Maak die stamboom dan, ik ben benieuwd. Zou ik tussen dat 'gespuis' komen te staan?
Die mythes zijn belachelijk. Guldensporenslag: elk klein kind weet dat Vlaanderen nadien nog afgedroogd is geweest door Frankrijk. Het belang van Guldensporenslag valt echter niet te ontkennen (strategisch: eerste keer boerenleger dat ridders overwon, gevolg voor strijdkunst aangezien sindsdien de cavalerie flankaanvallen ingevoerd heeft) (politiek: Vlaanderen werd later overwonnen, maar Guldensporenslag heeft kunnen voorkomen dat Graafschap Vlaanderen bij Kroonleen gevoegd werd, iets wat in 1305 niet op het spel stond, Graafschap Vlaanderen had bijgevolg Frans gebied geworden, Nederlands wrs uitgestorven (zoals met Frans-Vlaanderen gebeurd is).
Ook die zogenaamde mythe is een fout. In België was collaboratie milder dan in Frankrijk (bijna alle rexisten gingen bv vrijuit), maar tegen Vlaams-gezinden was repressie zeer hard. Weliswaar in kleine zaken (zoals het afnemen van burgerrechten, zonder dat men ook maar IETS misgedaan had) kon veel schade berokkend worden, iets wat België niet nagelaten heeft.
Men moet mij maar eens uitleggen hoe het komt dat onschuldige minderjarigen hun burgerrechten verloren, en dat misdadige IDEOLOGISCHE collaborateurs bijna allemaal vrijuit zijn gegaan? Deze mythe vertelt overigens het verhaal dat ik gezegd heb. Men kan zich echter afvragen wat een 'gratieverlening' is, wanneer men hierdoor niet is kunnen gaan studeren.