Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 De Wever keert zich tegen de zogenaamde "Vlamingen" - De Wever s'oppose aux soi-disant "Flamands"

Go down 
2 posters
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

De Wever keert zich tegen de zogenaamde "Vlamingen" - De Wever s'oppose aux soi-disant "Flamands" Empty
PostSubject: De Wever keert zich tegen de zogenaamde "Vlamingen" - De Wever s'oppose aux soi-disant "Flamands"   De Wever keert zich tegen de zogenaamde "Vlamingen" - De Wever s'oppose aux soi-disant "Flamands" EmptySat Apr 16, 2011 1:57 pm

Waar is dat geroemde "Vlaemsche" volk nu plots gebleven? Où a disparu ce célèbre peuple "flamand"?

DE MORGEN

De Wever: "Tijd is op. Ben beledigingen en onzin beu"

"In dit klimaat moeten Franstaligen gewoon wachten tot die lastpost van N-VA opstapt"

De Wever keert zich tegen de zogenaamde "Vlamingen" - De Wever s'oppose aux soi-disant "Flamands" Media_l_4144463
©️ belga

HLN update Waar heel wat betrokkenen positief reageerden (zelfs 'Madame Non Jöelle Milquet' vond dat Bart De Wever goed geluisterd had) heeft Bart De Wever na afloop van het onderhoud met de Franstalige partijvoorzitters uitgepakt met enkele straffe en vernietigende quotes. "De tijd is op. Niemand wil negen maanden in een onderhandelingszaal zitten. Ik ben de verwijten, de beledigingen en de onzin van vooral de Vlaamse partijen beu. Ik blijf dat niet pikken. Louis Tobback en zowat alle Open Vld'ers roepen dat ze een regering zonder de N-VA willen maken. Zo wil ik niet meer onderhandelen. De Franstaligen moeten in dit klimaat enkel maar wachten tot die lastpost N-VA weg is."

Als de partijen buiten bij monde van Tobback en zowat alle Vld'ers een linkse en belgicistische lijn trekken, dan kan je niet meer onderhandelen. De Franstaligen hebben natuurlijk niet liever. Ze moeten maar wachten tot die grootste lastpost die ik hun ogen ben, opstapt.

De Wever begon nog braaf aan zijn betoog door te herhalen dat de grote inzet van deze onderhandeling een zesde staatshervorming is en dat beide landsdelen daar recht op hebben omdat ze over een heel aantal dingen heel anders denken.

Conclusie eind april

"Die zesde staatshervorming moet gaan over het sociaal-economische", zegt Bart De Wever. "Er blijven grote meningsverschillen op belangrijke thema's. Ik wil nog wel blijven zoeken naar een akkoord, maar dit kan ook niet blijven duren. Niemand wil negen maanden onderhandelen. Er moet een einde komen aan deze blokkage. Dit moet binnenkort tot een conclusie komen, welke dan ook. Eind april zijn er enkele belangrijke momenten. Als we dan nog nergens staan of ergens waar we absoluut niet willen staan, dan moet dit stilaan stoppen. Men mag mij veel verwijten, ook dat ik fouten heb gemaakt want iedereen maakt fouten, maar niet dat ik niet naar een compromis gezocht heb."

Linkse en belgicistische lijn

Dan begint de N-VA-voorzitter aan het klimaat buiten en verhardt zijn toon duidelijk. "Het klimaat buiten verslechtert heel erg. Neem nu Louis Tobback, die zegt 'Die man speelt al zo lang met onze kl****', maar zijn partijgenoot Vande Lanotte zegt dan weer dat hij goed met mij heeft kunnen samenwerken en dat ik hem nooit belogen heb. Als je dat soort onzin hoort, dan weet je natuurlijk dat er in die partij iets beweegt, maar het is wel lastig om zo te onderhandelen. Als de partijen buiten bij monde van Tobback en zowat alle Vld'ers een linkse en belgicistische lijn trekken, dan kan je niet meer onderhandelen. De Franstaligen hebben natuurlijk niet liever. Ze moeten maar wachten tot die grootste lastpost die ik hun ogen ben, opstapt. Als men ons blijft beschadigen, dan maakt men de onderhandelingspositie van de Vlamingen met de grond gelijk. Dan houdt dit op."

Positiever
Voor de uithaal van De Wever waren er nog positieve geluiden te horen. Koninklijk onderhandelaar Wouter Beke, N-VA-voorzitter Bart De Wever en de vier voorzitters van de Franstalige partijen hebben deze namiddag een tijdlang rond de tafel gezeten. Het gesprek zou nauwelijks concrete elementen hebben opgeleverd. Het onderhoud spitste zich vooral toe op het einddoel van de staatshervorming.

De Franstalige partijen willen al langer opnieuw met z'n allen rond de tafel gaan zitten. De Wever was echter niet te vinden voor een vergadering met negen. Daarom vroegen de Franstaligen toch minstens een onderhoud met N-VA en CD&V. Deze namiddag zaten Beke en De Wever als gevolg daarvan dus samen met Elio Di Rupo (PS), Charles Michel (MR), Joëlle Milquet (cdH) en Jean-Michel Javaux (Ecolo).

Filosofische invalshoek

"We hebben vooral de komende staatshervorming aangesneden vanuit een filosofische invalshoek, met name over haar finaliteit", luidde het bij verschillende Franstalige partijen. Het antwoord van CD&V was naar verluidt duidelijk, terwijl dat van N-VA veeleer vaag bleef. In de omgeving van Beke valt te horen dat de vergadering in een goede sfeer en constructief is verlopen, en dat ze vooral tot doel had het wederzijds wantrouwen weg te nemen.

Vakantieplannen

Na die vergadering zaten Beke, De Wever en Di Rupo opnieuw apart aan tafel. Daarbij werd vooral over de financieringswet gepraat. Dit weekend zijn geen concrete vergaderingen gepland. Het is de bedoeling dat volgende week wordt voortgewerkt rond de financieringswet, Brussel-Halle-Vilvoorde en Brussel, en de gezondheidszorg. De concrete setting staat evenwel nog niet vast, omdat er wat vakantieplannen zouden bestaan. (belga/adb/kh)


Wat er "belgicistisch" is aan SP.a, GROEN en OVLD is voor mij wel een raadsel. Rolling Eyes

Je ne comprends pourtant pas le caractère "belgicain" du SP.a, de GROEN et de l'OPEN VLD.
Rolling Eyes
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

De Wever keert zich tegen de zogenaamde "Vlamingen" - De Wever s'oppose aux soi-disant "Flamands" Empty
PostSubject: Re: De Wever keert zich tegen de zogenaamde "Vlamingen" - De Wever s'oppose aux soi-disant "Flamands"   De Wever keert zich tegen de zogenaamde "Vlamingen" - De Wever s'oppose aux soi-disant "Flamands" EmptySat Apr 16, 2011 4:08 pm

Inderdaad.

Over BDW: alle "Vlamingen" dachten toch hetzelfde, ttz het tegenovergestelde van "de" Franstaligen? Is dit nu niet meer zo? Dan is er, volgens de N-VA-logica, geen staatshervorming nodig dus?
Back to top Go down
 
De Wever keert zich tegen de zogenaamde "Vlamingen" - De Wever s'oppose aux soi-disant "Flamands"
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Aartsbisschop tegen nationalist De Wever - l'archévêque contre le nationaliste De Wever
» "Goed" bestuur: het zogenaamde "Vlaanderen" doodt mensen - "Bonne" administration: la soi-disant "Flandre" tue des gens
» Le non-sens de la soi-disant "Wallonie" - De onzin van het zogenaamde "Wallonië"
» Steeds meer Vlamingen laten zich schrappen uit doopregister
» Brusselaars voelen zich geen Vlaming - les Bruxellois ne se sentent pas Flamands

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: