Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)

Go down 
+25
Patrick9310
Free Belgium
Feirefiz
Jo
Mucius Scaevola
VikingMaekel
Gustaaf Mixer
Mutien
jp
Charles Foster Kane
Rechtsuit
Cedric Vloemans
Renaat
Bourla Louis
mimo
Pleimion
RADIKAAL
Diogène
Jean de Nivelles
perikles
Sprakeloos
tiboo
Bruno
BFE
Belgica
29 posters
Go to page : Previous  1 ... 10 ... 16, 17, 18 ... 20 ... 24  Next
AuthorMessage
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyThu Apr 08, 2010 2:02 pm

Feirefiz wrote:
Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Wat moeten we hieruit opmaken? Staat BUB achter deze uitspraken?

Ter informatie. Het standpunt van de B.U.B. is terug te vinden op onze site.

Dat vroeg ik niet. U kopieert een krantenartikel zonder enig commentaar. Ik kan daar dus niet uit opmaken of u de uitspraken van deze FDF-burgemeester goed- dan wel afkeurt. Graag had ik van u dan ook een beetje meer uitleg gehad dan alleen maar een verwijzing naar uw site.

Dit forum leent zich er ook toe om ter informatie berichten te posten.
Back to top Go down
Feirefiz




Number of posts : 13
Location : Brocéliande
Registration date : 2010-04-06

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyThu Apr 08, 2010 2:55 pm

Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Wat moeten we hieruit opmaken? Staat BUB achter deze uitspraken?

Ter informatie. Het standpunt van de B.U.B. is terug te vinden op onze site.

Dat vroeg ik niet. U kopieert een krantenartikel zonder enig commentaar. Ik kan daar dus niet uit opmaken of u de uitspraken van deze FDF-burgemeester goed- dan wel afkeurt. Graag had ik van u dan ook een beetje meer uitleg gehad dan alleen maar een verwijzing naar uw site.

Dit forum leent zich er ook toe om ter informatie berichten te posten.

Dat u een artikel kopieert, wil zeggen dat u een zekere waarde hecht aan de inhoud ervan. Andere forumgebruikers willen ongetwijfeld graag weten waarom u dat vindt, zeker gezien de topic waarin u dit plaatst. Vandaar mijn vraag: wat vindt u van deze uitspraken?
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyThu Apr 08, 2010 3:51 pm

Feirefiz wrote:
Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Wat moeten we hieruit opmaken? Staat BUB achter deze uitspraken?

Ter informatie. Het standpunt van de B.U.B. is terug te vinden op onze site.

Dat vroeg ik niet. U kopieert een krantenartikel zonder enig commentaar. Ik kan daar dus niet uit opmaken of u de uitspraken van deze FDF-burgemeester goed- dan wel afkeurt. Graag had ik van u dan ook een beetje meer uitleg gehad dan alleen maar een verwijzing naar uw site.

Dit forum leent zich er ook toe om ter informatie berichten te posten.

Dat u een artikel kopieert, wil zeggen dat u een zekere waarde hecht aan de inhoud ervan. Andere forumgebruikers willen ongetwijfeld graag weten waarom u dat vindt, zeker gezien de topic waarin u dit plaatst. Vandaar mijn vraag: wat vindt u van deze uitspraken?

Dat die "andere" gebruikers dan voor zichzelf spreken.
Back to top Go down
Jo




Number of posts : 427
Location : Assebroek
Registration date : 2010-03-29

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyThu Apr 08, 2010 4:15 pm

Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Wat moeten we hieruit opmaken? Staat BUB achter deze uitspraken?

Ter informatie. Het standpunt van de B.U.B. is terug te vinden op onze site.

Dat vroeg ik niet. U kopieert een krantenartikel zonder enig commentaar. Ik kan daar dus niet uit opmaken of u de uitspraken van deze FDF-burgemeester goed- dan wel afkeurt. Graag had ik van u dan ook een beetje meer uitleg gehad dan alleen maar een verwijzing naar uw site.

Dit forum leent zich er ook toe om ter informatie berichten te posten.

Dat u een artikel kopieert, wil zeggen dat u een zekere waarde hecht aan de inhoud ervan. Andere forumgebruikers willen ongetwijfeld graag weten waarom u dat vindt, zeker gezien de topic waarin u dit plaatst. Vandaar mijn vraag: wat vindt u van deze uitspraken?

Dat die "andere" gebruikers dan voor zichzelf spreken.
Ik sluit mij aan bij de vraag gesteld door de vorige gebruiker: keurt u de uitspraken van deze FDF'er goed?
Back to top Go down
jp




Number of posts : 373
Age : 34
Location : antwerpen
Registration date : 2009-06-01

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyThu Apr 08, 2010 4:17 pm

Jo wrote:
Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Wat moeten we hieruit opmaken? Staat BUB achter deze uitspraken?

Ter informatie. Het standpunt van de B.U.B. is terug te vinden op onze site.

Dat vroeg ik niet. U kopieert een krantenartikel zonder enig commentaar. Ik kan daar dus niet uit opmaken of u de uitspraken van deze FDF-burgemeester goed- dan wel afkeurt. Graag had ik van u dan ook een beetje meer uitleg gehad dan alleen maar een verwijzing naar uw site.

Dit forum leent zich er ook toe om ter informatie berichten te posten.

Dat u een artikel kopieert, wil zeggen dat u een zekere waarde hecht aan de inhoud ervan. Andere forumgebruikers willen ongetwijfeld graag weten waarom u dat vindt, zeker gezien de topic waarin u dit plaatst. Vandaar mijn vraag: wat vindt u van deze uitspraken?

Dat die "andere" gebruikers dan voor zichzelf spreken.
Ik sluit mij aan bij de vraag gesteld door de vorige gebruiker: keurt u de uitspraken van deze FDF'er goed?
ik wil het ook wel weten: dus ,bruno, wat is uw mening over deze uitspraken?


Last edited by jp on Thu Apr 08, 2010 4:28 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
Jo




Number of posts : 427
Location : Assebroek
Registration date : 2010-03-29

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyThu Apr 08, 2010 4:19 pm

Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Bruno wrote:
Feirefiz wrote:
Wat moeten we hieruit opmaken? Staat BUB achter deze uitspraken?

Ter informatie. Het standpunt van de B.U.B. is terug te vinden op onze site.

Dat vroeg ik niet. U kopieert een krantenartikel zonder enig commentaar. Ik kan daar dus niet uit opmaken of u de uitspraken van deze FDF-burgemeester goed- dan wel afkeurt. Graag had ik van u dan ook een beetje meer uitleg gehad dan alleen maar een verwijzing naar uw site.

Dit forum leent zich er ook toe om ter informatie berichten te posten.

Dat u een artikel kopieert, wil zeggen dat u een zekere waarde hecht aan de inhoud ervan. Andere forumgebruikers willen ongetwijfeld graag weten waarom u dat vindt, zeker gezien de topic waarin u dit plaatst. Vandaar mijn vraag: wat vindt u van deze uitspraken?

Dat die "andere" gebruikers dan voor zichzelf spreken.

Ik sluit mij aan bij de vraag van gebruiker Feirefiz?
Keurt u de door hem bedoelde uitspraken goed, en waarom? Of waarom niet?
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyThu Apr 08, 2010 4:33 pm

Ik ben het niet eens.

De provincie Brabant moet hersteld worden, in eerste instantie als derde gewest, met behoud van de taalgrens en -wetten. Maar als men BHV wil splitsen zonder de eenmaking van Brabant, dan moet HV bij Brussel gevoegd worden.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyFri Apr 09, 2010 4:28 pm

Allez, de dikke flamingant van Vilvoorde gelooft er nog in:

LA LIBRE BELGIQUE

Jean-Luc Dehaene confiant en une sortie de crise

BELGA

Mis en ligne le 09/04/2010
Le médiateur royal Jean-Luc Dehaene, chargé de dégager une proposition relative aux problèmes institutionnels belges, s'est dit confiant en une sortie de crise, lors d'une intervention jeudi soir dans l'émission "Europe Hebdo" retransmise sur le site internet de la chaîne parlementaire française LCP.

Interrogé dans le bâtiment du parlement européen sur les "tensions intracommunautaires en Belgique", M. Dehaene s'est refusé à tout commentaire sur le fond. A la journaliste française Katia Gilder qui l'interviewait, il s'est borné à préciser que "c'est une discussion qui fait partie de la Belgique depuis le début et qui connaît des tensions plus graves tous les dix ans".

"Mais chaque fois on s'en sort et je pense qu'on en sortira encore cette fois aussi", a-t-il dit. Interrogé plus spécifiquement sur sa confiance en une réussite de sa mission, il a précisé avoir "la volonté d'essayer d'aboutir, et pour le reste on verra bien".

A la journaliste qui le relançait sur "des pratiques qui peuvent paraître choquantes au sein de l'Europe", M. Dehaene s'est refusé à commenter, précisant "simplement que l'on compare (cette discussion) par exemple à ce que les francophones font au Québec pour défendre leur langue, c'est une problématique similaire que nous connaissons en Belgique".

La mission de M. Dehaene, dont c'était la première déclaration publique sur le sujet depuis qu'il a été chargé de mission par le Roi, est censée aboutir après les vacances de Pâques, vers le 19 avril.


DE STANDAARD

Dehaene blijft geloven in oplossing B-H-V

* vrijdag 09 april 2010
* Bron: belga
* Auteur: bvb

Jean-Luc Dehaene blijft ervan uitgaan dat er een einde komt aan de nieuwste communautaire crisis in ons land. Dat heeft hij gezegd in ’Europe Hebdo’, een uitzending van de Franse parlementaire zender LCP.

Dehaene, die uitgenodigd was als Europees parlementslid (EVP), werd tijdens het interview meteen geconfronteerd met "de spanningen tussen de gemeenschappen in België".

Volgens de oud-premier is er niet onmiddellijk reden voor Europese paniek rond de Belgische communautaire problemen. "Die zijn er sinds het bestaan van België altijd al geweest, en om de tien jaar lopen die spanningen dan weer wat hoger op. Maar we raken er ook telkens weer uit", volgens de koninklijk opdrachthouder, die gelooft dat het nu niet anders zal zijn.

Voorts wilde Dehaene niet meer commentaar kwijt over zijn (BHV-)missie. "Ik tracht mijn missie met voorstellen voor een oplossing tot een goed einde te brengen en we zien dan nog wel", was hij kort.

Toen de journaliste Dehaene een reactie vroeg op "discriminerende praktijken die binnen Europa toch als schokkend kunnen overkomen", onderbrak hij meteen en herhaalde hij dat hij geen commentaar zou geven. Toch voegde hij er nog aan toe dat een en ander "kan vergeleken worden met wat de Franstaligen doen in Québec om hun taal te verdedigen". Volgens Dehaene kent België een "vergelijkbare problematiek" met wat er in Canada gebeurt.

Jean-Luc Dehaene wordt als koninklijk opdrachthouder met de missie voor een BHV-oplossing geacht rond te zijn tegen het einde van de paasvakantie.


Laat ons wat preciezer zijn: het gaat niet om conflicten "tussen de gemeenschappen", maar om conflicten tussen twistzieke politici over taalkwesties en anti-Belgische standpunten. Die zijn er niet één keer om de 10 jaar (de laatste grote politiek-communautaire crisis dateert van 2007), maar zowat elke dag. Tijd om die politici buiten te zwieren dus !
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptySat Apr 10, 2010 10:12 pm

Heeft dit met de verdenking van witwaspraktijken te maken? Wink

DE STANDAARD

'Ik krijg stapels francofone haatmail'

Geert Bourgeois: geen duimbreed toegeven


* zaterdag 10 april 2010
*
* Auteur:

* 'Als het zelfs Jean-Lucniet lukt, wie dan wel?'
* BHV-opdrachthouder Dehaene gelooft in oplossing
* Faciliteitengemeenten fuseren zou helpen

Dat het communautair spannende tijden zijn, voelt N-VA-minister Geert Bourgeois aan den lijve. 'Vandaag ontving ik een e-mail van een Franstalige die me een kogel door de kop wil schieten', vertelt hij zonder verpinken. Het maakt Bourgeois niet toegeeflijker, zeker niet nu koninklijk opdrachthouder Jean-Luc Dehaene aan een communautair akkoord sleutelt: 'Dehaene heeft geen enkele marge.'

Een weekendje in Firenze: Geert Bourgeois' paasvakantie is weinig indrukwekkend. Maar op het thuisfront wacht een communautaire strijd rond BHV en aanverwante dossiers. De jongste dagen leek de N-VA-minister niet uit de media weg te branden. Het leek zelfs een bewuste strategie. Na het dubbelbesluit over de Lange Wapper, weigerde Bourgeois de Franstalige kandidaat-burgemeesters in de Brusselse Rand te benoemen en stond N-VA weer centraal in het debat. 'En toch was dat toevallig. Ik heb niet gevraagd dat Christian Van Eyken (de enige Franstalige in het Vlaams Parlement, nvdr.) mij interpelleert. Als één iemand het debat in gang gezet heeft, dan FDF-voorzitter Olivier Maingain.'

Marianne Thyssen tikte u op de vingers voor uw slechte timing.

Geert Bourgeois: (Haalt de schouders op) 'Ik heb dat niet als een reprimande ervaren. Ik was verrast door haar uitspraak, maar begrijp dat CD&V een moeilijke spagaat moet maken.'

Is het akkefietje met Thyssen een voorbode van de problemen voor de Vlaamse regering? Zullen toegevingen van CD&V tot ruzie met N-VA leiden?

'Het Vlaamse regeerakkoord is duidelijk. CD&V beseft drommels goed wat de Vlaamse publieke opinie denkt, en zal het niet aandurven om daar tegenin te gaan. Weet u, de ironie wil dat het wetsvoorstel voor de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde door mezelf en Herman Van Rompuy is ingediend. Daarin is geen sprake van ook maar de minste toegeving. Wij willen allemaal de zuivere splitsing van BHV. Veel marge heeft Dehaene niet.'

Wat als Dehaene toch de benoeming van de drie Franstalige kandidaat-burgemeesters in de deal betrekt?

'Ik neem aan dat hij het Vlaamse regeerakkoord goed gelezen heeft. En ik heb geen enkel signaal gekregen dat CD&V de afspraken niet zou nakomen. Inmiddels is het wel duidelijk dat Dehaene op zoek is naar een tweederdemeerderheid voor een bredere hervorming. Maar de uitbreiding van Brussel is hélemaal uitgesloten. No pasaran. Onze laatste toegeving op dat vlak was het vastleggen van de taalgrens in 1963. En dit is niet een extremistische flamingant die spreekt. Dat is de mening van álle Vlaamse meerderheidspartijen. Als Dehaene zijn compromis wil koppelen aan grote Vlaamse toegevingen, maakt hij geen schijn van kans. De tijd dat we met een lepeltje suiker een bredere staatshervorming zouden doorslikken, is voorbij. Wij gaan voor de splitsing zonder meer.'

Stapt u uit de Vlaamse regering als u uw zin niet krijgt?

(Sec) 'Het regeerakkoord is wat het is.'

Sommigen denken dat u een akkoord zult slikken omdat u kost wat kost in die regering wilt blijven.

'Het is goed dat we in de regering zitten: zo kan je tonen waar je voor staat. Maar beleid voeren is nog wat anders dan aan de macht vastkleven. U weet ook dat ik al eens ontslag genomen heb uit de regering. Je moet de kiezer in de ogen kunnen kijken. Wij hebben afspraken gemaakt met onze coalitiepartners, en ik ga ervan uit dat ze die nakomen.'

Anderen geloven dat u nooit een akkoord zult slikken en zo communautair getinte verkiezingen wilt afdwingen.

'Het communautaire is dan wel onze corebusiness, het is niet ons enige thema. Maar we moeten wel vaststellen dat dit land blokkeert. Grote hervormingen lukken helemaal niet - of het nu over justitie, de arbeidsmarkt of het asielbeleid gaat. En misschien hebben we die blokkering nodig om echt te kunnen ingrijpen. Want een diepgaande transfer van bevoegdheden naar Vlaanderen en Wallonië, met Brussel als gedeelde hoofdstad, is het enige antwoord op de huidige problemen.'

Zal dat niet veel moeilijker worden na de verkiezingen? Volgens de peilingen krijg je in Vlaanderen een totale versnippering, en in Wallonië een sterk centrumlinks blok. Misschien krijgen we dan wel PS-voorzitter Elio di Rupo als premier.

'Dat illustreert mijn punt dat we in twee verschillende landen leven. (Smalend) Misschien zou een Franstalige premier wel een goede zaak zijn. Dan moet hij concessies doen aan de Vlamingen. Maar ach, dat is een schijndiscussie. Wat telt is dat er radicale hervormingen komen.'

Maakt de communautaire impasse van u de objectieve bondgenoot van Olivier Maingain?

'Ik zoek zeer zeker niet de confrontatie met Maingain op om mezelf groot te maken. Als hij ons met de Duitse bezetter vergelijkt, beledigt hij alle Vlamingen. Dit is ronduit degoutant. U heeft geen idee van de francofone haatmail die ik krijg. Vandaag ontving ik een e-mail van een Franstalige die me een kogel door de kop wil schieten. Enfin, ik jaag me daar niet in op. Maar prettig is het niet. Kijk ook eens naar wat Maingain doet. In de tweetalige Brusselse gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe, waar hij burgemeester is, mogen de kinderen alleen op pleintjes spelen als ze Frans spreken. Om organisatorische redenen, zegt hij. Omdat ze de opzichters moeten verstaan. Ik noem dat uitsluiting. Maingain doet zelf wat hij de Vlamingen verwijt.'

Sluit de houdgreep waarin FDF en N-VA elkaar vasthouden stilaan niet elk akkoord uit?

'België wordt geregeerd zonder meerderheid aan Vlaamse kant. Elke dag worden wetten goedgekeurd zonder dat een meerderheid van de Vlamingen daarmee akkoord gaat. Maar als de Vlaamse meerderheid dan een wetsvoorstel wil goedkeuren - de splitsing van BHV, met name - kan dat plots niet. De rollen worden constant omgekeerd: we laten ons culpabiliseren en in het defensief dringen door Franstaligen die zich weigeren aan te passen. Daarom stoort het me zo dat Maingain de Vlamingen met de Duitse bezetter vergelijkt. Want de voortschrijdende verfransing is de dramatiek van de Rand.'

Gaat u niet te ver als u taalafspraken tussen bouwpromotoren en een aantal Vlaamse gemeentebesturen ondersteunt? Volgens velen is dat een onwettige praktijk. 'Ik heb alle begrip voor die burgemeesters. De verfransingsdruk zet hen met de rug tegen de muur. Overal past de francofonie het territorialiteitsbeginsel strikt toe. In de Elzas zijn er gemeenteraden met uitsluitend Duitstaligen. Wel, daar zit een Franse regeringscommissaris bij die erop toekijkt dat daar geen woord Duits gesproken wordt. Maar hier is het blijkbaar een brug te ver als wij Franstaligen vragen zich aan te passen. Ik weet ook niet of de praktijk van die burgemeesters zo onwettig is. Ik zal dat onderzoeken zodra ik een klacht krijg van een Franstalige. Ik weet wel dat Johan Sauwens dergelijke afspraken al eerder maakte in Bilzen, en zelfs Jean-Luc Dehaene deed het in Vilvoorde. Terwijl je die bezwaarlijk als een rabiate, extremistische flamingant kunt beschouwen.'

Uw partij doet het uitstekend in de peilingen. Waarom?

'Met ons discours dat België geblokkeerd is, krijgen we aan een razend tempo de bevolking aan onze kant. Maar we vertellen ook op andere vlakken een consistent verhaal, dat afwijkt van dat van Vlaams Belang. Wij kiezen voor een inclusieve samenleving: je moet geen Vlaming met een stamboom zijn om tot Vlaanderen te behoren.'

Hoe belangrijk is Bart De Wever in dat verhaal?

'Met De Wever hebben we een schitterende voorzitter. Onder meer door zijn deelname aan De slimste mens ter wereld was een doorbraak van jewelste. Maar ook zijn directe stijl slaat aan.'

Misschien moet u zelf wat vaker in spelletjesprogramma's gaan zitten?

'Dat is mijn stijl niet. Chapeau voor de prestatie die Bart daar geleverd heeft, maar ik ben een ouderwetse politicus. Ik laat ook mijn kinderen niet filmen aan de ontbijttafel. Wellicht is het onvermijdelijk dat we naar dit soort Amerikaanse toestanden afglijden, maar ik doe niet mee.'

Heeft die weerzin tegen het lichtere genre uw politieke carrière ooit geschaad?

'Het speelt zeker een rol. Het beeld van mij in de media is totaal fout. Ooit lachte ik erom, maar het heeft wel degelijk gevolgen. Elke dag ontmoet ik mensen met een verkeerd beeld van me. Ze lijken bijna verbaasd dat ik ook wel eens een glas wijn drink of een grapje maak. Alsof ik de baarlijke duivel ben. Ik word afgeschilderd als een hoekige persoon die niet om kan met mensen. Maar goed, ik zit in de politiek om mijn ideeën te verwezenlijken.'

Is de N-VA een eenmanspartij?

'Zeker niet, al lijk het wel zo in de media. Vroeger was de N-VA de partij van Geert Bourgeois, nu is het zogezegd de partij van Bart De Wever. We moeten werk maken van een verbreding, en dat vindt Bart ook.' Nu wordt er te vaak een sfeertje gecreëerd dat Bourgeois, Muyters of Peumans niets voorstellen.'

Bestaat er concurrentie tussen u en Bart De Wever?

'Op geen enkele manier. Ik heb Bart zelf gevraagd om me op te volgen. Ik heb één keer tranen in de ogen gehad, al heeft niemand ze ooit gezien. Dat was op het podium bij zijn verkiezing. Na alle miserie met de Volksunie en na alle verwijten die ik naar mijn kop had gekregen, was ik ontzettend blij dat de N-VA definitief op de kaart staat.'


Hij heeft gelijk: de Belgen mogen geen duimbreed meer toegeven aan de flaminganten.
Wink
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptySun Apr 11, 2010 10:47 am

Die 'verdenking' waar u op doelt, heeft te maken met een principiële kwestie + het gaat over de vrouw van Bourgois. Ze worden trouwens gesteund door de Balie...
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptySun Apr 11, 2010 3:22 pm

tiboo wrote:
Die 'verdenking' waar u op doelt, heeft te maken met een principiële kwestie + het gaat over de vrouw van Bourgois. Ze worden trouwens gesteund door de Balie...

En dan ?
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptySun Apr 11, 2010 10:33 pm

Back to top Go down
BFE

BFE


Number of posts : 1312
Age : 35
Location : Namuren
Registration date : 2008-11-21

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptySun Apr 11, 2010 11:14 pm

Belgica wrote:
Ziehier een nieuwe studietekst van de B.U.B. over de BHV-kwestie:

http://www.belgischeunie.be/opinie.php?subaction=showfull&id=1271007259&archive=&start_from=&ucat=9&

à quand une version française ?
Back to top Go down
http://www.belgeetfierdeletre.over-blog.com
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyMon Apr 12, 2010 2:00 pm

Bravo !! La défaite de Dehaene ne peut plus faire de doute. Cet homme a déjà causé assez de dégâts avec son fédéralisme totalement boîteux !

LA LIBRE BELGIQUE

EXCLUSIF: Le CDH estime "totalement insuffisantes" les propositions de Dehaene

M.Bu.

Mis en ligne le 12/04/2010

L'appel du CDH résonne, à tout le moins, comme une mise en garde à l'adresse de Jean-Luc Dehaene. Ce mercredi, chattez avec Arnold d'oreye de Lantremange, bourgmestre non nommé de Craainhem

* Le puzzle de Dehaene se met (enfin) en place
* Fous, ces Belges ?

Interrogé lundi matin sur l'état d'avancement des négociations communautaires, le directeur de la communication du CDH, Michel Konen, s'est montré tranchant: "A ce stade, dit-il, nous estimons que ce qui est mis sur la table par Jean-Luc Dehaene est totalement insuffisant pour les francophones".


Rappel, le négociateur a avancé quelques pistes - timides - comme l'élection directe des bourgmestres dans les six communes à facilités de la périphérie bruxelloise. Le CDH rappelle en outre que "plus que jamais les francophones doivent restés soudés dans la négociation communautaire, martèle Michel Konen. Le front francophone doit rester uni, et il n'est pas question de se lancer dans des négociations séparées. Nous devons nous en tenir à une stratégie commune francophone".

L'appel du CDH résonne, à tout le moins, comme une mise en garde à l'adresse de Jean-Luc Dehaene qui, depuis le début de sa mission, a choisi de morceler les informations et de recevoir les négociatuers des autres partis séparément.

Jean-Luc Dehaene a lancé le sprint final dans sa négociation communautaire - qui devrait aboutir fin de semaine. Mais les récentes flambées communautaires dans la périphérie bruxelloise minent ses chances de succès.


DE STANDAARD

CDH wijst voorstellen Dehaene af

* maandag 12 april 2010, 13u03
* Bron: llb
* Auteur: svh

BRUSSEL - Voor het eerst sinds Jean Luc Dehaene aan zijn oplossing voor Brussel-Halle-Vilvoorde werkt, is de discretie doorbroken. Op de website van La Libre Belgique noemt CDH de voorstellen van Dehaene ‘totaal onvoldoende’.

De Franstalige christendemocraten doen tegelijk een oproep aan de andere Franstalige partijen om geen barsten toe te laten in het Franstalig front en als één man naar de onderhandelingen te trekken.

Gevraagd naar de vorderingen van de onderhandelingen antwoordde Michel Konen, de directeur communicatie van CDH, dat de voorstellen die nu op tafel liggen 'compleet onvoldoende zijn voor de Franstaligen'.

Dehaene moet uiterlijk tegen het einde van de paasvakantie met een oplossing naar buiten komen.


Eindelijk einde federalisme? Laten we het hopen !

HLN:

"Federale regering bevoegd voor faciliteitengemeenten"

De puzzel die 'ontmijner' Jean-Luc Dehaene ineenlegt om het dossier B-H-V op te lossen, krijgt volgens La Libre Belgique stilaan vorm. Er zouden verschillende pistes op tafel liggen die de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde verteerbaar maken voor de Franstaligen. Die pistes zouden volgens de krant Le Soir dan weer "onvoldoende" geacht worden door de Franstaligen.

La Libre Belgique heeft het over de mogelijkheid voor Franstaligen in B-H-V om zich te verdedigen voor de rechtbanken van Brussel of Nijvel. De Franstaligen in de zes faciliteitengemeenten zouden zich bij parlementsverkiezingen ook kunnen inschrijven in een Brusselse gemeente om er te stemmen. De federale regering zou bevoegd worden voor de faciliteitengemeenten, waardoor de neutraliteit van de gemeenten gegarandeerd zou zijn. De rechtstreekse verkiezing van de burgemeesters in die gemeenten zou vanaf 2012 voorzien zijn.

Volgens Le Soir zouden de onderhandelingen donderdag van start gaan om zondag te landen. (belga/ypu)


Zolang het federalisme blijft verder bestaan, kan dit niet op een fatsoenlijke wijze opgelost worden.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyMon Apr 12, 2010 6:00 pm

Opinie van een VLD'er in DE MORGEN:

B-H-V-dossier is geen wereldprobleem

De strijd rond B-H-V heeft het imago en de economie van ons land ernstige schade toegebracht. Geert Versnick hoopt dat het land beseft dat een herhaling van de recente geschiedenis geen optie is. Geert Versnick (Open Vld) is voorzitter van de Commissie Buitenlandse Betrekkingen van de Kamer.

Een noodwet is geen optie, al was het maar omdat ik geen zin heb om aan mijn buitenlandse contacten uit te leggen dat wij - in tegenstelling tot een hele reeks voormalige en huidige derdewereldlanden - niet in staat zijn wettelijke verkiezingen te organiseren. (dat is zever, maar allez, hij moet zijn partijlijn volgen).

Deze dagen bereikt de communautaire koorts een nieuw kookpunt. De zenuwen staan strak gespannen in deze cruciale dagen en weken die vooraf moeten gaan aan een oplossing voor B-H-V. Het moet, daar is iedereen het over eens, omdat we eindelijk van dit vermaledijde dossier afmoeten, om energie vrij te maken voor andere uitdagingen. Het moet ook om de al gehavende internationale allure, en belangrijker: de invloed, van ons land te vrijwaren.

Karel De Gucht heeft een dik vel, daar zijn vriend en vijand het over eens. Niettemin kreeg hij het in de (communautaire) crisisjaren stevig op zijn heupen, omdat hij uitentreuren aan zijn buitenlandse gesprekspartners moest uitleggen dat het einde van België nog niet voor morgen is. Veelzeggend waren de beelden van De Gucht in februari 2008, toen hij de Belgische problemen diende uit te leggen aan de Libische leider Kadhafi. Een interim-regering, hadden we toen. Mogelijk was er nog een verkenner of opdrachthouder het veld ingestuurd, wie weet dat nog? Kadhafi keek ongeïnteresseerd en luisterde met een half oor. "Regel eerst je eigen huishouden, en kom dan eens terug, als ik tijd heb", leek de boodschap van een leider die niet eens zo lang geleden tot de as van het kwaad gerekend werd. De ultieme blamage voor ons land.

België en zijn samenlevingsmodel, in een recent verleden nog een academisch voorbeeld van hoe het wel moest, was plots zijn uitstraling kwijt. Nu is uitstraling geen doel op zich, maar als investeerders aan het twijfelen slaan omwille van de politieke instabiliteit, worden de kosten van het gekrakeel wel pijnlijk tastbaar.

Malgoverno
Over de internationale imago-schade die ons land tijdens het malgoverno opliep, is destijds veel gezegd en geschreven. Over de economische impact die dit had ook. Het geheugen lijkt echter, gezien het nieuwe opbod, kort. Behalve de schade aan het imago was er ook nog het verlies aan internationale invloed. Wanneer een minister van Buitenlandse Zaken in een onderhoud van een half uur eerst gedurende 20 minuten de eigen problemen moet duiden, blijft er niet veel tijd meer over voor het verdedigen van de eigen belangen. Is het toeval dat België net in die periode de trein van van de G20 miste? Ons land zou daar nochtans de vijftiende economie geweest zijn.

In 2007 en 2008, terwijl wij hier vooral met onze navel bezig waren, kende de wereld een crisis die de internationale instellingen op hun grondvesten deed daveren. Er werd beslist om een nieuwe financiële architectuur uit te tekenen, waar onder andere de G20 een leidende rol in moest spelen. België had een aantal objectieve argumenten om bij deze club geassocieerd te worden: onze economische rangschikking, de zetel van SWIFT en een groot aantal 'systeembanken', om er enkele te noemen.

Trein gemist
Dat onze 'navelstaarderij' de oorzaak was dat we deze trein gemist hebben, valt onmogelijk te bewijzen. Feit is wel dat andere landen, met vergelijkbare argumenten maar met een veel vroegere en actievere lobby, wel successen geboekt hebben, onder meer in de vorm van geassocieerd lidmaatschap. Het belang van op zijn minst betrokken te worden bij wat sommigen (ietwat grootsprakerig) de voorbode van een economische wereldregering noemen, valt niet te onderschatten.

Ik zet mij al schrap voor de repliek van hen die B-H-V tot de navel van de wereld hebben verheven. Ik heb niet veel last van belgicistische oprispingen of heimwee naar een lang vervlogen grandeur. Wat is er mis aan de grandeur van het unitaire België? Waarom toch die "verplichte" schaamte? Ik stel alleen vast dat het internationale niveau steeds aan belang wint en dat deze trend niet snel gekeerd zal worden. Met de crisis rond de Griekse staatsfinanciën krijgen de Duitsers voor het eerst de 'Europese Economische Regering' over de lippen. Niet zo lang geleden was dit ondenkbaar.

Niet wervend
Dit is allerminst een pleidooi om B-H-V maar, excuus voor de woordkeuze, blauwblauw te laten. Een oplossing is dringend, om onze blik weer op de wereld en zijn problemen te kunnen richten. Een unitaire oplossing voor het non-probleem zou zeker de beste zijn. Een noodwet is geen optie, al was het maar omdat ik geen zin heb om aan mijn buitenlandse contacten uit te leggen dat wij - in tegenstelling tot een hele reeks voormalige en huidige derdewereldlanden - niet in staat zijn wettelijke verkiezingen te organiseren.

Dit is misschien allemaal niet zo wervend als een doctrine die stelt dat we de buren dan maar moeten uitroken tot ze bereid zijn toegevingen te doen. Maar het wordt tijd dat we met zijn allen beseffen dat een herhaling van de recente geschiedenis geen optie is. Want een land dat enkel met zijn navel bezig is, verliest zijn blik - en dus zijn greep - op de wereld die ons lot steeds meer bepaalt.
09/04/10 06u51


Het kan je prachtige zinnen in één tekst met groteske prietpraat afwisselen? Dat begrijp ik niet.
Back to top Go down
Jo




Number of posts : 427
Location : Assebroek
Registration date : 2010-03-29

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyMon Apr 12, 2010 8:32 pm

Hoe kun je een (unitaire) oplossing geven aan een non-probleem?
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyMon Apr 12, 2010 10:11 pm

Na het CDH verwerpt ook het FDF de zever van Dehaene

12/04
Les « pistes » de Jean-Luc Dehaene inacceptables pour Olivier Maingain

La Libre Belgique de ce lundi 12 avril avance plusieurs pistes qui auraient été évoquées par Jean-Luc Dehaene pour permettre aux francophones de compenser la scission de l’arrondissement de Bruxelles-Hal-Vilvorde.

Quatre idées sont avancées :

1. Élection directe des bourgmestres dans les six communes à facilités de la périphérie à partir des élections communales de 2012.

2. Les six communes à facilités dépendraient directement du ministère fédéral de l’Intérieur.

3. Les francophones de ces 6 communes auraient la possibilité de s’inscrire dans une commune bruxelloise lors des élections législatives.

4. La scission de l’arrondissement judiciaire de BHV serait effective, mais les francophones de cet arrondissement pourraient se défendre en justice en français devant les tribunaux bruxellois mais aussi du Brabant wallon. En compensation (d’une compensation…), les néerlandophones, installés dans le Brabant wallon, pourraient se défendre en néerlandais à Louvain ou à Bruxelles.

Si Jean-Luc Dehaene a réellement l’intention de présenter ces propositions aux négociateurs francophones, il va au devant d’un très gros problème. « Elles sont tout simplement inacceptables », estime Olivier Maingain..

« Qui dit scission, dit élargissement de Bruxelles » rappelle le président des Fédéralistes démocrates francophones en commentant ces « pistes ». « L’élection directe des bourgmestres des six communes ne va rien changer, nous n’allons quand même pas payer pour faire disparaître un déni de démocratie ! Faire dépendre d’un ministère fédéral les six communes ne sera pas une amélioration pour leurs habitants, très majoritairement francophones, puisqu’elles resteront en Flandre et auront toujours des comptes à rendre à l’autorité flamande. Elles dépendraient à ce moment d’autres Flamands, du fédéral. (il devrait dire nationalistes flamands)

Proposer à leurs habitants de voter à Bruxelles lors du scrutin législatif, constitue une piste qui avait déjà été évoquée en 2005. Le but est de décourager les gens à aller voter. Je constate que, dans cet ensemble d’idées, les francophones des communes sans facilités n’existent plus (sauf pour la défense en justice). Or, les francophones de ces communes sont nettement plus nombreux que les francophones des communes à facilités. »

On estime qu’il y a environ 120.000 francophones en périphérie bruxelloise dont un peu plus de 50.000 dans les six communes à facilités et près de 70.000 dans les communes sans facilités (Dilbeek, Leeuw-Saint-Pierre, Beersel, Hal, Vilvorde, Hoeilaert….). Déjà malmenés - et c’est un euphémisme - dans leurs communes, ils seraient cette fois tout simplement étouffés. C’’est l’objectif de la Flandre.

Guy Debisschop Porte-parole[i]
Back to top Go down
Jo




Number of posts : 427
Location : Assebroek
Registration date : 2010-03-29

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyMon Apr 12, 2010 10:19 pm

Waarom "zever"?
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyTue Apr 13, 2010 11:35 am

Toutes ces propositions (en dehors de la scission de BHV) sont soit la répétition de droits civils et politiques existants, soit découlent de l'application de la convention-cadre pour la protection des minorités non approuvée par la Belgique. On est loin d'un Brabant et d'une Belgique unis.

Al deze voorstellen (buiten de splitsing van BHV) zijn een herhaling van bestaande burgerlijke en politieke rechten of vloeien voort uit de toepassing van het kaderverdrag tot bescherming van de minderheden, dat niet door België werd goedgekeurd. We staan zeer ver van een herenigd Brabant en België.

LA LIBRE BELGIQUE

Maingain: la proposition de Dehaene est "totalement insignifiante"

Martin Buxant

Mis en ligne le 13/04/2010

“Ce que propose Dehaene n’est même pas une base de discussion”, note Maingain. Ce mercredi, chattez avec Arnold d'oreye de Lantremange, bourgmestre non nommé de Craainhem de 12h à 13h

* BHV: "Dehaene devrait nous consulter", estiment les maïeurs non nommés
* BHV : on dramatise. Normal.

Entretien

Olivier Maingain, le président du FDF, analyse la situation politique à quelques jours de la date limite que le Palais a fixé en décembre à Jean-Luc Dehaene pour résoudre la BHV.

Le CDH a estimé que ce que le négociateur Jean-Luc Dehaene déposait sur la table en contrepartie de la scission de Bruxelles-Hal-Vilvorde était “totalement insuffisant”. Que pense le FDF ?

Primo, je confirme que ce que Dehaene nous présente pour le moment est totalement insignifiant, c’est tellement faible que ce n’est même pas une base de discussion à nos yeux. Secundo, j’ai finalement le sentiment que Jean-Luc Dehaene n’a jamais pris à bras-le-corps la mission qui lui avait été confiée. Il n’a jamais montré un rythme très élevé pour amener les propositions sur la table, il ne s’est jamais réellement investi. Ce que je pense, c’est que tout cela est probablement l’amorce de certains au CD&V pour dire qu’ils ont fait une tentative de négociation mais qu’on n’ira pas plus loin et qu’on arrête les frais. Je ne pense que du côté flamand on croit beaucoup à la mission de Jean-Luc Dehaene.

Le CDH rappelle aussi la nécessité pour les francophones de négocier en rangs serrés…

A un moment donné, il faudra une concertation entre partis francophones, c’est certain. Mais pour le moment, il n’y a même pas un début de discussion. Il faut bien entendu éviter d’aller en ordre dispersé négocier des sujets communautaires. Je redis aussi que les partis francophones doivent rester fermes sur leur exigence d’élargissement de Bruxelles. Nous sommes tous d’accord sur ce point et il est hors de question d’aller en deçà. Si il y a scission, c’est l’élargissement de Bruxelles. S’il n’y a pas de scission de l’arrondissement de Bruxelles-Hal-Vilvorde, nous sommes dans un autre cas de figure.

Les quatre partis francophones sont-ils toujours décidés à réclamer l’élargissement de Bruxelles en cas de scission de l’arrondissement ?

Oui. Et je n’ai aucun indice me permettant de croire que cette ligne de conduite va être modifiée. Nous avons pris un engagement commun, il va être respecté. Je ne cherche pas la surenchère entre les partis francophones, nous devons travailler de concert dans l’intérêt des francophones.

Préconisez-vous de postposer les négociations communautaires après les prochaines élections législatives ?

J’ai déjà dit que j’étais ouvert à la discussion mais qu’on a perdu beaucoup de temps dans la recherche d’une solution, et que Jean-Luc Dehaene ne s’est pas beaucoup investi dans ce dossier. Il n’a pas donné une priorité à ce travail depuis qu’il a été chargé de cette mission début décembre. Il a laissé passer trop de temps, trop de chances sérieuses de négociation.

Pour vous, la fenêtre d’opportunité afin de conclure un accord, c’est donc après 2011 ?

Il est évident qu’on réglerait mieux ces problèmes communautaires si on pouvait aborder l’ensemble de la réforme de l’Etat en une fois, on pourrait plus facilement trouver des équilibres. Cela reste la voie la plus certaine pour aboutir à une solution.

Dans une interview, Jean-Luc Dehaene a récemment comparé la situation des Flamands à celle des Québécois. Qu’en pensez-vous ?

Je pense que si les francophones de la périphérie bruxelloise bénéficiaient des droits qui sont reconnus aux anglophones du Québec, nous serions largement preneurs ! Sur tout le territoire du Québec, la minorité anglophone a le droit d’être traitée dans sa langue lors de ses démarches administratives. Cette minorité anglophone a droit à un enseignement du fondamental à l’université en anglais. Ils ont également droit à un réseau de santé publique en anglais, ils ont ce que devraient avoir les francophones de Flandre si la convention cadre sur la protection des minorités nationales était respectée. Les Québécois sont de grands démocrates et accordent un grand respect à leurs minorités. Si M. Dehaene souhaite calquer ses propositions sur le modèle québécois, c’est très bien et nous en prenons bonne note.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyTue Apr 13, 2010 3:54 pm

Ik heb deze video over BHV op de site van De Standaard nog niet kunnen bekijken, maar DS kennende staan er nog Vlaams-nationale leugens in: de federale verkiezingen zijn niet ongeldig zonder een oplossing voor BHV (zie onze tekst bij opinie). Dat is flauwe zever.

http://www.standaard.be/video/videoplayer.aspx?cat=0&subcat=0&videoid=2007372

Het ABC van B-H-V: de feiten op een rijtje

13/04/2010 Het probleem rond de kieskring B-H-V moet opgelost worden anders zijn de federale verkiezingen ongeldig. We zetten de feiten nog eens op een rijtje.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyTue Apr 13, 2010 4:56 pm

En, is het nu al gesplitst?
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyTue Apr 13, 2010 7:08 pm

http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetstraat/article/detail/1092316/2010/04/13/B-H-V-Waarom-geen-inschrijvingsrecht-in-heel-Belgie.dhtml

Quote :
B-H-V: "Waarom geen inschrijvingsrecht in heel België?"
Paul Van Orshoven

Grondwetspecialist Paul Van Orshoven (K.U.Leuven) laat morgen in Knack zijn licht schijnen over een aantal vaakgehoorde denkpistes in het B-H-V-debat. Hij waarschuwt dat bij een eventueel inschrijvingsrecht goed gewaakt moet worden over het gelijkheidsbeginsel, en merkt op dat geen verkiezingen houden minstens zo ongrondwettig is als verkiezingen organiseren zonder een oplossing voor B-H-V.
"Het feitelijk inschrijvingsrecht bestaat nu al", stelt Van Orshoven, verwijzend naar de vele in Brussel gedomicilieerde handelaars en zelfstandigen in de rand. "Als je ook formeel inschrijvingsrechten wil, moet je die in principe verlenen aan Franstaligen én Nederlandstaligen." Dat kan met een gewone meerderheid - bijvoorbeeld via het bevolkingsregister - maar dat kan problemen opleveren met het gelijkheidsbeginsel.

"De grootste juridische zekerheid heb je met inschrijvingsrechten in heel België", aldus de grondwetspecialist. "En waarom ook niet?" Met inschrijvingsrechten blijven Franstalige politici natuurlijk wel stemmen halen in de rand en blijft het territorialiteitsbeginsel dus dode letter, waarschuwt hij.

Voorts wijst Van Orshoven er net als zijn Gentse collega en sp.a-politicus Johan Vande Lanotte ook op dat het uitblijven van verkiezingen minstens zo ongrondwettig is als het huidige alternatief. Het verbaast hem dat het Grondwettelijk Hof de bewuste kieswet nooit vernietigde. Hoe dan ook zal "de politieke ellende" bij het uitblijven van een oplossing niet te overzien zijn, geeft hij toe. (belga/ypu)
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyTue Apr 13, 2010 7:18 pm

"Met inschrijvingsrechten blijven Franstalige politici natuurlijk wel stemmen halen in de rand": ik begrijp die zin niet helemaal: worden die stemmen dan bij de Brusselse geteld? Komen er dan méér Brusselse volksvertegenwoordigers?

Wat is er mis met Franstalige politici die stemmen halen in de rand rond Brussel? Zijn die politici geen Belgen ofzo?

Wat met Marokkaanse, Joodse en zwarte politici in de rand? Mogen die daar ook geen stemmen halen?

Racistische onzin dus.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyWed Apr 14, 2010 1:31 am

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=6T2OQACO

Dehaene heeft zijn puzzel klaar

14 april 2010

BRUSSEL - Er is beweging in het dossier BHV. Toch wacht Jean-Luc Dehaene zo lang mogelijk om iedereen samen te brengen. Ook al wou Jean-Luc Dehaene voor het einde van de paasvakantie een oplossing voor BHV kunnen voorleggen, deze week roept hij de partijvoorzitters wellicht niet meer samen. ‘Voor zondag komt er geen gezamenlijk overleg', klonk het gisteren in meerderheidskringen.

Toch was er gisteren een verschuiving in het dossier. Dehaene concentreert zich naar verluidt op de compensaties voor de Franstaligen in de zes faciliteitengemeenten rond Brussel, in ruil voor de splitsing van het kiesarrondissement. Het zou daarbij gaan om ‘een pakket maatregelen' voor de Franstaligen. Dehaene valt daarbij voor een stuk terug op elementen die Guy Verhofstadt in zijn bijna-oplossing in 2005 in petto had, zoals (al dan niet uitdovend) inschrijvingsrecht in Brussel voor de inwoners uit de zes faciliteitengemeenten. Maar hij heeft in zijn puzzel ook elementen die nog niet eerder ter sprake kwamen, (bedoeld wordt allicht een herfinanciering van Brussel in het kader van Octopus I) aldus een meerderheidsbron. Niemand wil details kwijt om een compromis niet onmogelijk te maken.

Joëlle Milquet heeft zich ondertussen naar verluidt tegenover Dehaene in alle bochten gewrongen om haar publieke verklaring ‘het is onvoldoende' te minimaliseren en op haar woordvoerder af te schuiven. Dat de andere Franstalige partijen niet meegingen in het opbod en dat er geen Vlaamse stoere taal volgde, herstelde het vertrouwen ietwat. PS, MR en CDH zijn van plan om vandaag discreet de koppen bij elkaar te steken over het voorstel-Dehaene.

(lees: na een stukje theater gaan de francofone nationalisten samen door met de voorbereiding van "Wallobrux")


Toch is succes allesbehalve gegarandeerd. ‘Het blijft, zelfs met een totaaloplossing van Dehaene waar voor iedereen eten en drinken in zit, erg moeilijk', aldus een betrokkene.

Als de partijen het voorstel-Dehaene verwerpen, tikt de klok verder in de Kamer. Daar ligt het Vlaamse splitsingsvoorstel klaar. Het belangenconflict dat de Duitstalige Gemeenschap daartegen heeft ingeroepen, loopt af op 28 april. Als de Vlamingen het voorstel daarna willen goedkeuren, kunnen de Franstaligen nog de alarmbel luiden. Dan krijgt de federale regering opnieuw dertig dagen.

Vindt de regering ook dan geen akkoord, dan is de val van de regering nabij... tenzij er opnieuw vertraagd wordt.

Het Brusselse parlement kan ook een belangenconflict inroepen, waardoor de kwestie met een beetje rekken en trekken naar volgend jaar wordt getild. Dat ligt gevoelig. Dan doen de Franstaligen in het Brussels parlement wat ze de Vlamingen in dit dossier verwijten: een meerderheid van één taalgroep (de Franstaligen in Brussel) keurt dan een beslissing (het belangenconflict) goed tegen de wil van de andere taalgroep in.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 EmptyWed Apr 14, 2010 11:26 pm

Quote :
De komende dagen moet ’s konings bemiddelaar zijn plan ontvouwen. Wat Dehaene in de aanbieding heeft, raakte de afgelopen dagen grotendeels bekend: rechtstreekse verkiezing van de burgemeester, faciliteitengemeenten onder federale bevoegdheid, inschrijvingsrecht voor Franstaligen in die faciliteitengemeenten maar eventueel ook in andere Vlaams-Brabantse gemeenten.

De splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde hoort er ook bij, maar dan wel met de mogelijkheid voor francofonen om zich tot de Franstalige rechtbanken in Brussel of Nijvel te wenden.

Dat alles komt bovenop de zogenaamde borrelnootjes waar Guy Verhofstadt in 2008 al over onderhandelde: de overheveling van de huurwetgeving, het verkeersreglement en sociale economie naar de regio’s. In ruil daarvoor krijgt het virtueel failliete Brussels Hoofdstedelijk Gewest dan weer jaarlijks 65 miljoen euro extra financiering uit de federale kas.

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/opinie/columns/rik-van-cauwelaert/een-belgische-weeffout/opinie-1194714284463.htm
Back to top Go down
Sponsored content





BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty
PostSubject: Re: BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)   BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV) - Page 17 Empty

Back to top Go down
 
BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)
Back to top 
Page 17 of 24Go to page : Previous  1 ... 10 ... 16, 17, 18 ... 20 ... 24  Next
 Similar topics
-
» Rideau de fer à Vilvorde - Ijzeren gordijn in Vilvoorde !
» TWEETALIG HALLE-VILVOORDE?
» Brussel-Halle-Vilvoorder
» "Werklozen Halle-Vilvoorde kennen geen Nederlands"
» Twistappel Brussel - Pomme de discorde Bruxelles

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: