Belgische Unie - Union Belge
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Belgische Unie - Union Belge

Centrumpartij voor nationale eenheid - parti centriste pour l'union nationale.
 
HomeHome  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Het nepotisme groeit

Go down 
+3
tiboo
Diogène
Belgica
7 posters
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptyMon Feb 09, 2009 12:17 am

Broers, zussen, zonen en dochters. We blijven in de familie van de particratie. Het nepotisme tiert welig.

zondag 08 februari 2009 | Bron: belga

'Tiende en laatste campagne'

Eric Van Rompuy


BRUSSEL - 'Ik ben klaar voor mijn tiende en laatste parlementaire campagne', zo schrijft Vlaams parlementslid Eric Van Rompuy (CD&V) op zijn blog. Afgelopen week raakte bekend dat niet Van Rompuy, maar Tom Dehaene de Vlaamse Brabantse CD&V-lijst zal trekken bij de regionale verkiezingen in juni.

Volgende donderdag beslist het provinciale CD&V-bestuur over de lijstvorming voor het Vlaams parlement. Er ligt een lijst op tafel waarbij Tom Dehaene, zoon van Jean-Luc, lijsttrekker wordt. Karin Brouwers staat op plaats twee en Eric Van Rompuy op drie. Eerste opvolger is Els Van Hoof en tweede opvolger Peter Van Rompuy, zoon van premier Herman Van Rompuy.

Normaal is Eric Van Rompuy ook met zijn derde plaats zeker van een verlengd verblijf in het Vlaams parlement. In 2004 was Van Rompuy lijsttrekker, maar toen al haalde de jonge Dehaene meer stemmen. Nu is de volgorde omgekeerd.

'Ik was opnieuw kandidaat lijsttrekker maar stemde in met het voorstel van Marianne Thyssen om dit keer de derde plaats aanvaarden. Het is een verkiesbare plaats die, als de kiezers mij steunen, de kans biedt om mijn werk in het Vlaams Parlement verder te zetten', zegt Van Rompuy op zijn blog.

'Ex-ministers en ex-fractieleiders hebben het vaak moeilijk om opnieuw de draad op te nemen als gewoon parlementslid. Ik heb gepoogd te bewijzen dat ook backbenchers hun plaats verdienen in het Halfrond', legt de gewezen Vlaamse minister uit.

Dertig jaar nadat hij voor het eerst werd verkozen - als opvolger van Leo Tindemans bij de Europese verkiezingen van 1979 - kondigt Van Rompuy aan dat het zijn laatste campagne wordt. Van Rompuy, die dit jaar 60 wordt, belooft van nog één keer te knokken als een 'kampfschwein'.

'Wie er nog aan twijfelt: ik ben klaar voor mijn tiende en laatste parlementaire campagne en zoals een vriend mij gisteren zei: je bent steeds op uw best als underdog', besluit Van Rompuy. svh
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 47
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptyMon Feb 09, 2009 12:52 pm

Hélas, trois fois hélas, on peut dénoncer cette forme de népotisme, mais on réfutera toujours vos objections par un "ils sont quand même élus démocratiquement" ou "personne n'est obligé de voter pour eux"... Rolling Eyes

Je viens de trouver sur wikipedia une liste intéressante (et non exhaustive) des liens familiaux entre politiciens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_familiale_verbanden_tussen_Belgische_politici
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptyMon Feb 09, 2009 1:25 pm

De wet van de stemmen telt: hoe meer stemmen, hoe beter.

Vandaar de keuze voor zonen/dochters van bekende politici.
-ze hebben dezelfde naam (een sterk merk om het in een marketingterm te vatten)
-ze hebben ervaring met het werk van thuisuit
-ze zijn opgevoed in een politiek milieu
-ze hebben (een beperkte) genetische aanleg voor politiek: verstand/goed kunnen uitleggen...

De keuze voor bekende Vlamingen van TV is gebaseerd op dezelfde motieven.

Dit alles heeft volgens mij dus zeker niets te maken met particratie.
Back to top Go down
Diogène

Diogène


Number of posts : 1611
Age : 47
Location : Absurdistan
Registration date : 2008-11-26

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptyMon Feb 09, 2009 1:33 pm

Op zich heb ik niets tegen een beperkte vorm van nepotisme, zo lang er capabele en bekwame mensen zich kandidaat stellen, maar dit is lang niet altijd het geval, wat de democratie niet ten goede uitkomt!
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptyMon Feb 09, 2009 1:38 pm

Goh, ik ga mij niet uitspreken of deze mensen capabel zijn :-).

Ik stel alleen vast dat het in de 'gewone wereld' hetzelfde is. Heeft men een netwerk, geraakt men ergens binnen. Mijn ouders geven les, dus zou ik op een school willen beginnen, maak ik meer kans dan een ander. Dit is het leven zeker?

En uiteindelijk wordt de rekening wel voorgeschoteld, kijk maar naar VD Bosche... Of Anciaux.
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptyMon Feb 09, 2009 5:03 pm

Et puis il y a la liberté individuelle qui empêche d'éliminer une personne d'une fonction parce que sa famille est au pouvoir. De quel droit d'ailleurs. Des précédents comme les Eyskens, et des plus récents comme les Michel ou les Wathelet

Et on a bien la famille royale. Là, empoté ou non, insiminateur universel ou non, on monte sur le trône.
Back to top Go down
tiboo




Number of posts : 1160
Age : 38
Location : westmalle
Registration date : 2008-11-21

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptyFri Feb 13, 2009 12:29 pm

De koninklijke familie is idd een goed vb.

Hoe kan men tegen Nepotisme zijn als men voor de koninklijke familie is? Niemand heeft ooit gekozen voor 'Prinses Astrid' of een andere Saksenkoburger en wél voor Freya VDBosche...
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptyFri Feb 13, 2009 12:47 pm

Il ne faut pas mélanger les genres.

Men moet geen zaken verwarren.

Le Roi ne gouverne pas le pays.

De Koning regeert het land niet.

Il est le gardien de l'Etat, c'est tout. Une sorte de concierge suprême.

Hij is de bewaker van het land. Een soort van hoogste concierge.

Et personne ne peut prétendre que toutes les fonctions dans l'Etat doivent être le résultat d'une élection (juges, policiers, ministres,...).

En niemand kan beweren dat alle functies in de staat het gevolg moeten zijn van een verkiezing (rechters, politieagenten, ministers,...).

Ce qui me dérange est le fait que les politiciens sont obligés de faire appel à leur progéniture pour maintenir leur pouvoir. Le népotisme n'est qu'une conséquence de la particratie que je dénonce avec force car elle sclérose la politique et renforce la corruption et l'incompétence.

Wat mij stoort is het feit dat de politici verplicht zijn op hun nakomelingen beroep te doen om hun macht te bestendigen. Nepotisme is maar een gevolg van de particratie, die ik erg bekritiseer omdat ze de politiek versteent en corruptie en onbekwaamheid in de hand werkt.
Back to top Go down
Jean de Nivelles




Number of posts : 1050
Location : Nivelles - département de la Dyle - France
Registration date : 2008-12-11

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptyFri Feb 13, 2009 7:49 pm

wrote:
Il est le gardien de l'Etat, c'est tout. Une sorte de concierge suprême.
J'avais été plus aimable il y a quelques temps en le désignant comme le notaire de l'Etat....

Mais il faut bien reconnaître que Baudouin n'a même pas accompli la tâche pour laquelle il était grassement payé: signer une loi votée par le Parlement. Ce fut une erreur juridique de ne pas l'avoir laissé s'enfoncer dans ses contradictions morales d'autant que la constatation constitutionnelle de l'impossibilité de régner ne concerne pas le cas où l'individu se met lui même en porte-à-faux de l'Etat et qu'il est en état de régner. On reste bien dans un cas de népotisme puisque la fonction de chef de l'Etat, et ses avantages aussi bien financiers que d'influence, est héritée de plein droit par l'aîné d'une famille. Il a subsisté une autre forme de népotisme héritée de l'ancien régime jusqu'il y a quelques années quand les notaires pouvaient transmettre leur charge (ce sont des officiers ministériels) à leurs enfants. C'est fini. Le dernier vestige sera la succession au trône mais il tombera sans doute avec le trône.

Pour les politiciens qui font appel à leur progéniture, je n'en suis pas étonné. La politique est un business. Si vous investissez dans un business qui vous rapporte des sous et du pouvoir, il est logique de passer le témoin à votre fils. En plus le fils il est blanc comme neige et n'a rien à se reprocher au départ. De quel droit lui interdirait-on de se présenter ? Quel méfait a-t-il commis ? Car il faut quand même remarquer que le fiston se présente au suffrage et peut éventuellement ne pas être élu. Flupke, lui on ne lui demandera pas son QI pour chausser les charentaises de son père.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptyFri Feb 13, 2009 8:27 pm

tiboo wrote:
De koninklijke familie is idd een goed vb.

Hoe kan men tegen Nepotisme zijn als men voor de koninklijke familie is? Niemand heeft ooit gekozen voor 'Prinses Astrid' of een andere Saksenkoburger en wél voor Freya VDBosche...

Het Belgisch Koningshuis is, itt Kris Peeters, verkozen.
Back to top Go down
Guest
Guest




Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 3:33 pm

Omdat een select groepje politici op het nationaal congres koos om Leopold van Saksen-Coburg-Gotha op de troon te zetten, is ons koningshuis nog niet democratisch verkozen, Bruno. Rolling Eyes

Daar kan je enkel van spreken als men - liefst via een referendum - bij elk overlijden/troonsafstand/... de hele stemgerechtigde bevolking zou vragen of ze deze of gene zien zitten als staatshoofd/koning.

Nu is het koningshuis alsnog de grootste nepotistische kliek van het landje. En ja hoor, politieagenten, rechters,... worden ook niet verkozen - maar die leggen dan ook een examen af.
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 4:08 pm

En ministers dan, Japie? Die hebben zelfs geen diploma nodig ! Rolling Eyes
Back to top Go down
Guest
Guest




Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 4:24 pm

Belgica wrote:
En ministers dan, Japie? Die hebben zelfs geen diploma nodig ! Rolling Eyes

maar ze zijn wel democratisch verkozen Belgica Twisted Evil
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 5:44 pm

Ah, sinds wanneer worden ministers verkozen?

Kent u het verhaal van Kris Peeters dan niet?

Je doet me echt denken aan een bepaalde juffrouw bij Bplus. Very Happy


Last edited by Belgica on Sun Feb 15, 2009 5:50 pm; edited 2 times in total
Back to top Go down
kyrios

kyrios


Number of posts : 309
Location : aarde
Registration date : 2008-12-13

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 5:49 pm

Wie er de verkiezingen wint heeft geen belang Japie.
Het politieke profitariaat is immers slechts democratisch in woord, in hun daden tonen ze een ander gezicht.
Kris Peeters bvb. voorheen CD&V-Minister van Leefmilieu in de Vlaamse Regering sinds 2004.
In een vorig leven nog de grote baas van UNIZO, de Vlaamse zelfstandigenorganisatie (en dus allerminst onbevooroordeeld).
Deze meneer werd tot Vlaams minister president benoemd en daar wringt het schoentje.
We mogen best allemaal graag denken dat velen onder ons hun stem hebben uitgebracht op deze superstar van de CD&V maar bij het nakijken op de kieslijsten van 2004 valt er iets op.
Inderdaad, deze persoon kreeg nog minder stemmen dan eender welke kandidaat van eender welk minipartijtje.
Namelijk 0,00 stemmen..... niet verwonderlijk, dhr. Peeters is immers nooit verkiesbaar geweest.
Vandaag de dag worden we bestuurd door een persoon, die zich nog nooit eerder aan de kiezer heeft gepresenteerd.
Allereerst is er een grote contradictie met het discours van kartelpartner N-VA, de taalracistische separatisten met hun roots in het VNV die alle Belgische symbolen liefst zo snel mogelijk zien verdwijnen .
Een monarchie is onaanvaardbaar voor hen omdat een monarch niet democratisch verkozen werd zo verklaren ze telkens weer.
Over dhr. Peeters horen we hen echter met geen woord reppen. Nochtans werd ook hij door niemand democratisch verkozen!
Erger nog dhr. Peeters bekleedt sinds zijn aanstelling één van de hoogste machtsposities in ons land.
Onze tot een marionet gereduceerde vorst heeft ziet zijn functie tot hoofdzakelijk ceremoniële taken beperkt worden terwijl Kris Peeters zomaar verregaande zal kunnen heersen over het lot van 6 miljoen van zijn medeburgers zonder daarbij over welk mandaat dan ook van hen te beschikken.
Back to top Go down
Guest
Guest




Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 6:03 pm

Belgica wrote:
Ah, sinds wanneer worden ministers verkozen?

Kent u het verhaal van Kris Peeters dan niet?

Je doet me echt denken aan een bepaalde juffrouw bij Bplus. Very Happy

Alle ministers hebben in principe op een kieslijst gestaan en zijn in principe verkozen. Kris Peeters is een spijtige uitzondering die nooit had mogen gebeuren. Maar hij stelt in juni wel zijn mandaat ter beschikking van de kiezer. Als hij het daadwerkelijk zo slecht heeft gedaan, zal hij wel worden afgestraft.

iets wat onze erfelijke monarchie dus niet doet.

En het is misschien een schok voor u Belgica. Maar er bestaan wel degelijk belgicisten pur sang die niet achter de monarchie staan Shocked


Ik ben overigens een man, dus ik weet hoegenaamd niet over wie u zich vrolijk maakt. Cool
Back to top Go down
Belgica
Admin
Belgica


Number of posts : 5604
Location : BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Registration date : 2008-11-19

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 6:08 pm

Och, laat maar. Doe geen moeite. Ik ken de Belgische beweging (die 9 jaar hebben dan toch iets opgeleverd Smile ), al is het adjectief "Belgisch" soms misplaatst. Wink


Last edited by Belgica on Sun Feb 15, 2009 8:28 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
kyrios

kyrios


Number of posts : 309
Location : aarde
Registration date : 2008-12-13

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 6:14 pm

De man die we allemaal kennen onder de naam Kris Peeters heeft oneindig veel meer macht dan onzen Albert en heeft nochtans ook geen enkel mandaat van de kiezer, nooit werd deze ex baas van UNIZO door de mensen verkozen, hij stond zelfs niet op de kieslijsten voor de regionale verkiezingen van 2004.
De Vlaamse regering kiest dus resoluut voor een niet verkozen politieke leider die daarbovenop nog eens over echte en verregaande macht beschikt.

De vraag is : welke van de twee opties kan er minst kwaad aanrichten , een ongekozen staatshoofd dat niets meer te zeggen heeft (zelf vrije meningsuiting behoort niet langer tot zijn mogelijkheden) of een ongekozen (en allerminst onbevooroordeeld) politiek leider aan het hoofd van Vlaanderen met maximale autoriteit en bevoegdheden......

Mijn keuze zou eerlijk gezegd vlug gemaakt zijn.

In de realiteit echter heeft onze keuze helemaal geen belang , alles wordt toch boven de hoofden van de burgers bedisselt op een wijze dat het de politici in de eerste plaats ten goede komt.
Back to top Go down
Guest
Guest




Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 7:39 pm

Kris Peeters kan in principe nog afgestraft worden door de kiezer
Voor de koning geldt dit niet
Back to top Go down
kyrios

kyrios


Number of posts : 309
Location : aarde
Registration date : 2008-12-13

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 7:58 pm

Waarvoor zou Koning Albert dan moeten afgestraft worden, hij kan immers geen beleidsdaden stellen. De onverkozen Kris Peeters heeft er al heel wat gesteld zonder mandaat van de kiezer.
Back to top Go down
Guest
Guest




Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 8:05 pm

kyrios wrote:
Waarvoor zou Koning Albert dan moeten afgestraft worden, hij kan immers geen beleidsdaden stellen. De onverkozen Kris Peeters heeft er al heel wat gesteld zonder mandaat van de kiezer.

Het gaat er niet om of we Albert al dan niet moeten afstraffen. Erfelijk koningschap is sowieso ondemocratischer dan een minister-president die niet verkozen werd. Daar gaat het mij om.
Back to top Go down
Bruno

Bruno


Number of posts : 3228
Location : Leuven-Louvain - La Belgique une et indivisible ! Het ene en ondeelbare België !
Registration date : 2008-11-23

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 8:07 pm

Japie wrote:
kyrios wrote:
Waarvoor zou Koning Albert dan moeten afgestraft worden, hij kan immers geen beleidsdaden stellen. De onverkozen Kris Peeters heeft er al heel wat gesteld zonder mandaat van de kiezer.

Het gaat er niet om of we Albert al dan niet moeten afstraffen. Erfelijk koningschap is sowieso ondemocratischer dan een minister-president die niet verkozen werd. Daar gaat het mij om.

Vind je een republiek democratischer dan de monarchie?
Back to top Go down
Guest
Guest




Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 8:20 pm

Bruno wrote:
Japie wrote:
kyrios wrote:
Waarvoor zou Koning Albert dan moeten afgestraft worden, hij kan immers geen beleidsdaden stellen. De onverkozen Kris Peeters heeft er al heel wat gesteld zonder mandaat van de kiezer.

Het gaat er niet om of we Albert al dan niet moeten afstraffen. Erfelijk koningschap is sowieso ondemocratischer dan een minister-president die niet verkozen werd. Daar gaat het mij om.

Vind je een republiek democratischer dan de monarchie?

Wat betreft de manier waarop het staatshoofd wordt aangesteld wel ja. Wat niet wil zeggen dat alle republieken in de geschiedenis pareltjes van democratisch denken waren, maar in principe blijft het democratischer als het volk zijn staatshoofd kan verkiezen.
Back to top Go down
kyrios

kyrios


Number of posts : 309
Location : aarde
Registration date : 2008-12-13

Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 8:26 pm

Japie,

Hoe democratisch is het feit dat wij in België geboren werden ?
Het Belgisch staatsburgerschap dat wij zomaar door erfrecht in de schoot geworpen krijgen.
Enkel door dat geboorterecht genieten wij immers alle voordelen die iemand die de pech heeft om in Biafra geboren te worden moet ontberen.

Niettegenstaande wij niets anders hebben dan ons geboorterecht ( het geboorterecht dat enkel maar van ouder op kind kan overgedragen worden) ontzeggen wij anderen die dit geboorterecht niet hebben de priveleges die gepaard gaan met het Belgisch staatsburgerschap.
Back to top Go down
Guest
Guest




Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit EmptySun Feb 15, 2009 8:30 pm

kyrios wrote:
Japie,

Hoe democratisch is het feit dat wij in België geboren werden ?
Het Belgisch staatsburgerschap dat wij zomaar door erfrecht in de schoot geworpen krijgen.
Enkel door dat geboorterecht genieten wij immers alle voordelen die iemand die de pech heeft om in Biafra geboren te worden moet ontberen.

Niettegenstaande wij niets anders hebben dan ons geboorterecht ( het geboorterecht dat enkel maar van ouder op kind kan overgedragen worden) ontzeggen wij anderen die dit geboorterecht niet hebben de priveleges die gepaard gaan met het Belgisch staatsburgerschap.

Da's weer een ander verhaal Kyrios.
Zolang er nog geen wereldgemeenschap is, zal dat nog even duren.
Back to top Go down
Sponsored content





Het nepotisme groeit Empty
PostSubject: Re: Het nepotisme groeit   Het nepotisme groeit Empty

Back to top Go down
 
Het nepotisme groeit
Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Aantal stadsbendes in Brussel groeit

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Belgische Unie - Union Belge :: BUB :: Belgique / België / Belgium / Belgien-
Jump to: