Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans

Go down 
2 posters
AuthorMessage
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans Empty
PostSubject: Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans   Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans EmptyTue Mar 24, 2009 7:13 pm

Zoals ik al meermaals gezegd heb.

Quote :
Vlaamse leerlingen kennen op het einde van het basisonderwijs vlot Frans. Dat blijkt uit de resultaten van de peilingtoetsen Frans en wiskunde die dinsdag werden voorgesteld door Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke. Voor wiskunde in de B-stroom secundair onderwijs zijn de resultaten minder goed.
De KULeuven onderzocht eind vorig schooljaar de kennis Frans op het einde van het basisonderwijs en de wiskundige vaardigheden bij leerlingen in de B-stroom in het secundair onderwijs. Uit de resultaten van deze zogenaamde peilingtoetsen blijkt dat de meeste Vlaamse leerlingen op het einde van het zesde leerjaar vlot de onderwijsdoestellingen Frans halen: 99 pct van de leerlingen kan een Franse tekst vlot lezen, 92 procent vindt zijn weg in een Franse woordenlijst en 94 procent kan Franse woordjes foutloos overschrijven.

Wat betreft wiskunde in de B-stroom secundair onderwijs zijn de resultaten minder goed. In die B-stroom zitten onder meer leerlingen zonder getuigschrift basisonderwijs en kinderen met leerstoornissen. Rekenen lukt niet goed (gemiddeld 37 procent), in meten en meetkunde zijn de leerlingen vrij goed en informatie uit tabellen en grafieken lukt behoorlijk.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans Empty
PostSubject: Re: Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans   Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans EmptyTue Mar 24, 2009 7:19 pm

Dat is goed nieuws, maar écht Frans kennen ze toch niet. Daar is praktijk voor nodig die ze niet hebben of zelfs niet mogen krijgen. Ik denk hier aan uitwisseling van leerlingen en leerkrachten over de taalgrens.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans Empty
PostSubject: Re: Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans   Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans EmptyTue Mar 24, 2009 7:31 pm

Op vrijwillige basis? Dan ben ik zeker voorstander!

Verplicht vind ik echter ingrijpen in de privésfeer.

En écht Frans kennen we inderdaad niet. Ik kijk nooit naar Franse TV (die enkele keren dat ik het wel deed, vond ik de programma's vrij tot zeer flauw), luister zelden naar Franse muziek... Dit komt omdat ik mij meer kan vinden in de Angelsaksische cultuur. Het kan zijn dat er goede Franstalige programma's zijn, ik heb ze echter nog niet gevonden. Men zou het kunnen vgln met het feit dat ik weinig naar VTM kijk en veel naar VRT.
Ik probeer mijn perspectief te verruimen (en slaag daar ook goed in), maar de Franse TV en Muziek-cultuur is werken voor mij, de Angelsaksische is ontspanning.

Trouwens een aanrader wbt anderstalige Film: Mongol (over Djengis Khan, of hoe men die naam ook mag schrijven ;-)).
Back to top Go down
Sponsored content





Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans Empty
PostSubject: Re: Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans   Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans Empty

Back to top Go down
 
Vlaamse leerlingen kennen vlot Frans
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» België, land in verval (en de schuldigen kennen we)
» Vraagje rond (on)bereidheid van Dilbeek om Frans te spreken
» Frans op Noord-Belgische scholen
» Flaminganten, wat met Zeeuws- en Frans-Vlaanderen?
» "Werklozen Halle-Vilvoorde kennen geen Nederlands"

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: