Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken

Go down 
+4
perikles
Bruno
VikingMaekel
Diogène
8 posters
AuthorMessage
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyMon Mar 29, 2010 11:15 pm

Naar aanleiding van de taalrel die ontstaan is bij sommige taalnationalisten over de sketch van François Pirette (http://www.dilbeek-malcontenten.be/malcontenten/index.php?option=com_content&view=article&id=1782:dilbeek-waar-vlamingen-thuis-zijn), had ik graag het volgende willen vragen aan onze Vlaams-nationalistische vrienden van het forum:

Ik ga deels ermee akkoord dat een Nederlandstalige gemeente, ook uit de Rand, in het Nederlands de mensen te woord moet staan, maar stel nu dat ik een Franstalige ben die absoluut geen jota Nederlands ken. Ik wil mij vestigen in een gemeente zoals Dilbeek of Zaventem en ben bereid om Nederlandse les te volgen. Hoe kunnen de gemeentelijke diensten mij helpen als ze helemaal geen Frans (of een andere taal) mogen spreken?

Quid met een Engelsman, Zweed, Arabier of Chinees die Nederlands wil leren maar nog geen Nederlands spreekt?
Back to top Go down
VikingMaekel

VikingMaekel


Number of posts : 166
Location : Vlaanderen
Registration date : 2010-03-23

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyMon Mar 29, 2010 11:42 pm

Diogène wrote:
Naar aanleiding van de taalrel die ontstaan is bij sommige taalnationalisten over de sketch van François Pirette (http://www.dilbeek-malcontenten.be/malcontenten/index.php?option=com_content&view=article&id=1782:dilbeek-waar-vlamingen-thuis-zijn), had ik graag het volgende willen vragen aan onze Vlaams-nationalistische vrienden van het forum:

Ik ga deels ermee akkoord dat een Nederlandstalige gemeente, ook uit de Rand, in het Nederlands de mensen te woord moet staan, maar stel nu dat ik een Franstalige ben die absoluut geen jota Nederlands ken. Ik wil mij vestigen in een gemeente zoals Dilbeek of Zaventem en ben bereid om Nederlandse les te volgen. Hoe kunnen de gemeentelijke diensten mij helpen als ze helemaal geen Frans (of een andere taal) mogen spreken?

Quid met een Engelsman, Zweed, Arabier of Chinees die Nederlands wil leren maar nog geen Nederlands spreekt?

Ik zal het even omdraaien, Ik bel naar Waver en vraag in het Nederlands om mij te helpen, in tegenstelling tot de gemiddelde Vlaamse ambtenaar snapt deze persoon geen -jota- Nederlands. Hoe gaan zij mij helpen?
Zo'n situatie doet zich simpel weg in Wallonie niet voor omdat ze toch geen Nederlands leren, uit een of ander verwaand gevoel van culturele superioriteit.
Denk je trouwens echt dat ze in Zweden, China of Engeland Frans spreken?

Als het stadsbestuur zich niet houdt aan het Nederlands spreken dan hebben de Franstalige inwijkelingen nog minder behoefte om Nederlands aan te leren. Dus absoluut, hou de bestuurstaal aan, zoals de wet het voorschrijft. (Federale Taalwet 1966).

Verder weg van de taalgrens heb je trouwens ongelooflijk veel kans dat de persoon in kwestie wel in het Frans of Engels, of welke extra taal hij dan ook machtig is, zal antwoorden.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyMon Mar 29, 2010 11:47 pm

Quote :
Zo'n situatie doet zich simpel weg in Wallonie niet voor omdat ze toch geen Nederlands leren, uit een of ander verwaand gevoel van culturele superioriteit.

Moeten we daaruit afleiden dat niemand uit pakweg Namen of Luxemburg Nederlands spreekt?
Back to top Go down
VikingMaekel

VikingMaekel


Number of posts : 166
Location : Vlaanderen
Registration date : 2010-03-23

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyMon Mar 29, 2010 11:51 pm

Bruno wrote:
Quote :
Zo'n situatie doet zich simpel weg in Wallonie niet voor omdat ze toch geen Nederlands leren, uit een of ander verwaand gevoel van culturele superioriteit.

Moeten we daaruit afleiden dat niemand uit pakweg Namen of Luxemburg Nederlands spreekt?

Niemand, nee. De overgrote meerderheid, ja.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyMon Mar 29, 2010 11:56 pm

VikingMaekel wrote:
Bruno wrote:
Quote :
Zo'n situatie doet zich simpel weg in Wallonie niet voor omdat ze toch geen Nederlands leren, uit een of ander verwaand gevoel van culturele superioriteit.

Moeten we daaruit afleiden dat niemand uit pakweg Namen of Luxemburg Nederlands spreekt?

Niemand, nee. De overgrote meerderheid, ja.

