Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.

HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

BDW: er was akkoord over mechanisme financieringswet

Go down 
AuthorMessage
Bruno

Bruno

Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

BDW: er was akkoord over mechanisme financieringswet Empty
PostSubject: BDW: er was akkoord over mechanisme financieringswet   BDW: er was akkoord over mechanisme financieringswet EmptySat Jan 29, 2011 5:38 am

Racistisch proza, zoals altijd, maar er was blijkbaar toch een akkoord over het mechanisme van de financieringswet.

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=MM35M0NF

'Franstaligen zijn Vlaamse kiezer beu'
Bart De Wever (N-VA) wil verkiezingen vermijden maar is pessimistisch

zaterdag 29 januari 2011

N-VA-voorzitter Bart De Wever ziet absoluut geen heil in een regering met negen partijen. 'Dat is de beste manier om op geen enkel vlak iets te doen. In crisismomenten zoals deze krijg je of stagnatie of een versnelling.'
Een stukje theater noemde de N-VA de oproep van PS-voorzitter Elio Di Rupo om een regering van nationale eenheid te vormen. Het is de beste manier om tot stilstand te komen, meent kopman Bart De Wever, terwijl er net nu nood is aan grondige structurele hervormingen.

Hij zegt verstomd te staan over hoe de Franstaligen zich blijven fixeren op het federale niveau en daarbij duidelijk maken dat ze geen boodschap hebben aan wat de Vlaamse kiezer wil.

In welke formule ziet u nog heil?

'Dat is een heel moeilijke vraag op dit moment. We zijn afhankelijk van anderen en van het initiatief dat de koning neemt op basis van zijn consultaties. Dat zijn dingen waar we niets over weten. We leven in een periode waar alles mogelijk is en waar het belangrijk is zeer voorzichtig te zijn. Ik zou nu zeker niet op recepties of op persconferenties van alles in de ether sturen zonder dat eerst af te toetsen met de verschillende partners en zeker te zijn dat het lukt.

Zijn verkiezingen nog te vermijden?

'Dat geloof ik wel. Verkiezingen zullen niets oplossen en houden risico's in: je krijgt een periode van 40 dagen waarbij er geen kapitein is op het schip. We moeten niet hysterisch doen over financiële speculatie tegen ons land, maar we moeten ook niet doen alsof er geen socio-economische problemen zouden kunnen opduiken in die periode.'

'In de tweede plaats is de kans groot dat je wakker wordt met ongeveer dezelfde constellatie en dan had je je natuurlijk beter de moeite kunnen besparen. Ik hoop dat de verkiezingen kunnen worden vermeden. Dat vergt politieke bereidheid van iedereen.'

Gelooft u nog in een regering met N-VA en een grondige staatshervorming?

'Op dit moment is het koffiedik kijken. Als je zoals nu met een diepe systeemcrisis zit, heb je twee mogelijkheden. Ofwel leidt het tot stagnatie ofwel ga je naar een versnelling waarbij dingen mogelijk worden die voorheen niet mogelijk bleken. Niemand weet het vandaag. Het is geen toeval dat de koning zijn consultatieronde tot volgende dinsdag houdt.'

'Een regering met negen partijen is bijvoorbeeld de beste manier om niets te doen.'

Wat blijft over van de nota Vande Lanotte?

'Ik denk dat al het werk dat de afgelopen zeven maanden is gebeurd zijn historische verdienste zal hebben. Teksten waar hard is aan gewerkt, blijven opduiken in één of andere vorm. Welke vorm weet je niet want papier is gewillig.' 'Het werk van Vande Lanotte heeft dingen opgeleverd zoals een akkoord over het mechanisme achter de fiscale autonomie voor de gewesten. Dat is nog geen akkoord over de financieringswet zelf. Het zou me echter zeer verbazen als men dat mechanisme in de toekomst niet opnieuw zou boven halen. Zoals Vande Lanotte zelf al zei: un exercise intellectuel n'est jamais perdu.'

Sommigen suggereren dat als je tot iets coherents wil komen je in het noorden een centrum-rechtse constellatie nodig hebt (CD&V, N-VA en Open VLD) en in het zuiden centrum-links (CDH, PS, Ecolo)?

'Theoretisch is dat iets dat me zou bevallen. Het zou de logische reflectie zijn van het verkiezingsresultaat in het noorden en het zuiden. Het probleem is dat dit model alleen kan werken als je deelstaten hebt met een grote autonomie. Dergelijke coalitie lost het 'probleem België' nog niet op want dat werkt op basis van één federaal beleid.'

'Wat me stoort, is hoe de Franstaligen aangeven hoezeer ze ons (de N-VA) beu zijn en hoezeer ze de Vlaamse kiezer beu zijn. Maar als ze aan ons willen ontsnappen, moeten ze kiezen voor autonomie. Dan kunnen ze het beleid voeren dat ze willen.'

'Ze blijven zeggen dat de Vlaamse kiezer zich heeft vergist en dat het beleid dat we wensen hen niet aanstaat. Geef elkeen dan de bevoegdheid om het beleid te voeren dat hij wenst. Het slaat me met verstomming hoe gefixeerd ze blijven op het federale niveau en hoe verlamd ze in hun denken zijn.'

'Vroeg of laat moet dit land naar een enorme systeemhervorming. Als het nu niet gebeurt, zal het later zijn, het is onoverkomelijk. In een boek over het Oostenrijks-Hongaarse rijk had men het over 'fortwursteln' (aanmodderen). Men kan in België inderdaad nog een tijd fortwursteln tot het vervolgens tot een enorme hervorming komt.'

Dan toch nieuwe verkiezingen?

'Het is veel te vroeg om het daarover te hebben. Niemand wil ze. We tasten vandaag in het pikdonker. Als geen enkel scenario vroeg of laat blijkt te kunnen, dan krijgen we een fatale kortsluiting. Het is te vroeg om daaraan te denken. Ik wil liever geen nieuwe verkiezingen.'

Wouter Beke (CD&V) zei vanochtend nog eens dat het van N-VA en PS zal moeten komen. Gelooft u nog dat die as kan hersteld worden?

'Als het gebeurt, zal het zeker niet via de kranten zijn.'
Back to top Go down

BDW: er was akkoord over mechanisme financieringswet
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Evenwichtig akkoord?
» Akkoord over afschaffing Senaat - Accord sur l'abolition du Sénat
» Europa akkoord over schrappen visum voor Turken
» FORTIS: Nouvel accord avec les impérialistes français / Nieuw akkoord met de Franse imperialisten
» "MR begraaft laatste kans op communautair akkoord"