Doel
Ik denk dat we als uni- of multipolaire Belgen te weinig aandacht schenken aan wat de Nieuw-Vlaamse Regering in het niet communautaire doet. Ik heb het nog niet over inhoudelijke (zuiver politiek ideologische) kritiek an sich, maar over materies waarvan we de latente regionalistische/unitaristische/communautaristische dimensie wel merken (in de verdeelde bevoegdheid zelf), maar die niet direct taalgebonden zijn noch onze Franstalige landgenoten in een moeilijk parket brengen.
Onze Franstalige landgenoten weten zelfs niet wat die VL-executieve doet, door altijd maar te focussen op 3 burgemeesters, zien ze door de bomen van het Zonienwoud het bredere zuurtefront uit het Noorden niet. Tenzij door overdrijving, en te vervallen in karikatuur (het zijn allemaal zwartzakken...)
Ik wil het gewoon over de mentaliteit an sich van dat machtsniveau hebben. Van dat machtsniveau uitgeoefend en bekleed door Nieuw-Vlamingen.
En misschien met niet al te veel beschuldigingen, want dat is niet zonder risico, noch met al te veel
gratuite veronderstellingen dat een Belgisch niveau ten allen tijde ideale oplossingen aan een actuele problematiek bieden zou.
Voorbeelden hiervan zijn de sloop van Doel. Als er iets is dat je van regionalisten mag verwachten, als er dan toch één troost zou zijn voor die zielige schaalverkleining, is dat het zichtbare rondom ons, in onze directe omgeving, mede als de herinnering maximaal gekoesterd wordt. Dat is voor mij de enige legitimering van regionalisme.
En akkoord, de sloop van vele polderdorpen op de rechteroever die moesten wijken voor de Antwerpse Haven gebeurde onder Belgische vlag, maar dat was wel vijftig jaar geleden.
Zonder me vast te bijten in alle details van het Doeldossier, want ik geef toe dat ik dit nooit gedaan heb, en me in dit forum hier niet toe geroepen voel, toch wil ik stilstaan bij wat voor zulke buitenstaander schokkend is bij die Doel-affaire.
Zoals u weet is Doel het énige polderdorp van België met een uniek landschap, zowel agrarisch als architecturaal aan de voet van twee van onze grootste koeltorens die heel Antwerpen en meer in stroom voorzien. Dat moet wijken voor de uitbreiding van containerdokken (die nu de crisis woedt zelfs helemaal niet zo gebruikt blijken te zijn).
Dit betekent; Doel opofferen en de hofstedes, weiden en natuurgebieden rondom. Heel het dorp werd uitgewoond, weggepest, het leven werd de bewoners van deze van de 12° eeuw daterende vestiging de facto onmogelijk gemaakt.
De Noord-Belgische opinie moeft nauwelijks. De Zuid-Belgische ook niet trouwens: ook niet bij hen ter plaatse, als je ziet hoe men in Luik de Place Saint-Lambert toegetakeld heeft... terzijde...
Voor het slopen van het huis van Rubens (naast de aandoenlijke dorspkern die nu gekraakt wordt) wordt door Europa geen compensatie geëist: of voor dit specifieke probleem, een Renaissance verblijfplaats van onze 'Vlaamse' schilder bewaren (baksteentjes nummeren en verschepen naar Amerika bijv.), laat ik in het midden.
Maar: natuurgebied dat ergens wordt weggehaald, moet elders teruggepland worden. Zo stelt Europa het, en dat moet Nieuw-Vlaanderen als bevoegde plaatselijke autoriteit uitvoeren.
Dit te herwinnen natuurgebied vindt men dan 10 kilometer verderop. Toevallig naast dit natuurgebied in spe (een kunstmatig natuurgebied in se) staan drie historische hoeves, prachtig in hun landschap, met stallen van de 17° eeuw. Beveren, de gemeente waar het allemaal gebeurt, is tegen de sloop, maar kijkt er machteloos naar.
Dan denk ik; als je één ding van die regionalisten mag verwachten, is het toch dat ze opkomen tegen die moloch van Europa die in tegenstelling tot ons geliefd vaderland pas echt een bedreiging kan vormen tegen onze lokale waarden (daarnaast biedt Europa natuurlijk ook soms een verademing, bijv. als het Belgisch-Vlaanderen veroordeelt voor zijn minderhedenbeleid; een moloch blaast immers lava en ijs !). Hoe kan het zogeheten Vlaanderen dan optreden?; op zijn minst die lokale waarden vertalen en Europa overtuigen dat het zo niet kan.
Dat doet het Vlaamse Gewest hoe dan ook niet: het laat het Siberisch koud wat er met het Vlaamse heemkundige landschap (want daar zijn we effectief historisch in Vlaanderen!) gebeurt. Associeer hen vooral niet met heemkundig, want dan zouden ze nog beledigd raken... Integendeel, het voert de richtlijnen en de sloop hardvochtig uit.
Meer nog: Waarschijnlijk heeft het uitgerekend die invulling aan Europa voorgedragen.
Besluit: De Nieuw-Vlaamse Regering is tegen het Vlaamse volk en zijn geschiedenis. Het klinkt vreemd dat ik dat als Belgisch patriot kan zeggen, maar anders opvatten en verkondigen kan ik dit niet.
P.S.
Een verdere redenering: steun van onze territoriale Franstalige landgenoten krijgen we niet,want door het funeste binaire co-federalisme dat men alhier aanhangt hoeven RTBf, RTL, Le Soir, La Dernière Heure, La Libre hier geen aandacht aan te besteden weten en het blijft voor de mensen onbekend. Dus ook géén mediasteun, ... of heel summier als het kwaad geschied is.Toch zijn er ongetwijfeld ook onder hen mensen wier voorouders ooit in de polders van het Waasland geboren werden, leefden, ploegden en stierven.
En niet alleen dat: onze democratie moet uitgebreid worden van de geforceerde 6 miljoen naar een goede 10 miljoen, om particuliere willekeur een halte toe te roepen.