En op wat baseert u uw bevindingen?
Back to top Go down
VikingMaekel

VikingMaekel


Number of posts : 166
Location : Vlaanderen
Registration date : 2010-03-23

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyTue Mar 30, 2010 12:14 am

Bruno wrote:
VikingMaekel wrote:
Bruno wrote:
Quote :
Zo'n situatie doet zich simpel weg in Wallonie niet voor omdat ze toch geen Nederlands leren, uit een of ander verwaand gevoel van culturele superioriteit.

Moeten we daaruit afleiden dat niemand uit pakweg Namen of Luxemburg Nederlands spreekt?

Niemand, nee. De overgrote meerderheid, ja.

En op wat baseert u uw bevindingen?

Volgens een onderzoek uit 2006 van de UCL en ULB kent slechts 19% van de Walen Nederlands. 81% lijkt mij een overgrote meerderheid.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyTue Mar 30, 2010 12:49 am

VikingMaekel wrote:
Bruno wrote:
VikingMaekel wrote:
Bruno wrote:
Quote :
Zo'n situatie doet zich simpel weg in Wallonie niet voor omdat ze toch geen Nederlands leren, uit een of ander verwaand gevoel van culturele superioriteit.

Moeten we daaruit afleiden dat niemand uit pakweg Namen of Luxemburg Nederlands spreekt?

Niemand, nee. De overgrote meerderheid, ja.

En op wat baseert u uw bevindingen?

Volgens een onderzoek uit 2006 van de UCL en ULB kent slechts 19% van de Walen Nederlands. 81% lijkt mij een overgrote meerderheid.

Link? En vergelijkende link voor kennis van het Frans in het Vlaams gewest?
Back to top Go down
perikles




Number of posts : 1771
Location : Antwerpen
Registration date : 2009-02-11

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyTue Mar 30, 2010 11:16 am

Laten we er even de tabellen van het Database Eurobarometer 2006 bijhalen (er zijn er geen jongere gepubliceerd)

98 % van de Vlamingen en 98 % van de Walen spreekt respectievelijk Nederlands of Frans.

Van de Vlamingen 78 % Engels en 71 % Frans, in Wallonië spreekt 48 % Engels en 38 % Nederlands

Hoe men het niveau van de taalkennis meet wordt nergens vermeld, maar de enquête is afgenomen in alle Europese regio's op dezelfde wijze.
Back to top Go down
mimo




Number of posts : 193
Location : Mechelen
Registration date : 2009-08-10

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyTue Mar 30, 2010 12:15 pm

Van een Zweed of een Engelsman kan je verwachten dat ze de taal leren voordat ze hier komen wonen.
Van een Waal mag je verwachten dat ze die op school leren.
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 46
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyTue Mar 30, 2010 12:19 pm

VikingMaekel wrote:
Ik zal het even omdraaien, Ik bel naar Waver en vraag in het Nederlands om mij te helpen, in tegenstelling tot de gemiddelde Vlaamse ambtenaar snapt deze persoon geen -jota- Nederlands. Hoe gaan zij mij helpen?
Bedankt voor het antwoord, maar mijn vraag kon ook betrekking hebben op een Waalse gemeente waar de gemeentediensten geen Nederlands mogen / kunnen spreken...

Kan men daarom de taalproblematiek niet pragmatisch aanpakken in plaats van dogmatisch, door een inwijkeling die zich wel wil aanpassen in zijn (moeder)taal te woord te staan, in de mate van het mogelijke natuurlijk, want men kan moeilijk eisen dat een beambte de beginselen van het Farsi ou Japans beheerst.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyTue Mar 30, 2010 12:51 pm

Verplaats dit even naar de economische sector: een rijke Arabier wil miljarden euro's in België investeren, maar kent alleen Engels en Arabisch. Hij valt op een sukkel van een ambtenaar van het Vlaams gewest die alleen Nederlands spreekt (of iets dat er voor moet doorgaan), lid van het Davidsfonds, Ijzerbedevaarder, asociaal en separatist in hart en nieren. De ambtenaar snauwt de Arabier af en zegt dat hij maar eerst Nederlands moet leren. De Arabier vindt dat hij hier onbeleefd behandeld wordt omdat hij wel een internationale taal kent, maar de Belgische ambtenaar niet en beslist dan maar zijn miljarden in Nederland te investeren. Wie heeft verloren in deze situatie?
Back to top Go down
mimo




Number of posts : 193
Location : Mechelen
Registration date : 2009-08-10

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyTue Mar 30, 2010 3:04 pm

Denkt ge nu echt dat een Arabier die miljarden wil investeren zich aan het loket van de burgerlijke stand in Dilbeek gaat begeven om een kopie van het huisvuilreglement op te halen ??
Dude, theoretische vragen zijn goed en wel, maar ze moeten wel realistisch blijven he.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyTue Mar 30, 2010 9:08 pm

mimo wrote:
Denkt ge nu echt dat een Arabier die miljarden wil investeren zich aan het loket van de burgerlijke stand in Dilbeek gaat begeven om een kopie van het huisvuilreglement op te halen ??

De milieuregels gelden dus niet voor hem?
Back to top Go down
jp




Number of posts : 373
Age : 34
Location : antwerpen
Registration date : 2009-06-01

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyTue Mar 30, 2010 10:13 pm

een arabier met miljarden zal niet zelf bellen, die hebben daar personeel voor Rolling Eyes,
ten tweede stelt u dat die arbier alleen maar engels of arabisch kan, en dat dan een ambtenaar hem afsnauwt... in het nederlands. Hoe kan die arabier nu vinden dat hij onbeleefd behandelt werdt als hij niet verstond wat er gezegd werdt?
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyTue Mar 30, 2010 10:21 pm

jp wrote:
een arabier met miljarden zal niet zelf bellen, die hebben daar personeel voor Rolling Eyes,
ten tweede stelt u dat die arbier alleen maar engels of arabisch kan, en dat dan een ambtenaar hem afsnauwt... in het nederlands. Hoe kan die arabier nu vinden dat hij onbeleefd behandelt werdt als hij niet verstond wat er gezegd werdt?

Ik hoop dat uw laatste zin ironisch is.
Back to top Go down
Mucius Scaevola




Number of posts : 9
Location : Roma
Registration date : 2010-03-30

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyTue Mar 30, 2010 10:50 pm

Bruno wrote:
jp wrote:
een arabier met miljarden zal niet zelf bellen, die hebben daar personeel voor Rolling Eyes,
ten tweede stelt u dat die arbier alleen maar engels of arabisch kan, en dat dan een ambtenaar hem afsnauwt... in het nederlands. Hoe kan die arabier nu vinden dat hij onbeleefd behandelt werdt als hij niet verstond wat er gezegd werdt?

Ik hoop dat uw laatste zin ironisch is.

Ik hoop het niet, want dat lijkt me wel een pertinente opmerking. Hoe kun je je beledigd voelen als je niet begrijpt wat er gezegd wordt?
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken EmptyMon Apr 05, 2010 5:23 pm

Interessant toch deze discussie op De Standaard: de flaminganten staan op de rechten van de Nederlandstaligen in België (ook vroeger toen heel België officieel Franstalig was), maar ontzeggen de Denen diezelfde rechten in Duitsland. Hoe hypocriet kan je niet zijn?

Op 05 april 2010 omstreeks 13u07, zei Derch Tower, Leuven:

Er zijn geen faciliteiten in Schleswig. Duitsland betaald niet voor tweetaligheid. Er zijn geen anderstalige wegwijzers. De taalgrens is de staatsgrens. Neen, Denemarken geeft een 'bevilling' (toelage) om de band met het Deense mindertal te bewaren, en er staat direct in de statuten van de SYDSLESVIGSK FORENING 'om ze goede burgers in Duitsland te late worden'. U bent onrealistisch belgicist.

1 reacties

Op 05 april 2010 omstreeks 13u50, zei Carlo H., Temse:

Ik ken niets van die Duits-Deense verhoudingen en ik betwijfel of het hier erg ter zake doet. Maar toch, een informatieve vraag: geeft Denemarken subsidies aan Denen in Duitsland? Ook al is het blijkbaar met de bedoeling deze Denen zich goed te laten integreren in Duitsland, laat ons dat dan hier ook invoeren: de toelating voor de Franse Gemeenschap om Franstalige culturele organisaties in Vlaanderen te subsidiëren, en voor de Vlaamse Gemeenschap om hetzelfde te doen met Nederlandstalige culturele organisaties in Wallonië. Of bestaan deze mogelijkheden al?

1 reacties

Op 05 april 2010 omstreeks 14u07, zei Derch Tower, Leuven:

1/ Deens is een verdreven taal uit Duitsland, en als restant erkent als minderheidstaal, maar waar geen zware politieke verplichtingen t.o.v. staan; 2/ in Schleswig-Holstein zijn er bijvb geen straatnamen in het Deens, alleen Duits: vergelijk dit met Belgie: in de Randgemeenten is het Frans recentelijk doorgedrongen, en eigenaardig genoeg heeft dit geleid tot tweetaligheid, in de Franco-belgische zin, heeft dit ertoe geleid dat je op veel plaatsen niet eens terecht kan in het Nederlands... (zie bijvb situatie in Overijse op dit forum) 3/ in Schleswig is Deens geen bestuurstaal. Als dit vergelijkt me Belgie, is de situatie wel heel anders... 4/ cultuursteun, in de zin zoals het Goethe Instituut, Flanders House etc... bestaat al en daar is niks op tegen - dit is geen politieke steun.


Hoe staan de flaminganten trouwens t.o.v. de toestand van het Nederlands in Frans-Vlaanderen? Of zijn het geen Vlamingen?
Back to top Go down
Sponsored content





Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty
PostSubject: Re: Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken   Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken Empty

Back to top Go down
 
Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Agressé pour avoir parlé français à Bruges - Aangevallen wegens Frans spreken in Brugge
» Flamingantische paradox
» Zielig bericht van Wim Wauters, voorzitter LDD-Dilbeek
» Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans
» Vlaamse rand rond Brussel "ontnederlandst" verder

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: