Deze amusante discussie vond ik op DS:
Op 21 september 2009 omstreeks 07u19, zei Franck Pastor:
Ik was verbaasd toen men me vertelde dat Wallonië ook gebied had verloren: Halle (vroeger een Henegouwse stad, vandaag in Vlaams-Brabant) circa 1830, Bever (van Henegouwen naar Vlaams-Brabant) en Voeren (van Luik naar Limburg) in 1963.Op 21 september 2009 omstreeks 08u42, zei Kevin van de velde:
Wallonië heeft gebied terug gegeven wil je zeggen
Op 21 september 2009 omstreeks 08u54, zei Franck Pastor:
Dat hangt blijkbaar van het standpunt af ;-)
Op 21 september 2009 omstreeks 08u33, zei Jan Van Lint:
Bent u even verbaasd als u hoort dat Brussel vroeger Vlaams was?
Op 21 september 2009 omstreeks 09u03, zei Franck Pastor:
Dat Brussel vroeger Nederlandstalig was verbaasde me helemaal niet: het volstaat naar de namen van straten en plaatsen daar te kijken. Maar vroeger maakte Brussel niet deel van Vlaanderen uit: het was, zoals Antwerpen, Leuven (en Ottignies), en Brabantse stad.
De huidige Vlaanderen en Wallonië zijn blijkbaar taalkundige concepten, geen historische gegevens… NB: ik ben Fransman, en ik ben altijd nieuwsgierig over de geschiedenis van België.
Op 21 september 2009 omstreeks 10u10, zei Luc Hermans:
De staat België bestaat ook nog maar sinds 1830 en is ook geen historisch gegeven. In de loop van de geschiedenis zijn er vele grenzen veranderd : u weet toch wel dat een gedeelte van het vroegere Vlaanderen nu in Frankrijk ligt ? Dat 's Hertogenbosch ook een Brabantse stad is ? Dat Maastricht een Limburgse stad is en Hasselt ook, en toch liggen ze nu in 2 verschillende landen. Enz. Zeer interessant. En vooral interessant : welke gemeenten in België zijn sinds 1830 van taalregime veranderd (dus verfranst of vervlaamst)? Het is bijzonder leerrijk beide lijsten te vergelijken.