Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?

Go down 
+7
Belgica
tiboo
Olivier
Diogène
Jean de Nivelles
BFE
Bruno
11 posters
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptyMon Feb 16, 2009 11:28 am

Belgica wrote:
Les fédéralistes et les séparatistes ont toujours été une exception en Belgique.
Alors comment se fait-il que la Belgique soit devenue fédéraliste et qu'elle prenne le chemin du séparatisme ?
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySat Feb 21, 2009 10:20 pm

Quote :
gaf het antwoord dat ik wilde lezen, nu kan ik mijn betoog verdiepen...

U maakt de spijtige fout om cultuur te herleiden tot de factor "taal". Ik zal niet ontkennen dat taal een belangrijke factor is binnen een cultuur, maar cultuur stopt niet bij een taal. Bier en strips spreken geen taal, men zou nog aan dit lijstje kunnen toevoegen: kaas, chocolade, frieten, enz. Beperkt de Belgische cultuur tot eten en drinken? Verre van...

Neem nu bepaalde kunststromingen zoals het surrealisme, het symbolisme, het magisch-realisme of het art nouveau... Typisch Belgisch!
Neem nu de Belgische films van de laatste 15-20 jaar, velen hebben buitenlandse prijzen in de wacht gesleept...
Neem nu de sporten zoals voetbal, wielrennen, basket, enz...
Neem bepaalde maatschappelijke fenomenen zoals (reality)soaps,...
Neem nu de waarden en normen, of zelfs de folklore, die zijn gelijk langs beide kanten van de taalgrens...

Door de Belgische cultuur te willen opslitsen in een Vlaamse en Waalse, verkrijgt men absurde toestanden zoals het feit dat de Franstalige Vlaamse schrijvers (Michel de Ghelderode, Maurice Maeterlinck - een Nobelprijs nota bene, Jean Ray, Georges Rodenbach of Émile Verhaeren) nu niet bestudeerd worden in scholen, noch in Vlaanderen, noch in Wallonië, maar hooguit terloops vermeld worden. Nochtans hebben ze werkelijk bijgedragen tot de Vlaamse en dus de Belgische cultuur...

U maakt de fout dat ik nooit gezegd heb dat Vlamingen en Walen niets gemeenschappelijk hebben. Ik zeg integendeel dat Vlamingen en Walen vrij veel gemeenschappelijk hebben. Logisch ook, wij leven naast elkaar en zelfs binnen hetzelfde staatsverband.
Wat ik echter altijd in één adem hierbij vermeld heb, is dat Vlamingen en Walen NIET méér gemeenschappelijk hebben dan Vlamingen en Nederlanders, of Walen en Franstaligen, zelfs minder.

De Belgische films? Ik zie alleen Vlaamse films en Waalse films? Welke Waal heeft ooit 'De Zaak Alzheimer', 'Loft', 'Hector', 'Coco Flanel'... gezien? Nochtans zijn die laatste drie de meest bekeken films ooit en kwam de eerste in aanmerking voor een Oscarnominatie. Al deze films verschenen eerder in Nederland dan in Wallonië. Idem voor TV-programma's zoals Flikken.
Omgekeerd ken ik niet veel Waalse films, de gebroeders Dardenne uitgezonderd en ken ik vele Hollandse films.

Wat de 'sporten' betreft, moet ik u helaas VOLLEDIG tegenspreken. Voetbal hebben we inderdaad gemeenschappelijk, maar welk land in Europa speelt er geen voetbal? Ondanks het feit dat Vlaanderen en Holland in verschillende competities spelen, spelen er enorm veel Vlamingen in Nederland, meer dan in Wallonië. AZ Alkmaar gaat bijvoorbeeld kampioen spelen met 4 jeugdproducten van Vlaamse ploegen in de rangen. Dit komt omdat de Vlaamse en Nederlandse voetbalschool veel gelijkenissen vertoont, meer dan de Waalse en de Vlaamse. Idem Wall en Frankrijk (kijk naar Eden Hasard en Kevin Miralles).
En dat is dan nog de enige sport die we gemeenschappelijk hebben. Pingpong bestaat bijna niet in Vlaanderen. Ik heb nog maar weinig Waalse veldrijders gezien (cfr Lars Boom, Richard Groenendaal, Gerben de Knecht, Marjanne Vos...) en weinig Waalse pistiers (cfr Slippens-Stam en wereldkampioen Theo Boss). Ook op de weg zijn de verschillen groot. In de geschiedenis van de RVV zijn er 74 Vlaamse winnaars en één Waalse (en verschillende Nederlanders). Gilbert is de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigt, al gaat hij naar verluid dit jaar enkel de Omloop vh Nieuwsblad rijden en niet de RVV. Idem voor Parijs-Roubaix.
Of de schaatshetse die ook hier (zij het in véééél mindere mate) de kop opsteekt in de winter. Ook op de shorttrack hebben we wereldtoppers (Gijsel en diejen andere :-)). Aan triatlon (duatlon) wordt in Wallonië niet gedaan, terwijl Vlaanderen vele toppers kent (4 id top 20 vd wereld). Op duatlon gebied is Vlaanderen zelfs wereldleider.
Biljarten, Korfbal (!!!), Handbal (!!!)... Idem. Of Volleybal: Vlaanderen is Europese top, Wallonië kent deze sport bijna niet. Nederland wél!!!

Die schrijvers die u opnoemt schrijven nu eenmaal in een andere taal dan de Nederlandstalige, dus kunnen ze moeilijk aan bod komen in de lessen Nederlands. Tijdens de Franse lessen behoren dezen evenwel tot het leerprogramma (net zoals Jaques Brell). Qua litteratuur kan men mij echter moeilijk kwalijk nemen dat ik liever een Gerard Reeve lees of een Harry Mulish en Nederlanders een Willem Elsschot, een Tom Lanoye of een Hugo Claus. De Inktaap is trouwens een prijs voor alle Nederlandstalige literatuur.

Voorts werd door een andere forumganger opgemerkt dat Vlaanderen en Wallonië een gemeenschappelijke muziektraditie hebben? Dan Vraag ik mij toch af of de kinderen in Wallonië K3 kennen? In Nederland kreeg deze groep 3 maal de Ahoy volgeboekt! Of Clouseau, Marco Borsato, de Kreuners...?
De Vlaamse top komt meer overeen met de Nederlandse dan met de Waalse. Idem voor de concerten: vgl Pinkpop en Rock Werchter, of Rock Werchter en Dour.
Dat muziek internationaal is dat weet iedereen. Uiteraard kent men in Wallonië Deus, ook in Parijs lokt deze groep volle zalen! Uiteraard kent men in Vlaanderen Franstalige zangers (JJ Goldman, Arno...).

Dit alles toont echter slechts zelden aan dat er een Belgische cultuur is, maar meestal dat er een kruisbestuiving is tussen buurlanden, maar MEER NOG tussen buurlanden én taalgenoten.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: E   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySat Feb 21, 2009 10:45 pm

Quote :
Wat de 'sporten' betreft, moet ik u helaas
VOLLEDIG tegenspreken. Voetbal hebben we inderdaad gemeenschappelijk,
maar welk land in Europa speelt er geen voetbal? Ondanks het feit dat
Vlaanderen en Holland in verschillende competities spelen, spelen er
enorm veel Vlamingen in Nederland, meer dan in Wallonië.

Meer Vlamingen in Nederland dan in Wallonië?? De laatste jaren hebben clubs als AZ, Ajax, PSV... inderdaad NL-talige Belgen gekocht. Het was ooit anders. Standard in de jaren 80 met Arie Haan, Tahamata, Vos.... Anderlecht met van Loen en Rensenbrink etc ...

Anderzijds spelen er vandaag een pak NL-talige spelers in Franstalig België, hoewel er maar 4 clubs uit eerste klasse (Charleroi, Bergen, Standard, Tubeke) in het Waals gewest gelegen zijn.

18 clubs in de Nederlandse Eredivisie, tegenover 4 Franstalige clubs in eerste klasse, dat is méér dan 4 X meer. Normaal dat er dan statistisch meer Nederlandstalige Belgen in NL spelen dan in het Waals gewest.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySat Feb 21, 2009 10:48 pm

Quote :
Dit komt omdat de Vlaamse en Nederlandse
voetbalschool veel gelijkenissen vertoont, meer dan de Waalse en de
Vlaamse.

nonsens

Quote :
Idem Wall en Frankrijk (kijk naar Eden Hasard en Kevin
Miralles).

"Frankrijk", Lille zal je bedoelen (hoewel Mirallas nu bij St-Etienne speelt).
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySat Feb 21, 2009 11:00 pm

Quote :
Pingpong bestaat bijna niet in Vlaanderen.

Nee, enkel spelen in T1 (de eerste divisie) 5 clubs van de 10 in "Vlaanderen"...
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySat Feb 21, 2009 11:11 pm

Quote :
Of Volleybal: Vlaanderen is Europese top, Wallonië kent deze sport bijna niet. Nederland wél!!!

Volleybal is, wat eerste divisie betreft, grotendeels een Antwerpse aangelegenheid (ga maar eens na hoeveel clubs in de provincie of in aangrenzende gemeenten liggen). Maaseik en Roeselare zijn twee Europese topclubs, dat is waar, maar deze clubs zijn niet representatief voor Vlaanderen.

Quote :
Ook op de weg zijn de verschillen groot. In de
geschiedenis van de RVV zijn er 74 Vlaamse winnaars en één Waalse (en
verschillende Nederlanders). Gilbert is de spreekwoordelijke
uitzondering die de regel bevestigt, al gaat hij naar verluid dit jaar
enkel de Omloop vh Nieuwsblad rijden en niet de RVV. Idem voor
Parijs-Roubaix.

Dat kan best zijn, maar is irrelevant: ook in andere landen zijn er qua wielersport regionale verschillen. Tussen haakjes: Brandt (Luik) en Monfort (Luxemburg) zijn ook geen "Vlamingen". In de Olympische selectie voor Peking zat trouwens geen enkele échte Vlaming (d.i. West- of Oost-Vlaanderen).
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySat Feb 21, 2009 11:29 pm

Quote :
Of de schaatshetse die ook hier (zij het in
véééél mindere mate) de kop opsteekt in de winter. Ook op de shorttrack
hebben we wereldtoppers (Gijsel en diejen andere :-)). Aan triatlon
(duatlon) wordt in Wallonië niet gedaan, terwijl Vlaanderen vele
toppers kent (4 id top 20 vd wereld). Op duatlon gebied is Vlaanderen
zelfs wereldleider. Biljarten, Korfbal (!!!), Handbal (!!!)... Idem

Och kom, al die sporten zijn niet eens topsporten (hoeveel Olympische medailles hadden we alweer !?). Voor biljarten hebben we wel enkele uitzonderlijke talenten gehad, zoals Ceulemans. Caudron, uit Henegouwen, dat is volgens U zeker ook een Nederlandstalige!?
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySun Feb 22, 2009 12:06 am

Il y a au moins une couse cycliste en commun: le Gordel. Les Flamands pédalent dans la choucroute et les Wallons répandent des clous.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySun Feb 22, 2009 12:09 am

On dirait deux tribus africaines, mais je ne veux pas insulter les Africains. Smile

Je ne dirais pas que les attachistes et les flamingants n'obtiendront jamais gain de cause, mais leur chance est 10 fois plus petite que la nôtre. Pourquoi? Tout simplement, parce que la toute grande majorité de la population belge est pour le maintien de la Belgique.

J'ai d'ailleurs trouvé ceci sur Google (référence à un site canadien), c'est assez marrant lorsque l'on sait que le terme "attachistes" vient du B.U.B.:

avant-garde_quebec : Message: Re: Re(2): [A-g.Qc] français VS ... - Il faut dire que la Belgique est collée sur la France et qu`il y a un fort mouvement pour un rattachement à celle-ci; on les appels les "attachistes" . ...
cf.groups.yahoo.com/group/avant-garde_quebec/message/7207?l=1 - 19k -


Very Happy
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptyMon Feb 23, 2009 3:03 pm

Quote :
Meer Vlamingen in Nederland dan in Wallonië?? De laatste jaren hebben clubs als AZ, Ajax, PSV... inderdaad NL-talige Belgen gekocht. Het was ooit anders. Standard in de jaren 80 met Arie Haan, Tahamata, Vos.... Anderlecht met van Loen en Rensenbrink etc ...

Anderzijds spelen er vandaag een pak NL-talige spelers in Franstalig België, hoewel er maar 4 clubs uit eerste klasse (Charleroi, Bergen, Standard, Tubeke) in het Waals gewest gelegen zijn.

18 clubs in de Nederlandse Eredivisie, tegenover 4 Franstalige clubs in eerste klasse, dat is méér dan 4 X meer. Normaal dat er dan statistisch meer Nederlandstalige Belgen in NL spelen dan in het Waals gewest.

Zwak argument. Laten we dan eens het aantal Fransen en Vlamingen bij deze vier clubs vgln.
Charleroi: Tim Smolders (2007-2008). Die speelt overigens nu voor een andere ploeg.
Standard: Defour
Tubeke: Jason Vandelanoite, Michael Jonckhere, Gregoire Neels
Bergen: Herpoel en De Pauw
Aantal Fransen:
Tubeke: 8
Charleroi: 6
Standard: 4
Bergen: 8
Ik denk dat deze vgl duidelijk aantoont dat er meer Fransen dan Vlamingen bij Waalse ploegen spelen. In elke ploeg van Nederland speelt er trouwens wel een Vlaming, zelfs verschillende.

Quote :
"Frankrijk", Lille zal je bedoelen (hoewel Mirallas nu bij St-Etienne speelt).
Lees wat ik geschreven heb: Idem met Walen die In Frankrijk spelen, zoals Hasard en Mirallas. Ik bedoelde niets anders, geen paniek.

Ivm pingpong: het gaat niet over hoeveel ploegen er in Belgische eerste klasse spelen, maar op welk niveau deze spelen. In België is er maar één ploeg: La Villette. De rest speelt mee voor Janneke en Mieke. Alle internationals van de laatse jaren zijn trouwens Walen.

Quote :
Volleybal is, wat eerste divisie betreft, grotendeels een Antwerpse aangelegenheid (ga maar eens na hoeveel clubs in de provincie of in aangrenzende gemeenten liggen). Maaseik en Roeselare zijn twee Europese topclubs, dat is waar, maar deze clubs zijn niet representatief voor Vlaanderen.
Wat bazelt u nu? Sport is geen statistiek. De enige vier ploegen die van belang zijn in Vlaanderen zijn: Maaseik, Lennik en Roeselare op kop, Averbode op een verre vierde plaats. Volgens mij speelt géén van die drie in Antwerpen.

Quote :
Dat kan best zijn, maar is irrelevant: ook in andere landen zijn er qua wielersport regionale verschillen. Tussen haakjes: Brandt (Luik) en Monfort (Luxemburg) zijn ook geen "Vlamingen". In de Olympische selectie voor Peking zat trouwens geen enkele échte Vlaming (d.i. West- of Oost-Vlaanderen).
In Vlaanderen zijn er nochtans geen regionale verschillen. En ik heb Brandt en Montfort nog maar weinig sprinten of kasseikoersen weten te winnen. Men kan deze twee renners toch niet vgl met Weylandt, Steegmans, Van Avermaet, Boonen, Hoste, Roelandts… En dat gezever over echte Vlaming is iemand van West- of Oost-Vlaanderen. Dat is gewoon frustratie uitspuwen omdat je intellectuele argumenten tekort komt. Op deze manier kan men aantonen dat niemand 'Belg' is, want er is geen enkele provincie waar het woord 'Belg' in voorkomt. Opgelost die troep.

Quote :
Och kom, al die sporten zijn niet eens topsporten (hoeveel Olympische medailles hadden we alweer !?). Voor biljarten hebben we wel enkele uitzonderlijke talenten gehad, zoals Ceulemans. Caudron, uit Henegouwen, dat is volgens U zeker ook een Nederlandstalige!?

Wat maakt het nu uit of het ‘topsporten’ zijn? Zolang er volk naar komt kijken in Vlaanderen; dat is de enige relavantie!!! Uw enge definitie komt u goed uit, maar is volledig irrelevant. Ik stel vast dat er 10 000den Vlamingen staan te springen bij elke veldrit, en geen enkele waal.

Uw ‘tegenargumenten’ vallen zéér mager uit. U kan ook gewoon toegeven dat Vlaanderen en Wallonië niet meer gelijkenissen vertonen dan Vlaanderne en Nederland. U kiest de weg van de leugen, mij geen probleem.

Bovendien had ik het eveneens over andere zaken dan sport.
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptyTue Feb 24, 2009 2:06 am

Belgica wrote:
Je ne dirais pas que les attachistes et les flamingants n'obtiendront jamais gain de cause, mais leur chance est 10 fois plus petite que la nôtre. Pourquoi? Tout simplement, parce que la toute grande majorité de la population belge est pour le maintien de la Belgique.
Ceci n'a jamais été démontré puisque l'on sait que la majorité des élus de Flandre sont séparatistes. Et ce seront eux qui vont couper le cordon ombilical.
Belgica wrote:
J'ai d'ailleurs trouvé ceci sur Google (référence à un site canadien), c'est assez marrant lorsque l'on sait que le terme "attachistes" vient du B.U.B.:
A démontrer aussi que ce terme vient de vous. D'ailleurs quelle importance, c'est l'idée de rattachement qui compte, au dessus des partis.
Belgica wrote:
Il faut dire que la Belgique est collée sur la France et qu`il y a un fort mouvement pour un rattachement à celle-ci; on les appels les "attachistes" . ...
Dans la même phrase les deux vocables sont utilisés, mais l'important est qu'ils sachent qu'il y a un fort mouvement pour un rattachement. D'ailleurs je ne suis pas sûr qu'ils savent quelque chose de la politique en Belgique à part le broebeling médiatique. Inversement combien chez nous savent ce qu'est le PQ au Québec ?

Celle-ci elle est de moi ©

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Gaillette_VLR
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptyTue Feb 24, 2009 7:50 pm

Jean de Nivelles wrote:
Il y a au moins une couse cycliste en commun: le Gordel. Les Flamands pédalent dans la choucroute et les Wallons répandent des clous.

Des Wallons??? D'où viennent-ils, ces Wallons?
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptyTue Feb 24, 2009 10:21 pm

Ben, ils arrivent à pied de la Chine ... si vous aimez la contrepèterie.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptyWed Feb 25, 2009 1:38 am

Jean de Nivelles wrote:
Ben, ils arrivent à pied de la Chine ... si vous aimez la contrepèterie.


Ce sont les gens locaux qui jettent des clous. Du moins, c'est ce qu'on peut supposer...
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptyWed Feb 25, 2009 2:46 am

Des locaux certes mais dans ce cas ce sont sûrement des Wallo-brux ou carrément des Wallons pur beurre en mal de prouver que le droit du sol n'existe pas. Je me suis bien tapé Wilfried à la Bondgenotenstraat dans les années 60.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySat Feb 28, 2009 10:31 pm

Quote :
Nee, enkel spelen in T1 (de eerste divisie) 5 clubs van de 10 in "Vlaanderen

U moet blijkbaar gebruik maken van de term 'Vlaanderen' om zaken uit te leggen.
Voor de rest blijft het zéér stil ivm de zaken die ik hier als antwoord gepost heb.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySun Mar 01, 2009 2:23 am

tiboo wrote:
Quote :
Nee, enkel spelen in T1 (de eerste divisie) 5 clubs van de 10 in "Vlaanderen

U moet blijkbaar gebruik maken van de term 'Vlaanderen' om zaken uit te leggen.
Voor de rest blijft het zéér stil ivm de zaken die ik hier als antwoord gepost heb.

Ik gebruik die dubieuze term omdat u hem gebruikt. Voorts heb ik uw 'argumentatie' beantwoord.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySun Mar 01, 2009 2:28 am

Quote :
Ik denk dat deze vgl duidelijk aantoont dat er
meer Fransen dan Vlamingen bij Waalse ploegen spelen. In elke ploeg van
Nederland speelt er trouwens wel een Vlaming, zelfs verschillende.

Er spelen zeker Fransen bij "Waalse" ploegen, en dan? Iedere ploeg zoekt de goedkoopste transfers, in heel de Belgische eerste klasse spelen er bij topclubs meer buitenlanders dan Belgen. Bij Standard lopen er soms maar drie Belgen op het veld! Of denk je dat ze Fransen kopen wegens een verwante volksgeest Rolling Eyes ???
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySun Mar 01, 2009 2:32 am

Quote :
Quote:
Volleybal
is, wat eerste divisie betreft, grotendeels een Antwerpse
aangelegenheid (ga maar eens na hoeveel clubs in de provincie of in
aangrenzende gemeenten liggen). Maaseik en Roeselare zijn twee Europese
topclubs, dat is waar, maar deze clubs zijn niet representatief voor
Vlaanderen.
Wat
bazelt u nu? Sport is geen statistiek. De enige vier ploegen die van
belang zijn
in Vlaanderen zijn: Maaseik, Lennik en Roeselare op kop,
Averbode op een verre vierde plaats. Volgens mij speelt géén van die
drie in Antwerpen.

Ja, wat zal het nu zijn, "sport is een statistiek", en u zit voortdurend zelf lijstjes op te maken van een binair-statistische inslag (!!!). Eerst orakel je dat "volleybal Vlaams is", en ik kom u net de regionale verschillen te geven en dan is het dat er maar "vier ploegen van belang" zijn. Wat is het nu eigenlijk!?
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySun Mar 01, 2009 2:39 am

Quote :
Quote:
Dat
kan best zijn, maar is irrelevant: ook in andere landen zijn er qua
wielersport regionale verschillen. Tussen haakjes: Brandt (Luik) en
Monfort (Luxemburg) zijn ook geen "Vlamingen". In de Olympische
selectie voor Peking zat trouwens geen enkele échte Vlaming (d.i. West-
of Oost-Vlaanderen).
In
Vlaanderen zijn er nochtans geen regionale verschillen.

Vlaanderen is dan ook geen land (en ik wil het best nog eens zien of elke provincie in het Vlaams gewest evenveel renners levert!).

Quote :

En ik heb
Brandt en Montfort nog maar weinig sprinten of kasseikoersen weten te
winnen. Men kan deze twee renners toch niet vgl met Weylandt,
Steegmans, Van Avermaet, Boonen, Hoste, Roelandts…

Ja, wat is het nu, is sport nu statistiek of niet? En, ik kaats de bal terug, vergelijk eens Weylandt met Boonen. Wat heeft die (Weylandt) nog onlangs voor groots gedaan? Monfort eindigde wel als 23ste in de Tour, of dat is dat ook een kermiskoers?
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: a   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySun Mar 01, 2009 2:43 am

Quote :
En dat gezever over echte Vlaming is iemand van
West- of Oost-Vlaanderen. Dat is gewoon frustratie uitspuwen omdat je
intellectuele argumenten tekort komt. Op deze manier kan men aantonen
dat niemand 'Belg' is, want er is geen enkele provincie waar het woord
'Belg' in voorkomt. Opgelost die troep.

Er bestaat een land, genaamd België, dat u dat niet kan verdragen, is uw zaak. Zoals je zegt kijken we - bij gebrek aan land - vervolgens naar de provincies en er bestaan inderdaad Vlamingen, ttz de personen wonende in de provincies O- en W-Vlaanderen.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySun Mar 01, 2009 2:48 am

Quote :
Wat maakt het nu uit of het ‘topsporten’ zijn?
Zolang er volk naar komt kijken in Vlaanderen; dat is de enige
relavantie!!! Uw enge definitie komt u goed uit, maar is volledig
irrelevant. Ik stel vast dat er 10 000den Vlamingen staan te springen
bij elke veldrit, en geen enkele waal.

Uw ‘tegenargumenten’
vallen zéér mager uit. U kan ook gewoon toegeven dat Vlaanderen en
Wallonië niet meer gelijkenissen vertonen dan Vlaanderne en Nederland.
U kiest de weg van de leugen, mij geen probleem.

Dus het feit dat het om topsporten gaat of niet, interesseert u niet? Olympische Spelen, WK-voetbal, Internationale meetings... overbodig allemaal?

Bij veldrijden hebt u blijkbaar peilingen ondernomen, waar ik niets van afweet. Als Sven Nys uitgeroepen wordt tot Belgisch sportman van het jaar (2008 dus), dan is dat door de Belgische beroepsjournalisten, incluis de "Walen" die er, volgens U, "niks van kennen".

Uw enige argumentatie bestaat er uit steeds weer twee polen te vergelijken, waardoor je ervoor zorgt dat de realiteit vanuit een nationalistische invalshoek bezien wordt.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySun Mar 01, 2009 2:42 pm

U bent klaarblijkelijk de essentie van deze topic "Wat hebben Belgen gemeenschappelijk" vegeten.

De these was: Belgen hebben veel gemeenschappelijk.
Mijn anti-these was: Belgen hebben idd veel gemeenschappelijk, maar niet meer dan Vlamingen en Nederlanders, Walen en Fransen.

Er spelen zeker Fransen bij "Waalse" ploegen, en dan? Iedere ploeg zoekt de goedkoopste transfers, in heel de Belgische eerste klasse spelen er bij topclubs meer buitenlanders dan Belgen. Bij Standard lopen er soms maar drie Belgen op het veld! Of denk je dat ze Fransen kopen wegens een verwante volksgeest ???



Quote :
Ja, wat zal het nu zijn, "sport is een statistiek", en u zit voortdurend zelf lijstjes op te maken van een binair-statistische inslag (!!!). Eerst orakel je dat "volleybal Vlaams is", en ik kom u net de regionale verschillen te geven en dan is het dat er maar "vier ploegen van belang" zijn. Wat is het nu eigenlijk!?
Wat ik bedoelde (en u weet dat heel goed), is dat Volleybal een Vlaamse sport is, omdat de vier topploegen uit 4 verschillende provincies komen. Mijn fout was om (in mijn haast) te zeggen dat sport niet statistisch is. Wat ik wilde zeggen was dat u de statistiek misbruikt. U neemt een héééééééél brede definitie van Antwerpen en zegt dan dat de helft van de ploegen Antwerps is ("of toch id buurt van de provincie Antwerpen ligt). Daar is één woord voor: lachwekkend. De 'Belgische' volleybalcompetitie wordt al jaren gedomineerd door devolgende ploegen: Maaseik (Limburg), Roeselare (W-Vlaanderen), Lennik (Vl-Brabant) en sinds kort Averbode (Antwerpen???). Dus ontkennen dat de competitie een Vlaamse aangelegenheid is, is lachwekkend. Als deze ploegen niet verspreid liggen over héél Vlaanderen, wat dan wel???!!!


Quote :
Vlaanderen is dan ook geen land (en ik wil het best nog eens zien of elke provincie in het Vlaams gewest evenveel renners levert!).
Haha, gaan we exact tellen? 'Kasseivreters uit Vlaanderen': Hoste (W-Vlaanderen), Boonen (Antwerpen), Van Avermaet (Oost-Vlaanderen), Steegmans (Limburg)...
Mooi regionaal gespreid lijkt mij. Ik kan nog wel even doorgaan op deze manier. Maar véél Franstaligen komen er niet in mijn lijstje voor. Gilbert, al rijdt die sinds dit jaar amper nog kasseikoersen. Kevin Ista was de verrassing gisteren (na de valpartij), maar die zullen we ook slechts zelden op Vlaamse wegen zien, immers een klimmertje pur sang.


Quote :
Ja, wat is het nu, is sport nu statistiek of niet? En, ik kaats de bal terug, vergelijk eens Weylandt met Boonen. Wat heeft die (Weylandt) nog onlangs voor groots gedaan? Monfort eindigde wel als 23ste in de Tour, of dat is dat ook een kermiskoers?

Wat Weylandt gedaan heeft? Een rit in de ronde van Spanje gewonnen.

En Montfort is een goede renner, al stelt 23ste in de tour weinig voor. Vraag aan de grootste koerskenners om vijf renners vd plaatsen 20-30 uit de tour op te sommen en weinigen zullen daarin slagen. Maar nu de essentie: Mont-Fort is een klimmertje voor rittenkoersen, ik zie hem nooit een sprint of kasseikoers winnen. En wie gisteren het volk gezien heeft op de Omloop het Volk, beseft dat Vlaanderen leeft voor deze koersen.


Quote :

Dus het feit dat het om topsporten gaat of niet, interesseert u niet? Olympische Spelen, WK-voetbal, Internationale meetings... overbodig allemaal?

U kan blijkbaar niet lezen. Ik zeg dat het mij niet interesseert of het topsporten zijn of niet, ik heb NOOIT gezegd dat die meetings overbodig zijn. In Vlaanderen is Veldrijden PURE topsport, al voldoet die niet aan de internationale criteria om toegelaten te worden tot de OS. Dat is een volledig andere zaak.

In Vlaanderen leeft veldrijden, en de zesdaagsen.

Quote :
Bij veldrijden hebt u blijkbaar peilingen ondernomen, waar ik niets van afweet. Als Sven Nys uitgeroepen wordt tot Belgisch sportman van het jaar (2008 dus), dan is dat door de Belgische beroepsjournalisten, incluis de "Walen" die er, volgens U, "niks van kennen".
2007: Sven Nys verliest die wedstrijd met een kleine 10 stemmen, nochtans hadden bijna alle Vlaamse joernalisten op Nys gestemd.
2008: Sven Nys presteert in het Mountainbaiken op de OLYMPISCHE SPELEN. Evenveel Vlaamse journalisten stemmen op Nys, vele Franstalige journalisten stemmen ook op Nys, hoofdzakelijk owv zijn Olympische prestatie.

Quote :
Er spelen zeker Fransen bij "Waalse" ploegen, en dan? Iedere ploeg zoekt de goedkoopste transfers, in heel de Belgische eerste klasse spelen er bij topclubs meer buitenlanders dan Belgen

Correctie: er spelen meer Fransen bij Waalse ploegen dan er Vlamingen spelen.
In Nederland spelen er vele Vlamingen, maar amper Walen (Pocognoli, die echter via de jeugdwerking van Genk gekomen is).
Uiteraard spelen er vele buitenlanders in België. Maar de overheersende nationaliteit (afkomst) (we hebben het niet over de 11 geselecteerden van een willekeurige match, maar over de voltallige spelersgroep) bestaat uit Walen (in Wallonië) en Vlamingen (in Vlaanderen). Op de tweede plaats komt er bijna altijd een andere nationaliteit dan de andere taalgroep. In Wallonië is dit de Franse nationaliteit. Het aantal Vlamingen komt daar ALTIJD achter (hoogstens op de derde plaats).


U vit echter op kleine puntjes (maar zelfs daar kan u uw gelijk niet halen). Mijn stelling staat ih begin van mij betoog.

Vlamingen en Walen hebben NIET meer gemeenschappelijk dan met de buurlanden. Dus indien jullie consequent zijn, zouden ook deze landen tot België moeten behoren, ofwel kunnen jullie NIETS rationeel bedenken waarom Vlamingen of Walen niet naar een eigen staat mogen streven...
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySun Mar 01, 2009 9:50 pm

[quote]2008: Sven Nys presteert in het Mountainbaiken op de OLYMPISCHE SPELEN. Evenveel Vlaamse journalisten stemmen op Nys, vele Franstalige journalisten stemmen ook op Nys, hoofdzakelijk owv zijn Olympische prestatie.[/quote]

Bron?
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 EmptySun Mar 01, 2009 9:51 pm

Quote :
Maar de overheersende nationaliteit (afkomst) (we hebben het niet over de 11 geselecteerden van een willekeurige match, maar over de voltallige spelersgroep) bestaat uit Walen (in Wallonië) en Vlamingen (in Vlaanderen).

Standard is, volgens die definitie, geen Waalse club.
Back to top Go down
Sponsored content





Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty
PostSubject: Re: Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?   Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk? - Page 3 Empty

Back to top Go down
 
Wat hebben de Belgen gemeenschappelijk?
Back to top 
Page 3 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Hebben Belgen New York gesticht?
» 11,5 MILJOEN BELGEN IN 2020 - 11,5 MILLIONS DE BELGEN EN 2020
» LA WALLONISATION - WALLONISERING
» Vlaamse gemeenten hebben 10 miljard euro schulden
» Vlaams Belang zet Lego-mannetje in

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: