Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: De grote Maurice De Wilde Tue Sep 07, 2010 1:49 pm | |
| De Wilde bracht de waarheid naar boven, de waarheid die de Vlaams-nationalisten liever niet horen.DE STANDAARD Maurice De Wilde blijft verbazen
* dinsdag 07 september 2010 * * Auteur: Tom de Leur
pb BRUSSEL - Was Maurice De Wilde een groot journalist of een bullebak? Archieffragmenten in ‘De jaren stillekes' zaaiden zondagavond twijfel.
Van onze redacteur
Dat Maurice De Wilde een taaie was, wist iedereen. Zijn bijnaam ‘pitbull van de Vlaamse televisie' was verdiend. De Wilde, die in 1998 overleed, is vooral bekend door zijn tv-programma's De nieuwe orde en De tijd der vergelding, over de collaboratie tijdens en de repressie na de Tweede Wereldoorlog.
Annemie Struyf noemde hem zondag in het Eén-programma De jaren stillekes haar journalistieke held. Tot Struyf opnames te zien kreeg waarin De Wilde vloekend met getuigen omging. ‘De Wilde is zwaar in mijn achting gedaald', zei Struyf.
De archiefbeelden vallen niet goed bij Ingrid De Wilde, zijn 55-jarige dochter. ‘Hij kon zich opwinden als iemand voor de camera niet wou zeggen wat eerder wél was gezegd', geeft ze toe. ‘Maar het zou jammer zijn als deze beelden zijn journalistieke nalatenschap beschadigen. Mijn vader heeft zijn carrière opgeofferd om de waarheid aan het licht te brengen. In zijn tijd stond de openbare omroep enorm onder druk van de politiek.'
Ook de journalist en historicus Marc Reynebeau heeft Maurice De Wilde gekend. ‘De Wilde ging zijn getuigen altijd zonder camera opzoeken, schreef dan zijn scenario uit en ging dan met de camera langs. Dan liep het vaak mis: een camera was toen iets vreemds en De Wilde interviewde vooral oudere mensen over een zeer gevoelig onderwerp als de oorlog. Hij kon bijzonder intimiderend zijn, maar hij manipuleerde niet: hij wíst wat mensen hem hadden gezegd en bleef doorgaan tot hij het in beeld had.' | |
|
Boorman
Number of posts : 161 Location : - Registration date : 2010-07-08
| Subject: Re: De grote Maurice De Wilde Tue Sep 07, 2010 1:53 pm | |
| Een waarheid die Leopold III ook niet graag hoorde trouwens. | |
|
PC
Number of posts : 486 Location : Antwerpen Registration date : 2010-07-02
| Subject: Re: De grote Maurice De Wilde Tue Sep 07, 2010 2:18 pm | |
| Ik herinner mij nog dat die uitzendingen inderdaad veel belangstelling kregen. Hij behandelde dehele oorlog in verschillende reeksen uitzendingen, van de aanloop tot het einde. En toen kwam hij aan de repressie, die hij ook in zijn gekende stijl wou behandelen, en toen mocht het opeens niet meer 'van hogerhand'. | |
|
Sponsored content
| Subject: Re: De grote Maurice De Wilde | |
| |
|