| OPEL ANTWERPEN - ANVERS | |
|
+5Renaat perikles Bruno Jean de Nivelles Belgica 9 posters |
|
Author | Message |
---|
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Thu Sep 10, 2009 9:21 pm | |
| De Antwerpse autofabriek gaat sluiten.
L'usine Opel d'Anvers fermera ses portes.
Drie van de vele commentaren op DS:
Op 10 september 2009 omstreeks 19u01, zei Eric Hindryckx:
Nog eens bewezen welke onzin/onmacht deeltjesregeringen vertegenwoordigen. Tijd om de krachten terug te bundelen en met één stem te spreken in de internationale arena.
Op 10 september 2009 omstreeks 19u15, zei Davy Devries:
België is al een tijdje failliet. Nu begint het bij de meesten pas te dagen. 30 jaar politiek wanbestuur. Nu niet klagen hé. De 'mensen' hebben voor het 'goede bestuur' van Leterme, Dehaene, Peeters en Verhofstadt al die tijd gekozen.
Op 10 september 2009 omstreeks 21u01, zei Roger Meulemans:
wanneer gaan de grote manne eens hun verantwoordelijk nemen en de rsz van de werkgever verminderen dan zullen de fabrieken en de rest niet naar de vreemde en geodkopere landen gaan maar in belgië blijven en de vakbonden mogen wel iets minder gaan eisen en de regering mag wel inkrimpen zoveel ministers, parlementsleden enz is niet nodig in ons klein België maar ja de kleine man moet toch betelen inplaats van het geld te gaan halen waar het is maar neen dan snijden zij in hunne vinger en dat doet pijn.
Last edited by Belgica on Thu Sep 10, 2009 10:57 pm; edited 1 time in total | |
|
| |
Jean de Nivelles
Number of posts : 1050 Location : Nivelles - département de la Dyle - France Registration date : 2008-12-11
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Thu Sep 10, 2009 9:26 pm | |
| Was het beter in de tijd van Leburton en Pierlot ? | |
|
| |
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Thu Sep 10, 2009 10:10 pm | |
| - Jean de Nivelles wrote:
- Was het beter in de tijd van Leburton en Pierlot ?
Ja ! | |
|
| |
Jean de Nivelles
Number of posts : 1050 Location : Nivelles - département de la Dyle - France Registration date : 2008-12-11
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Thu Sep 10, 2009 10:59 pm | |
| - Bruno wrote:
- Ja !
In die tijd waren de Flaminganten in de gevangenis, nu zijn ze in het parlement ! Waneer de hele PS in de gevangenis ? | |
|
| |
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Thu Sep 10, 2009 11:04 pm | |
| - Jean de Nivelles wrote:
- Bruno wrote:
- Ja !
In die tijd waren de Flaminganten in de gevangenis, nu zijn ze in het parlement ! Waneer de hele PS in de gevangenis ? Ik denk dat 90% van de Belgische politici ongeschikt/onbekwaam is om aan politiek te doen. Kunnen de Vlaams-nationalisten geen onafhankelijk Vlaanderen stichten in Siberië ofzo. ? | |
|
| |
perikles
Number of posts : 1771 Location : Antwerpen Registration date : 2009-02-11
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Thu Sep 10, 2009 11:49 pm | |
| Er is overcapaciteit op de Europese markten, Opel Antwerpen sluit om allelei redenen (loonlasten), dat is erg voor de werknemers, maar voor Vlaanderen, neen .... Vlaanderen (en België) mag geen staatssteun verlenen aan bedrijven die toch ten dode zijn opgeschreven - binnen 5 tot 10 jaar krijgt Duitsland de factuur ... wij betalen de facturen nog altijd voor de ondersteuning van de steenkoolmijnen, ijzer- en staal, glas, klei enz.
GVHST vraagt vandaag aan Europa om de overheidsteun te onderzoeken. | |
|
| |
Renaat
Number of posts : 832 Location : Brugge Registration date : 2009-08-25
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Fri Sep 11, 2009 10:11 am | |
| De unitairte regeringen van Groot-Brittannië en Spanje hebben voor hun Opel-vestigingen niet meer bereikt dan de Vlaamse regering! | |
|
| |
mimo
Number of posts : 193 Location : Mechelen Registration date : 2009-08-10
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Fri Sep 11, 2009 10:37 am | |
| Vooral EUROPA heeft gefaald in deze. Dit is er eentje waar Barosso het voortouw had moeten nemen, zodat de bedrijven beoordeeld werden op hun productiviteit, en niet op overheidssteun. | |
|
| |
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Fri Sep 11, 2009 5:53 pm | |
| Lollig perbericht VB: Vlaams Belang: Opel Antwerpen in Vlaamse handen
Het Vlaams Belang neemt met ontzetting kennis van de sluiting van Opel Antwerpen. De partij verklaart zich solidair met de getroffen werknemers. De Vlaamse regering heeft nu de plicht om snel en efficiënt te reageren. Het getalm van de regering Peeters werd Opel Antwerpen mee fataal. Hoewel deze sluiting door velen reeds verwacht werd, komt ze hard aan bij elke betrokken werknemer, maar ook bij de Antwerpse en Vlaamse bestuursverantwoordelijken. Het Vlaams Belang verklaart zich solidair met alle getroffenen en vraagt dat de Vlaamse regering alle middelen zou uitputten om het sociaal leed zoveel mogelijk te beperken.
Het Vlaams Belang stelt evenwel vast dat diezelfde Vlaamse regering in het verleden niet genoeg heeft gedaan om het drama van vandaag te vermijden. Terwijl de Duitse regeringen miljarden euro mobiliseerden om hun eigen Opel vestigingen te beschermen, kwam Vlaanderen niet verder dan een kredietlijn van 300 miljoen. Blijkbaar is de Vlaamse maakindustrie voor de Vlaamse regering minder waard dan de bankensector, die wel op meerdere miljarden Vlaamse staatssteun kon rekenen.
Voor het Vlaams Belang is de strijd evenwel nog niet helemaal verloren. In het verleden heeft de partij er reeds op gewezen dat Vlaanderen een eigen en ambitieuze automobielpolitiek moet en kan ontwikkelen. De constructie van de nieuwe generatie hybride wagens kan op de Antwerpse Opelsite opgestart worden. Ook voor een zogenaamde ‘Flanders Car Assembly’ kan er in Antwerpen een prominente plaats voorzien worden.
Het Vlaams Belang diende bij monde van Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Penris onmiddellijk een interpellatieverzoek in, in de hoop daarmee het Opeldossier terug op de Vlaamse politieke agenda te plaatsen. Een vorig verzoek van het Vlaams Belang werd door parlementsvoorzitter Jan Peumans spijtig genoeg afgewezen. Hopelijk laten de Vlaamse traditionele partijen de Opel arbeiders vandaag niet in de steek.
Filip Dewinter, Fractievoorzitter Vlaams Belang in het Vlaams parlement Het VB wil een noodlijdende industrie in leven houden. Dat wou de PS ook in de jaren 80 met de steenkoolmijnen en de staalfabrieken...
Bovendien willen ze die fabriek een Engelse naam geven. En dan maar zagen over verfransing... | |
|
| |
perikles
Number of posts : 1771 Location : Antwerpen Registration date : 2009-02-11
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Fri Sep 11, 2009 7:16 pm | |
| - Belgica wrote:
- Lollig perbericht VB:
Vlaams Belang: Opel Antwerpen in Vlaamse handen
Het Vlaams Belang neemt met ontzetting kennis van de sluiting van Opel Antwerpen. De partij verklaart zich solidair met de getroffen werknemers. De Vlaamse regering heeft nu de plicht om snel en efficiënt te reageren. Het getalm van de regering Peeters werd Opel Antwerpen mee fataal. Hoewel deze sluiting door velen reeds verwacht werd, komt ze hard aan bij elke betrokken werknemer, maar ook bij de Antwerpse en Vlaamse bestuursverantwoordelijken. Het Vlaams Belang verklaart zich solidair met alle getroffenen en vraagt dat de Vlaamse regering alle middelen zou uitputten om het sociaal leed zoveel mogelijk te beperken.
Het Vlaams Belang stelt evenwel vast dat diezelfde Vlaamse regering in het verleden niet genoeg heeft gedaan om het drama van vandaag te vermijden. Terwijl de Duitse regeringen miljarden euro mobiliseerden om hun eigen Opel vestigingen te beschermen, kwam Vlaanderen niet verder dan een kredietlijn van 300 miljoen. Blijkbaar is de Vlaamse maakindustrie voor de Vlaamse regering minder waard dan de bankensector, die wel op meerdere miljarden Vlaamse staatssteun kon rekenen.
Voor het Vlaams Belang is de strijd evenwel nog niet helemaal verloren. In het verleden heeft de partij er reeds op gewezen dat Vlaanderen een eigen en ambitieuze automobielpolitiek moet en kan ontwikkelen. De constructie van de nieuwe generatie hybride wagens kan op de Antwerpse Opelsite opgestart worden. Ook voor een zogenaamde ‘Flanders Car Assembly’ kan er in Antwerpen een prominente plaats voorzien worden.
Het Vlaams Belang diende bij monde van Vlaams volksvertegenwoordiger Jan Penris onmiddellijk een interpellatieverzoek in, in de hoop daarmee het Opeldossier terug op de Vlaamse politieke agenda te plaatsen. Een vorig verzoek van het Vlaams Belang werd door parlementsvoorzitter Jan Peumans spijtig genoeg afgewezen. Hopelijk laten de Vlaamse traditionele partijen de Opel arbeiders vandaag niet in de steek.
Filip Dewinter, Fractievoorzitter Vlaams Belang in het Vlaams parlement
Het VB wil een noodlijdende industrie in leven houden. Dat wou de PS ook in de jaren 80 met de steenkoolmijnen en de staalfabrieken...
Bovendien willen ze die fabriek een Engelse naam geven. En dan maar zagen over verfransing... Hij praat tegen zijn kiesvee, de echte socialisten | |
|
| |
Pleimion
Number of posts : 290 Age : 40 Location : De Westhoek Registration date : 2009-07-02
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Fri Sep 11, 2009 8:13 pm | |
| - Belgica wrote:
- Het VB wil een noodlijdende industrie in leven houden.
Natuurlijk, wie rijdt er tegenwoordig nog met de auto? | |
|
| |
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Fri Sep 11, 2009 10:51 pm | |
| Er is al jaren een gigantische overproductie van wagens. Wist je dat dan niet? Gevolg: de zwakken vallen eruit. De wet van Darwin. | |
|
| |
Renaat
Number of posts : 832 Location : Brugge Registration date : 2009-08-25
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Sat Sep 12, 2009 9:42 am | |
| Belgica ziet blijkbaar met plezier dat duizenden mensen zonder werk zullen vallen... | |
|
| |
mimo
Number of posts : 193 Location : Mechelen Registration date : 2009-08-10
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Sat Sep 12, 2009 3:13 pm | |
| Ik denk dat wat het VB wenst te zeggen is dat ze Opel Antw willen overnemen, en (via IWT ?) investeren in een totaal hybride wagen (of iets dergelijks) naast een courant model, dus eigenlijk een o&o site voor de auto industrie. | |
|
| |
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Sun Sep 13, 2009 12:50 am | |
| - Renaat wrote:
- Belgica ziet blijkbaar met plezier dat duizenden mensen zonder werk zullen vallen...
Nee, ik maak gewoon de parallel met de "Waalse" steenkoolmijnen en staalfabrieken en de toenmalige kritiek van de flaminganten op de steunmaatregelen. Die kritiek heeft overigens geleid tot een regionalisering van de economie in 1980, 1988 en 1993. Maar dat weet u uiteraard allemaal niet. | |
|
| |
Jean de Nivelles
Number of posts : 1050 Location : Nivelles - département de la Dyle - France Registration date : 2008-12-11
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Sun Sep 13, 2009 12:42 pm | |
| - Belgica wrote:
- Die kritiek heeft overigens geleid tot een regionalisering van de economie in 1980, 1988 en 1993.
1. de 1830 à 1878 la Belgique est unilingue française 2. de 1878 à 1921 les provinces du nord peuvent utiliser le néerlandais, plus Bruxelles au choix. 3. à partir de 1921 les provinces du nord doivent utiliser le néerlandais. 4. 1963: lois sur les régions linguistiques 5. 1970 première réforme de l'état: 3 communautés culturelles 6. 1980 deuxième réforme de l'état: 3 communautés avec compétences plus que culturelles, et création de deux régions 7. 1988 troisième réforme de l'état: création de la région bruxelloise 8. 1993 quatrième réforme de l'état: l'état belge de vient fédéral 9. 2001: accords du Lambermont et du Lombard sur les compétences des régions et communautés, annonce de la 5e réforme. 10 201x: indépendance de la Flandre, le reste s'appelle encore Belgique 11. 201x+2: rattachement de la Wallonie, Bruxelles et périphérie à la France | |
|
| |
Renaat
Number of posts : 832 Location : Brugge Registration date : 2009-08-25
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Sun Sep 13, 2009 3:18 pm | |
| Inderdaad, de Franstalige partijen - de Waalse socialisten vooral - hebben vanaf 1965- de regionalisering van de economische bevoegdheden gevraagd, toe het duidelijk werd dat verdere exploitatie van de steenkolenmijnen en de staalbedrijven in het Zuiden van het land economisch niet meer verantwoord was, zelfs niet et zware subsidiëring door de unitaire regering. Die subsidiëring heeft toen geleid tot een enorme, nog atijd niet helemaal afbetaalde, staatsschuld en heeft de economische en sociale problemen in Zuid-België helemaal niet opgelost. De regionalisering is in de grondwet 1970 ingeschreven toen de meeste regeringspartijen niet langer in de putten te stoppen. Subsidiëring van de auto-assemblagebedrijven in Europa (Opel e.a. ) kan evenzo tijdelijk de sociale gevolgen van de teleurgang van bedrijven verzachten maar zal evenmin de problemen oplossen. | |
|
| |
kyrios
Number of posts : 309 Location : aarde Registration date : 2008-12-13
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Sun Sep 13, 2009 6:48 pm | |
| In verband met de tewerkstelling in onder meer de autoassemblage is het interessant om er het recentste evaluatierapport van de Bond Beter leefmilieu er eens op na te lezen. De algemene teneur erin is allerminst positief. Maar er is meer, er blijkt ook uit dat ons land door gebrek aan een eensgezind optreden weeral een gouden kans links liet liggen.
In het Vlaams milieu evaluatierapport van De BBL staat er immers de Volgende zin te lezen :
“de kans om te investeren in nieuwe snelgroeiende sectoren zoals zonne-energie en windenergie, werden grotendeels gemist. Duitsland, dat wel een eigen beleid inzake zonne-energie ontwikkelde, kent vandaag een grotere tewerkstelling in die sector, dan in de autoassemblage.”
Niet verwonderlijk denk ik dan. Het milieubeleid in ons land(je) is versplintert over de verschillende regio’s. Elk daarvan voert een eigen beleid en trekt zich van wat er in de rest van het land gebeurt weinig of niets aan. Een krachtige aanpak van wat bvb zonne-energie betreft is dan ook uitgesloten. Zonlicht laat zich niets gelegen liggen aan welke grenzen dan ook en dus laat Duitsland de aanpak ervan allerminst over aan de individuele Duitse deelstaten.
Een doortastend en resultaatgerichte strategie heeft het meest kans van slagen als die op het hoogst mogelijk niveau behandeld wordt. Volgens Duitsland is het nationale niveau dan ook te verkiezen boven dat van de deelstaten. In het reeds veel kleinere België achten onze politici het echter beter dat elke afzonderlijke regio er zijn eigen methodiek op na houdt. De eendrachtige tactiek van Duitsland levert hen intussen geen windeieren op, massale job-creatie in de zonne-energie sector is er het gevolg van. Intussen houden onze beleidsmaker het vooral bij beloften over jobs. | |
|
| |
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Sun Sep 13, 2009 10:01 pm | |
| - Jean de Nivelles wrote:
- Belgica wrote:
- Die kritiek heeft overigens geleid tot een regionalisering van de economie in 1980, 1988 en 1993.
1. de 1830 à 1878 la Belgique est unilingue française 2. de 1878 à 1921 les provinces du nord peuvent utiliser le néerlandais, plus Bruxelles au choix.
1873 | |
|
| |
Jean de Nivelles
Number of posts : 1050 Location : Nivelles - département de la Dyle - France Registration date : 2008-12-11
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Sun Sep 13, 2009 10:19 pm | |
| - Quote :
- 1873
Ik was op vacantie. Ik herinner niet meer. | |
|
| |
perikles
Number of posts : 1771 Location : Antwerpen Registration date : 2009-02-11
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Mon Sep 14, 2009 1:16 pm | |
| - kyrios wrote:
- In verband met de tewerkstelling in onder meer de autoassemblage is het interessant om er het recentste evaluatierapport van de Bond Beter leefmilieu er eens op na te lezen.
De algemene teneur erin is allerminst positief. Maar er is meer, er blijkt ook uit dat ons land door gebrek aan een eensgezind optreden weeral een gouden kans links liet liggen.
In het Vlaams milieu evaluatierapport van De BBL staat er immers de Volgende zin te lezen :
“de kans om te investeren in nieuwe snelgroeiende sectoren zoals zonne-energie en windenergie, werden grotendeels gemist. Duitsland, dat wel een eigen beleid inzake zonne-energie ontwikkelde, kent vandaag een grotere tewerkstelling in die sector, dan in de autoassemblage.”
Niet verwonderlijk denk ik dan. Het milieubeleid in ons land(je) is versplintert over de verschillende regio’s. Elk daarvan voert een eigen beleid en trekt zich van wat er in de rest van het land gebeurt weinig of niets aan. Een krachtige aanpak van wat bvb zonne-energie betreft is dan ook uitgesloten. Zonlicht laat zich niets gelegen liggen aan welke grenzen dan ook en dus laat Duitsland de aanpak ervan allerminst over aan de individuele Duitse deelstaten.
Een doortastend en resultaatgerichte strategie heeft het meest kans van slagen als die op het hoogst mogelijk niveau behandeld wordt. Volgens Duitsland is het nationale niveau dan ook te verkiezen boven dat van de deelstaten. In het reeds veel kleinere België achten onze politici het echter beter dat elke afzonderlijke regio er zijn eigen methodiek op na houdt. De eendrachtige tactiek van Duitsland levert hen intussen geen windeieren op, massale job-creatie in de zonne-energie sector is er het gevolg van. Intussen houden onze beleidsmaker het vooral bij beloften over jobs. Waarop wacht de federale overheid, op Di Rupo | |
|
| |
Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Tue Sep 15, 2009 2:02 pm | |
| Maar wat bedoelt het Vlaams Belang nu met "Opel in Vlaamse handen"? Dat is toch klinkklare onzin. Dat geld hebben ze in Noord-België niet. Bovendien is de autosector een sector met een chronisch probleem van overproductie... Wie gelooft die mensen nog? | |
|
| |
mimo
Number of posts : 193 Location : Mechelen Registration date : 2009-08-10
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Tue Sep 15, 2009 2:55 pm | |
| - Belgica wrote:
- Maar wat bedoelt het Vlaams Belang nu met "Opel in Vlaamse handen"? Dat is toch klinkklare onzin. Dat geld hebben ze in Noord-België niet. Bovendien is de autosector een sector met een chronisch probleem van overproductie...
Wie gelooft die mensen nog? Opel in Vlaamse Handen betekent dat de fabriek moet openblijven. (een beetje als "Renault Moet Blijven", weet je nog ??) De overproductie is een feit, vandaar dat ze pleiten om geld te steken in o&o in een groene wagen (dus toekomstgericht nicheprodukt), en intussen de assamblage van een ander model in onderaanneming of zo uit te voeren, zodat de arbeiders en bedienden intussen aan de slag kunnen blijven. | |
|
| |
tiboo
Number of posts : 1160 Age : 38 Location : westmalle Registration date : 2008-11-21
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Tue Sep 15, 2009 5:25 pm | |
| Man man, wat een hetse voor een uiteindelijke non-issue. Het is een menselijk drama omdat een getal als 5000 tot de verbeelding spreekt. Bovendien is er alles behalve iets beslist in het Opeldossier (de beer, het vel en de jager, goede vrienden van Belgica). Indien de fabriek Opel-antwerpen rendabel is, zal ze blijven, indien dit niet het geval is, zal ze verdwijnen (en maar goed ook, aan niet-rendabele industriën heeft men 0.0 voordeel).
En 6 miljoen mensen of 10 miljoen, het blijft lachwekkend in verhouding met de 80 miljoen die Duitsland in de schaal kan werpen. Schaalvoordelen zijn overigens voorbijgestreefd. Schaalvoordelen zijn van een oude industrie (marktprotectionisme), iets wat in de huidige economie alleen maar tot nadelen leidt. Lees economische literatuur (en probeer het te begrijpen) en u zal tot dezelfde conclusie komen. | |
|
| |
Jean de Nivelles
Number of posts : 1050 Location : Nivelles - département de la Dyle - France Registration date : 2008-12-11
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS Wed Sep 16, 2009 3:40 am | |
| L'écho de la bourse | |
|
| |
Sponsored content
| Subject: Re: OPEL ANTWERPEN - ANVERS | |
| |
|
| |
| OPEL ANTWERPEN - ANVERS | |
|