Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Clouseau: LEVE BELGIË!

Go down 
+9
Renaat
Admin
Diogène
Bruno
perikles
Jean de Nivelles
Olivier
Belgica
RADIKAAL
13 posters
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyWed Sep 02, 2009 10:00 pm

Pleimion wrote:
Renaat wrote:
"De B.U.B. is erg verheugd over de nieuwe plaat van Clouseau "Leve België", die een nieuw unitair België wil promoten ! Dit bewijst alleen maar dat de B.U.B. gelijk heeft en het allemaal goed komt als de burgers resoluut voor België kiezen en zich verzetten tegen de idiote politieke tweespalt.

Alles komt goed met de partij die nergens een mening over heeft. Laughing

Wat zit ge uw tijd hier dan te verspillen, kwibus? Rolling Eyes
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 47
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyWed Sep 02, 2009 11:14 pm

Renaat wrote:
Als je iemand die zijn mening zegt bedenkt met het scheldwoord "Goebbels" lijkt dat er sterk op dat je eigenlijk niet wil dat hij zijn mening zegt.
De vergelijking met Goebbels is zeker niet overdreven, want die bemoeide zich ook met de culturele gang van zaken in nazi-Duitsland. Bourgeois hoort zich niet te bemoeien met wat artiesten doen of niet doen. Ik hoor toch ook niet de belgicisten klagen over Raymond van het Groenewouds "Vlaanderen boven"...
Back to top Go down
Pleimion

Pleimion


Number of posts : 290
Age : 40
Location : De Westhoek
Registration date : 2009-07-02

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyWed Sep 02, 2009 11:44 pm

Diogène wrote:
Renaat wrote:
Als je iemand die zijn mening zegt bedenkt met het scheldwoord "Goebbels" lijkt dat er sterk op dat je eigenlijk niet wil dat hij zijn mening zegt.
De vergelijking met Goebbels is zeker niet overdreven, want die bemoeide zich ook met de culturele gang van zaken in nazi-Duitsland. Bourgeois hoort zich niet te bemoeien met wat artiesten doen of niet doen. Ik hoor toch ook niet de belgicisten klagen over Raymond van het Groenewouds "Vlaanderen boven"...

Die vergelijking met Goebbels slaat werkelijk nergens op. Of ben ik de enige die kan lezen? Geert Bourgeois zegt niet meer of minder dan dat hij het liedje niet mooi vindt. Mag dat ook al niet meer? Sommige Bubbers vinden het normaal om hun ideologische tegenstanders in de grofste bewoordingen aan te spreken, maar als Bourgeois zijn bezwaren beschaafd formuleert, is hij de nazi. Logica?
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyWed Sep 02, 2009 11:44 pm

In mijn vaderland heeft ieder burger; ook een minister, het recht vrij en vrank zijn mening te zeggen over een artistieke productie!
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyThu Sep 03, 2009 1:46 am

Wat ze ook mogen beweren, Clouseau doet aan politiek met deze singel (na hun optreden op concertje enkele maanden geleden).

Quote :
Ik werk in Brussel, en iedereen hier (NL én FR) doen hun best om beide talen te spreken.
Ik werk momenteel een maand in Brussel, update van de sportinfrastructuren. In SLW en SPW was de onwil van vele mensen (van ondermeer gemeente) om Nederlands te spreken ongelooflijk groot. Dan heb ik het niet over de onkunde, want daar stoor ik mij veel minder aan (ik trek immers behoorlijk mijn plan in het Frans).
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyThu Sep 03, 2009 11:43 am

En wat over uw onwil om uw complexen, uw splitsing van BHV, uw taalapartheid en uw afkeer van vreemde talen en België in vraag te stellen? Of is het altijd de fout van de anderen bij de flaminganten?
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyThu Sep 03, 2009 12:06 pm

Ik heb geen complexen, ik lees en spreek 5 talen (nederlands, frans, engels, duits, Italiaans) en heb dus geen afkeer van vreemde talen, ik wil over elk politiek probleem discussiêren en luisteren naar wat andere democraten daarover te zeggen hebben, ik aanvaard dat mensen een andere mening hebben en andere voorstellen doen.
Maar ik vind het niet aanvaardbaar dat men iemand zelfs het recht ontzegt zijn mening te zeggen. En ik vind het kinderachtig op de mening te reageren met scheldwoorden
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyThu Sep 03, 2009 7:23 pm

Dit is toch erg: het VB begint zich al te keren tegen de beste artiesten van zijn eigen "volk". Laughing

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 20090902_cartoon_clouseau
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 47
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyFri Sep 04, 2009 12:22 pm

Renaat wrote:
Als er in Belgieë een staatshervorming met 2/3 meerderheid van de stemmen wordt goedgekeurd in een democatisch verkozen parlement, dan moeten degenen die daartegen zijn het land maar verlaten. Zeker niet de voorstanders!
Mooie democratische ingesteldheid: quid met de oppositie?

Bovendien: het is niet omdat een stal uit 2/3 ezels bestaat, dat de paarden de stal moeten verlaten Wink
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 47
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyFri Sep 04, 2009 12:28 pm

Pleimion wrote:
Geert Bourgeois zegt niet meer of minder dan dat hij het liedje niet mooi vindt. Mag dat ook al niet meer? [...] maar als Bourgeois zijn bezwaren beschaafd formuleert, is hij de nazi. Logica?
Renaat wrote:
In mijn vaderland heeft ieder burger; ook een minister, het recht vrij en vrank zijn mening te zeggen over een artistieke productie!
Inderdaad, Geert Bourgeois heeft het recht om zich op te werpen als muziekkenner en -criticus en een al dan niet gefundeerde mening te hebben over een bepaalde lied of artiest, maar als hij consequent en geloofwaardig wil zijn, zou hij dit moeten doen met alle platen die op de markt worden gebracht, maar waarom van leer trekken tegen dat ene lied?

Het is niet aan een minister om kunst te bekritiseren als de boodschap indruist tegen zijn politieke en/of filosofische overtuiging, anders moet hij ook rap en hip-hop (geweld + haat) bekritiseren Exclamation
Back to top Go down
Renaat




Number of posts : 832
Location : Brugge
Registration date : 2009-08-25

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyFri Sep 04, 2009 12:29 pm

De oppositie heeft haar inbreng in het debat. En zij kan, als de burgers ontevreden zijn over het huidige beleid, bij verkiezingen zelf meerderheid worden. Dat gebeurt ook in ons land: van 1-mans-partijen zijn het VB, de N-VA, Ecolo en Groen middelgrote partijen geworden!
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 47
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyFri Sep 04, 2009 12:30 pm

tiboo wrote:
Ik werk momenteel een maand in Brussel, update van de sportinfrastructuren. In SLW en SPW was de onwil van vele mensen (van ondermeer gemeente) om Nederlands te spreken ongelooflijk groot.
De twee Woluwes zijn wel twee FDF-bastions, dat hoort u tich te weten... Wink

Maar... wat heeft dit met de kern van de zaak te maken?
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyFri Sep 04, 2009 2:09 pm

Diogène wrote:
Pleimion wrote:
Geert Bourgeois zegt niet meer of minder dan dat hij het liedje niet mooi vindt. Mag dat ook al niet meer? [...] maar als Bourgeois zijn bezwaren beschaafd formuleert, is hij de nazi. Logica?
Renaat wrote:
In mijn vaderland heeft ieder burger; ook een minister, het recht vrij en vrank zijn mening te zeggen over een artistieke productie!
Inderdaad, Geert Bourgeois heeft het recht om zich op te werpen als muziekkenner en -criticus en een al dan niet gefundeerde mening te hebben over een bepaalde lied of artiest, maar als hij consequent en geloofwaardig wil zijn, zou hij dit moeten doen met alle platen die op de markt worden gebracht, maar waarom van leer trekken tegen dat ene lied?

Het is niet aan een minister om kunst te bekritiseren als de boodschap indruist tegen zijn politieke en/of filosofische overtuiging, anders moet hij ook rap en hip-hop (geweld + haat) bekritiseren Exclamation

Geert Bourgeois heeft geen kritiek geuit ... Clouseau schrijft een lied en dan houd de pers minister Bourgeois een microfoon onder de neus en vraagt naar zijn mening ... Minister Bourgeois antwoordt net zoals de pers hem graag ziet antwoorden om een lekkere polymiek te starten ...
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 47
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyFri Sep 04, 2009 6:24 pm

perikles wrote:
Geert Bourgeois heeft geen kritiek geuit ... Clouseau schrijft een lied en dan houd de pers minister Bourgeois een microfoon onder de neus en vraagt naar zijn mening ... Minister Bourgeois antwoordt net zoals de pers hem graag ziet antwoorden om een lekkere polymiek te starten ...
Ik dacht toch dat Bourgeois slimmer was, hij had de journalisten kunnen afwimpelen met een "geen commentaar" of zo Suspect
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptySat Sep 05, 2009 4:16 pm

Quote :
Maar... wat heeft dit met de kern van de zaak te maken?
Deze reactie kwam van Belgica, dus lijkt mijn repliek gepast.
Quote :
Ik werk in Brussel, en iedereen hier (NL én FR) doen hun best om beide talen te spreken.

Bovendien valt het mij op dat de UB aan deze zaken gemakkelijk voorbij gaat. Gisteren nog een leuke gehoord van gemeentelijke sportinfrastructuurverantwoordelijke van Jette: "Waarvoor is deze vragenlijst? Want dat is hier eigenlijk niet bedoeld voor Nederlandstaligen" (uiteraard in het Frans ;-)).

Quote :
Ik dacht toch dat Bourgeois slimmer was, hij had de journalisten kunnen afwimpelen met een "geen commentaar"
Bwaja, voor mij lijkt de opmerking van Bourgois mss niet al te slim, maar erg veel belang moet men daar ook niet aan hechten. De Gucht (en ontelbare andere politici) hebben al vele uitspraken over zaken (bv. onderwijs) gedaan, zonder dat er zulk een hetse ontstond.

Ikzelf ben Clouseaufan geweest, enkele jaren geleden. Maar de manier waarop zij zich voor de Belgicistische kar spannen, bevalt mij niet. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar artiesten die mooie muziek maken, en die zich NIET mengen met politiek.

Cfr interview in 'Laatste Show', waar Kris Wouters kritiek gaf op Franstaligen die zich niet willen aanpassen in SGR. Benieuwd of hij daar een lied over zal schrijven?! En benieuwd hoe de reacties HIER dan zouden zijn? (remember de (terechte!) opmerking van Leterme, die ironisch (!) stelde dat "Franstaligen blijkbaar intellectueel niet in staat waren om Nederlands te leren").
De uitspraken van Belgica (en Bruno) kennende, zou de uitspraak van Bourgois in het NIETS vallen Wink.
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 47
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptySat Sep 05, 2009 10:50 pm

tiboo wrote:
Ikzelf ben Clouseaufan geweest, enkele jaren geleden. Maar de manier waarop zij zich voor de Belgicistische kar spannen, bevalt mij niet. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar artiesten die mooie muziek maken, en die zich NIET mengen met politiek.
Helaas ken ik weinig artiesten die helemaal geen politieke boodschap overbrengen. Mijn politieke standpunten bevinden zich rechts op het politieke spectrum, maar ik waardeer "linkse" artiesten zoals Renaud of Cali, ook al druist hun politieke visie tegen de mijne in


tiboo wrote:
(remember de (terechte!) opmerking van Leterme, die ironisch (!) stelde dat "Franstaligen blijkbaar intellectueel niet in staat waren om Nederlands te leren").
Ik weet niet of die opmerking ironisch was, maar het was een strategische blunder voor een aspirant-eerste minister, want ongenuanceerd (er zijn wel degelijk Franstaligen die Nederlands leren en kunnen, ook in de Rand) en taalracistisch!
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptySun Sep 06, 2009 12:03 am

tiboo wrote:
(remember de (terechte!) opmerking van Leterme, die ironisch (!) stelde dat "Franstaligen blijkbaar intellectueel niet in staat waren om Nederlands te leren").
Leterme n'a jamais été premier ministre belge mais premier ministre flamand. C'est avec Tindemans le personnage le plus haï en Francophonie.
Back to top Go down
RADIKAAL




Number of posts : 270
Location : BELGISTAN
Registration date : 2008-11-23

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptySun Sep 06, 2009 12:18 am

Tiboo, doe toch niet zo hypocriet. Als Clouseau nu een lied zou gemaakt hebben waarin werd opgeroepen tot de stichting van een Vlaams republiekje, zou je ze dan ook aanvallen omdat artiesten volgens jou niet aan politiek mogen doen? Dat gelooft toch geen hond.
Back to top Go down
Pleimion

Pleimion


Number of posts : 290
Age : 40
Location : De Westhoek
Registration date : 2009-07-02

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptySun Sep 06, 2009 12:43 am

Hypotheses zijn niet mijn sterkste kant, maar vermoedelijk zouden jullie Clouseau wel de grond in geboord hebben.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptySun Sep 06, 2009 11:02 am

Quote :
Helaas ken ik weinig artiesten die helemaal geen politieke boodschap overbrengen.

Er zijn er nochtans vele. Ik heb het voornamelijk over politieke boodschappen in hun liedjes. Uiteraard heeft iedereen een mening, en dan vind ik het essentieel dat deze op de achtergrond blijft. Niet zoals bij U2, of anderen, die hun politieke boodschap boven hun creatieve inbreng verheffen. EN laat dit nu juist hetgene zijn dat clouseau doet de laatste tijd. Men moet mij nog het eerste nut aantonen van deze politieke boodschappen. Nooit hebben ze iemand overtuigd (zelfs Live Aid, grootste concert ooit) of iemand naar het andere kamp overgehaald, altijd hebben ze ontelbaar veel opgeleverd aan groepen die er gebruik van gemaakt hebben (U2, Queen op Live Aid --> weliswaar mijn lievelingsgroep)...


Quote :
Tiboo, doe toch niet zo hypocriet. Als Clouseau nu een lied zou gemaakt hebben waarin werd opgeroepen tot de stichting van een Vlaams republiekje, zou je ze dan ook aanvallen omdat artiesten volgens jou niet aan politiek mogen doen? Dat gelooft toch geen hond.
Zolang mensen mij maar geloven. En dan nog, ik weet wat ik zelf denk.

Zo ben ik absolute voorstander van Democraten in VSA, maar heb ik het absoluut niet voor artiesten die zich zogezegd inzetten voor dit goede doel. Michael More is er weliswaar rijk door geworden.

Ik luister naar Guido Belcanto (heb er vijf CD's van), hoewel die zich eerder Belg voelt dan Vlaming. En het liedje 'Vlaanderen Boven' is eveneens veel minder politiek gekleurd dan dit van Clouseau, idem dito het liedje 'België' van ik weet niet wie.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyMon Sep 07, 2009 3:40 pm

Reactie van Dave Sinardet, politicoloog, in De Standaard. Die teksten geven me altijd een dubbel gevoel: vol goede intenties, maar schrik om écht de waarheid te zeggen: het taalfederalisme deugt niet.

VOLKSVERRAAD

* maandag 07 september 2009
*
* Auteur:

BRUGGEN BOUWEN DAVE SINARDET — Toch nog een woordje over dat België-liedje van Clouseau. Nee, geen nood, ik ga hier niet ingaan op het oordeel van de gerenommeerde poprecensent Geert Bourgeois. Diens verklaringen mogen dan al gefundenes fressen vormen voor elke zichzelf respecterende columnschrijver, zo gingen er mij al enkele met verve vooraf. Trouwens, wie het wat naïeve popdeuntje van Koen en Kris gelijkstelt met de output van het propagandaministerie van de DDR, die heeft geen columnist meer van doen, die is zijn eigen satire.

Maar toch, Clouseau? Gaat nu zelfs een politicoloog zich daarover buigen in tijden dat het land op de rand van de financiële afgrond balanceert? Welja, want niet alleen leren debatten over populaire cultuur ons soms even veel over maatschappij en politiek dan een begrotingsbalans, hét softe en hét harde nieuwsverhaal van de voorbije week hebben ook iets gemeen: zowel bij de Clouseau-controverse als bij het begrotingsdebat heeft dezelfde waanidee postgevat dat men Vlaanderen en België als tegengestelden kan of zelfs moet zien.

Koen Wauters kon er al geen touw aan vastknopen: 'het is toch niet omdat ik van België houd, dat ik een slechte Vlaming ben'. Daarmee zit hij op de lijn van een meerderheid aan Vlamingen, die al evenmin een onverenigbaarheid ontwaart tussen Vlaamse en Belgische identiteitsgevoelens, zo blijkt uit onderzoek. Een minderheid ziet dat echter anders en liet dat vorige week ook luidkeels horen: in het Vlaams-nationalistische woordenboek is 'Belgisch' synoniem aan 'anti-Vlaams'. Dat is ook logisch: nationalisten gaan uit van het bestaan van een homogeen volk en ijveren ervoor dat dit samenvalt met een eigen staat. Omdat Vlamingen nu eenmaal deel uitmaken van de Belgische staat, is België voor Vlaams-nationalisten dé vijand, een vreemd lichaam dat in de weg staat. Wie de lof zingt van België is daarom een volksverrader, ook al vertolkt hij daarmee een gevoel dat bij dat volk leeft. Vlaams-nationalisten hebben niet eens ongelijk als ze België een kunstmatige constructie noemen. Alleen is Vlaanderen dat al evenzeer (zonder België zou het huidige Vlaanderen zelfs niet bestaan). En is de tegenstelling tussen de twee dat nog meer. Belgische Vlamingen zijn ook Vlamingen.

Die artificiële Vlaams-Belgische tegenstelling zien sommigen - niet toevallig vaak dezelfden - ook in het budgettaire debat. De federale begroting mag dan al kampen met een gat van 25 miljard, dat is niet het probleem van de Vlaamse regering. Daar lijkt men de Maddens-doctrine van de N-VA te hanteren: de Vlaamse overheid - zowat de enige die er financieel relatief warmpjes inzit - springt het federale niveau niet meer bij, of zoals verwoord door Bart De Wever in La Libre Belgique: 'Geen Vlaamse euro meer voor het federale niveau'. Op het eerste zicht geen onlogische strategische redenering: waarom zouden Vlaamse partijen aandringen op een staatshervorming, waarvan het financiële luik zal inhouden dat er geld van het Vlaamse naar andere niveaus verhuist? Beter afwachten tot de geldnood zo hoog wordt dat Franstalige partijen daarom vragen. Maar bij nader inzien snijdt de strategie enkel hout wanneer bekeken door dezelfde nationalistische bril die de broertjes Wauters als verraders van de natie waarneemt. Want ook hier is de Vlaams-Belgische tegenstelling artificieel. Zo betaalt niet de Vlaamse, maar wel de federale overheid onder meer de pensioenen, werkloosheidsuitkeringen en gezondheidzorg van… de Vlamingen. Moet die daarop besparen of de staatsschuld doen stijgen, dan worden ook Vlamingen dat gewaar. Federale begrotingen zijn ook Vlaamse begrotingen.

En waar zitten de Franstaligen eigenlijk in dit verhaal? Op cultureel vlak zijn Franstalig en Belg zelfs voor radicale Franstaligen doorgaans synoniemen (een handvol aftandse Waals-nationalisten niet te na gelaten). Maar dat is wel eens omdat ze België blijven gelijkstellen met het Franstalige deel en karakter ervan. In die zin zijn ze bij Clouseau, waar een ode aan België er één is aan tweetaligheid en diversiteit, wellicht betere Belgen dan in bepaalde Franstalige belgicistische middens.

In het begrotingsdebat speelt de tegenstelling echter sterker. Hoewel bijdragen aan het nationale evenwicht vanuit het Franstalige landsdeel minder evident is, omdat de begrotingen er daar veel pipser uitzien dan in Vlaanderen, lijkt dit ook voor vele Franstalige politici sowieso geen prioriteit.

Resultaat is dat Vlamingen en Franstaligen verwikkeld raken in een 'chicken game' waarbij ze het federale als het probleem van de 'andere' zien, terwijl ze uiteindelijk beiden het gelag betalen in de vorm van een stijgende staatsschuld en verminderde sociale bescherming. Alvast wat dat betreft kunnen we Koen en Kris enkel bijtreden wanneer ze stellen: 'On est tous les mêmes want we zijn allemaal Belgen'.

Dave Sinardet is politicoloog aan de Universiteit Antwerpen en deeltijds professor aan de VUB en de Facultés Universitaires Saint-Louis. Zijn column verschijnt voortaan tweewekelijks op maandag.
Back to top Go down
mimo




Number of posts : 193
Location : Mechelen
Registration date : 2009-08-10

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyMon Sep 07, 2009 5:22 pm

" Zo betaalt niet de Vlaamse, maar wel de federale overheid onder meer de pensioenen, werkloosheidsuitkeringen en gezondheidzorg van… de Vlamingen. "
Waarom denken die namby pamby opiniemakers dat Vlaanderen een staatshervorming wil ? Zodat we dat ZELF kunnen regelen met onze EIGEN middelen.
Dat wordt nog maar eens onder de mat geveegd.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyMon Sep 07, 2009 5:30 pm

Wat is dat "Vlaanderen"? Cool
Back to top Go down
Pleimion

Pleimion


Number of posts : 290
Age : 40
Location : De Westhoek
Registration date : 2009-07-02

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyMon Sep 07, 2009 5:44 pm

Onnozelaar.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 EmptyMon Sep 07, 2009 5:47 pm

Volgens de VRT werd Clouseau reeds met de dood bedreigd. Dat lijkt me niet onnozel, maar wel héél erg zielig. Rolling Eyes

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/nieuws/2.3796/1.591526
Back to top Go down
Sponsored content





Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty
PostSubject: Re: Clouseau: LEVE BELGIË!   Clouseau: LEVE BELGIË! - Page 2 Empty

Back to top Go down
 
Clouseau: LEVE BELGIË!
Back to top 
Page 2 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Leve het federalisme: België tuimelt achteruit !
» Clouseau hué par les nat.flam uitgejouwd door de vl.nat werd Clouseau
» LEVE HET FEDERALISME !
» Partijen steeds rijker, leve de particratie !
» ZUID-BELGIE HAALT NOORD-BELGIE IN - LA BELGIQUE DU SUD RATTRAPE LA BELGIQUE DU NORD

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: