Belgica Admin
Number of posts : 5604 Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM Registration date : 2008-11-19
| Subject: Zielige flaminganten - les flamingants misérables Mon Oct 17, 2011 8:12 pm | |
| De flaminganten hebben geen hoofdstad, geen volk, geen land en nu zelfs geen vlag. Zielig. Ik denk dat die Mitchell gewoon met die zeveraars aan het spotten is.
Les flamingants n'ont pas de capitale, pas de peuple, pas de pays et même pas de drapeau. Misérable. Je pense que ce Mitchell est tout simplement en train de se moquer de ses idiots. DE STANDAARD The Observer wil Vlaamse Leeuw behouden
maandag 17 oktober 2011, 11u39 Auteur: wvd
Externe links
The Observer: Keep your lion, Flanders – it's a better look than a pair of slippers
'Houd je leeuw, Vlaanderen!' Dat schrijft columnist David Mitchell in de Britse weekendkrant The Observer. Hij doet dat naar aanleiding van de oproep van minister-president Kris Peeters (CD&V) om op zoek te gaan naar een 'positiever', 'warmer' en 'meer open' logo voor Vlaanderen dan een bloeddorstige leeuw.
Doet Vlaanderen meer kwaad dan goed door uit te pakken met een klauwende leeuw als symbool? De Britse columnist David Mitchell zou het zonde vinden om de koning der dieren zomaar af te schrijven.
De leeuw is net een krachtig symbool, vindt hij. 'Het is een perfect soort ijdele bullshit dat grote investeerders cool vinden.' Minister-president Peeters moet zeker niet vrezen dat velen die leeuw letterlijk zullen nemen.
We moeten het probleem ook niet overschatten, vervolgt Mitchell. Indien die paar buitenlanders die überhaupt vooroordelen over Vlaanderen hebben, negatief tegen Vlaanderen aankijken, zal dat meer te maken hebben met de rivaliteit tegenover de Franstalige Belgen.
Een paar slippers
Trouwens, welk soort embleem zou dan wel 'openheid' en 'warmte' kunnen uitstralen?, vraagt Mitchell zich af. 'Open armen en een paar slippers? Een regenboogvlag met een kop warme chocolademelk? Een 24/24-winkel in een woestijn? Geloof me: Vlamingen zijn beter af met een leeuw.'
Nee. Het enige imagoprobleem van Vlaanderen is een gebrek aan imago, aldus nog David Mitchell in The Observer. 'Hun profiel is een half onbeschreven blad' - de helft van het onbeschreven blad België. 'Cultureel en cartografisch is België gewoon een grijze zone tussen Frankrijk, Nederland en Duitsland. Een plaats waar je door moet marcheren als ze wil binnenvallen.'
| |
|
Invité Guest
| Subject: Re: Zielige flaminganten - les flamingants misérables Sat Oct 22, 2011 1:20 am | |
| - Belgica wrote:
- De flaminganten hebben geen hoofdstad, geen volk, geen land en nu zelfs geen vlag. Zielig. Ik denk dat die Mitchell gewoon met die zeveraars aan het spotten is.
Hangt ervan af hoe je de term 'volk' definieert, een term die ik zelf niet graag gebruik omwille van de nationalistische bijklank. Maar als je het toch wil omschrijven, zou ik zeggen: een groep mensen met een minimum aan culturele homogeniteit (en ja, wellicht ook dezelfde taal). Dan kun je de Belgen toch ook moeilijk 'een volk' noemen? De gemiddelde "noord-Belg" kan geen drie populaire schrijvers, acteurs of artiesten uit "zuid-België" opnoemen en omgekeerd. De meest frappante gebeurtenis in die context vond ik de reactie van heel wat "zuid-Belgen" na het nepjournaal van oktober-november 2006 op de RtBF, waarin werd aangekondigd dat "Noord-België" de onafhankelijkheid had uitgeroepen en voortaan de naam (vanwaar halen ze het toch?) "Vlaanderen" zou krijgen. Dat zowat 2/3den van de "zuid-Belgische" kijkers zomaar geloofde dat er 100 kilometer verder een halve burgeroorlog was uitgebroken en duizenden mensen aan het vieren waren in de "noord-Belgische" steden, terwijl de meeste Noord-Belgen gewoon in hun zetel naar een voetbalwedstrijd aan het kijken waren, toont toch wel aan hoe weinig we nog op de hoogte zijn van wat er precies leeft over de taalgrens. Een triestige evolutie zeer zeker, maar ze ontkennen heeft nu niet bepaald veel zin, me dunkt. |
|
Bruno
Number of posts : 3228 Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België ! Registration date : 2008-11-23
| Subject: Re: Zielige flaminganten - les flamingants misérables Sun Oct 23, 2011 1:19 am | |
| Er is dus ook geen Zwitsers, Canadees, Indisch ... volk?
Of, ruimer gezien, geen enkel Europees land - Portugal en Ijsland niet te na gesproken - omvat één "volk" ? | |
|
Sponsored content
| Subject: Re: Zielige flaminganten - les flamingants misérables | |
| |
|