Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 De Standaard bericht eens positief over het Koningshuis !

Go down 
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

De Standaard bericht eens positief over het Koningshuis ! Empty
PostSubject: De Standaard bericht eens positief over het Koningshuis !   De Standaard bericht eens positief over het Koningshuis ! EmptyTue Dec 28, 2010 8:36 pm

Waar gaan we dat schrijven, maar hier konden ze natuurlijk moeilijk anders dan de waarheid te zeggen ! De titel die ze aan het artikel gaven verraadt wel dat ze het er een beetje lastig mee hebben. Smile

DE STANDAARD

Nederlands leren was niet gemakkelijk’

* dinsdag 28 december 2010, 15u45
* Bron: VRT, Onze Taal
* Auteur: svh

BRUSSEL - ‘Ik besef dat ik een Frans accentje heb en wellicht geraak ik dat niet meer kwijt’, zegt prinses Mathilde in een zeldzaam interview aan VRT-journaliste Martine Tanghe. Mathilde is heel erg bezig met taal en wil dat ook meegeven aan haar kinderen.

De Standaard bericht eens positief over het Koningshuis ! Mathildeleest.jpg.h380.jpg.568
KMS

Het koningshuis geeft zelden interviews en het is dan ook vrij uitzonderlijk dat de prinses instemde met een interview voor het tijdschrift Onze Taal. 'Mathilde was enthousiast over het onderwerp en zei meteen ja', vertelt Martine Tanghe op Radio 1.

Moeilijke klanken en klemtonen

Prinses Mathilde is zelf opgevoed in het Frans. Pas op haar twaalfde begon ze Nederlands te leren. Ze beseft dat dat misschien wat aan de late kant was, maar heeft sindsdien heel veel tijd en energie in het leren van de taal gestoken. Nederlands leren vond ze niet gemakkelijk. 'Vooral de zinsconstructie, uitspraak van verschillende klanken en klemtonen vond ik lastig.' Ze weet ook dat ze nog steeds met een Frans accent spreekt. 'Wellicht raak ik dat niet meer kwijt', voorspelt ze.

De prinses leest elke dag Nederlandstalige kranten, spreekt Nederlands met haar adviseur, medewerkers en de mensen om haar heen en kijkt en luistert dagelijks naar de Nederlandstalige televisie en radio. Het helpt haar allemaal om haar Nederlands te perfectioneren.

Je prends mon boekentas

'Ik spreek doorgaans Frans met mijn kinderen', geeft ze toe, maar de prinsjes en prinsesjes gaan naar een Nederlandstalige school. 'Ik begeleid de kinderen ook bij hun huiswerk. Dat is vanzelfsprekend in het Nederlands. De kinderen denken gewoon in het Nederlands.'

Mathilde merkt wel dat haar kinderen verschillende talen door elkaar spreken - 'Je prends mon boekentas', klinkt het dan - en wil hen dat afleren. Ik vind het belangrijk dat ze in één taal spreken en de talen niet door elkaar halen.'

Voorbeeld voor veel Belgen

VRT-journaliste Martine Tanghe was onder de indruk van het interview met prinses Mathilde en van haar Nederlands. De prinses heeft een lange weg afgelegd, meent Tanghe. 'Veel Franstaligen kunnen er een voorbeeld aan nemen. Veel Vlamingen ook trouwens, want ze spreekt absoluut geen tussentaal. Ze spreekt heel verzorgd en correct Nederlands', zei ze in De ochtend op Radio 1
.


Wat een onzin moet de Prinses niet elke dag lezen in de francofoon- en Vlaams-nationalistische gazetten... Rolling Eyes
Back to top Go down
 
De Standaard bericht eens positief over het Koningshuis !
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» De Standaard bericht over de klacht van de B.U.B. - le Standaard consacre un article à la plainte du B.U.B.
» Spotten met het koningshuis...
» De Standaard schrijft eens over de B.U.B.
» Politieke maffia neemt koningshuis weer eens onder vuur
» BRUSSEL - HALLE - VILVOORDE / BRUXELLES - HAL - VILVORDE (BHV)

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: