Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Flaminganten en grondgebied

Go down 
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Flaminganten en grondgebied Empty
PostSubject: Flaminganten en grondgebied   Flaminganten en grondgebied EmptyMon Sep 21, 2009 11:49 am

Deze amusante discussie vond ik op DS:

Op 21 september 2009 omstreeks 07u19, zei Franck Pastor:

Ik was verbaasd toen men me vertelde dat Wallonië ook gebied had verloren: Halle (vroeger een Henegouwse stad, vandaag in Vlaams-Brabant) circa 1830, Bever (van Henegouwen naar Vlaams-Brabant) en Voeren (van Luik naar Limburg) in 1963.

Op 21 september 2009 omstreeks 08u42, zei Kevin van de velde:

Wallonië heeft gebied terug gegeven wil je zeggen Smile

Op 21 september 2009 omstreeks 08u54, zei Franck Pastor:

Dat hangt blijkbaar van het standpunt af ;-)

Op 21 september 2009 omstreeks 08u33, zei Jan Van Lint:

Bent u even verbaasd als u hoort dat Brussel vroeger Vlaams was?

Op 21 september 2009 omstreeks 09u03, zei Franck Pastor:

Dat Brussel vroeger Nederlandstalig was verbaasde me helemaal niet: het volstaat naar de namen van straten en plaatsen daar te kijken. Maar vroeger maakte Brussel niet deel van Vlaanderen uit: het was, zoals Antwerpen, Leuven (en Ottignies), en Brabantse stad. De huidige Vlaanderen en Wallonië zijn blijkbaar taalkundige concepten, geen historische gegevens… NB: ik ben Fransman, en ik ben altijd nieuwsgierig over de geschiedenis van België.

Op 21 september 2009 omstreeks 10u10, zei Luc Hermans:

De staat België bestaat ook nog maar sinds 1830 en is ook geen historisch gegeven. In de loop van de geschiedenis zijn er vele grenzen veranderd : u weet toch wel dat een gedeelte van het vroegere Vlaanderen nu in Frankrijk ligt ? Dat 's Hertogenbosch ook een Brabantse stad is ? Dat Maastricht een Limburgse stad is en Hasselt ook, en toch liggen ze nu in 2 verschillende landen. Enz. Zeer interessant. En vooral interessant : welke gemeenten in België zijn sinds 1830 van taalregime veranderd (dus verfranst of vervlaamst)? Het is bijzonder leerrijk beide lijsten te vergelijken.


Wink
Back to top Go down
 
Flaminganten en grondgebied
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Ijzerbedevaart: Flaminganten laten flaminganten vallen
» FLAMINGANTEN, WAT WILT GIJ?
» Lachen met flaminganten
» Flaminganten en de Middeleeuwen
» De schuld van de flaminganten

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: