tussen aanhalingstekens?
Back to top Go down
jp




Number of posts : 373
Age : 34
Location : antwerpen
Registration date : 2009-06-01

Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt   Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt - Page 2 EmptyWed Jan 20, 2010 10:42 pm

Belgica wrote:
Is de "Ronde van Vlaanderen" u bekend? Zo ja, wat is zijn parcours? Als je dat weet, ken je het echte Vlaanderen zonder aanhalingstekens.

Het moderne vlaanderen is het gebied in belgie waar overwegend nederlands wordt gesproken, begrenst door de taalgens, de franse grens, de nederlandse grens en de zee. en de grens met brussel is ook een taalgrens.

Het oude vlaanderen is alleen oost en west-vlaandern+ frans-vlaanderen. Maar ik denk dat we nu toch niet meer in de middeleeuwen leven
Back to top Go down
Sponsored content





Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt   Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt - Page 2 Empty

Back to top Go down
 
Encore un mythe abattu / nog een mythe die sneuvelt
Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Prof. Paul De Grauwe: "Staatshervorming is een mythe" - "La réforme de l'Etat est un mythe"
» Is Vlaanderen echt een mythe?
» De mythe van de misdaden van Leopold II
» Vlaams-nationale mythe: 1830 was begin van verval
» Le 11 juillet 1302: une victoire belge devenue mythe flamand

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: