Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Het feest van de stoere Germaanse invallers

Go down 
+3
Bruno
tiboo
Belgica
7 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptySun Feb 15, 2009 10:53 pm

Allez, de toffe gasten kwamen weer eens bijeen om wat fascistische liederen te zingen. Waar blijft de erkenning van de Unesco voor dit stukje uitstervend werelderfgoed? Laughing

VRT-nieuws

Scherpe kritiek op CD&V op Vlaams Zangfeest

zo 15/02/09 19:49 (UPDATE video) - In de Antwerpse Lotto Arena zijn vanmiddag 5.000 mensen samengekomen voor het Vlaams Nationaal Zangfeest. Er werd zwaar uitgehaald naar CD&V.

De Vlaamse christen-democraten krijgen het verwijt dat ze hun woord hebben gebroken en de Vlaamse kiezers hebben bedrogen.

(VRT) "De Vlaamse trommels hebben even dienst gedaan om de verkiezingen te winnen, maar het Belgische staatsmanschap heeft weer geroepen", verklaarde Erik Stoffelen, de voorzitter van het Algemeen Nederlands Zangverbond.

"L'ancien CVP est arrivé", ging Stoffelen verder, een uitspraak die zowel tot applaus als boegeroep leidde. "Tot die conclusie kwamen ook enkele moedige Vlaamsgezinde burgemeesters, en ik roep vandaag alle CD&V-mandatarissen met een Vlaams geweten op om hun voorbeeld te volgen, tot hun partij eindelijk voor Vlaanderen zal kiezen."

De organisatoren pleiten voor een onafhankelijk Vlaanderen zonder dat Brussel wordt opgegeven. Dat vereist een aparte sociale zekerheid.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyMon Feb 16, 2009 7:10 pm

Wat is er tegen een Zangfeest?

Heeft trouwens niets met fascisme te maken.

In het Leuvense studentenleven zingen we dezelfde liederen, zowel linkse rakkers als mensen met een andere ideologie. Dat u te veel kind bent om zich daarboven te zetten, is niet 'ons' probleem.

In dit zangfeest zit er wel een ideologie, maar mat FASCISME heeft dit niets te maken. Uw reactie heeft dan weer alles te maken met zieligheid en kleingeestigheid. U maakt het 'ons' Flaminganten écht te gemakkelijk Razz .
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyMon Feb 16, 2009 8:29 pm

tiboo wrote:
Wat is er tegen een Zangfeest?

Heeft trouwens niets met fascisme te maken.

In het Leuvense studentenleven zingen we dezelfde liederen, zowel linkse rakkers als mensen met een andere ideologie. Dat u te veel kind bent om zich daarboven te zetten, is niet 'ons' probleem.

In dit zangfeest zit er wel een ideologie, maar mat FASCISME heeft dit niets te maken. Uw reactie heeft dan weer alles te maken met zieligheid en kleingeestigheid. U maakt het 'ons' Flaminganten écht te gemakkelijk Razz .

Nationalisme, liederen, uniformen, straffe retoriek, diabolisering tegenstanders, ... een mooie heropvoering van de dertiger jaren.
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyTue Feb 17, 2009 12:09 am

Bruno wrote:
Nationalisme, liederen, uniformen, straffe retoriek, diabolisering tegenstanders, ... een mooie heropvoering van de dertiger jaren.
Nous en sommes donc à Münich ...
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyTue Feb 17, 2009 12:31 am

tiboo wrote:
Wat is er tegen een Zangfeest?

Heeft trouwens niets met fascisme te maken.

In het Leuvense studentenleven zingen we dezelfde liederen, zowel linkse rakkers als mensen met een andere ideologie. Dat u te veel kind bent om zich daarboven te zetten, is niet 'ons' probleem.

In dit zangfeest zit er wel een ideologie, maar mat FASCISME heeft dit niets te maken. Uw reactie heeft dan weer alles te maken met zieligheid en kleingeestigheid. U maakt het 'ons' Flaminganten écht te gemakkelijk Razz .

Hoezo, wij maken het u gemakkelijk? Wat maken wij u gemakkelijk? Ik dacht dat wij geen invloed hadden? scratch
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyTue Feb 17, 2009 5:25 am

Quote :
Nationalisme, liederen, uniformen, straffe retoriek, diabolisering tegenstanders, ... een mooie heropvoering van de dertiger jaren.
Nationalisme: u kent de term blijkbaar niet. Zonde van zoveel onwetendheid. Anders zou u weten dat deze term een andere betekenis heeft dan in de jaren '30.
Liederen: van de jaren 30? Ik dacht dat muziek iets van alle jaren was? Of vergis ik mij? De ultratop bestaat niet meer zeker? De radio ook niet?
Straffe retoriek? De pot verwijt de ketel. Als er iemand uitblinkt in deze categorie, dan is het de BUB wel.
Diabolisering tegenstanders. Idem: de BUB spant de kroon!

Quote :
oezo, wij maken het u gemakkelijk? Wat maken wij u gemakkelijk? Ik dacht dat wij geen invloed hadden?
Het gemakkelijk maken en geen invloed hebben, dekt dezelfde lading...
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyTue Feb 17, 2009 10:02 am

Puisque ce n'est que de la musique des années 30 je propose que l'Allemagne reprenne son chant intégral avec le couplet des paroles "Deutschland, Deutschland über alles, über alles in der Welt". La télé suisse germanophone l'a bien remis à l'honneur il n'y a pas longtemps. On peut aussi penser à Horst Wessel, c'est pas mal du tout.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyWed Feb 18, 2009 3:08 pm

Quote :
Puisque ce n'est que de la musique des années 30 je propose que l'Allemagne reprenne son chant intégral avec le couplet des paroles "Deutschland, Deutschland über alles, über alles in der Welt". La télé suisse germanophone l'a bien remis à l'honneur il n'y a pas longtemps. On peut aussi penser à Horst Wessel, c'est pas mal du tout.

Wat is er Jean? De verlichtende leider Belgica zegt dat alle liederen uit jaren 30 komen en u volgt?
Dan is het aan jullie om te markeren welke van deze liederen uit de jaren 30 komt en bovendien van Duitse oorsprong is. Véél succes!!!

Dit is de Tijd
Liedje van de beiaardier
Blijheidslied
Beiaardlied
Groeninghe
De Blauwvoet
Omdat ik Vlaming ben
Merck toch hoe sterck
Die Studentejare
Rij maar an
Boer Bavo
Soldaat van Napoleon
Vrolijke vrienden
Nachtegaaltje
De Bremer stadsmuzikanten
De zil’vren vloot
Het lied van Koppelstock
Hertog Jan
Al die willen te kapr’n varen
Ik zag Cecilia komen
Zeg Kwezelke
Waarvan gaan er de boeren
Wij zijn al bijeen
Het liedje van de smid
Des winters als het regent
Mijn Vlaanderen heb ik hartelijk lief
Galgenlied
Heimweeliedje aan de Schelde
Het vendel
Jeugdlied
Gebed voor het Vaderland
Die Stem van Suid-Afrika
Het Wilhelmus
De Vlaamse Leeuw
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyWed Feb 18, 2009 3:11 pm

Bijvoorbeeld:

Dat galgenlied is zeker voor de Belgisch-gezinden bedoeld?

En dat Zuid-Afrikaans lied verwijst naar de apartheid.

Hertog Jan. Verwijst dat naar Brabant? Dat zou wel grappig zijn. Very Happy

Het is niet omdat liederen "modern" zijn, dat ze noodzakelijkerwijze onschadelijk zijn, Tiboo.
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyWed Feb 18, 2009 3:12 pm

De enscenering van het VNZ, voor zover ik me de beelden ervan herinner, lijkt wel overgenomen op de parades in Nürnberg, en uit de gemiddelde leeftijd van de deelnemers blijkt dat die paar duizenden over 10-20 jaar gereduceerd zullen zijn tot enkele honderden.

En wat de play-list betreft, niet echt modern, ik vraag me zelfs af of de meeste jongeren in Vlaanderen ze kunnen neuriën, laat staan meezingen... Laughing
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyWed Feb 18, 2009 6:43 pm

Quote :
Bijvoorbeeld:

Dat galgenlied is zeker voor de Belgisch-gezinden bedoeld?

En dat Zuid-Afrikaans lied verwijst naar de apartheid.

Hertog Jan. Verwijst dat naar Brabant? Dat zou wel grappig zijn.

Het is niet omdat liederen "modern" zijn, dat ze noodzakelijkerwijze onschadelijk zijn, Tiboo.

Dat u bij het woord "Zuid-Afrika" alleen maar aan apartheid kan denken, zegt veel over u. Zuid-Afrika heeft behoort toevallig tot de Nederlandstalige cultuur. Dus logischerwijs kennen we daar vele liedjes van (Kat kwam weer, Stellenboschen kerels, Bobejaan...).
Dit lied verwijst idd naar de apartheid, het is namelijk een protestsong tegen de apartheid:

Sinds 1997 is het volkslied van Zuid-Afrika een lied dat uit twee voorgaande liederen is samengesteld, namelijk Die Stem van Suid-Afrika en Nkosi sikelel' iAfrika.
Die Stem van Suid-Afrika was het volkslied van Zuid-Afrika tijdens het apartheidsregime in het land, Nkosi sikelel' iAfrika was een populair lied van de ondergrondse vrijheidsbeweging. In 1994 verklaarde toenmalig staatspresident F.W. de Klerk beide liederen tot officieel volkslied. In 1997 werd in de nieuwe grondwet de huidige tekst tot officieel volkslied uitgeroepen. Het is een verkorte en gecombineerde versie van de beide liederen, met een nieuw geschreven Engelstalige tekst. Het bevat woorden van vijf van de elf officiële talen van Zuid-Afrika.



En ik vroeg geen 'bijvoorbeeld', ik vroeg een volledige opsomming.

Bovendien heb ik nooit gezegd dat de liederen modern zijn (er zitten ENORM weinig moderne liederen in). Dit heeft met cultuur te maken, een cultuur die u blijkbaar van geen kanten kent :-).
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyWed Feb 18, 2009 6:47 pm

Diogene, het studentenleven in Leuven kent de meeste van deze liederen...

Deze liederen worden trouwens door zowel linksen als rechtsen gezongen. Bovendien telt de codex véél meer liederen die verwijzen naar Zuid-Afrika of het Duitsland van de eerste helft van de 20ste eeuw. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben persoonlijk geen voorstander van een 'zwarte lijst'. Ik kijk bv héél graag naar de film over de OS van Riefenstahl. Of ik luister graag naar goede liedjes.
Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyWed Feb 18, 2009 7:04 pm

tiboo wrote:
Diogene, het studentenleven in Leuven kent de meeste van deze liederen...

Deze liederen worden trouwens door zowel linksen als rechtsen gezongen. Bovendien telt de codex véél meer liederen die verwijzen naar Zuid-Afrika of het Duitsland van de eerste helft van de 20ste eeuw. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben persoonlijk geen voorstander van een 'zwarte lijst'. Ik kijk bv héél graag naar de film over de OS van Riefenstahl. Of ik luister graag naar goede liedjes.

In onze post-modernistische samenleving zullen we die liedjes maar liedjes noemen zeker?! Hm. Tegenwoordig zingen Witte Legeradepten ook al marsliedjes van het Rode Leger, dus ja waarom niet. Het hangt er vooral van af hoe je ze zingt. Muziek strekt er in ieder geval toe universeel te zijn. Maar is het Zangfeest dat wel? M.a.w. is er wel muziek op het zangfeest?
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyWed Feb 18, 2009 7:11 pm

Back to top Go down
Sprakeloos




Number of posts : 1205
Location : Antwerp
Registration date : 2008-12-03

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyWed Feb 18, 2009 7:20 pm

Belgica wrote:
Wel, hun "leuke" affiche geeft u het antwoord. Wink

http://www.belgischeunie.be/links.php?subaction=showfull&id=1234728460&archive=&start_from=&ucat=34&


Dit is inderdaad heel universeel What a Face What a Face
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyWed Feb 18, 2009 7:23 pm

Ik stel voor dat we voor die mensen en hun wallingantische vriendjes een mooi museum bouwen waar ze rustig kunnen voort discussiëren. Ondertussen zullen 95% van de Belgen het unitaire land verder besturen. Wink
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyWed Feb 18, 2009 7:46 pm

4000 mensen zingen liedjes en u ligt er van wakker? Is het een bedreiging voor de Belgische staat of is het gewoon een aantal nostalgici die op zondag samen komen om te zingen. In Scoutsmuseum 5Leuven) vindt je die foto’s ook, of voor de jaarlijkse 11 november vieringen als de oude karren hun medailles nog eens bovenhalen. Niets kwaad mee … ik heb in mijn jeugd ook vaak Vlaamse, Franse, Engelse en Duitse liedjes gebruld.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyWed Feb 18, 2009 9:09 pm

perikles wrote:
4000 mensen zingen liedjes en u ligt er van wakker? Is het een bedreiging voor de Belgische staat of is het gewoon een aantal nostalgici die op zondag samen komen om te zingen. In Scoutsmuseum 5Leuven) vindt je die foto’s ook, of voor de jaarlijkse 11 november vieringen als de oude karren hun medailles nog eens bovenhalen. Niets kwaad mee … ik heb in mijn jeugd ook vaak Vlaamse, Franse, Engelse en Duitse liedjes gebruld.

Waarom spreken ze daar dan over politiek en doen ze uitvallen tegen partijen die hen niet "Vlaams" genoeg lijken (zoals vorige zondag tegen de CD&V)?
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyThu Feb 19, 2009 12:59 am

tiboo wrote:
kijk bv héél graag naar de film over de OS van Riefenstahl. Of ik luister graag naar goede liedjes.
Inderdaad, op zich is daar niets mis mee, maar als die zangen dienen om politieke eisen te ondersteunen, dan heb ik daar bedenkingen bij!
Back to top Go down
Guest
Guest




Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptyThu Feb 19, 2009 12:03 pm

Belgica wrote:
Ik stel voor dat we voor die mensen en hun wallingantische vriendjes een mooi museum bouwen waar ze rustig kunnen voort discussiëren. Ondertussen zullen 95% van de Belgen het unitaire land verder besturen. Wink

Hebt u een bron voor die 95% ?

Want eerst sprak u over 2,5 miljoen Belgen, nu zijn het er al 95%. Goochelt u altijd zomaar met cijfers?
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptySat Feb 21, 2009 12:24 pm

Ik vraag hier ook om de haverklap om bronnen, maar die worden NOOIT geciteerd... Ik trek mijn conclusies. Belgica zijn tactiek is meestal: snel over iets ander beginnen, binnen de topic en indien niet mogelijk, begint hij wel een andere tipic.

Quote :
Inderdaad, op zich is daar niets mis mee, maar als die zangen dienen om politieke eisen te ondersteunen, dan heb ik daar bedenkingen bij!
Ik had het over twee aspecten:
1. dat er niets mis is met het zingen van die liedjes op zich
2. dat ik in hoger vermelde lijst persoonlijk geen enkel liedje vind dat verwijst naar het apartheidsregime of het Nazi-Duitsland, zoals Belgica en Sprakeloos beweerd hebben...
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptySat Feb 21, 2009 3:37 pm

tiboo wrote:
... Ik trek mijn conclusies. Belgica zijn tactiek is meestal: snel over iets ander beginnen, binnen de topic en indien niet mogelijk, begint hij wel een andere tipic.
Juist.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers EmptySat Feb 21, 2009 9:37 pm

Aangezien ook u akkoord bent, zal Belgica graag op mijn twee vragen (en de vraag van Japie) antwoorden.

Ik had het over twee aspecten:
1. dat er niets mis is met het zingen van die liedjes op zich
2. dat ik in hoger vermelde lijst persoonlijk geen enkel liedje vind dat verwijst naar het apartheidsregime of het Nazi-Duitsland, zoals Belgica en Sprakeloos beweerd hebben...
Back to top Go down
Sponsored content





Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty
PostSubject: Re: Het feest van de stoere Germaanse invallers   Het feest van de stoere Germaanse invallers Empty

Back to top Go down
 
Het feest van de stoere Germaanse invallers
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» DE GERMAANSE INVALLERS MAKEN ZICH BOOS - LES ENVAHISSEURS GERMANIQUES SE FACHENT
» De Diets-Germaanse Volksruimte
» OBAMA-FEEST: VB NIET WELKOM
» 11/7: Fête de la communauté flamande à Namur / Feest van de Vlaamse gemeenschap te Namen
» Fête "flamande": le drapeau du Brabant unifié a flotté sur l'Hôtel de Ville de Bruxelles - "Vlaams" feest: Brabantse vlag aan Stadhuis Brussel

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: